Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+11
Hakurei Ninja
Mitch
Olly
Sophie
XavC
Faolinn
Graan
wolfie559
RemiliaxScarlet
kyr2005
Urameshiya
15 plaatsers

    Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Sophie wo mei 08, 2013 1:43 pm

    Faolinn schreef:Blijkbaar is je team ook niet volwaardig als je er een spotpass unit in zet want inderdaad Sophie jouw team verscheen in de vorm van een random Avatar (O'Dandyn, the fuck?) op mijn kaart en ten tijde van ons FE:A samenzijn in SilverStone had ikzelf nog geen streetpass team ingesteld.

    Spotpass unit? Bedoelde je mijn Pr. Marth?

    Iniedergeval bestaat mijn team nu uit awakening characters + mezelf.
    Ben benieuwd hoe het vrijdag gaat.
    Faolinn
    Faolinn
    Mad scientist


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Faolinn wo mei 15, 2013 4:30 pm

    Gisteravond heb ik Fire Emblem: Awakening uitgespeeld! Ja die soundtrack aan het einde is inderdaad ontzettend fantastisch *kwijl....*. Heb het riedeltje dus ook maar meteen op de piano uitgevogeld, weet niet of ik er verder nog wat mee ga doen maar leuk was het wel.

    Ben meteen een tweede playthrough gestart waarvan ik nu net de laatste hand heb gelegd aan een teamplanning/familyplanning:
    Spoiler:

    Hoop werk, ben benieuwd of het gaat lukken op deze manier. Als alles lukt gaat deze hardmode runthrough soepeltjes verlopen.
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van wolfie559 wo mei 15, 2013 8:40 pm

    kwas ook aan een 2de playtrough begonnen op hard... i failed ik geraakte nimeer verder vanwege.... slechte management.
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Sophie vr mei 24, 2013 10:01 am

    Voor wie het nog niet gezien heeft (NSFW):
    Spoiler:
    UNOwen
    UNOwen
    Maestro


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Ik ben een Zubat in het eerste stadium van zijn leven.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van UNOwen vr mei 24, 2013 1:34 pm

    Aye, ik heb eindelijk ook FE13!

    Eerste playthrough is al een tijdje af, heb op normal gespeeld. Was eigenlijk te makkelijk heh.

    Ben nu bezig op hard maar zit de hele tijd vast op een chapter.. ik prop nu alle xp in een paar units die ik graag wil gebruiken (slechts 6) dus ik ben wat overleveled, maar het is altijd door de Boss dat ik sterf... stomme crits...
    kyr2005
    kyr2005
    Gold Amiibo King


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van kyr2005 vr mei 24, 2013 4:15 pm

    Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van wolfie559 vr mei 24, 2013 7:01 pm

    kyr2005 schreef:Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/

    ben ik blij dat fire emblem awakening dus een succes was. maar dat creert de vraag, wat was de reden van fire emblems decline?
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Urameshiya vr mei 24, 2013 7:51 pm

    wolfie559 schreef:
    kyr2005 schreef:Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/

    ben ik blij dat fire emblem awakening dus een succes was. maar dat creert de vraag, wat was de reden van fire emblems decline?
    Ik denk dat de vorige twee games vooral slecht verkochten omdat het remakes van (S)NES-spellen waren, en ze daarom door een aanzienlijke groep fans als een enorme stap achteruit werden ervaren ten opzichte van de games ervoor.

    In elk geval ben ik blij dat dankzij het succes van Awakening een FE14 zo goed als gegarandeerd is, en ik hoop dat ze die ook op de 3DS zullen doen, met dezelfde standaard in graphics en geluid, maar ik hoop niet dat IS hier nu van opgestoken heeft dat FE Second Seals, pair-up en badkleding nodig heeft om succesvol te zijn...
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van wolfie559 wo mei 29, 2013 1:50 pm

    Urameshiya schreef:
    wolfie559 schreef:
    kyr2005 schreef:Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/

    ben ik blij dat fire emblem awakening dus een succes was. maar dat creert de vraag, wat was de reden van fire emblems decline?
    Ik denk dat de vorige twee games vooral slecht verkochten omdat het remakes van (S)NES-spellen waren, en ze daarom door een aanzienlijke groep fans als een enorme stap achteruit werden ervaren ten opzichte van de games ervoor.

    In elk geval ben ik blij dat dankzij het succes van Awakening een FE14 zo goed als gegarandeerd is, en ik hoop dat ze die ook op de 3DS zullen doen, met dezelfde standaard in graphics en geluid, maar ik hoop niet dat IS hier nu van opgestoken heeft dat FE Second Seals, pair-up en badkleding nodig heeft om succesvol te zijn...

    wel de second seals waren naar mijn mening enorm handig (mischien niet noodzakelijk maar wel handig zo heb ik van morgan een thief kunnen maken) en ik zi niet echt wat er mis is met pair-up zorgt alleen maar voor meer tactische mogelijkheden..... wat kun je nu hebben tegen de badkleding? dat is altijd fijn.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Urameshiya wo mei 29, 2013 4:11 pm

    Iedereen die FE13 heeft en naar Animecon gaat: vergeet niet je streetpass team klaar te zetten zonder spotpass/DLC-dingen erin, zodat we zonder bugs elkaars teams kunnen ontvangen! :D

    wolfie559 schreef:
    Urameshiya schreef:
    wolfie559 schreef:
    kyr2005 schreef:Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/

    ben ik blij dat fire emblem awakening dus een succes was. maar dat creert de vraag, wat was de reden van fire emblems decline?
    Ik denk dat de vorige twee games vooral slecht verkochten omdat het remakes van (S)NES-spellen waren, en ze daarom door een aanzienlijke groep fans als een enorme stap achteruit werden ervaren ten opzichte van de games ervoor.

