Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+34
wolfie559
redtails
RakeStriver
Reym
Decidetto
Graan
Princess Sylvysprit
Rage
komodostache
Nekotaku
MR.Kriesebo
Lyari
XavC
Zigzagwolf
Nephilith
Scarlet
機械工学向上閣下
Tanshu
Pshycho Maniac
kyr2005
RemiliaxScarlet
Theedoekje
Shiro
T
Plaki
Ranivus
Info
Toumyon
Olly
Pyonta-kun
Hakurei Ninja
Urameshiya
Sophie
Remilia~
38 plaatsers

    Stelling van de week.

    Lyari
    Lyari
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Dancing on point shoes

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Lyari ma apr 01, 2013 9:31 pm

    Misschien nog een puntje: Mensen die vanaf hun geboorte blind zijn dromen ook. Deze mensen hebben nog nooit iets gezien maar kunnen wel dromen. In dromen herbeleef en verwerk je namelijk prikkels die je overdag krijgt. En prikkels komen niet alleen via de ogen de hersenen binnen.

    Ik denk dat dat hetzelfde is bij baby's. Ook al kunnen ze (in het begin) nog niet zien, ze vangen wel andere prikkels op. Waar ze over kunnen dromen.
    Remilia~
    Remilia~
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het creeëren en besturen van machtige lepels!

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Remilia~ ma apr 01, 2013 10:28 pm

    Stelling van de week:
    Een mensenleven is belangrijker dan een dierenleven
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Urameshiya ma apr 01, 2013 10:40 pm

    Op de schaal van het universum gezien misschien niet. Maar ik vind dat het voor ons als mensen moreel acceptabel is om onze eigen diersoort prioriteit te geven boven andere diersoorten. Dat doen andere soorten immers ook, dus met een soort die het voortbestaan van andere soorten belangrijker vindt dan het eigen voortbestaan, zal het uiteindelijk vast niet goed aflopen.

    Natuurlijk vind ik het goed om dierenlevens te sparen waar dat mogelijk is, maar mensenlevens zijn onvergelijkbaar veel meer waard, als je het mij vraagt.
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van XavC ma apr 01, 2013 10:43 pm

    Ondanks dat ik neig mee te gaan met Ura, is er ergens ook een stemmetje in m'n hoofd die de beide 'levens' op gelijke hoogte stelt.
    Zonder dierenleven namelijk geen voedselketens, biodiversiteit, of een goed ecosysteem. Als je in ruimere zin kijkt zijn die dierenlevens misschien zelfs wel belangrijker dan mensenlevels. In regionale zin, dus in je eigen directe omgeving, niet.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Urameshiya ma apr 01, 2013 10:56 pm

    Voor een deel ben ik het eens met wat XavC zegt, maar ik denk niet dat het hoeft te betekenen dat dierenlevens belangrijker zijn.

    Zonder goed ecosysteem zouden wij het inderdaad ook niet redden. Maar er is een verschil tussen 'goed zijn voor dieren omdat we ze nodig hebben' en 'goed zijn voor dieren omdat hun levens belangrijker zijn dan die van ons'. Het eerste sta ik helemaal achter, dus natuurlijk vind ook ik dat we op een verantwoorde manier met de natuur om moeten gaan. Maar dat is wat mij betreft in de eerste plaats dus omdat wij zonder de rest van de natuur ook geen kans op overleven hebben, en morele argumenten voor het beschermen van dierenlevens komen daarna pas.

    Omdat er op aarde gigantisch veel meer dieren dan mensen zijn, en het gaat om de waarde van 'een mensenleven' naast 'een dierenleven', is het misschien wel interessant om de stelling wat extremer te maken: wat nu als er maar twee mogelijke toekomsten voor de aarde waren?
    1. Alle mensen sterven uit en alle andere diersoorten overleven.
    2. Alle dieren sterven uit, maar de mensheid leeft ongehinderd voort in een kunstmatig ondersteund ecosysteem.
    Het zou vreselijk zijn als het zo ver moest komen, maar als mens zou ik toch echt geneigd zijn om optie twee te kiezen.
    Shiro
    Shiro
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 26

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Shiro ma apr 01, 2013 11:27 pm

