Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+27
Hakurei Ninja
redtails
Maribel Hearn
MR.Kriesebo
Slaz
komodostache
Meira
wolfie559
draakedan
RemiliaxScarlet
Lyari
Toumyon
TheEternalMokou
Quwanti
XavC
Sophie
Zigzagwolf
RakeStriver
homemadecupcake
Urameshiya
Graan
Nekotaku
Bakuhatsu
Reym
Chrono
Princess Sylvysprit
Scarlet
31 plaatsers

Wat denk jij van de Pieten discussie?

Enquête

Sinterklaas feest afschaffen door Piet?

[ 0 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba100%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba12 [0%] 
    [ 10 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba1026%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba12 [26%] 
    [ 29 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba1074%Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Voteba12 [74%] 

Totaal aantal stemmen: 39
    Lyari
    Lyari
    Vaste forumganger (Normal Mode)

Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Dancing on point shoes

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

Bericht van Lyari zo okt 27, 2013 5:45 pm

Hier ook al...

Okey, ik vind zwarte piet best een leuk onderwerp om over te discussiëren. Waar leg je de grens tussen racisme en tradities. Het is een boeiend onderwerp waarover veel te zeggen is.

Maar... waar ik me vooral aan stoor zijn de kip~zonder~kop~mee~roep~mensen. Ze horen iets en voelen zich meteen genoodzaakt om racistische 'grappige' gemene opmerkingen op facebook (en andere sociaal media) te zetten om hun mening te 'onderbouwen'.

Als je je dan zo genoodzaakt voor voelt om je mening te geven over zwarte piet doe dat dan op een beschaafde weldoordachte goed beargumenteerde manier alsjeblieft >:(

Want sommige opmerkingen... Daar schaam ik me als Nederlander voor.

RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)

Leeftijd : 23
    Speciale vermogens : Thwomps.

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

Bericht van RemiliaxScarlet zo okt 27, 2013 6:03 pm

Aan de ene kant vind ik dat zwarte piet zwarte piet moet zijn en blijven, maar aan de andere kant...
    Voor donkere mensen in dorpjes kan het best vervelend zijn rond deze tijd van het jaar. Als er kinderen 'zwarte piet' naar je roepen vanwege je huidskleur. In grote steden merk je dit niet snel, maar vooral in de dorpen.
    En wat Lyari zegt, daar ben ik het ook mee eens. Sommige mensen gaan wel ver om hun mening te onderbouwen. Je mag best je mening uiten, maar doe dat wel op een beleefde manier.
    Sommige mensen vinden dat je een traditie niet af mag nemen. Dat snap ik ook wel, het is een traditie. Natuurlijk! Maar als je het anders bekijkt, stiervechten is ook een traditie in Spanje maar mensen vinden ook dat het ook moet worden afgeschaft omdat het dierenmishandeling is. En ik weet ook wel, misschien dat dit voorbeeld wat overdreven is, maar ik wil laten zien dat wij niet het eerste land zijn wat haar traditie moet aanpassen.
    We kunnen het toch wel aanpassen? Ik vind het beter als zwarte piet gewoon roetvegen op zijn gezicht krijgt. Dan zijn wij daar ook klaar mee, plus we laten zien wat we echt bedoelen.
    Overigens, ik vind wel dat de VN zich er niet mee hoeft te bemoeien. Er zijn immers ergere dingen in deze wereld. En wat die vrouw zei: ''Waarom nog een Santa Claus als er al een Santa Claus is?'' vind ik een beetje een vreemde uitspraak, wij vieren inmiddels geen Kerst alszijnde in de Kerstman. Wij vieren het op een andere manier. Dus dat had zij beter niet van kunnen zeggen.

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Ibuki9sig_zps38d2ae5b
    Lyari
    Lyari
    Vaste forumganger (Normal Mode)

Speciale vermogens : Dancing on point shoes

Bericht van Lyari zo okt 27, 2013 6:28 pm

XavC schreef:
    Verder ben ik van mening dat men zich prima over deze kwestie mag buigen. Het moet echter NIET mogelijk zijn ook maar íets aan de traditie te veranderen. Wij, als land, moeten ons m.i. niet aanpassen aan de mensen die hier van 'buitenaf', om het even heel cru te stellen, komen en kritiek hebben. Kritiek hebben mag men, maar men moet niet verwachten dat er voor hen uitzonderingen gemaakt worden. Zou toch van den zotte zijn.
    Maar waarom zouden we ons niet aanpassen aan de rest van de wereld? Waarom moeten we 'onze poot stijf houden'. We kunnen met een kleine aanpassing aan het Sinterklaas-feest een kleine groep mensen blij maken die zich eerder gediscrimineerd over voelde. Ik zie niet echt in wat daar fout aan is. Ik vind het mooi als Nederland luistert naar de kritiek, het traditionele feest houdt (omdat het belangrijk is voor sommige Nederlanders) maar het uiterlijk zou veranderen (omdat het fijner zou zijn voor andere bevolkings groepen).

