Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

4 plaatsers

    Touhou hanafuda

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou hanafuda Empty Touhou hanafuda

    Bericht van Nekotaku vr sep 13, 2013 3:00 pm

    Velen onder ons kennen ondertussen wel hanafuda, de Japanse speelkaarten gebaseerd op de maanden van het jaar, met hun aantrekkelijke motieven van bloemen, planten, dieren en sfeervolle plaatjes. Vorige Yuyucon heeft Hakurei Ninja het spel Koi-koi met deze kaarten aangeleerd, en in het topic over software voor memorisatie heb ik een Anki deck geplaatst om de kaarten te leren herkennen.

    De illustraties van hanafuda ademen een bij uitstek Japanse sfeer uit. De voorliefde van Japanners voor seizoensgebonden kunst en associaties, alsook de zorgvuldige observatie van de natuur zijn er duidelijk in vervat. Diezelfde aspecten spelen ook een grote rol in Touhou. Dus, waarom deze twee zaken niet combineren?
    Het idee is zeker niet nieuw. Er zijn reeds hanafuda met een Touhou thema geprint. En ik weet van ook minstens één Touhou hanafuda PC spel. Helaas zijn de hanafuda zelf niet zo makkelijk te krijgen, aangezien sommige van de prints al een hele tijd geleden zijn gemaakt. Ze hadden dus ook niet altijd zo'n grote selectie personages en referenties om mee te werken.

    Dus wat zouden jullie er van denken om zelf een Touhou hanafuda deck te maken? Dit zou een leuk project kunnen zijn waar we met meerderen aan kunnen deelnemen. In de eerste fase zoeken we uit hoe we de kaartjes van een treffend ontwerp kunnen voorzien. Daarna zou elke maand aan iemand kunnen worden toegewezen die illustraties maakt. Als alles op punt staat, zou ik graag uitzoeken waar ik de designs op papier van goede kwaliteit kan drukken, om deze dan uit te snijden en met behulp van dik karton te lijmen tot echte, speelbare kaartjes. Als dat haalbaar is, zou ik proberen de decks aan een zo goedkoop mogelijke prijs te koop te bieden, zodat je je eigen TvH hanafuda set kan krijgen!

    Voor de illustraties moeten we even wachten tot de designs zijn uitgedacht, en we kunnen bepalen wie wat wil tekenen. Dus niet gelijk beginnen, want we moeten er ook voor zorgen dat deze op de juiste grootte zijn gemaakt (zodat de kwaliteit en het schalen consistent blijven) en er moet rekening mee worden gehouden dat de designs ook nog goed werken op kleinere schaal. Eén van de sterktes van de orginele hanafuda ontwerpen is dat de kaarten gedetailleerd zijn, maar toch nog iconisch en makkelijk te herkennen. Dit betekent ook dat we niet de kaarten kunnen volproppen met zoveel mogelijk personages, want het moet duidelijk blijven welke kaart is voorgesteld.

    Dit soort van kaarten bestaan:
    * Gewone kaarten. Deze zouden op de originele moeten lijken, maar dan met een Touhou sfeertje (bv. danmaku, achtergronden uit de spellen imiteren...)
    * Tanzaku. Op deze kaarten staan het soort linten dat je bijvoorbeeld ziet bij het tanabata festival. Zolang de tanzaku op de voorgrond staat en de maand goed herkenbaar is, kan hier een personage worden bijgeplaatst. Ook andere designs (bijvoorbeeld locaties) zouden mooi kunnen zijn.
    * Dieren. Een beetje een abstracte benaming, want het zijn niet altijd dieren die erop staan (beschouw het maar als een klassen van kaarten), en op sommige lichtkaarten (zie onder) staan ook dieren afgebeeld. Deze kaarten mogen zeker een personage hebben.
    * Lichten. Van deze zijn er maar 5 in het spel. Ook deze kunnen best door een personage gesierd worden.

    Een handig overzicht van de kaarten vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Hanafuda#Cards

    Hieronder heb ik per maand een overzicht gegeven van de kaarten in het spel, en alvast suggesties voor welke design bruikbaar zou zijn waar ik wat kon verzinnen. De eerste uitdaging is om dit aan te vullen tot we een compleet setje kunnen uitdenken. Probeer te vermijden om voor je favoriete personages en dergelijke te gaan. Het belangrijkste is dat de keuzes aansluiten bij het origineel en de kaarten herkenbaar zijn. Wat nog niet ingevuld is, krijgt een "???". Dus probeer wat te verzinnen!

    Januari
    Plant: den (matsu)
    Thema: winter

    2 gewone kaarten: Daiyousei in één kaart, Letty in de andere. Ze mogen er echter niet te prominent op staan omdat het duidelijk moet blijven dat dit gewone kaarten zijn, en de dennen zichtbaar.

    1 rode poëzie tanzaku: Cirno.

    1 licht (kraanvogel met zon): Utsuho leek me hier wel geschikt voor, aangezien het een kaart is met een zon en een vogel. Valt wel een beetje buiten het thema, tenzij we er een nucleaire winter van maken.