    Urameshiya schreef:Omdat er op aarde gigantisch veel meer dieren dan mensen zijn, en het gaat om de waarde van 'een mensenleven' naast 'een dierenleven', is het misschien wel interessant om de stelling wat extremer te maken: wat nu als er maar twee mogelijke toekomsten voor de aarde waren?
    1. Alle mensen sterven uit en alle andere diersoorten overleven.
    2. Alle dieren sterven uit, maar de mensheid leeft ongehinderd voort in een kunstmatig ondersteund ecosysteem.
    Het zou vreselijk zijn als het zo ver moest komen, maar als mens zou ik toch echt geneigd zijn om optie twee te kiezen.
    Eerlijk gezegd zou ik voor de eerste optie gaan. Als alle mensen uitsterven is er heel weinig verdriet om, en wat er is is zo weer weg. En de mensheid zorgt toch alleen voor luxeproblemen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Urameshiya di apr 02, 2013 12:21 am

    Shiro schreef:
    Urameshiya schreef:Omdat er op aarde gigantisch veel meer dieren dan mensen zijn, en het gaat om de waarde van 'een mensenleven' naast 'een dierenleven', is het misschien wel interessant om de stelling wat extremer te maken: wat nu als er maar twee mogelijke toekomsten voor de aarde waren?
    1. Alle mensen sterven uit en alle andere diersoorten overleven.
    2. Alle dieren sterven uit, maar de mensheid leeft ongehinderd voort in een kunstmatig ondersteund ecosysteem.
    Het zou vreselijk zijn als het zo ver moest komen, maar als mens zou ik toch echt geneigd zijn om optie twee te kiezen.
    Eerlijk gezegd zou ik voor de eerste optie gaan. Als alle mensen uitsterven is er heel weinig verdriet om, en wat er is is zo weer weg. En de mensheid zorgt toch alleen voor luxeproblemen.
    Hmm, ik begrijp wel wat je wilt zeggen, en als wij een soort goden waren konden we misschien inderdaad vanaf een hoger niveau toekijken en hoofdschuddend vaststellen dat de aarde beter af zou zijn zonder de mensheid. Alleen zijn we gewoon mensen, en is het maar de vraag of het voor ons zin heeft om waarde toe te kennen aan een wereld vol dieren als er geen mens meer is om die wereld te ervaren. Een lastige vraag is dat wel, dat geef ik toe, want het is een vraag die uiteindelijk leidt naar de vraag wat sowieso de zin van het bestaan is, en waarschijnlijk ook te maken heeft met of je gelooft in een hogere macht of niet. Het is maar goed dat waarschijnlijk niemand ooit voor die beslissing zal komen te staan! ^^;
    MR.Kriesebo
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : logisch redeneren

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van MR.Kriesebo di apr 02, 2013 12:55 am

    Ik ben zelf ontzettend egoistisch, dus dit komt voor mij neer op: je eigen leven/een leven van een ander.

    Ik kies voor mezelf, en dus een mensenleven.
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Info do apr 04, 2013 1:06 am

    Remilia~ schreef:Stelling van de week
    Baby's kunnen NIET dromen

    -dromen komen voor in de rem slaap. voor zover we weten hebben baby's ook deze fase.
    -daarnaast kunnen we onderzoeken of baby's dromen door te kijken of hun brein tijdens die fase zich gedraagt zoals dromende mensen.
    -het is immers gebleken dat de pons random gebiedjes in het brein sterk stimuleert als je aan het dromen bent
    -ik vermoed dat dit veroorzaakt waarom dromen zo random zijn
    -ik neem zelf aan dat baby's ook dromen, omdat de pons een heel basaal mechanisme is dat al op de leeftijd van een baby aanwezig is. het is een van de primitiefste delen van het brein.


    Laatst aangepast door Infinnacage op do apr 04, 2013 1:18 am; in totaal 2 keer bewerkt
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Info do apr 04, 2013 1:09 am

    Remilia~ schreef:Stelling van de week:
    Een mensenleven is belangrijker dan een dierenleven
    als ik een humanistisch perspectief aanneem is ieder mens evenveel waard en hoef je 'mensenleven' niet te relativeren
    maar ik neem geen humanistisch perspectief aan
    sommige mensen zijn minder waard dan een dier
    maar dan moet je heel heeeeel ver zakken

    dus ik zeg:
    meestal klopt je stelling, maar niet altijd
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van XavC do apr 04, 2013 1:25 am

    Infinnacage schreef:
    Remilia~ schreef:Stelling van de week
    Baby's kunnen NIET dromen

    -dromen komen voor in de rem slaap. voor zover we weten hebben baby's ook deze fase.
    -daarnaast kunnen we onderzoeken of baby's dromen door te kijken of hun brein tijdens die fase zich gedraagt zoals dromende mensen.
    -het is immers gebleken dat de pons random gebiedjes in het brein sterk stimuleert als je aan het dromen bent
    -ik vermoed dat dit veroorzaakt waarom dromen zo random zijn
    -ik neem zelf aan dat baby's ook dromen, omdat de pons een heel basaal mechanisme is dat al op de leeftijd van een baby aanwezig is. het is een van de primitiefste delen van het brein.
    Net een weekie te laat ;3.
    Remilia~
    Remilia~
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het creeëren en besturen van machtige lepels!

