Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+27
Hakurei Ninja
redtails
Maribel Hearn
MR.Kriesebo
Slaz
komodostache
Meira
wolfie559
draakedan
RemiliaxScarlet
Lyari
Toumyon
TheEternalMokou
Quwanti
XavC
Sophie
Zigzagwolf
RakeStriver
homemadecupcake
Urameshiya
Graan
Nekotaku
Bakuhatsu
Reym
Chrono
Princess Sylvysprit
Scarlet
31 plaatsers

    Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Enquête

    Sinterklaas feest afschaffen door Piet?

    [ 0 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba100%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba12 [0%] 
    [ 10 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba1026%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba12 [26%] 
    [ 29 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba1074%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Voteba12 [74%] 

    Totaal aantal stemmen: 39
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Urameshiya di okt 22, 2013 11:39 pm

    homemadecupcake schreef:Ura waar het mij het meeste om gaat is dat de personen die dit rasistisch vinden naar nederland zijn gekomen, hebben verwacht dat we hum tradities als bijvoorbeeld het offerfeest maar gewoon accepteren en vervolgens eisen dat wij voor hun dan onze tradities overboord gooien. Dat vind ik respectloos tegenover onze gastvrijheid. Als wij hun tradities niet accepteren zijn we rasisten en als we onze eigen traditsch hebben ook, het is nooit goed zo.
    Ik vind het respectloos om 'die personen' (wie zijn dat eigenlijk? Allochtonen in Nederland? Alle kritische buitenlanders? De VN? Iedereen die geen 3 generaties Nederlands bloed door z'n aderen heeft stromen?) allemaal over een kam te scheren!

    Ik zie bovendien niet in op welke manier tradities als het offerfeest kwetsend voor 'ons' autochtone Nederlanders zijn. En wij zijn wel degelijk kritisch richting tradities die vanuit andere culturen meegebracht worden en die we wel schadelijk vinden. Sommige van die tradities verbieden en bestrijden we ook. Het is heus niet zo dat wij elke willekeurige traditie zomaar accepteren hier, dus dat kan ook geen argument zijn om onze 'eigen' tradities zonder ook maar enige vorm van kritische reflectie voort te proberen te zetten.

    Eigenlijk hoor ik sowieso maar weinig mensen eisen dat de traditie in z'n geheel overboord gegooid moet worden. Eerder een beetje aangepast. En oh, het was waarschijnlijk al wel duidelijk, maar daar ben ik ook een voorstander van. Het beeld dat enkel nieuwkomers in Nederland negatief tegenover Zwarte Piet staan is dus sowieso al onjuist.

    Reym schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
    ik moet opeens hier aan denken.
    Wat impliceer je? Dat ondanks dat Hitler een racist was en minderheden buitensloot en Hitler slecht was, racisme en minderheden buitensluiten daarmee niet per se slecht zijn? Ik denk niet dat je dat debat serieus aan wilt gaan, toch?
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di okt 22, 2013 11:41 pm

    Urameshiya schreef:

    Reym schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
    ik moet opeens hier aan denken.
    Wat impliceer je? Dat ondanks dat Hitler een racist was en minderheden buitensloot en Hitler slecht was, racisme en minderheden buitensluiten daarmee niet per se slecht zijn? Ik denk niet dat je dat debat serieus aan wilt gaan, toch?
    ...dat was ook niet serieus bedoeld.
    Ik ben niet opeens veranderd in iemand die minderheden gaat buitensluiten. Als ik een link post, trek jij daar een vooroordeel over uit.
    Ik impliceer niets. Ik post alleen een link. Jij zoekt er dingen achter. Een object is een object, en wie naar dingen kijkt doet dat altijd door een framework. Area studies is nog eens nuttig.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Nekotaku di okt 22, 2013 11:51 pm

    Game, set, match: Ura. Ik denk dat weinig mensen in de hele zaak het zo objectief en correct hebben bekeken.

    In elk geval is er wel een reden tot discussie. Alleen vind ik het enigzins belachelijk in welke mate politieke correctheid doorgedreven wordt tegenwoordig. Wat namelijk meer telt dan hoe iets er uit ziet, is de intentie erachter. Het sinterklaasfeest met zwarte pieten houdt volgens mij geen racistisch gedachtengoed in ere, houdt niet echt negatieve vooroordelen in stand en is geen complot om minderheden te onderdrukken. Het is gewoon iets dat is overgebleven, en reeds lange tijd geleden van veel van z'n bagage ontdaan. Net zomin als dat de Engelse uitdrukking "piss poor" voor de meesten, ofschoon ze het vaak gebruiken, nog enigzins gerelateerd is aan leerlooien.