    Februari
    Plant: pruimenbloesem (ume)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 rode poëzie tanzaku: ???

    1 dierkaart (Japanse struikzanger in boom): Mystia.

    Maart
    Plant: kersenbloesem (sakura)
    Thema: Perfect Cherry Blossom lijkt me ideaal.

    2 gewone kaarten met thema.

    1 rode poëzie tanzaku: Lilly White zou hier prima passen. Misschien met een kusudama die openvalt zodat de tanzaku eruit rolt samen met kersenbloesems.

    1 licht (jinmaku, een soort van kampgordijn): Youmu (pose moet nog bepaald worden; mogelijk bezig met hanami?)

    April
    Plant: blauweregen (fuji)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 rode tanzaku: ???

    1 dierkaart (koekoek): Hatate.

    Mei
    Plant: lis (ayame)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 rode tanzaku: ???

    1 dierkaart (water-iris met brug): ???
    Moeilijk om over te beslissen. Mogelijk de brug waar Parsee wacht over houdt gebruiken?

    Juni
    Plant: pioenroos (botan)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 blauwe tanzaku: ???

    1 dierkaart (vlinders): Yuyuko lijkt me een goede keuze voor het vlinderthema.

    Juli
    Plant: lespedeza (hagi)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 rode tanzaku: ???

    1 dierkaart (wild zwijn): ???

    Augustus
    Plant: susuki gras (susuki)
    Thema: ???

    2 gewone kaarten met thema.

    1 dierkaart (ganzen in vlucht): ???

    1 licht (volle maan met rode lucht): Als je naar deze kaart kijkt, merk je dat het design van Imaizumi Kagerou's jurk er net op lijkt. Een volle maan tegen een rode lucht. Het zou dan ook jammer zijn van dit niet te benutten.

    September
    Plant: chrysantemum (kiku)
    Thema: Phantasmagoria of Flower View / overgang leven naar dood (buiten saké kaart)

    2 gewone kaarten: Komachi en Medicine Melancholy passen hier goed omwille van de symboliek achter de bloem.

    1 blauwe tanzaku: In navolging van Komachi en Medicine, kunnen we hier Shiki Eiki plaatsen.

    1 dierkaart (saké kopje): Yuugi is hier uiteraard perfect. Misschien met Suika er ook nog bij.

    Oktober
    Plant: esdoorn (momiji)
    Thema: Mountain of Faith

    2 gewone kaarten: De Aki zusjes zouden hier mooi op passen wegens hun kleuren en thema. Om het niet te verwarren met speciale kaarten, zouden ze best in een hoek kunnen staan zodat de esdoorblaadjes zelf de voorgrond innemen.

    1 blauwe tanzaku: Aya met een grote fotorol als blauwe tanzaku.

    1 dierkaart (hert): Momiji.

    November
    Plant: wilg (yanagi)
    Thema: niet echt nodig (allemaal speciale kaarten)

    1 speciale kaart (bliksem): Iku, natuurlijk.

    1 rode tanzaku: Sekibanki zou goed passen. Haar thema is "Dullahan under the willows", er zijn wilgen te zien in haar stage, en ik heb zo'n amusant beeld voor me van een Sekibanki die de bovenkant van de Tanzaku in haar mond houdt terwijl de onderkant uit haar kraag komt.

    1 dierkaart (zwaluw): ???

    1 licht (Ono no Michikaze/man met paraplu en kikker): Zonder twijfel Kogasa en Suwako.

    December
    Plant: paulownia (kiri) (Nederlandse naam ken ik niet)
    Thema: Touhou

    Deze maand heeft als enige 3 gewone kaarten. Vaak wordt hier de naam van het bedrijf dat ze maakt opgezet. Het lijkt me leuk om hier de woorden "Trappen van Hakugyokurou" in 3 stukken op te zetten, en Reimu, Marisa en ZUN op de kaarten te zetten.

    1 licht (feng huang): Aangezien dit een feniks is, lijkt Mokou me het meest geschikte personage.


    Laatst aangepast door Nekotaku op za sep 28, 2013 1:15 pm; in totaal 8 keer bewerkt
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Decidetto vr sep 13, 2013 6:35 pm

    Voor de dierkaart van februari lijkt mij Mystia heel geschikt. Kyouko had misschien ook gekund, maar de struikzanger is 'n vogel, dus het lijkt me wel duidelijk! :)

    Momiji voor de dierkaart van oktober lijkt mij trouwens het beste. Het is simpelweg té perfect - haar naam is gewoon de plant - en ik denk dat het eigenlijk júíst wel leuk is om haar vanwege dat ook eens een plek in de spotlight te gunnen.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Nekotaku vr sep 13, 2013 6:53 pm

    Mystia voor februari klinkt prima. Ik dacht even om ze in te zetten voor de zwaluw van november, maar Mystia is een mus. Dan is februari misschien inderdaad beter geschikt. En Momiji voor de dierkaart leek me eigenlijk ook heel leuk, gewoon omdat het zo mooi met 'r naam overeenkomt. Voor Aya heb ik dan meteen een leuk ideetje voor de blauwe tanzaku: maak er een grote fotorol van!
    Olly
    Olly
    Moeder aller Yuyukamp