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Remilia~ ma apr 08, 2013 11:32 pm

    XavC schreef:
    Infinnacage schreef:
    Remilia~ schreef:Stelling van de week
    Baby's kunnen NIET dromen

    -dromen komen voor in de rem slaap. voor zover we weten hebben baby's ook deze fase.
    -daarnaast kunnen we onderzoeken of baby's dromen door te kijken of hun brein tijdens die fase zich gedraagt zoals dromende mensen.
    -het is immers gebleken dat de pons random gebiedjes in het brein sterk stimuleert als je aan het dromen bent
    -ik vermoed dat dit veroorzaakt waarom dromen zo random zijn
    -ik neem zelf aan dat baby's ook dromen, omdat de pons een heel basaal mechanisme is dat al op de leeftijd van een baby aanwezig is. het is een van de primitiefste delen van het brein.
    Net een weekie te laat ;3.

    Dat maakt niet uit.


    Stelling van de week:
    Het is belachelijk dat pedofielenvereniging MARTIJN niet verboden is geworden door het gerechtshof in Leeuwarden.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Nekotaku di apr 09, 2013 1:07 am

    Remilia~ schreef:Stelling van de week:
    Een mensenleven is belangrijker dan een dierenleven
    Ik ben wat laat, maar ik wens alsnog op deze stelling te reageren en heb eindelijk de energie bijeen geraapt om dit te doen.

    Objectief gezien, buiten de perceptie van levende wezens, kan er volgens mij geen waarde worden gehecht aan leven van eender welke aard. In feite is het begrip "waarde" iets dat impliciet verweven is met het toekennen hiervan, wat enkel kan door een wezen met de mogelijkheid hiertoe. Het resultaat is dat waarde niet objectief, maar slechts relatief kan worden beoordeeld.

    Ik wens bovendien te betogen dat relatief gezien inderdaad waarde aan een leven kan worden toegekend, dierlijk of menselijk, en over deze barriere heen. Twee gedachtenexperimenten maken dit voor de meesten snel duidelijk. Beeld je in dat je dient te besluiten tussen het sparen van het leven van een kat, hond, of ander dier dat we neigen te associëren met gezelschap, en dat van een mier. Ongeacht filosofische implicaties denk ik dat met een hamer boven elk van deze de mier het al snel zal moeten bekopen. Ook zonder keuze is het onderscheid duidelijk, aangezien de meesten onder ons een veel grotere mentale impact zullen voelen bij het per ongeluk aanrijden van een kat of hond met de wagen, dan per ongeluk op een mier te zijn gaan staan.
    Beeld je als twee gedachtenexperiment in dat je ziet dat er een ongeluk zal plaatsvinden, waarbij zowel een jong kind als een oudere persoon, geen van beide kennissen van je, in gevaar zijn. Je kan elk met even grote waarschijnlijkheid uit gevaar brengen, maar slechts één van hen, niet beide. Welke kies je? Ik geloof dat het merendeel van ons zou besluiten het kind te helpen. Opnieuw is er een waardeoordeel gemaakt. Met andere woorden, waarde wordt wel degelijk toegekend aan leven.

    Waar komt de toekenning van dergelijke waarde vandaan? Vanuit onze genetische predispositie hiertoe. Een diersoort waarvan de leden geen of te lage interesse tonen in het beschermen van hun soortgenoten (of tenminste deze binnen de eigen sociale kring) zijn in het nadeel tegenover een soort die dit wel doet. Samenwerking en een remming op het toebrengen van schade aan leden van de eigen soort verhogen de overlingskansen.
    Is er ook een dergelijk voordeel bij het beschermen van leden van een andere soort? Tot op zekere hoogte wel, maar minder direct. Dit speelt een rol in het behoud van het eigen habitat en het nut dat andere soorten kunnen bieden aan de eigen soort. Aangezien dierlijk leven zich in stand houdt bij gratie van de consumptie van ander leven (al dan niet dierlijk) moet hier ook enige waarde aan worden toegekend voor een succesvol bestaan. Ook buiten consumptie bieden andere soorten nut door het werk dat ze kunnen verrichten, of hun waarde voor ons als gezelschapswezens.