    Er is voor mij dan ook geen geschikte optie in de enquête. Volgens mij is het geen racisme. Ik vind niet echt dat het moet veranderen, maar ik vind ook niet dat het behoud ervan zuiver en alleen moet omdat het traditie is.
    Tradities mogen van mij veranderen, evolueren of uitsterven. Om eerlijk te zijn vind ik de meeste ervan nogal akelig en gestoeld in onrustwekkende wereldbeschouwingen. Ken je "ganstrekken"? Een gans wordt ondersteboven opgehangen en men probeert te paard in het voorbijgaan de kop eraf te trekken. Vroeger met levende ganzen. Dan veranderde de houding van mensen tegenover het kwellen van dieren (en gelukkig ook elkaar) en begon men dode ganzen te gebruiken. Nu is het zo goed als uitgestorven, al wordt het op sommige plaatsen nog gedaan. Een raar anachronisme dat de meesten van ons afkeurend zouden bekijken. Ooit de normaalste zaak van de wereld die de gewone man niet van zich zou laten afpakken.

    Wat ze met die pieten doen kan me uiteindelijk niet zoveel schelen. Maar ik ben wel van mening dat op zaken zoals deze naar mijn gevoel vaker wordt gesprongen door mensen die graag slachtoffertje spelen en de wereld iets aan hen verschuldigd wil zien, dan dat het uit reële verontwaardiging komt. Er zijn serieuze racistische dreigingen waar dergelijke verontwaardiging tegen gekeerd zou moeten worden. Maar Facebook staat niet in lichterlaaie over het feit dat er nog steeds facistische groeperingen bestaan en we dit oogluikend toelaten in functie van "vrijheid van meningsuiting".

    EDIT: Bedenk ik met net... Nog irritanter dan de mensen die bijna actief op zoek lijken naar iets om zich verontwaardigd over te voelen, is de overweldigende oppositie. M'n Facebook newsfeed staat nu bol van het gelul over zwarte piet, posts van kwade mensen die zeggen dat ze van hun tradities moeten afblijven, gezanik over politiek correct denken in het algemeen. Als er iemand van een mug een olifant maakt, zijn het wel die mensen. ZIJ geven de stem aan iets dat misschien niet meer was geweest dan een scheet in een fles als niemand er zich een hol van aantrok. De enige winnaar is de media.
    RakeStriver
    RakeStriver
    Slapeloze pannentrommelaar


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Lezen, schrijven, luisteren... oh, moet het speciale vermogens zijn dan?

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van RakeStriver wo okt 23, 2013 12:07 am

    Dit hele Zwarte Pieten incident doet mij denken aan het hele ophef van Resident Evil 5, waarbij twee Caucasische personen Afrika binnenvallen om een deal te voorkomen. Hierbij worden negroïde personen neergeschoten omdat zij geïnfecteerd waren met een virus die van hen zombies maakten. Al vanaf de trailer van dit spel werd Capcom bedreigd met brieven omdat juist twee Caucasische personen negroïde personen afschieten. Wat ik niet kon omvatten is dat het land waarin het verhaal afspeelt in Afrika is, natuurlijk worden dan negro:ide mannen en vrouwen doodgeshoten. Daarnaast kiezen de makers van Resident Evil dan Afrika uit om ophef te veroorzaken, het is slechts een locatie waar het verhaal zich afspeelt. Verder pusht het spel geen verdere politieke meningen naar de spelers toe, dus ik begrijp het hele controversie niet.

    Zoals het geval is met Resident Evil, is het ook met dit hele Zwarte Pieten incident dat het een setting is; het is geschreven met zeker een achterliggende gedachte, maar zeker niet die van een racistische kant.

    Voor beide incidenten zeg ik: butthurt, unnecessary and get it over with.

    P.S.: Heeft de VN niet iets beters te doen dan een oud kinderfeest te bekritiseren? Zoals, nou ja, de oorlogen in Syrië?