    In elk geval ben ik blij dat dankzij het succes van Awakening een FE14 zo goed als gegarandeerd is, en ik hoop dat ze die ook op de 3DS zullen doen, met dezelfde standaard in graphics en geluid, maar ik hoop niet dat IS hier nu van opgestoken heeft dat FE Second Seals, pair-up en badkleding nodig heeft om succesvol te zijn...

    wel de second seals waren naar mijn mening enorm handig (mischien niet noodzakelijk maar wel handig zo heb ik van morgan een thief kunnen maken) en ik zi niet echt wat er mis is met pair-up zorgt alleen maar voor meer tactische mogelijkheden..... wat kun je nu hebben tegen de badkleding? dat is altijd fijn.
    Het is volledig subjectief natuurlijk, en ik snap dat andere mensen het juist wel goed kunnen vinden, maar ik zal even op een rijtje zetten wat ik er persoonlijk op tegen heb. (Misschien levert het een interessante discussie op. :D)

    Wat ik tegen second seals heb:
    Hier heb ik eigenlijk twee verschillende bezwaren tegen. Om te beginnen vind ik het leuk dat elk personage in FE uniek is. Niet alleen qua uiterlijk en naam, maar ook qua functie op het slagveld. Iemand die volgens het verhaal bij een orde van Pegasus Knights hoort, is ook op het slagveld een Pegasus Knight. En als je diegene verliest op het slagveld, heb je voortaan een Pegasus Knight minder om in te zetten. Zo ben ik FE gewend, en zo hoort het wat mij betreft ook te zijn.

    Als je allerlei mensen naar classes kunt veranderen die ze volgens het verhaal helemaal niet zijn, en als je een tekort aan een bepaalde class het makkelijkst op kunt vangen door een van je bestaande characters erin te veranderen in plaats van een andere te trainen, verwatert die uniekheid een beetje. Waarom zou ik personage B nog willen gebruiken als ik ook gewoon personage A (dat ik vorige playthrough ook al gebruikte) naar de class van personage B kan veranderen? Dat is naar mijn mening een groot probleem, want de meeste characters spelen geen enkele rol in het verhaal van het spel. Als ze dan ook geen unieke rol op het slagveld meer hebben, zijn ze niet veel meer dan een gezicht en een naam.

    Het andere bezwaar dat ik tegen second seals heb is het feit dat je er eindeloos mee door kunt blijven levelen. In eerder FE's was in het algemeen 20/20 de level-cap en die level-cap bereikte je ook meestal wel met een aantal characters. Op dat moment zouden ze sommige stats gecapt hebben, en andere niet, afhankelijk van hun growth rates. Dat voegde nog meer uniekheid aan elke unit toe.

    Daarnaast zorgde het feit dat een unit nooit meer dan 38 level-ups kon krijgen ervoor dat het gunstig was om een groep units te trainen. Zo rond 20/10 begonnen sommige units al stats te cappen, en werd het beter om wat lagere units bij te trainen, in plaats van alle experience in die hogere units te stoppen terwijl die er minder stat gains voor terug zouden krijgen. Op het moment dat een unit z'n level-cap bereikte was het natuurlijk helemaal zinloos om die nog meer experience te voeren. Als je maar een paar units zou trainen in het hele spel, zouden ze al ruimschoots voor het einde aan hun level-caps zitten, en zou het einde van het spel daarom moeilijker zijn dan als je meer units getraind had.

    In Awakening is dat allemaal niet zo. Omdat je met second seals eindeloos kunt levelen is de uniekheid van het 'eindresultaat' van een personage verdwenen. Alle stats kunnen stijgen tot de plafonds voor die specifieke class, waardoor er weinig uniekheid per personage meer aan is. Die statplafonds liggen bovendien heel erg hoog (juist omdat die second seals er zijn, natuurlijk) waardoor het in Awakening juist wél een goed plan is om maar 2~4 units te trainen en daar alles mee te doen. De slimme manier om Awakening te spelen is dus helaas een vrij saaie manier, want een strategiespel waarin je maar 2~4 units hoeft te verplaatsen is lang niet zo interessant als een spel waarin je 12 of meer verschillende units aanvoert. Natuurlijk kun je gerust meer units trainen - dat doe ik ook - maar het voelt toch stom dat je die grotere groep units eigenlijk alleen maar gelijkmatig traint voor de show, en niet omdat het de beste weg naar de overwinning is.

    Wat ik tegen pair-up heb:
    Om mee te beginnen vermindert het het aantal units dat je actief aanvoert. Dat vind ik jammer. Een volgend bezwaar dat ik ertegen heb is dat alleen je eigen units het kunnen, en de vijand niet. Helden die continu twee-tegen-één vechten komen niet bepaald heldhaftig over op mij.

    En ja, natuurlijk hoef je pair-up niet te gebruiken, maar de bonussen die het oplevert zijn zo groot dat je jezelf dan enorm benadeelt. Dat is ook een manier om het spel te spelen, maar het gevoel dat je het spel op een andere manier speelt dan het bedoeld is maakt het toch minder leuk.