    Deze waarde is moeilijk eendimensionaal uit te drukken. Het is niet een eenduidig cijfer dat kan worden gegeven per soort ten opzichte van een andere soort. Om te beginnen gaat de waarde anders zijn van één individu ten opzichte van een ander omwille van genetische verwantschap, vertrouwdheid en andere factoren. Echter, mochten we alle factoren comprimeren naar een soort van eenduidige meting, dan lijkt het me dat we dierlijk leven per soort kunnen plaatsen in een spectrum. Over de bescherming van bacteriën maken we ons doorgaans geen zorgen buiten hun mogelijke waarde voor ons, maar dit is zuiver vanuit zelfbehoud gedreven, geen empathie. Insecten lijken we doorgaans te plaatsen onder zoogdieren. Mochten we deze waardes, vanuit ons perspectief, uitplotten op een grafiek, dan denk ik dat we een sterke piek bij onze eigen soort zouden zien.
    Volgens mij is er dan ook niets unieks aan menselijk leven dat ons objectief meer waarde geeft dan een andere soort, noch subjectief meer waarde vanuit het standpunt van andere soorten. Zou het niet zo zijn dat als wij als meerderen gecreëerd waren, boven alle andere wezens, het logisch zou zijn dat deze wezens ook ons bestaan als het hogere goed beschouwen? En instinctief onze bescherming boven die van hun soortgenoten of zelfs zichzelf zouden stellen? Dit is mogelijk het geval bij honden, ons langstlopende experiment in genetische manipulatie, maar veel geluk met een leeuw te overtuigen je te beschermen van een andere leeuw.
    De neiging van mensen om onszelf apart te stellen, alsof we buiten de "regels" vallen, is het resultaat van die piek. Het waardeoordeel over een mensenleven is in het gros van de gevallen voor ons zoveel hoger dan over een ander dierenleven, dat deze sprong de illusie geeft van een werkelijk aparte waardeschaal te zijn.

    Dit is de reden dat ik vegetariër ben. Voor mij is het leed van dieren niet minder reëel dan dat van mensen. Is het enigzins gemakkelijker te negeren? Zal het reduceren van menselijk leed voorrang krijgen op dat van dierlijk leed? Natuurlijk is mijn antwoord "ja". Maar niet omdat ik geloof dat het bestaan van mensen op een apart niveau staat, wel dat ik me realiseer dat ik als mens een relatief hogere waarde toeken aan medemensen. Het logische gevolg is ook dat ik niet geloof dat dieren op een apart niveau onder ons bestaan, en het ons dus vrij staat om zonder enig ethisch bezwaar ze te behandelen zonder respect voor hun mentale en fysieke gezondheid en vrijwaring van pijn.

    De consumptie van vlees en vis is niet noodzakelijk voor mij. M'n voorgezette bestaan is hier het bewijs van. Ik weet echter met zekerheid dat de beperkte empathie van velen voor dieren, samen met het feit dat zelfs het toedienen van mishandeling tot gewenning en uiteindelijk apathie leidt*, als gevolg heeft dat de behandeling van dieren gekweekt voor consumptie sterk te wensen over laat. Bovendien is de dichte menselijke bevolking over grote delen van de wereld gekoppeld aan de toegenomen consumptie van vlees en vis met relatieve daling van prijzen ten opzichte van deze eens luxeproducten een recept voor een ware massaproductie van levende wezens, met alle beperkingen inzake het toezicht op hun welzijn als gevolg. De onnoodzakelijke consumptie van de resulterende producten beschouw ik als het steunen van geïnstitutionaliseerde foltering van levende wezens voor het eigen genot en gemak. Als wezens met een duidelijke keuze hierin en onze capaciteit tot het benutten van alternatieven, zie ik het als onze plicht dit te beperken en productie terug te dringen tot een niveau waarin respectvol omgaan met deze dieren mogelijk wordt.

