van Sophie do maa 01, 2012 11:06 am
Het argument dat jongens anders leren dan meisjes is zeker waar, zelfs al zijn indivuduele jongens net zo goed apart. De groei van de jongens is ook heel anders, ze komen later in de pubertijd dan meisjes etc, dus je zou inderdaad op die manier misschien efficienter les kunnen geven.
De vraag is, is dat het waard?
Persoonlijk heb ik mij nooit benadeeld gevoelt omdat er jongens in mijn klas zitten, sterker nog, een klas met alleen maar meisjes lijkt me zelfs vervelender.
Ik denk dat meisjes onder elkaar net zoals jongens onder elkaar misschien nog wel drukker zijn. Dit baseer ik ook op een flauwe leraren tactiek die mij onlangs is verteld: zet naast elke jongen een meisje, en je klas is meteen hartstikke stil en braaf. Dit omdat je je als brugklasser naast het andere geslacht toch minder zeker voelt, twee meisjes die elkaar amper kennen zouden meteen beginnen te praten.
Verder vind ik het ook gewoon een belangrijk stukje ontwikkeling denk ik, dan kun je iniedergeval al een beetje aan het andere geslacht wennen (Ik ben van mening dat er echt hele grote verschillen bestaan in geslacht, zeker qua denkwijze. Je mag me zeggen wat je wilt over dat ik discrimineer op geslacht, maar het zijn feiten!).
En wat Ura zegt. Je kan het onderwijs nooit per individu optimaliseren, dan kun je beter álle leerlingen verschillende aanpakken geven en ze zelf laten kiezen.