    Mijn allergrootste bezwaar tegen pair-up is echter dat het een hoop meer onvoorspelbaarheid toevoegt. Voor een strategiespel als Fire Emblem geldt dat hoe voorspelbaarder gebeurtenissen op het slagveld zijn, hoe meer het loont om vooruit te denken en je strategie te plannen. Dat is ook de reden dat je voor een aanval al informatie over de uitkomst kunt bekijken: het spel moedigt je aan om je handelingen zorgvuldig te overwegen en alvast vooruit te denken over wat je volgende stap zal worden. Omdat het spel zo voorspelbaar is, kunnen de uitdagingen ook complexer gemaakt worden. In een normale RPG moet je er niet aan denken dat je een eindbaas alleen zou kunnen verslaan met precies de juiste keuze van aanvallen op precies de juiste volgorde, maar in FE kunnen dat soort dingen, omdat het spel zo transparant is.

    Voorspelbaarheid zorgt er dus voor dat FE op een eerlijke en spannende manier uitdagend kan zijn. Te veel voorspelbaarheid is natuurlijk niet goed: als je dezelfde map altijd met precies dezelfde handelingen zou kunnen clearen, zou het enkel nog maar een puzzeltje zijn. Dat is waarom er ook willekeurigheid in een spel als FE voor moet komen. Traditioneel zat die willekeurigheid 'm in het raken en missen van aanvallen en criticals, en op langere termijn, stat growth. Die willekeurigheid is genoeg om ervoor te zorgen dat ook dezelfde map elke playthrough weer anders kan verlopen, en je een gevecht niet al op turn 1 volledig uit kunt stippelen. Hoe verder in de toekomst je probeert te plannen, hoe minder voorspelbaar het natuurlijk wordt, maar dat is met het plannen van strategieën in het echte leven ook zo.

    Kortom: een goede balans van voorspelbaarheid en willekeurigheid is cruciaal voor een turn-based-strategy game als FE. Het extreem van voorspelbaarheid is een logica-puzzel: als je één keer de oplossing beredeneerd hebt is de lol eraf, want elke volgende keer dat je de puzzel bekijkt is de oplossing precies hetzelfde. Het extreem van willekeurigheid is als het opgooien van een munt en elke 'kop' als een overwinning beschouwen: het is elke keer weer afwachten of het je lukt of niet, maar omdat je geen invloed op de uitkomst hebt is die eigenlijk volstrekt oninteressant (tenzij je een gokverslaafde bent). Het is daarom niet wenselijk dat de balans te veel naar één van beide kanten doorslaat.

    Naar mijn idee had FE door de jaren heen in dit opzicht een geweldige balans ontwikkeld. Er was genoeg willekeurigheid om voor een hoge replay value te zorgen, maar de mate van voorspelbaarheid was tegelijkertijd zo groot dat de meedogenloze aard van het spel - elke misstap kan de permanente dood van één van je units veroorzaken - toch niet frustrerend werd. In FE12 zat deze balans in de buurt van perfectie, naar mijn mening. Elke keer als één van mijn units sterft in FE12 weet ik dat ik een tactische misstap heb begaan, en kan ik een oplossing bedenken waarmee ik die unit de volgende keer zou moeten kunnen redden. Dat moedigt me aan om te blijven proberen en om beter in het spel te worden.

    In Awakening is de balans - voor mijn gevoel - echter ruw verstoord. Awakening is naar mijn mening te ver doorgeslagen in de richting van willekeurigheid. Pair-up is daarbij één van de grote boosdoeners. Van oudsher bepaalden de dobbelstenen van elk van de (maximaal 3) aanvallen in een gevechtsronde welke van de (maximaal) 3 uitkomsten die aanval zou hebben: hit, crit of miss. Pair-up voegt daar voor elke aanval van je eigen units een kans op een extra aanval van je partner aan toe, die ook weer kan hit/crit/missen, en voor elke aanval van de tegenstander een kans op een blokkerende partner. Combineer dit met de verschillende skills die je unit of zijn/haar pair-up partner zou kunnen activeren bij hun aanvallen/verdedigingen, en het aantal mogelijke uitkomsten van een gevecht stijgt explosief. Er zijn zo vreselijk veel mogelijkheden, dat verwachtingen over de uitkomst van een gevecht veel onzekerder zijn dan voorheen. Als de uitkomst van een enkel gevecht al veel onzekerder is dan vroeger, dan is het verloop van een hele player phase/enemy phase natuurlijk nóg veel onzekerder geworden.

    Kortom: vooruitdenken en tactisch plannen loont in FE13 minder dan ooit. Dat maakt dat vergeleken met eerdere FE's overwinningen minder interessant zijn geworden (ze zijn immers voor een groter deel aan de RNG te danken en voor een kleiner deel aan jou), en uitdagingen frustrerender (net zoals 'gooi 5 keer achter elkaar kop' een zeer frustrerende uitdaging zou zijn). Pair-up heeft die achteruitgang helaas voor een aanzienlijk deel op z'n geweten.

    Waar al het bovenstaande misschien op neer komt:
    Ja, second seals en pair-up voegen allerlei nieuwe mogelijkheden toe. Een goede turn-based-strategy game wordt echter niet gemaakt door de hoeveelheid mogelijkheden. Juist het beperken van de mogelijkheden zorgt ervoor dat de speler overzicht krijgt over zijn opties en de gevolgen, en ze tegen elkaar af kan wegen. Als het aantal mogelijkheden te groot wordt, is de praktijk dat de speler meestal gewoon maar wat doet dat wel ongeveer goed voelt. Dat vind ik een achteruitgang.