    De kern van m'n betoog is aldus. Ik beweer dat er geen objectieve waarde aan leven, of aan zaken in het algemeen, kan worden gegeven. Enkel subjectief kan waarde worden toegekend, gezien het feit dat toekenning van waarde gebeurt door hetzelfde bewustzijn dat waarde definiëert. Ik beweer dat mensen geen geïsoleerde plaats hebben ten opzichte van dieren, maar dat toekenning van waarde zich op een spectrum bevindt waarbij we aan onze eigen soort een buitenproportionele waarde hechten. In concludeer dat hierdoor we het lijden van dieren en de bescherming van hun leven niet als apart mogen beschouwen, maar tot op een bepaalde hoogte in rekening moeten brengen volgens de methodes waarmee we dit voor onze eigen soort doen.

    * Gewenning en apathie tegenover fysieke en/of mentale foltering kan volgens geen enkele bron worden bewerkstelligd. Daarentegen treedt deze wel op bij de andere kant van de vergelijking. Personen die worden opgelegd aan anderen pijn te berokkenen en hier in eerste instantie walging voor voelen, zullen met herhaaldelijke toepassing deze almaar minder ervaren en na verloop van tijd dit zelfs gewoon als hun taak kunnen komen te zien. Voor informatie kunnen de referenties in dit artikel zorgen, maar wees gewaarschuwd indien je een gevoelige ziel bent. Bedenk dat dit gaat over mishandeling van mensen ten opzichte van elkaar; wetende dat de waarde die we toekennen aan dierenlevens doorgaans lager ligt, zijn de excessen die we daar toestaan nog veel groter.
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van komodostache do apr 18, 2013 8:57 pm

    [quote="Nekotaku"]
    Remilia~ schreef:Stelling van de week:
    Een mensenleven is belangrijker dan een dierenleven
    Ik ben wat laat, maar ik wens alsnog op deze stelling te reageren en heb eindelijk de energie bijeen geraapt om dit te doen.

    Objectief gezien, buiten de perceptie van levende wezens, kan er volgens mij geen waarde worden gehecht aan leven van eender welke aard. In feite is het begrip "waarde" iets dat impliciet verweven is met het toekennen hiervan, wat enkel kan door een wezen met de mogelijkheid hiertoe. Het resultaat is dat waarde niet objectief, maar slechts relatief kan worden beoordeeld.

    Ik wens bovendien te betogen dat relatief gezien inderdaad waarde aan een leven kan worden toegekend, dierlijk of menselijk, en over deze barriere heen. Twee gedachtenexperimenten maken dit voor de meesten snel duidelijk. Beeld je in dat je dient te besluiten tussen het sparen van het leven van een kat, hond, of ander dier dat we neigen te associëren met gezelschap, en dat van een mier. Ongeacht filosofische implicaties denk ik dat met een hamer boven elk van deze de mier het al snel zal moeten bekopen. Ook zonder keuze is het onderscheid duidelijk, aangezien de meesten onder ons een veel grotere mentale impact zullen voelen bij het per ongeluk aanrijden van een kat of hond met de wagen, dan per ongeluk op een mier te zijn gaan staan.
    Beeld je als twee gedachtenexperiment in dat je ziet dat er een ongeluk zal plaatsvinden, waarbij zowel een jong kind als een oudere persoon, geen van beide kennissen van je, in gevaar zijn. Je kan elk met even grote waarschijnlijkheid uit gevaar brengen, maar slechts één van hen, niet beide. Welke kies je? Ik geloof dat het merendeel van ons zou besluiten het kind te helpen. Opnieuw is er een waardeoordeel gemaakt. Met andere woorden, waarde wordt wel degelijk toegekend aan leven.

    Waar komt de toekenning van dergelijke waarde vandaan? Vanuit onze genetische predispositie hiertoe. Een diersoort waarvan de leden geen of te lage interesse tonen in het beschermen van hun soortgenoten (of tenminste deze binnen de eigen sociale kring) zijn in het nadeel tegenover een soort die dit wel doet. Samenwerking en een remming op het toebrengen van schade aan leden van de eigen soort verhogen de overlingskansen.
    Is er ook een dergelijk voordeel bij het beschermen van leden van een andere soort? Tot op zekere hoogte wel, maar minder direct. Dit speelt een rol in het behoud van het eigen habitat en het nut dat andere soorten kunnen bieden aan de eigen soort. Aangezien dierlijk leven zich in stand houdt bij gratie van de consumptie van ander leven (al dan niet dierlijk) moet hier ook enige waarde aan worden toegekend voor een succesvol bestaan. Ook buiten consumptie bieden andere soorten nut door het werk dat ze kunnen verrichten, of hun waarde voor ons als gezelschapswezens.