Dan is het toch een win-win situatie?
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Bericht van Reym zo okt 27, 2013 8:32 pm

Ik vind 'roetvegen' op het gezicht van zwarte pieten ook wel een leuk idee (dat het gewoon hun huidskleur is met zwarte vegen erop').

Ik weet niet echt wat ik van kleurenpieten moet vinden. Het lijkt me een beetje eng... knalblauwe of knalgroene piet. Alsof ze door de schoorstenen van Chernobyl zijn gekropen... ik vind het een beetje lelijk. Zwarte/roetveegpiet ziet er dan wat natuurlijker uit.

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 DoQwdaP
    draakedan
    draakedan
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : het fourm spammen met Kanako en iets met internet connecties...

Bericht van draakedan zo okt 27, 2013 8:52 pm

ik heb zelf geen probleem met de blauwe pieten maar ik denk wel dat de kinderen in de eerste jaren bang kunnenm zijn van hun. maar met die kleur heeft hopelijk niemand last van rasisme. en het grootste probleem dat ik heb met deze discussie is dat een sommige mensen in mijn klas steeds aan alle leraren hun mening moeten vragen.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Bericht van Reym zo okt 27, 2013 9:16 pm

draakedan schreef:en het grootste probleem dat ik heb met deze discussie is dat een sommige mensen in mijn klas steeds aan alle leraren hun mening moeten vragen.
    Ja, het schijnt wel een 'goed gespreksonderwerp' te zijn. Het gaat me een beetje irriteren dat mensen nu steeds gesprekken beginnen met 'En, heb jij al het laatste nieuws gehoord over Zwarte Piet?' of 'Wat vind jij nou van Zwarte Piet?' (of ligt dit aan mij).
    Zelfs op de wc-deuren van de uni staan af en toe zwarte piet-leuzen.

Wel een beetje jammer dat sommige pro-piet demonstranten afgelopen zaterdag naar deden tegen een mevrouw die daar liep met de vlag van Papua omdat ze wilde dat dat land erkend werd. Ik vraag me wel af waarom ze dan tussen pro-pieters ging lopen, misschien zat ze bij de verkeerde demonstratie?
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster

Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

Bericht van wolfie559 zo okt 27, 2013 9:50 pm

ik vind het gewoon belachelijk dat de VN zich hiermee seriues bezighoudt... alszof ze niks belangrijkers te doe.... oh nvm.

de reden inderdaad waarom zwarte piet racistisch zou zijn is gewoon ferm achterhaald want inderdaad zwarte piet is niet necessarely een immigrant (daarmee bedoel ik dat het eender wie kan zijn) en dus de origine van zwarte piet ni eens deftig over nagedacht word...

en weet je wat pas echt de kicker zou zijn ik ben er vrijwel zeker van (natuurlijk heb ik GEEN enkel bewijs) dat deze hele heisa is opgestart door een blanke... want ja de blanken voelen zich tegenwoordig verplicht om alles wat discriminerend kan lijken uit te bannen.
    dus als dat het geval is stel ik voor dat er eens aan de zwarten word gevraagd wat ZIJ ervan denken het gaat namelijk over HEN.

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Flandre
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker

Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

Bericht van Chrono zo okt 27, 2013 9:53 pm

UPDATE: Waarschijnlijk is de Pieten-werkgroep helemaal niet gerelateerd aan de VN en handelt dus uit eigen naam. Dit brengt de zaak dus in een heel ander licht. Had ik een aantal dagen op de website van de Volkskrant gelezen.
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

Bericht van Meira ma okt 28, 2013 2:02 pm

Omdat 2% van de wereld er over moet zeuren laat de media het lijken alsof ieder van dat ras er zo over denkt. Ieder jaar hetzelfde liedje tegen sinterklaas, dan zijn het weer een paar gelovige die de mijter van Sinterklaas wilt verbieden, dan weer wat butthurt gekleurde rassen die het opvatten als racisme en het een beeld van slavernij...
    Pieten waren zwart van het roet, en ze waren al helemaal geen slaven, sterker nog orgineel bestonden ze niet eens! Ze zijn er later bij verzonnen en het waren edelmannen die de goedheilig man assisteerde voor zijn daden. Ze hielpen hem vrijwillig!