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Queen of clumsiness

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Olly vr sep 13, 2013 9:56 pm

    Ik heb zo ook nog even wat ideetjes!
    Thema voor Januari Frozen lake met kleine Cirno's en Letty's?
    Voor de PCB set zijn de geesten van de Prismrivers misschien geschikt?
    Voor een wild zwijn komt een beestachtige Keine nog het meest in de buurt?
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Nekotaku za sep 14, 2013 1:11 am

    Januari als koude maand zou wel goed zijn voor Cirno en Letty. Maar het lastige is om de kaarten herkenbaar te houden als den. Hetzelfde voor de Prismrivers... Ik weet niet echt hoe ze zouden verwerkt moeten worden in één van de kaarten.
    Hakutaku Keine als dierkaart voor juli zou een goeie keuze kunnen zijn. Ik kan niet meteen bedenken wat we anders kunnen kiezen.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Reym za sep 14, 2013 12:12 pm

    Juli: 1 dierkaart (wild zwijn): Misschien Keine? (ik weet eigenlijk niet hoe ik hier op kwam. Er was een of andere fanart waar Kagerou dacht dat Keine een weer-koe was, misschien daardoor.)

    En Januari heeft een denneboom.
    Misschien kunnen we er een winter/sneeuw thema van maken met Letty en Cirno?

    (oops ik zie nu dat anderen dit ook al hadden bedacht... ik ben weer lekker slim bezig.)

    Misschien Aya als zwaluw van November?

    En die Jinmaku (maart) is soort van Militair Gordijn. Misschien Youmu die voor dat gordijn staat?
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Nekotaku ma sep 16, 2013 4:12 pm

    Ik heb nog een interessante link gevonden met meer informatie over de bloemen en hun relatie tot de kaarten:
    http://namakajiri.net/nikki/the-flowers-of-hanafuda/

    Zo te zien wordt de pruimenbloesem, ume, gezien als een aankondiging van de lente, net zoals de zang van de Japanse struikzanger. Zouden we in dat geval Lilly White misschien beter bij de tanzaku van februari zetten?

    Aangezien Reym precies dezelfde ideeën heeft als Olly, lijken deze me voldoende intuïtief om bij de kaarten te passen. Zolang de dennen in januari voldoende herkenbaar zijn, is er geen probleem om er een sneeuwmotiefje te gebruiken met personages als Cirno en Letty. Misschien Daiyousei en Letty in het klein op de gewone kaarten, en Cirno bij de tanzaku? Utsuho past dan wel niet echt in het rijtje, dus misschien moeten we daar iets anders bedenken?

    Aya voor de tanzaku van oktober leek me mooi te passen in het herfstthema daar.

    De jinmaku is een militair gordijn, zoals Reym aangeeft, maar kan ook prima dienen als afscherming voor een hanami partijtje. En deze kaart wordt in combinatie met de saké kom (september) dan ook gebruikt voor de hanamizake kaart combinatie in koi-koi. Dus misschien kunnen we Youmu daar zetten, genietend van een picknick (maar nog wel met haar katana bij haar zijde).
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Reym za sep 28, 2013 11:03 am

    De nucleaire winter is wel een goed idee :33
    (Utsuho met een sjaal en muts :D )


    Bij de koekoek van April moest ik om een of andere reden denken aan Hatate. Ze is dan wel geen koekoek maar een tengu, maar ze is wel een rivale van Aya en koekoeks leggen hun eieren in het nest van een ander, vandaar mijn associatie.

    Misschien kunnen we Yuuka bij een van de bloemenkaarten zetten, ik zou alleen niet weten welke bloem. Misschien kunnen we een 'zomer/vakantie' thema maken, met Wakasagihime in Misty Lake met een paraplu-drankje in haar hand (natuurlijk een kogasa-stijl-parapluutje), en Touhous op het strand met zonnebrillen.

    Een kaartje met een hele kleine Sukuna en een hele grote bloem/ander voorwerp zou ook leuk zijn. Geen idee bij welke kaart dat zou kunnen. Of een Seija die een dier/bloem/voorwerp ondersteboven houdt. Misschien een kaart met de Tsukumo's en Raiko. Of een kaartje met de Prismrivers. Of eentje met Koishi en Satori.

    Misschien een setje met Shiki Eiki, Komachi, Medicine Melancholy. Medicine had ook iets met bloemen maar haar bloem zit er helaas niet tussen.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Nekotaku za sep 28, 2013 1:09 pm

    Meer ideeën om mee te werken! Uitstekend. Ik denk dat de PoFV characters misschien gelinkt kunnen worden aan de kaart van september, chrysanthemum. Deze bloem staat in veel Europese landen symbool voor de dood, en wordt vaak op het graf van overledenen gelegd. Ook in Japan staat deze symbool voor treuren en rouw. Dus Komachi en Shiki Eiki zouden daar alvast goed passen!

    Hatate voor de koekoek vind ik ook prima. Haar kleur past bij de blauweregen.

    Gesponsorde inhoud


    Touhou hanafuda Empty Re: Touhou hanafuda

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 7:26 pm