    Wat ik tegen badkleding heb:
    In principe niets. Probleem is alleen dat FE games in nogal duistere werelden vol complotten en oorlog spelen. Ik stoor me er daarom een beetje aan dat de personages in FE13 zich vaak meer gedragen alsof ze op schoolreisje zijn dan alsof ze in een oorlog verwikkeld zijn. Ook vind ik het jammer dat de ontwikkelaars het nodig vonden om zo veel meer oppervlakkige fanservice toe te voegen dan voorheen. Niet alleen de badkleding, maar ook allerlei andere dingen, zoals Cherche's harnas of de dark mage-gewaden. FE heeft al wel langer characters die zonder goeie reden met zettai ryouiki naar het slagveld gaan, maar de ontwerpen van FE13 zijn soms echt absurd. Dat maakt het voor mij moeilijker om de wereld waarin het spel speelt nog serieus te nemen.

    Bovendien, als je als spelontwikkelaar denkt dat je personages het meest interessant gevonden zullen worden in badpak op het strand, en niet in volle bewapening op het slagveld, dan heb je iets fout gedaan. FE gaat namelijk over krijgers op slagvelden, en niet over strandgangers in badkleding. Zorg dan ook dat de personages op het slagveld schitteren in plaats van op het strand, zou ik zeggen.

    Disclaimer:
    Ondanks dit hele essay hierboven vind ik FE13 een heel leuk spel. Vergeleken met eerdere FE-spellen heeft het wel zo z'n gebreken, maar het heeft ook enorm veel goeie aspecten. Dus interpreteer alles hierboven vooral niet als een anti-FE13-verhaal. Ik heb alleen uitgelegd waarom ik die vernieuwingen een achteruitgang vond, en waarom ik hoop ze niet in FE14 terug te hoeven zien.


    Laatst aangepast door Urameshiya op do jan 15, 2015 2:17 pm; in totaal 3 keer bewerkt
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van wolfie559 wo jun 05, 2013 3:00 pm

    Urameshiya schreef:Iedereen die FE13 heeft en naar Animecon gaat: vergeet niet je streetpass team klaar te zetten zonder spotpass/DLC-dingen erin, zodat we zonder bugs elkaars teams kunnen ontvangen! :D

    wolfie559 schreef:
    Urameshiya schreef:
    wolfie559 schreef:
    kyr2005 schreef:Misschien interessant om te weten; Als fire emblem Awakening niet goed verkocht had zou het de aller laatste fire emblem geweest zijn! Blijkbaar daalde de verkopen enorm, en daarom heeft intelligent systems alles wat ze graag nog in fire emblem zouden willen zien er in gestoken.

    Gelukkig heeft awakening overal heel goed verkocht en zal er zeker nog een fire emblem komen k=w=

    Bron: http://www.vg247.com/2013/05/23/fire-emblem-awakening-was-almost-last-game-in-the-series-dev-reveals/

    ben ik blij dat fire emblem awakening dus een succes was. maar dat creert de vraag, wat was de reden van fire emblems decline?
    Ik denk dat de vorige twee games vooral slecht verkochten omdat het remakes van (S)NES-spellen waren, en ze daarom door een aanzienlijke groep fans als een enorme stap achteruit werden ervaren ten opzichte van de games ervoor.

    In elk geval ben ik blij dat dankzij het succes van Awakening een FE14 zo goed als gegarandeerd is, en ik hoop dat ze die ook op de 3DS zullen doen, met dezelfde standaard in graphics en geluid, maar ik hoop niet dat IS hier nu van opgestoken heeft dat FE Second Seals, pair-up en badkleding nodig heeft om succesvol te zijn...

    wel de second seals waren naar mijn mening enorm handig (mischien niet noodzakelijk maar wel handig zo heb ik van morgan een thief kunnen maken) en ik zi niet echt wat er mis is met pair-up zorgt alleen maar voor meer tactische mogelijkheden..... wat kun je nu hebben tegen de badkleding? dat is altijd fijn.
    Het is volledig subjectief natuurlijk, en ik snap dat andere mensen het juist wel goed kunnen vinden, maar ik zal even op een rijtje zetten wat ik er persoonlijk op tegen heb. (Misschien levert het een interessante discussie op. :D)

    Wat ik tegen second seals heb:
    Hier heb ik eigenlijk twee verschillende bezwaren tegen. Om te beginnen vind ik het leuk dat elk personage in FE uniek is. Niet alleen qua uiterlijk en naam, maar ook qua functie op het slagveld. Iemand die volgens het verhaal bij een orde van Pegasus Knights hoort, is ook op het slagveld een Pegasus Knight. En als je diegene verliest op het slagveld, heb je voortaan een Pegasus Knight minder om in te zetten. Zo ben ik FE gewend, en zo hoort het wat mij betreft ook te zijn.

    Als je allerlei mensen naar classes kunt veranderen die ze volgens het verhaal helemaal niet zijn, en als je een behoefte aan een tekort aan een bepaalde class het makkelijkst op kunt vangen door een van je bestaande characters erin te veranderen in plaats van een andere te trainen, verwatert die uniekheid een beetje. Waarom zou ik personage B nog willen gebruiken als ik ook gewoon personage A (dat ik vorige playthrough ook al gebruikte) naar de class van personage B kan veranderen? Dat is naar mijn mening een groot probleem, want de meeste characters spelen geen enkele rol in het verhaal van het spel. Als ze dan ook geen unieke rol op het slagveld meer hebben, zijn ze niet veel meer dan een gezicht en een naam.

    Het andere bezwaar dat ik tegen second seals heb is het feit dat je er eindeloos mee door kunt blijven levelen. In eerder FE's was in het algemeen 20/20 de level-cap en die level-cap bereikte je ook meestal wel met een aantal characters. Op dat moment zouden ze sommige stats gecapt hebben, en andere niet, afhankelijk van hun growth rates. Dat voegde nog meer uniekheid aan elke unit toe.