    Laatst aangepast door RakeStriver op wo okt 23, 2013 12:09 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Urameshiya wo okt 23, 2013 12:08 am

    Reym schreef:
    Urameshiya schreef:

    Reym schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
    ik moet opeens hier aan denken.
    Wat impliceer je? Dat ondanks dat Hitler een racist was en minderheden buitensloot en Hitler slecht was, racisme en minderheden buitensluiten daarmee niet per se slecht zijn? Ik denk niet dat je dat debat serieus aan wilt gaan, toch?
    ...dat was ook niet serieus bedoeld.
    Ik ben niet opeens veranderd in iemand die minderheden gaat buitensluiten.
    Ik impliceer niets. Ik post alleen een link. Jij zoekt er dingen achter. Een object is een object, en wie naar dingen kijkt doet dat altijd door een framework. Area studies is nog eens nuttig.
    Het kan zeker nuttig zijn, maar je ziet één ding over het hoofd! k;PIk keek inderdaad door een 'framework' naar jouw link, en wel het framework van onze discussie. Jij postte de link echter ook binnen dat framework, dus het is niet mogelijk dat je er niets mee impliceerde. Het object is in dit geval namelijk geen passief object, maar een deel van een directe dialoog, dat daar door jouw handelen geplaatst is.
    (Het is heel logisch dat ik daar meer achter zoek, maar om te ontdekken waarom dat logisch is zul je je moeten verdiepen in de pragmatiek in plaats van in de theorie van area studies. k;P)

    Ik denk dat het ook wel duidelijk uit mijn reactie was dat ik niet dacht dat je echt opeens een racist was geworden of iets dergelijks. Wat ik duidelijk wilde maken was dat je post verduidelijking nodig had.

    Die je, zie ik nu, inmiddels ook toegevoegd hebt. We zijn het hier helemaal eens dus. :D

    Reym schreef:Maar misschien is het wel zo dat sommige groepen mensen de sinterklaastraditie inderdaad niet kennen. Toen ik naar mijn omaatje ging, vond ik het ook vreemd dat er overal strooien poppen in kleding stonden, maar dat was daar dus traditie. Nu weet ik wat het is en denk ik 'oh, leuk' ik had ook kunnen denken 'wat een stompzinnig idee'.
    Dan is het niet meteen 'Mensen die er niet bij horen moeten weg!!!111!!', maar dat is met de meeste dingen: voordat je argumenten kan bedenken moet je eerst weten waarover het gaat en wat er aan de hand is. Dus niet zomaar gaan roepen dat onbekende dingen slecht zijn. Ik vind Eevee een punt heeft maar het heeft aanvulling nodig.

    Mensen moeten eerst kennismaken met iets voordat ze er een oordeel over kunnen vellen, en weten wat het inhoudt, etc. En dingen uit een ander standpunt bekijken.
    Ik denk dat dit zeker een goed punt is, maar je moet je dan toch afvragen wat er precies aan te begrijpen is. Voor zover ik weet zit er geen diepere laag van betekenis achter wat we te zien krijgen die een buitenstaander op één of andere manier niet zou begrijpen. Zijn onze verhaaltjes over roetvlekken soms een betere manier om Zwarte Piet te begrijpen wanneer we hem zien dan de theorie van de buitenstaander die er racisme in ziet? Ik zou zeggen dat die tweede eigenlijk dichter bij de oorsprong van de traditie zit...

    Daarnaast denk ik dat het in dit geval niet de buitenstaander is die zich in ons beeld van de traditie zou moeten verdiepen. Wij zouden ons best ook wat meer druk mogen maken over hoe het overkomt op de buitenwereld, en dat is gewoonweg niet best. Als wij daar mensen mee kwetsen, dan vind ik niet dat we kunnen volhouden dat het niet onze verantwoordelijkheid is als die mensen zich niet in onze tradities verdiepen. Dat zou nogal onredelijk zijn.

    Om duidelijk te maken wat ik bedoel: stel je de internationale gemeenschap voor als een schoolklas op een heel keurige school. Alleen komt Nederland elke dag met een kale kop en in Lonsdale-kleding naar school. Wiens schuld is het dan als Nederland als het probleemkind van de klas beschouwd wordt door de leraren en de ouders van de andere kinderen? Is het de schuld van de andere kindertjes die nooit bij Nederland thuis zijn geweest en niet weten dat Nederland enkel Lonsdale draagt omdat zijn vader ook altijd Lonsdale droeg, of is het de schuld van Nederland die niet wat beter z'n best heeft gedaan om de associatie met extreem-rechtse probleemjeugd te vermijden? (Door bijvoorbeeld een andere kledingstijl of kapsel te kiezen.) Wiens schuld het ook is, het lijkt me in elk geval duidelijk wiens probleem het is...

