Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+27
Hakurei Ninja
redtails
Maribel Hearn
MR.Kriesebo
Slaz
komodostache
Meira
wolfie559
draakedan
RemiliaxScarlet
Lyari
Toumyon
TheEternalMokou
Quwanti
XavC
Sophie
Zigzagwolf
RakeStriver
homemadecupcake
Urameshiya
Graan
Nekotaku
Bakuhatsu
Reym
Chrono
Princess Sylvysprit
Scarlet
31 plaatsers

    Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Enquête

    Sinterklaas feest afschaffen door Piet?

    [ 0 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba100%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba12 [0%] 
    [ 10 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba1026%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba12 [26%] 
    [ 29 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba1074%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Voteba12 [74%] 

    Totaal aantal stemmen: 39
    Slaz
    Slaz
    Volleerd Touhouloog


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Danmaku grazen, om m'n vingers bij af te likken!

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Slaz zo nov 03, 2013 11:20 pm

    Urameshiya schreef:Met die interpretatie ben ik het niet eens. Het zal best zo zijn dat de verzinners/verspreiders van de Zwarte Piet-traditie geen racistische bedoelingen hadden, maar dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is. Racistische overtuigingen waren in die tijd zo algemeen geaccepteerd dat men niet speciaal racistische bedoelingen hoefde te hebben om racistische tradities te creëren. En een product van dat wereldbeeld lijkt me niet echt iets om uitgebreid te propageren of om trots op te zijn, los van wat de bedoelingen daar vandaag de dag achter zijn. Wat wij eraan kunnen doen is de traditie een beetje aanpassen. Dat iets altijd al zo geweest is, wil niet zeggen dat het niet meer verbeterd kan of mag worden.
    Iets is inderdaad pas racistisch als het zo wordt bevonden vanuit iemands eigen standpunt. Maar wat ik deels bedoelde is dat in de huidige 'informatiesamenleving' het erg makkelijk is om zo'n persoonlijk standpunt aan de massa kenbaar te maken om zo 'volgers' te creëren om iets veranderd te krijgen. Dit is niet perse slecht, snelle informatieverspreiding kan voor veel goeds zorgen, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan. De ene keer is er een hype rondom dit probleem, de andere keer komt er een meldpunt overlast over dat probleem. Ik zeg dan, mensen, geniet van het leven en trek je niet alles zo persoonlijk aan. Ken jezelf en maak je niet zo druk de hele tijd! Of zeg ik nu iets heel zen-achtigs.. ^^;

    Urameshiya schreef:Ik vind het eerlijk gezegd onredelijk om mensen die er een andere (maar daarom niet minder goed onderbouwde) mening op na houden af te doen als 'haatvuur'.
    Hohoho (pun intended!), zo serieus bedoel ik dat 'haatvuur' helemaal niet. Ik respecteer juist andermans mening. Maar ik ben buiten die meningen om persoonlijk gewoon niet zo'n fan van al die belangenorganisaties die alles zwart-wit vanaf 1 perspectief bekijken. En het is juist een belangenorganisatie geweest die deze discussie (op TV, internet, in dit topic) heeft aangewakkerd.

    Dus mijn standpunt in het kort: ik zou het wel leuk vinden als Zwarte Piet blijft voor de huidige en komende jeugd, maar ik zou het ook geen ramp vinden als Kleurenpieten gemeengoed worden. En of iemand zich nou voordoet als 'voorvechter' voor Zwarte Piet, of juist fervent tegenstander, ik help ze er beiden niet mee. Een traditiewijziging is geen schakelaartje dat je van bovenaf omzet, als je de komende jaren steeds meer Kleurenpieten ziet betekent dat dat de maatschappij ze accepteert.

    Zo, nu even een lekker kopje zwarte koffie met bruine pepernoten. :D
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van komodostache ma nov 04, 2013 3:37 pm

    Slaz schreef:
    Urameshiya schreef:Met die interpretatie ben ik het niet eens. Het zal best zo zijn dat de verzinners/verspreiders van de Zwarte Piet-traditie geen racistische bedoelingen hadden, maar dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is. Racistische overtuigingen waren in die tijd zo algemeen geaccepteerd dat men niet speciaal racistische bedoelingen hoefde te hebben om racistische tradities te creëren. En een product van dat wereldbeeld lijkt me niet echt iets om uitgebreid te propageren of om trots op te zijn, los van wat de bedoelingen daar vandaag de dag achter zijn. Wat wij eraan kunnen doen is de traditie een beetje aanpassen. Dat iets altijd al zo geweest is, wil niet zeggen dat het niet meer verbeterd kan of mag worden.
    Iets is inderdaad pas racistisch als het zo wordt bevonden vanuit iemands eigen standpunt. Maar wat ik deels bedoelde is dat in de huidige 'informatiesamenleving' het erg makkelijk is om zo'n persoonlijk standpunt aan de massa kenbaar te maken om zo 'volgers' te creëren om iets veranderd te krijgen. Dit is niet perse slecht, snelle informatieverspreiding kan voor veel goeds zorgen, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan. De ene keer is er een hype rondom dit probleem, de andere keer komt er een meldpunt overlast over dat probleem. Ik zeg dan, mensen, geniet van het leven en trek je niet alles zo persoonlijk aan. Ken jezelf en maak je niet zo druk de hele tijd! Of zeg ik nu iets heel zen-achtigs.. ^^;

    Urameshiya schreef:Ik vind het eerlijk gezegd onredelijk om mensen die er een andere (maar daarom niet minder goed onderbouwde) mening op na houden af te doen als 'haatvuur'.
    Hohoho (pun intended!), zo serieus bedoel ik dat 'haatvuur' helemaal niet. Ik respecteer juist andermans mening. Maar ik ben buiten die meningen om persoonlijk gewoon niet zo'n fan van al die belangenorganisaties die alles zwart-wit vanaf 1 perspectief bekijken. En het is juist een belangenorganisatie geweest die deze discussie (op TV, internet, in dit topic) heeft aangewakkerd.