    Daarnaast zorgde het feit dat een unit nooit meer dan 38 level-ups kon krijgen ervoor dat het gunstig was om een groep units te trainen. Zo rond 20/10 begonnen sommige units al stats te cappen, en werd het beter om wat lagere units bij te trainen, in plaats van alle experience in die hogere units te stoppen terwijl die er minder stat gains voor terug zouden krijgen. Op het moment dat een unit z'n level-cap bereikte was het natuurlijk helemaal zinloos om die nog meer experience te voeren. Als je maar een paar units zou trainen in het hele spel, zouden ze al ruimschoots voor het einde aan hun level-caps zitten, en zou het einde van het spel daarom moeilijker zijn dan als je meer units getraind had.

    In Awakening is dat allemaal niet zo. Omdat je met second seals eindeloos kunt levelen is de uniekheid van het 'eindresultaat' van een personage verdwenen. Alle stats kunnen stijgen tot de plafonds voor die specifieke class, waardoor er weinig uniekheid per personage meer aan is. Die statplafonds liggen bovendien heel erg hoog (juist omdat die second seals er zijn, natuurlijk) waardoor het in Awakening juist wél een goed plan is om maar 2~4 units te trainen en daar alles mee te doen. De slimme manier om Awakening te spelen is dus helaas een vrij saaie manier, want een strategiespel waarin je maar 2~4 units hoeft te verplaatsen is lang niet zo interessant als een spel waarin je 12 of meer verschillende units aanvoert. Natuurlijk kun je gerust meer units trainen - dat doe ik ook - maar het voelt toch stom dat je die grotere groep units eigenlijk alleen maar gelijkmatig traint voor de show, en niet omdat het de beste weg naar de overwinning is.

    Wat ik tegen pair-up heb:
    Om mee te beginnen vermindert het het aantal units dat je actief aanvoert. Dat vind ik jammer. Een volgend bezwaar dat ik ertegen heb is dat alleen je eigen units het kunnen, en de vijand niet. Helden die continu twee-tegen-één vechten komen niet bepaald heldhaftig over op mij.

    En ja, natuurlijk hoef je pair-up niet te gebruiken, maar de bonussen die het oplevert zijn zo groot dat je jezelf dan enorm benadeelt. Dat is ook een manier om het spel te spelen, maar het gevoel dat je het spel op een andere manier speelt dan het bedoeld is maakt het toch minder leuk.

    Mijn allergrootste bezwaar tegen pair-up is echter dat het een hoop meer onvoorspelbaarheid toevoegt. Voor een strategiespel als Fire Emblem geldt dat hoe voorspelbaarder gebeurtenissen op het slagveld zijn, hoe meer het loont om vooruit te denken en je strategie te plannen. Dat is ook de reden dat je voor een aanval al informatie over de uitkomst kunt bekijken: het spel moedigt je aan om je handelingen zorgvuldig te overwegen en alvast vooruit te denken over wat je volgende stap zal worden. Omdat het spel zo voorspelbaar is, kunnen de uitdagingen ook complexer gemaakt worden. In een normale RPG moet je er niet aan denken dat je een eindbaas alleen zou kunnen verslaan met precies de juiste keuze van aanvallen op precies de juiste volgorde, maar in FE kunnen dat soort dingen, omdat het spel zo transparant is.

    Voorspelbaarheid zorgt er dus voor dat FE op een eerlijke en spannende manier uitdagend kan zijn. Te veel voorspelbaarheid is natuurlijk niet goed: als je dezelfde map altijd met precies dezelfde handelingen zou kunnen clearen, zou het enkel nog maar een puzzeltje zijn. Dat is waarom er ook willekeurigheid in een spel als FE voor moet komen. Traditioneel zat die willekeurigheid 'm in het raken en missen van aanvallen en criticals, en op langere termijn, stat growth. Die willekeurigheid is genoeg om ervoor te zorgen dat ook dezelfde map elke playthrough weer anders kan verlopen, en je een gevecht niet al op turn 1 volledig uit kunt stippelen. Hoe verder in de toekomst je probeert te plannen, hoe minder voorspelbaar het natuurlijk wordt, maar dat is met het plannen van strategieën in het echte leven ook zo.

    Kortom: een goede balans van voorspelbaarheid en willekeurigheid is dus cruciaal voor een turn-based-strategy game als FE. Het extreem van voorspelbaarheid is een logica-puzzel: als je één keer de oplossing beredeneerd hebt is de lol eraf, want elke volgende keer dat je de puzzel bekijkt is de oplossing precies hetzelfde. Het extreem van willekeurigheid is het opgooien van een munt en elke 'kop' als een overwinning beschouwen: het is elke keer weer afwachten of het je lukt of niet, maar omdat je geen invloed op de uitkomst hebt is die eigenlijk volstrekt oninteressant (tenzij je een gokverslaafde bent). Het is daarom niet wenselijk als de balans te veel naar één van beide kanten doorslaat.

    Naar mijn idee had FE door de jaren heen in dit opzicht een geweldige balans ontwikkeld. Er was genoeg willekeurigheid om voor een hoge replay value te zorgen, maar de mate van voorspelbaarheid was tegelijkertijd zo groot dat de meedogenloze aard van het spel - elke misstap kan de permanente dood van één van je units veroorzaken - toch niet frustrerend werd. In FE12 zat deze balans in de buurt van perfectie, naar mijn mening. Elke keer als één van mijn units sterft in FE12 weet ik dat ik een tactische misstap heb begaan, en kan ik een oplossing bedenken waarmee ik die unit de volgende keer zou moeten kunnen redden. Dat moedigt me aan om te blijven proberen en om beter in het spel te worden.