    Als we onszelf serieus willen nemen en door de rest van de wereld serieus genomen willen worden zullen we het naar mijn mening ofwel zelf beter uit moeten leggen aan de buitenwereld, of de traditie op zo'n manier aan moeten passen dat de buitenwereld er minder snel aanstoot aan zal nemen. Dat eerste lijkt me een haast onmogelijke opgave, dus oplossing nummer twee lijkt me de beste.

    EDIT:
    Ik denk dat mijn vergelijking met de schoolklas hierboven ook tegen Neko's argument werkt.

    Wat Rake betreft:
    Rake schreef:Zoals het geval is met Resident Evil, is het ook met dit hele Zwarte Pieten incident dat het een setting is; het is geschreven met zeker een achterliggende gedachte, maar zeker niet die van een racistische kant.
    Over Resident Evil ben ik het met je eens. Zwarte Piet is echter wel degelijk vanuit een racistische ideologie verzonnen, al was hij misschien niet per se bedoeld om die ideologie te bevestigen. Vandaag de dag is hij dat zeker niet meer, maar zelfs als we dat punt dan maar even opzij zetten, zie ik een ander belangrijk verschil tussen het Sinterklaasfeest en Resident Evil: dat er in Resident Evil blanke mensen zwarte mensen doodschieten merk je alleen als je het spel speelt, of naar filmpjes ervan zoekt. Als het je het smakeloos vindt kun je het gewoon niet kopen en dan ben je er vanaf. Als je in Nederland woont en je gekwestst voelt door het Sinterklaasfeest gaat dat alleen niet zo makkelijk. Elk jaar word je er zo ongeveer een maand lang mee gebombardeerd in de winkels, op straat, op scholen en op TV. Daar ontkom je een stuk minder makkelijk aan.

    EDIT2:
    Laat het vooral duidelijk zijn dat ik het niemand persoonlijk aanreken dat ze pro-Pieten zijn. Ik probeer heus niet te zeggen dat jullie racisten zijn of wat dan ook. Ik druk m'n mening alleen vrij sterk uit, omdat ik anders niet boven de meerderheid uitkom. k;P
    Zigzagwolf
    Zigzagwolf
    Gouden Soku-grootmeester


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Hij die zijt geprezen met de krachten der Danmaku

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Zigzagwolf wo okt 23, 2013 12:37 pm

    Mijn mening is dat de VN zich heus wel mag buigen over het sinterklaasfeest.

    Echter moeten ze niet zoals Verene Shepherd al een mening uitbrengen over het feest zonder het bijgewoond te hebben, en we zouden dit probleem best kunnen oplossen door zwarte pieten andere kleuren te geven, bijvoorbeeld blauw.

    Ook vind ik het nogal bizar dat de VN zich zorgen maakt om een Nederlands feest van in plaats humanitaire rampen..

    Maar goed =w=

    Ik wil dat het sinterklaas feest behouden word.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Nekotaku wo okt 23, 2013 1:16 pm

    Zigzagwolf schreef:en we zouden dit probleem best kunnen oplossen door zwarte pieten andere kleuren te geven, bijvoorbeeld blauw.
    Ik zie groot potentiëel in deze oplossing!
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Npxg
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Chrono wo okt 23, 2013 1:27 pm

    Nekotaku schreef:
    Zigzagwolf schreef:en we zouden dit probleem best kunnen oplossen door zwarte pieten andere kleuren te geven, bijvoorbeeld blauw.
    Ik zie groot potentiëel in deze oplossing!
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Npxg
    Sint en de Blue Man Group XD
    Zigzagwolf
    Zigzagwolf
    Gouden Soku-grootmeester


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Hij die zijt geprezen met de krachten der Danmaku

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Zigzagwolf wo okt 23, 2013 1:30 pm

    Nekotaku schreef:
    Zigzagwolf schreef:en we zouden dit probleem best kunnen oplossen door zwarte pieten andere kleuren te geven, bijvoorbeeld blauw.
    Ik zie groot potentiëel in deze oplossing!
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Npxg
    ... Maar één woord hiervoor GENIAAAAAAAAAL.

    XD
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Sophie wo okt 23, 2013 2:21 pm

    Laten we het dus omdraaien: waarom moet zwarte piet van iedereen per se zwart blijven? Wat is er mis met blanke pieten?
    Is dat niet ook een soort discriminatie? Waarom mogen ze niet alle kleuren zijn? :')

    Ik ben zelf best wel dol op tradities, maar tijden veranderen en culturen overlappen veel meer dan vroeger. Ik vind dat we ons best een beetje kunnen aanpassen aan andere culturen. Zwarte pieten blijven immers de knechten van Sinterklaas die voor hem werken, en een blanke man met een heleboel zwarte knechten zal altijd aanstoot blijven geven.