    Deze waarde is moeilijk eendimensionaal uit te drukken. Het is niet een eenduidig cijfer dat kan worden gegeven per soort ten opzichte van een andere soort. Om te beginnen gaat de waarde anders zijn van één individu ten opzichte van een ander omwille van genetische verwantschap, vertrouwdheid en andere factoren. Echter, mochten we alle factoren comprimeren naar een soort van eenduidige meting, dan lijkt het me dat we dierlijk leven per soort kunnen plaatsen in een spectrum. Over de bescherming van bacteriën maken we ons doorgaans geen zorgen buiten hun mogelijke waarde voor ons, maar dit is zuiver vanuit zelfbehoud gedreven, geen empathie. Insecten lijken we doorgaans te plaatsen onder zoogdieren. Mochten we deze waardes, vanuit ons perspectief, uitplotten op een grafiek, dan denk ik dat we een sterke piek bij onze eigen soort zouden zien.
    Volgens mij is er dan ook niets unieks aan menselijk leven dat ons objectief meer waarde geeft dan een andere soort, noch subjectief meer waarde vanuit het standpunt van andere soorten. Zou het niet zo zijn dat als wij als meerderen gecreëerd waren, boven alle andere wezens, het logisch zou zijn dat deze wezens ook ons bestaan als het hogere goed beschouwen? En instinctief onze bescherming boven die van hun soortgenoten of zelfs zichzelf zouden stellen? Dit is mogelijk het geval bij honden, ons langstlopende experiment in genetische manipulatie, maar veel geluk met een leeuw te overtuigen je te beschermen van een andere leeuw.
    De neiging van mensen om onszelf apart te stellen, alsof we buiten de "regels" vallen, is het resultaat van die piek. Het waardeoordeel over een mensenleven is in het gros van de gevallen voor ons zoveel hoger dan over een ander dierenleven, dat deze sprong de illusie geeft van een werkelijk aparte waardeschaal te zijn.

    Dit is de reden dat ik vegetariër ben.

    oke dus je bent vegetariër, ik zelf vind er geen reden om vegetariër te worden aangezien het gewoon natuurlijk is om vlees/groenten te eten. ik ga de natuur niet tegen.
    + vlees is lekker.
    sorry ik moest het + gedeelte even zegen.

    maar ik vind het niet nodig om geen vlees te eten om nou biologisch te eten is een ander verhaal (ik zelf eet alleen bio vlees)

    vlees is iets wat nou eemaal goed/natuurlijk voor je ligaam is en ik zou daar niet mee stopen.

    en mensen slachten dan nog steeds dieren dus het heeft geen zin om vegetariër te worden, want je bent en blijft een omnivoor.

    p.s zelf vind ik mensen ongeveer gelijk staan aan dieren.
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Info do apr 18, 2013 10:41 pm

    Remilia~ schreef:Stelling van de week:
    Het is belachelijk dat pedofielenvereniging MARTIJN niet verboden is geworden door het gerechtshof in Leeuwarden.

    Pedofilie is een parafilie die altijd wordt geuit op een oninstemmend persoon, in bepaalde zin zelfs meer dan sadisme, want er zijn mensen die zich vrijwillig laten mishandelen, terwijl volgens de wet en volgens de meeste ontwikkelingspsychologen kinderen nog niet de keuze mogen maken tot zoiets. daarnaast is het een zwaar taboe in onze cultuur.

    dit is dus waarom pedofilie verboden is. we beschouwen het als een stoornis, en wel een die schade in de omgeving aanricht. In de klinische psychologie komt het niet vaak voor dat iets als een stoornis wordt beschouwd, als de persoon er zelf geen last van heeft. Bij pedofilie is dat wel zo.

    de samenleving heeft graag dat het onderdrukt of behandeld wordt, en heeft het liefst dat het niet voorkomt. Dit is wel vaker bij afwijkende seksuele voorkeuren zo: er is geen acceptatie voor zoals bij andere stoornissen zoals schizofrenie.

    Voor sympathie en begrip richt je niet zo'n groep op. Daarvoor ga je naar een dokter die je brein repareert met een groep lotgenoten. Voor een hobby richt je ook zo'n club niet op, omdat elke uiting van deze stoornis wordt verboden. Het is bovendien aan te nemen dat ze kinderporno gebruiken, hoewel ik daar niks van weet. Dat is slecht.

    Gesponsorde inhoud


    Stelling van de week.  - Pagina 7 Empty Re: Stelling van de week.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 8:00 am