    In Awakening is de balans - voor mijn gevoel - echter ruw verstoord. Awakening is naar mijn mening te ver doorgeslagen in de richting van willekeurigheid. Pair-up is daarbij één van de grote boosdoeners. Van oudsher bepaalde de dobbelstenen van elk van de (maximaal 3) aanvallen in een gevechtsronde welke van de (maximaal) 3 uitkomsten die aanval zou hebben: hit, crit of miss. Pair-up voegt daar voor elke aanval van je eigen units een kans op een extra aanval van je partner aan toe, die ook weer kan hit/crit/missen, en voor elke aanval van de tegenstander een kans op een blokkerende partner. Combineer dit met de verschillende skills die je unit of zijn/haar pair-up partner zou kunnen activeren bij hun aanvallen/verdedigingen, en het aantal mogelijke uitkomsten van een gevecht stijgt explosief. Er zijn zo vreselijk veel mogelijkheden, dat verwachtingen over de uitkomst van een gevecht veel onzekerder zijn dan voorheen. Als de uitkomst van een enkel gevecht al veel onzekerder is dan vroeger, dan is het verloop van een hele player phase/enemy phase natuurlijk nóg veel onzekerder geworden.

    Kortom: vooruitdenken en tactisch plannen loont in FE13 minder dan ooit. Dat maakt dat vergeleken met eerdere FE's overwinningen minder interessant zijn geworden (ze zijn immers voor een groter deel aan de RNG te danken en voor een kleiner deel aan jou), en uitdagingen frustrerender (net zoals 'gooi 5 keer achter elkaar kop' een zeer frustrerende uitdaging zou zijn). Pair-up heeft die achteruitgang helaas voor een aanzienlijk deel op z'n geweten.

    Waar al het bovenstaande misschien op neer komt:
    Ja, second seals en pair-up voegen allerlei nieuwe mogelijkheden toe. Een goede turn-based-strategy game wordt echter niet gemaakt door de hoeveelheid mogelijkheden. Juist het beperken van de mogelijkheden zorgt ervoor dat de speler overzicht krijgt over zijn opties en de gevolgen, en ze tegen elkaar af kan wegen. Als het aantal mogelijkheden te groot wordt, is de praktijk dat de speler meestal gewoon maar wat doet dat wel ongeveer goed voelt. Dat vind ik een achteruitgang.

    Wat ik tegen badkleding heb:
    In principe niets. Probleem is alleen dat FE games in nogal duistere werelden vol complotten en oorlog spelen. Ik stoor me er daarom een beetje aan dat de personages in FE13 zich vaak meer gedragen alsof ze op schoolreisje zijn dan alsof ze in een oorlog verwikkeld zijn. Ook vind ik het jammer dat de ontwikkelaars het nodig vonden om zo veel meer oppervlakkige fanservice toe te voegen dan voorheen. Niet alleen de badkleding, maar ook allerlei andere dingen, zoals Cherche's harnas of de dark mage-gewaden. FE heeft al wel langer characters die zonder goeie reden met zettai ryouiki naar het slagveld gaan, maar de ontwerpen van FE13 zijn soms echt absurd. Dat maakt het voor mij moeilijker om de wereld waarin het spel speelt nog serieus te nemen.

    Bovendien, als je als spelontwikkelaar denkt dat je personages het meest interessant gevonden zullen worden in badpak op het strand, en niet in volle bewapening op het slagveld, dan heb je iets fout gedaan. FE gaat namelijk over krijgers op slagvelden, en niet over strandgangers in badkleding. Zorg dan ook dat de personages op het slagveld schitteren in plaats van op het strand, zou ik zeggen.

    Disclaimer:
    Ondanks dit hele essay hierboven vind ik FE13 een heel leuk spel. Vergeleken met eerdere FE-spellen heeft het wel zo z'n gebreken, maar het heeft ook enorm veel goeie aspecten. Dus interpreteer alles hierboven vooral niet als een anti-FE13-verhaal. Ik heb alleen uitgelegd waarom ik die vernieuwingen een achteruitgang vond, en waarom ik hoop ze niet in FE14 terug te hoeven zien.

    hmm... uw redeneringen over het oneindig levelen van uw characters met second seals kan ik volkomen begrijpen en neemt inderdaad wel een deel van de ervaring weg (alhoewel ik de rest van de uitleg niet echt helemaal mee eens ben).

    pair-ups: wel je hebt wel gelijk op dat vlak. hell ik kan het nu zelfs inderdaad eens met u zijn dat het weg zou mogen behalve voor de volgende reden.
    de tactische mogelijkheden op het gebied van verplaatsing (zoals een general pair up met griphon knight)
    maar het maakt het inderdaad wel allesbehalve fair dat de vijand niet hetzelfde kan doen.
    dus zou het in FE14 mogen als de vijand dat ook kan? (klinkt eerlijk genoeg)

    de kledij, wel ik persoonlijk vind de outfits enorm goed. ze maken niet altijd evenveel sense maar ze zijn niet dysfunctioneel, zelfs de dark mage gewaden (en hiermee doel ik vooral op tharja)
    tharja is van plegia waar een goed stuk van het land een woestijn is, als ze van deze streek kwam is het perfect begrijpelijk dat ze "licht" gekleed is (alleen zou haar kledij wit moeten zijn voor tegen de hitte maar omdat ze een DARK mage is zou het niet veel sense maken)

    en om eventjes over cherche haar outfit te hebben (ik neem aan dat je hiermee de open rug bedoeld) wel... ze vliegt rond op een draak veel bescherming heeft ze niet echt nodig in de rug EN minder gewicht is altijd goed.
    (cherche is perfect in EVERY WAY XD)