    Dat negerzoenen nu "zoenen" heten hebben we tenslotte ook overleefd.

    Nekotaku schreef:Ik persoonlijk ben eigenlijk heel blij dat deze discussie er gekomen is, en de VN er een onderzoek naar instelt. Dit toont duidelijk aan dat ruim tijd is voor zaken als deze en er dus geen serieuze of dringende problemen meer zijn zoals landen met een faillisement, aanhoudende recessie, hongersnoden, opwarming van het klimaat, lobbies van de nucleaire en olieïndustrieën die groene alternatieve boycotten of vreselijke wantoestanden in de farmaceutische sector.
    Dit. Er spelen zoveel belangrijke dingen in de wereld, en waar houden wij ons allemaal mee bezig?

    Was er maar zoveel media aandacht voor de rest van de lijst die Geert opnoemde.
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van XavC wo okt 23, 2013 2:46 pm

    Skip schreef:Laten we het dus omdraaien: waarom moet zwarte piet van iedereen per se zwart blijven? Wat is er mis met blanke pieten?
    Is dat niet ook een soort discriminatie? Waarom mogen ze niet alle kleuren zijn? :')

    Ik ben zelf best wel dol op tradities, maar tijden veranderen en culturen overlappen veel meer dan vroeger. Ik vind dat we ons best een beetje kunnen aanpassen aan andere culturen. Zwarte pieten blijven immers de knechten van Sinterklaas die voor hem werken, en een blanke man met een heleboel zwarte knechten zal altijd aanstoot blijven geven.

    Dat negerzoenen nu "zoenen" heten hebben we tenslotte ook overleefd.

    Nekotaku schreef:Ik persoonlijk ben eigenlijk heel blij dat deze discussie er gekomen is, en de VN er een onderzoek naar instelt. Dit toont duidelijk aan dat ruim tijd is voor zaken als deze en er dus geen serieuze of dringende problemen meer zijn zoals landen met een faillisement, aanhoudende recessie, hongersnoden, opwarming van het klimaat, lobbies van de nucleaire en olieïndustrieën die groene alternatieve boycotten of vreselijke wantoestanden in de farmaceutische sector.
    Dit. Er spelen zoveel belangrijke dingen in de wereld, en waar houden wij ons allemaal mee bezig?

    Was er maar zoveel media aandacht voor de rest van de lijst die Geert opnoemde.
    Aanpassen van de negerzoen was een marketingstunt, hè ;).


    Verder ben ik van mening dat men zich prima over deze kwestie mag buigen. Het moet echter NIET mogelijk zijn ook maar íets aan de traditie te veranderen. Wij, als land, moeten ons m.i. niet aanpassen aan de mensen die hier van 'buitenaf', om het even heel cru te stellen, komen en kritiek hebben. Kritiek hebben mag men, maar men moet niet verwachten dat er voor hen uitzonderingen gemaakt worden. Zou toch van den zotte zijn.
    Doe dit, wat hier nu gaande is, in een ander land en kijk wat er met je gebeurt. Binnen de kortste keren heb je een kutleven en word je als paria binnen de samenleving gezien. Cultuurbarbaren = STFU of GTFO. Altijd moet een klein groepje het voor de rest verpesten..
    Quwanti
    Quwanti
    Moderator


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Vermogen om pixel art te maken

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Quwanti wo okt 23, 2013 3:25 pm

    Hier duidelijk samengevat wat er gaat gebeuren.

    Ik denk dat vele mensen zich al aangevallen doordat ze eerder de woorden "VN" en "verbieden" zagen, maar zoals je in dat stuk leest zal het niet meer dan een aanbeveling zijn. Uiteraard kan de internationale gemeenschap wel druk uitoefenen, mocht het zo ver komen...? Al denk ik niet dat onze regering zo dom is om het advies te negeren.
    TheEternalMokou
    TheEternalMokou
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Professioneel lurker

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van TheEternalMokou wo okt 23, 2013 3:59 pm

    Ik zie zelf niet zo'n probleem als het wat aangepast wordt door bijvoorbeeld de pieten een andere kleur te geven. Wij houden onze traditie en de mensen die tegen een zwarte piet zijn hebben ook niks meer te klagen.
    De pieten een andere kleur geven is bovendien al eerder gedaan, toen was de stoomboot 'door een regenboog gevaren' waardoor alle pieten een kleur van de regenboog hadden. Ik kan me niet herinneren dat daar toen moeilijk over gedaan is.