De media maakt alles weer 100000x zo erg dan het is. Ik vind het vreselijk om iemand dan weer te horen zeggen dat automatisch alle buitenlanders/ rassen weer zo zijn. En alsof ze het gaat lukken... pff 90% zegt, gewoon doorgaan niks aan veranderen.

Andere kleuren pieten?? HOE wil je DAT uitleggen aan de KINDEREN??? ''Ja de zwarte pieten hebben een drankje gedronken en zijn allemaal ineens een andere kleur!''. Of degene die ze wouden doorzetten voor blanke pieten: ''Er zijn ineens allemaal blanke pietjes geboren in Spanje!''. Nee dat gaat lekker makkelijk, wat moet je dan zeggen over de zwarte pieten? Dat ze te lui zijn om mee te komen? Ze laten de blanke pieten het vak leren?
    En nog iets er is een liedje over de ''zwarte witte pieten''. Die pieten waren helemaal niet aardig en moesten de vieze klusjes doen rondom het kasteel van de Sint.

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Foncyq

Credits naar Mitch
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder

Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya ma okt 28, 2013 4:48 pm

Meira schreef:Andere kleuren pieten?? HOE wil je DAT uitleggen aan de KINDEREN??? ''Ja de zwarte pieten hebben een drankje gedronken en zijn allemaal ineens een andere kleur!''. Of degene die ze wouden doorzetten voor blanke pieten: ''Er zijn ineens allemaal blanke pietjes geboren in Spanje!''. Nee dat gaat lekker makkelijk, wat moet je dan zeggen over de zwarte pieten? Dat ze te lui zijn om mee te komen? Ze laten de blanke pieten het vak leren?
    Ach, we hebben het over kinderen van een leeftijd waarop ze zelfs de meest onrealistische verhalen voor waar aannemen als het ze door hun ouders zo verteld wordt. Anders zouden ze sowieso niet in Sint en Piet geloven. Op Curaçao schijnen ze vorig jaar Pieten in allerlei kleurtjes gehad te hebben, en de kinderen werd verteld dat de stoomboot onder een regenboog doorgevaren was. Probleem opgelost.
    Zigzagwolf
    Zigzagwolf
    Gouden Soku-grootmeester

Speciale vermogens : Hij die zijt geprezen met de krachten der Danmaku

Bericht van Zigzagwolf di okt 29, 2013 5:49 pm

Ik wil graag zeggen dat er in de media ook TEVEEL aandacht kan ontstaan of in elk geval te weinig veiligheid *voor een kind* want ze zien nu vast heel vaak in de media dat het nep is enzo..

Ik zou het beter vinden als de media of een kleinere rol speelt, of dat het veiliger zou zijn.

Natuurlijk we weten het allemaal wel, wij zijn niet klein meer maar.. Als kind weet je het toch niet!

Dus omdat we het toch allemaal al weten vind ik het juist triest dat iets dat zo toegankelijk is als de media vaak zegt dat het nep is enzo, als je dat als klein kind ziet.. Hoe moet het wel niet voelen :l

En ook wil ik zeggen dat we niet ALLES tot op de likes van anderen kunnen aanpassen, voor Zwarte piet kan het wel imo, een andere kleur zou wel kunnen, als het mensen ECHT zo erg kwetst.

Maar het zou triest zijn als het afgeschaft word. Echt triest.

Ik speel Touhou shmups! :D

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 1zd2m4y
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

Bericht van Meira wo okt 30, 2013 5:21 pm

Urameshiya schreef: Op Curaçao schijnen ze vorig jaar Pieten in allerlei kleurtjes gehad te hebben, en de kinderen werd verteld dat de stoomboot onder een regenboog doorgevaren was. Probleem opgelost.
    ''De pieten zijn allemaal ge-master sparked en zijn nu alle kleuren van de regenboog, da ze'!'' ・3・ 

Het zou wel kunnen voor een keertje maar moeten ze dan voor altijd maar zeggen dat de stoomboot onder een regenboog heen moet varen?

Zigzagwolf schreef:Ik wil graag zeggen dat er in de media ook TEVEEL aandacht kan ontstaan of in elk geval te weinig veiligheid *voor een kind* want ze zien nu vast heel vaak in de media dat het nep is enzo..

Ik zou het beter vinden als de media of een kleinere rol speelt, of dat het veiliger zou zijn.