    dus, ik persoonlijk bezie de algemene outfits niet echt als onnodige fanservice
    de badpakken... wel ik heb niks tegen fanservice.... maar dat is personal opinion hierover kunnen we eeuwig discussieren.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Urameshiya wo jun 05, 2013 3:50 pm

    wolfie559 schreef:de tactische mogelijkheden op het gebied van verplaatsing (zoals een general pair up met griphon knight)
    maar het maakt het inderdaad wel allesbehalve fair dat de vijand niet hetzelfde kan doen.
    dus zou het in FE14 mogen als de vijand dat ook kan? (klinkt eerlijk genoeg)
    Hmm, dat vind ik een lastige. Het zou wel gaaf zijn, maar de gevechten worden wel heel ingewikkeld en onvoorspelbaar als ook de vijand extra aanvallen en random no-damage blocks kan krijgen. En moet je je voorstellen hoe frustrerend het zou zijn als vijanden even van plaats verwisselden en dan weer volle HP zouden hebben. En als je elke (gepairde) vijand eigenlijk twee keer uit zou moeten schakelen om 'm van de kaart te vegen...
    (Toch zou het op z'n minst interessant zijn om eens te proberen hoe dat zou zijn.)

    wolfie559 schreef:de kledij, wel ik persoonlijk vind de outfits enorm goed. ze maken niet altijd evenveel sense maar ze zijn niet dysfunctioneel, zelfs de dark mage gewaden (en hiermee doel ik vooral op tharja)
    tharja is van plegia waar een goed stuk van het land een woestijn is, als ze van deze streek kwam is het perfect begrijpelijk dat ze "licht" gekleed is (alleen zou haar kledij wit moeten zijn voor tegen de hitte maar omdat ze een DARK mage is zou het niet veel sense maken)
    Je hebt wel een goed punt dat het logisch is dat ze licht gekleed is omdat ze uit een warme streek komt, maar dat de dark mage-gewaden zo strak om het lichaam zitten is in dan juist weer heel onlogisch. In een woestijn kun je beter zorgen dat er laagjes lucht tussen je kleding zitten om het lichaam te isoleren. Met losse kleding heb je ook minder last van zweet. Ik denk dus dat het klimaat niet echt een goed excuus voor de dark mage-kleding is.

    wolfie559 schreef:en om eventjes over cherche haar outfit te hebben (ik neem aan dat je hiermee de open rug bedoeld) wel... ze vliegt rond op een draak veel bescherming heeft ze niet echt nodig in de rug EN minder gewicht is altijd goed.
    Iemand die op een draak rondrijdt zou ik eigenlijk eerder in de rug aanvallen dan van voren...

    wolfie559 schreef: de badpakken... wel ik heb niks tegen fanservice.... maar dat is personal opinion hierover kunnen we eeuwig discussieren.
    Tsja, daar heb je natuurlijk gelijk in.
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van wolfie559 wo jun 05, 2013 4:02 pm

    Urameshiya schreef:
    wolfie559 schreef:de tactische mogelijkheden op het gebied van verplaatsing (zoals een general pair up met griphon knight)
    maar het maakt het inderdaad wel allesbehalve fair dat de vijand niet hetzelfde kan doen.
    dus zou het in FE14 mogen als de vijand dat ook kan? (klinkt eerlijk genoeg)
    Hmm, dat vind ik een lastige. Het zou wel gaaf zijn, maar de gevechten worden wel heel ingewikkeld en onvoorspelbaar als ook de vijand extra aanvallen en random no-damage blocks kan krijgen. En moet je je voorstellen hoe frustrerend het zou zijn als vijanden even van plaats verwisselden en dan weer volle HP zouden hebben. En als je elke (gepairde) vijand eigenlijk twee keer uit zou moeten schakelen om 'm van de kaart te vegen...
    (Toch zou het op z'n minst interessant zijn om eens te proberen hoe dat zou zijn.)

    wolfie559 schreef:de kledij, wel ik persoonlijk vind de outfits enorm goed. ze maken niet altijd evenveel sense maar ze zijn niet dysfunctioneel, zelfs de dark mage gewaden (en hiermee doel ik vooral op tharja)
    tharja is van plegia waar een goed stuk van het land een woestijn is, als ze van deze streek kwam is het perfect begrijpelijk dat ze "licht" gekleed is (alleen zou haar kledij wit moeten zijn voor tegen de hitte maar omdat ze een DARK mage is zou het niet veel sense maken)
    Je hebt wel een goed punt dat het logisch is dat ze licht gekleed is omdat ze uit een warme streek komt, maar dat de dark mage-gewaden zo strak om het lichaam zitten is in dan juist weer heel onlogisch. In een woestijn kun je beter zorgen dat er laagjes lucht tussen je kleding zitten om het lichaam te isoleren. Met losse kleding heb je ook minder last van zweet. Ik denk dus dat het klimaat niet echt een goed excuus voor de dark mage-kleding is.

    wolfie559 schreef:en om eventjes over cherche haar outfit te hebben (ik neem aan dat je hiermee de open rug bedoeld) wel... ze vliegt rond op een draak veel bescherming heeft ze niet echt nodig in de rug EN minder gewicht is altijd goed.
    Iemand die op een draak rondrijdt zou ik eigenlijk eerder in de rug aanvallen dan van voren...

    wolfie559 schreef: de badpakken... wel ik heb niks tegen fanservice.... maar dat is personal opinion hierover kunnen we eeuwig discussieren.
    Tsja, daar heb je natuurlijk gelijk in.