    Skip schreef:Wat is er mis met blanke pieten?
    Dan zijn de mensen die ze spelen herkenbaar en is voor kinderen meteen de magie er vanaf.
    Scarlet
    Scarlet
    The Scarlet Devil


    Speciale vermogens : Stickers plakken op alles en iedereen

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Scarlet wo okt 23, 2013 6:23 pm

    Zoals neko en skip al zeiden: ik denk dat ze meer aandacht kunnen steken in andere dingen dan in dit.

    Urameshiya schreef:Ik vind het respectloos om 'die personen' (wie zijn dat eigenlijk? Allochtonen in Nederland? Alle kritische buitenlanders? De VN? Iedereen die geen 3 generaties Nederlands bloed door z'n aderen heeft stromen?) allemaal over een kam te scheren!
    Ik snap wat je bedoeld zeker, en dit is ook niet wat ik zelf bedoel.
    Er zijn inderdaad mensen tegen ja (niet kijkend naar soort etc.).
    Er is gewoon een ding wat ik bedoel: Nederland is een land, er komen mensen heen en er worden mensen geboren.
    TUURLIJK GAAT HET BOTSEN OP MANIEREN!
    Dus we mogen ons aan 2 kanten aan passen: de mensen die komen, en de mensen die hier al zijn.
    We hebben vaste wetten zoals dat je moet werken en dat kinderen naar school moeten. Daar zijn het er veel mee eens. Sommige ook niet.
    In feesten is het in mijn ogen een aanpassing.
    Ik vind het niet erg als de piet aangepast wordt hoor, echt niet.
    Maar afschaffen is nou ook niet de bedoeling. (ja dit is nog niet besloten).

    Quwanti schreef:Hier duidelijk samengevat wat er gaat gebeuren.

    Ik denk dat vele mensen zich al aangevallen doordat ze eerder de woorden "VN" en "verbieden" zagen, maar zoals je in dat stuk leest zal het niet meer dan een aanbeveling zijn. Uiteraard kan de internationale gemeenschap wel druk uitoefenen, mocht het zo ver komen...? Al denk ik niet dat onze regering zo dom is om het advies te negeren.
    Het is inderdaad een advies! Je kunt niet opeens iedereen gaan dwingen in Nederland te veranderen.
    Mensen zagen een bericht op Facebook (die nep was na onderzoek) en tripte hem al meteen.

    Kely schreef:Discriminatie is inderdaad niet goed nee, maar zo kunnen we op iedere slak zout gaan leggen en van iedere mug een olifant maken.
    Dat jij het een mug vindt, is geen reden om aan te nemen dat het dat voor andere mensen ook is.[/quote]Ik denk dat je mijn bedoeling niet snapt.
    Ik bedoel: Zo kunnen we op alles wel gaan zeggen dat het racisme is.
    Zoals sprookjes bijv. Doornroosje was blond, prikt zich aan een spinnen wiel.
    Betekend dat dan ook dat iedere blonde vrouw dom is? Nee tuurlijk niet.
    Dit bedoel ik. We kunnen nu alles uit elkaar trekken en erg gaan vinden, maar soms zit er geen racisme achter.

    Toumyon
    Toumyon
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : "The world you live in, is i."

    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Toumyon do okt 24, 2013 5:00 pm

    Als er een ding is wat ik haat is het racisme, maar soms heb ik zo de indruk dat een hoge percentage van de donkere mens, zich het woord over bijna alles verstrooid.

    Ik geef even een stom maar waar gebeurd voorbeeld: "Als een leerling hier les krijgt van ons, en de leerkracht staat hen iets niet toe is dat meteen racisme racisme racisme."
    of
    Als een donkere mens word afgeknald in een actie film, is het ook meteen racisme.
    En die van Rake is dan ook een goed voorbeeld.

    Maar het zit nu eenmaal in ons systeem om meningen te hebben over bepaalde zaken, daar heeft de mens recht op.
    Dus mocht sinterklaas veranderen...oke geen problemen mee...maar weet wel dat je toch weer iets vernietigt voor andere die het wel zo willen houden zoals het is.

    Maar die blauwe mannen...i lolled.

    Gesponsorde inhoud


    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 2 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 1:01 pm