Natuurlijk we weten het allemaal wel, wij zijn niet klein meer maar.. Als kind weet je het toch niet!
    The KIDS! Mee eens, men praat over die traditie alsof het nep is en het zou raar zijn als we moeten zeggen Sinterklaas komt niet meer naar nederland toe en gaat op pensioen... Dan maak je HEEL veel kinderen verdrietig... inclusief mij :c

Die roet vegen zijn wel een leuk idee, maar dan moet je wel laten we zeggen 70% moeten bedekken ermee en niet een paar camouflage strepen, wie weet gaat het leger zich dan beledigd voelen. :o

Laatst aangepast door Meira op wo okt 30, 2013 5:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : da ze aanpassen da ze'~)

Wat denk jij van de Pieten discussie? - Pagina 3 Foncyq

Credits naar Mitch
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)

Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

Bericht van komodostache wo okt 30, 2013 5:58 pm

1 zin.. PIET MOET ZICH HOOGNODIG DOUCHEN!

XD

Hotseflots.
    Slaz
    Slaz
    Volleerd Touhouloog

Speciale vermogens : Danmaku grazen, om m'n vingers bij af te likken!

Bericht van Slaz vr nov 01, 2013 1:04 pm

Ik vindt dat mensen in het algemeen nogal snel geneigd zijn problemen in dingen te zoeken. Dat geldt dus niet alleen voor zwarte piet, maar ook bijvoorbeeld die ene buurman die zich 'stoort' aan al die honden die langs de heg plassen. Het is wel begrijpelijk dat mensen met donkere huidskleur hiermee in de 'minderheid' zijn in Nederland en dat het in bepaalde situaties dus commentaar kan opleveren, zoals bijvoorbeeld op de basisschool 'waarom ben jij bruin? Da's een poepkleur' enzo. Maar dat is slechts de onschuldige eerste reactie van een kind, die denkt/weet niet wat racisme werkelijk is.

Zo is het dus ook in deze Zwarte Piet kwestie. Feitelijk is en was het nooit bedoeld als racisme, maar als mensen er zelf een probleem van gaan maken en er racisme in gaan zien, wat kunnen wij daar dan aan doen??

Dit was trouwens niet de eerste keer dat die discussie er was, ik dacht dat er in 2004(?) in Tilburg al werkelijk Kleurenpieten waren waarbij tegen kinderen gezegd werd dat ze dit jaar met de stoomboot 'door de regenboog zijn gevaren' ofzoiets. Gelukkig werd dat onzin bevonden en werd alles weer zoals het hoort.

Naar mijn mening kunnen we na al deze discussie het beste deze uitingen zoveel mogelijk negeren en er niet te veel media aandacht aan schenken. Deze voor/tegen aandacht voedt het vuur, en waarschijnlijk zal die aandacht in de komende weken vooraf aan het sinterklaasfeest verloren gaan en zal het 'haatvuur' vanzelf doven.

Het grootste verschil deze keer is de misvatting dat het officiële VN uitingen waren, terwijl het gewoon weer zo'n belangenorganisatie was die de wereld toch altijd vanuit 1 raam bekijken.. :c 
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder

Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya vr nov 01, 2013 6:25 pm

Slaz schreef:Zo is het dus ook in deze Zwarte Piet kwestie. Feitelijk is en was het nooit bedoeld als racisme, maar als mensen er zelf een probleem van gaan maken en er racisme in gaan zien, wat kunnen wij daar dan aan doen??
    Met die interpretatie ben ik het niet eens. Het zal best zo zijn dat de verzinners/verspreiders van de Zwarte Piet-traditie geen racistische bedoelingen hadden, maar dat wil niet zeggen dat het niet racistisch is. Racistische overtuigingen waren in die tijd zo algemeen geaccepteerd dat men niet speciaal racistische bedoelingen hoefde te hebben om racistische tradities te creëren. En een product van dat wereldbeeld lijkt me niet echt iets om uitgebreid te propageren of om trots op te zijn, los van wat de bedoelingen daar vandaag de dag achter zijn. Wat wij eraan kunnen doen is de traditie een beetje aanpassen. Dat iets altijd al zo geweest is, wil niet zeggen dat het niet meer verbeterd kan of mag worden.

Slaz schreef:Naar mijn mening kunnen we na al deze discussie het beste deze uitingen zoveel mogelijk negeren en er niet te veel media aandacht aan schenken. Deze voor/tegen aandacht voedt het vuur, en waarschijnlijk zal die aandacht in de komende weken vooraf aan het sinterklaasfeest verloren gaan en zal het 'haatvuur' vanzelf doven.
    Ik vind het eerlijk gezegd onredelijk om mensen die er een andere (maar daarom niet minder goed onderbouwde) mening op na houden af te doen als 'haatvuur'.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu vr aug 19, 2022 7:12 am