    het valt me trouwens op dat je het liefst een zekere mate van voorspelbaarheid hebt in FE maar is het mischien niet beter als het ietsje meer onvoorspelbaar is? ik bedoel hoeveel spanning kun je wel niet hebben terwijl je ALLE mogelijkheden moet brainstormen (alhoewel je hebt wel gelijk over pair-ups dat ze mischien iets TE onvoorspelbaar kunnen worden, maar ik ben wel compleet voor de grotere tactische varieteit)
    wat als je uw characters kunt laten pair-uppen zodat ze elkander een stat boost kunnen geven (afhankelijk van hun support lvl) en elkander de tactische voordelen van mobility kunnen geven MAAR het support character kan zich niet rechstreeks mengen in het gevecht, hierdoor zul je moeten kiezen tussen oftewel 2 characters apart hebben zonder voordelen of 1 character met een stat boost en mobility voordelen.

    ik dacht juist dat het strak maken van die kleren ook een isolerend effect had.... zoniet dan heb je volkomen gelijk (ik vind de outfit op zich best wel awesome voor haar, en ik bedoel dit stijlvol niet fanservicesexy-like)

    wel met in de rug aanvallen van een wyvernrider bedoel ik eigenlijk... hoe KUN je iemand in de rug aanvallen als die pipo in de lucht zit en simpelweg eventjes naar beneden moet fladderen om u uit te schakelen.

    btw het is in een anime stijl ik bedoel... om het zo te zeggen esthetisch MOET het het oog wel strelen he. het add een extra charme aan de characters.

    btw die ene gast (zwart, ooglapje, is een dude) zijn outfit maakt ook compleet geen sense of die van gaius voor een dief?? is die zijn outfit echt wel bullshit (ik vermeld een paar mannelijke characters want we hadden het hier alleen over de outfits van de vrouwelijke characters wat niet compleet correct is eigenlijk)

    of kjelle en kellam hun armor?? het is TE bulky zelfs de meest zware heharnaste ridders hadden niet een stuk harnas dat OP hunne nek zat vroeger. (en dit zorgt ervoor dat kjelle net juist het tegenovergestelde effect heeft van fanservice-outfit dan tharja...) ik zou het stuk kraag in die nek weghalen bijvoorbeeld


    Laatst aangepast door wolfie559 op wo jun 05, 2013 4:37 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Sophie wo jun 05, 2013 4:33 pm

    Ik begin langzaam mijn motivatie te verliezen om FE uit te spelen.

    Ik weet niet waarom, maar ik ben ineens in een gap terrecht gekomen waar ik tegen enemies vecht die allemaal minstens 80 hp hebben, zowel storyline als streetpass. Iedereen is best wat levels hoger dan mijn units, en ik probeer maar een beetje te grinden om ook dat level te bereiken...

    Had ik net bijna een missie gehaald, crit er een enemy en mag ik overnieuw beginnen!
    Oh de rage!
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Urameshiya wo jun 05, 2013 4:54 pm

    wolfie559 schreef:wel met in de rug aanvallen van een wyvernrider bedoel ik eigenlijk... hoe KUN je iemand in de rug aanvallen als die pipo in de lucht zit en simpelweg eventjes naar beneden moet fladderen om u uit te schakelen.
    Als je zelf ook vliegt kan het! Of als je een boogschutter bent. Nouja, je hebt wel gelijk dat een vliegende unit misschien minder bepantsering nodig heeft, maar... een hele open rug? Als je door de lucht vliegt krijg je het dan volgens mij snel koud, hoor!

    wolfie559 schreef:het valt me trouwens op dat je het liefst een zekere mate van voorspelbaarheid hebt in FE maar is het mischien niet beter als het ietsje meer onvoorspelbaar is? ik bedoel hoeveel spanning kun je wel niet hebben terwijl je ALLE mogelijkheden moet brainstormen (alhoewel je hebt wel gelijk over pair-ups dat ze mischien iets TE onvoorspelbaar kunnen worden, maar ik ben wel compleet voor de grotere tactische varieteit)
    FE is een turn-based strategy game, en een strategiespel kan niet zonder een zekere mate van voorspelbaarheid. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd, maar dat is het niet: een strategie houdt in dat je vooruitdenkt over de resultaten die je wilt bereiken en een manier kiest om dat te gaan doen. Vooraf een manier uitkiezen om je doel te bereiken heeft alleen zin als je een enigszins betrouwbare inschatting kunt maken van de consequenties van je beslissingen. Het lijkt misschien wel spannend als je niet vooraf kunt weten of manier A beter zal zijn dan manier B, maar als het echt compleet onvoorspelbaar is, heeft het eigenlijk ook geen zin meer om sowieso nog na te denken of je A zult kiezen of B. Dan kun je net zo goed gewoon maar wat doen en hopen dat het goed komt.

    Ik vind het leuk dat FE juist niet zo is: het loont echt om goed na te denken voor je iets doet. Maar dat gaat verloren naarmate er meer onvoorspelbare factoren in het spel komen, en dat vind ik jammer.

    Skip schreef:Ik weet niet waarom, maar ik ben ineens in een gap terrecht gekomen waar ik tegen enemies vecht die allemaal minstens 80 hp hebben, zowel storyline als streetpass. Iedereen is best wat levels hoger dan mijn units, en ik probeer maar een beetje te grinden om ook dat level te bereiken...
    Huh, enemies met minstens 80 HP? Waar ben je dan precies?

    Gesponsorde inhoud


    Fire Emblem-topic (Herrezen!) - Pagina 10 Empty Re: Fire Emblem-topic (Herrezen!)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 9:42 pm