    Dus mijn standpunt in het kort: ik zou het wel leuk vinden als Zwarte Piet blijft voor de huidige en komende jeugd, maar ik zou het ook geen ramp vinden als Kleurenpieten gemeengoed worden. En of iemand zich nou voordoet als 'voorvechter' voor Zwarte Piet, of juist fervent tegenstander, ik help ze er beiden niet mee. Een traditiewijziging is geen schakelaartje dat je van bovenaf omzet, als je de komende jaren steeds meer Kleurenpieten ziet betekent dat dat de maatschappij ze accepteert.

    Zo, nu even een lekker kopje zwarte koffie met bruine pepernoten. :D
    ik denk dat je kruiden noten bedoelt.........
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym ma nov 04, 2013 4:44 pm

    maar pepernoten zijn ook bruin, toch? (lichtbruin?)
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van komodostache ma nov 04, 2013 4:48 pm

    dat klopt maar meestal vind je nu alleen maar kruiden noten in de winkel.

    kruiden noten zijn wat platter en peper noten zijn wat minder plat
    Slaz
    Slaz
    Volleerd Touhouloog


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Danmaku grazen, om m'n vingers bij af te likken!

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Slaz di nov 05, 2013 2:22 pm

    Ik bedoelde inderdaad kruidnoten. Maar eigenlijk zijn pepernoten inderdaad van die vierkante, lichtbruine taai-taai achtige brokken. Het is denk ik een soort gewoonte geworden om die afgeronde donkerbruine bolletjes ook pepernoten te noemen. ^^;

    Hier een vergelijking van deze lekkernijen:

    Pepernoten: Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Vqwx

    Kruidnoten (beetje te licht): Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 0evw

    Friese Pepernoten: Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 V1r4
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di nov 05, 2013 8:52 pm

    allemaal bruin. dit is discriminatie voor kruidnoten met witte chocola, wat geeneens chocola genoemd mag worden. Yukkuri R 
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van komodostache di nov 12, 2013 1:06 pm

    eigenlijk denk ik dat sinterklaas wel aangepast kan worden (kleuren pieten of zo)

    want welke kinderen worden nu nog geslagen met de roe?

    dat is ook verandert!
    (ik denk dus dat het land het wel aan kan)
    MR.Kriesebo
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : logisch redeneren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van MR.Kriesebo di nov 12, 2013 4:42 pm

    Geen kleurenpieten, straks gaan de regenbogen protesteren! :O
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Urameshiya di nov 12, 2013 9:18 pm

    Ik kwam deze prachtige column tegen, en hoewel het al bijna een maand oud is wilde ik het hier toch even delen. Het is naar mijn mening een van de verstandigste stukken die er over het hele pieten-gedoe geschreven zijn.
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van komodostache di dec 10, 2013 2:53 pm

    mmmmm laten we eens proberen te denken hoe het sinterklaas feest er uit ziet via de ogen van het buitenland.....
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Urameshiya zo okt 12, 2014 3:33 pm

    Het is weer bijna die tijd van het jaar! Ik krijg uit krantenartikelen de indruk dat een groeiend aantal Nederlanders inmiddels bereid is om blanke pieten of kleurenpieten te accepteren, maar ik ben wel benieuwd hoe het echt zit. 

    Dus: hoe kijken jullie er nu, een jaar later, tegenaan? Denkt iedereen er nog net zo over als toen we deze discussie vorig jaar voerden, of zijn er ook mensen die van gedachten veranderd zijn?
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Maribel Hearn zo okt 12, 2014 3:41 pm

    Ik vind deze pietendiscussie zo'n gezeur. Het gaat echt nergens over. Mensen zoeken overal iets achter tegenwoordig... :V Waar gaat het allemaal over zeg? Een kinderfeest waar ik nog nooit ook maar één kind over heb horen klagen. In tegendeel: de kinderen vinden de Pieten zelfs LEUK.

    Ik denk er nog steeds hetzelfde over, dus. En dat gaat ook niet veranderen; ik zie geen reden om deze gedachten te veranderen. Deze discussie is volkomen zinloos wat mij betreft. Er zijn misschien mensen die het niet zinloos vinden om een of andere reden, maar ík vind het zinloos.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Graan zo okt 12, 2014 5:21 pm

    Zwarte Pieten discussie

    Spoiler:
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Princess Sylvysprit zo okt 12, 2014 8:58 pm

    AAAAA


    Laatst aangepast door Princess Sylvysprit op wo maa 29, 2023 4:16 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : cringe van toen ik een domme tiener was)
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Meira ma okt 13, 2014 3:24 pm

    Precies, die guy die er de meeste ophef over maakte is er mee gestopt dus laat de rest ook a.u.b. hier over ophouden.

    Reimu moet anders huilen als tradities worden verbroken :(

    Gesponsorde inhoud


    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 4 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 12:07 pm