Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
A-Duck
Reym
Gemu
Nekotaku
Decidetto
Quwanti
LightSpeedReisen
Urameshiya
12 plaatsers

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Urameshiya ma aug 12, 2013 3:49 pm

    Wat vinden jullie tot dusver van Touhou 14? De muziek? De characters? De spell cards? De moeilijkheidsgraad?

    Ik moet zeggen dat ik hier een stuk enthousiaster over ben dan ik over de trial-versie was! Zoveel briljante danmaku! En de muziek mag er ook wezen!
    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van LightSpeedReisen ma aug 12, 2013 3:58 pm

    Ik kan zeggen dat ik echt aangenaam verrast ben, ik vond de Kagerou en de rest van de trial wel leuk, maar kwa tekst zeiden ze echt niks bijzonders. En nue met de introductie van onderandere Yatsuhashi, Benben, Sukuna en Raiko ben ik echt blij, de muziek is geweldig en verslavend, de spell cards zijn geniaal, vooral die van Seija. Echt mindfuck waardig zou ik zeggen. Natuurlijk had ik wel kunnen verwachten dat Zun ons weer zou verassen, dat hij juist niet geheel de westerse weg inslaat met de nieuwe Touhou characters. De introductie van een nieuwe vorm van danmaku vind ik ook wel leuk. Verder kan ik zeggen dat de stages ook mooi in elkaar zitten. ^^;
    Quwanti
    Quwanti
    Moderator


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Vermogen om pixel art te maken

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Quwanti ma aug 12, 2013 7:05 pm

    De nieuwe final boss gaat denk ik nog een Minamitsu Murasa worden, waarbij men haar bij haar achternaam gaat noemen in plaats van voornaam omdat die zo verrekte lang is. k=w=

    ZUN heeft zichzelf overtroffen met de danmaku. Het is erg uniek, varierend en spannend om te ontwijken. De personages mogen er ook wezen, welke gelukkig interessanter zijn dan de trial personages.

    De muziek is ok, maar niet interessant (behalve stage 4 boss).
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Decidetto ma aug 12, 2013 10:01 pm

    Reverse Ideology, wat een prachtlevel. Het komt niet vaak voor dat je naar de bóvenkant van het scherm gedwongen wordt! De looks, muziek en kogelpatronen zijn ook echt heel mooi. Het heeft allemaal iets heel vloeiends, bijna met de beheerste traagheid, maar tegelijkertijd vastberadenheid, van een soort onderwatersfeer.

    En een algemene opmerking: dat nieuwe combosysteem voor het oppakken van power- en point items voegt echt zóveel toe aan het spel! Je gaat er echt heel hebberig van denken, "Ik wil zo veel mogelijk items tegelijk oppakken," waarna je roekeloosheid vaak vól wordt afgestraft, maar het geeft zo'n heerlijk arcade-y gevoel! Als je lekker op gang bent, krijg je bovendien bij elke trip naar de bovenste regionen van het scherm wel een bomb- of life piece. Echt zo bevredigend!

    Ik ben dus wel enthousiast, ja. Ik ben blij dat ik deze binnenkort op een fysieke CD thuis zal hebben liggen! :D

    Ik ben nog niet voorbij Seija geraakt, maar ik vertik het om op Easy te spelen! Zo kost het ten minste een beetje moeite om het hele spel te zien. :) Langer plezier!
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Nekotaku di aug 13, 2013 12:26 am

    Wel, na twee playthroughs die beiden eindigden op level 5 last spellcard, zijn hier m'n eerste, ongepolijste indrukken.

    De personages na level 3 zeggen me nog niet veel, maar dat komt vaak wel met tijd. Benben is wel leuk. Die Seija vind ik niet echt interessant.

    Level 4 is weer eens een old-fashioned difficulty spike, zoals in PCB. De manier om die aan te pakken is me nog helemaal niet duidelijk. Geweldige achtergrond, wel!
    Level 5 is erg mooi qua opbouw. Projectielen vanaf de onderkant van het scherm ontwijken is berucht qua moeilijkheid in bullet hell (ik herinner me een hels stukje Crimzon Clover dat dit doet). Dit is een level waarbij je meer boven/onder moet denken dan links/rechts. Best wel eens iets anders.

    De danmaku zijn over het algemeen best fijn, maar de gimmick bij Seija vind ik echt niets. Lijkt alsof ZUN iets te enthousiast werd over het spelen met de rendering surface. Het past volledig bij het thema, uiteraard, maar het is een beetje pijnlijk dat iets zo speels op zo'n cruciaal punt in het spel voorkomt. Dit zou leuk zijn geweest bij een stage of 3 boss, maar in die fase is het een beetje overkill. Ik ben grote voorstander van het doorbreken van clichés en onorthodoxe dingen doen in een genre dat dreigt vast te roesten, maar de speelbaarheid moet blijven primeren.

    De muziek vond ik sinds de trial al prima. Die van stage 4 en stage 5 heb ik nog niet erg goed op kunnen letten omdat ik te druk bezig was met trachten te overleven.

    Momenteel vind ik het spel boven Ten Desires liggen inzake gameplay. De score en item harvest mechaniek is veel aangenamer dan de immobiele geestjes die je moest verzamelen. Als ZUN als doel had om spelen voor score aan te moedigen in z'n publiek, dan denk ik dat hij daar bijzonder goed in geslaagd is. Bij de eerste drie levels begon ik wat te vrezen voor de balans, maar level 4 en 5 leggen je zo het vuur aan de schenen dat item collecten wel degelijk een uitdaging wordt. Eén van m'n grote pet peeves in TD was dat je vaak blauwe projectielen op een donkere achtergrond had, wat soms erg slecht werkte (er is een reden dat roze kogels zoveel voorkomen in shmups). In dit spel is dat veel minder een probleem. De hogere resolutie helpt hier ook wel wat bij.

    Hoe ik de rest ga inschatten (personages, verhaal...) zal afhangen van de tijd. Eén ding moet ik toch wel nogmaals constateren... Sinds UFO vind ik dat er een nieuw gevoel zit in de spellen (alles sinds de boeddhistische en taoïstische aspecten begonnen) en ik verkies eigenlijk de titels daarvoor.
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Gemu di aug 13, 2013 12:44 am

    Op mijn eigen laptop heb ik de installatie nog steeds niet aan de praat gekregen, maar ik heb het gespeeld op de laptop van een vriend.
    Mijn eerste indrukken: Ik ben er over het algemeen erg enthousiast over. Stage 4 heeft een prachtige achtergrond met die donderstorm en de danmaku is ook erg mooi, al vind ik de designs een beetje plain van die twee zusters... maar oh well. Stage 5 is een van mijn nieuwe favoriete stages. De boss battle met de flipgimmick heeft me al sinds tijden niet zo intens gegrepen bij een boss battle. Stage 5 bosses zie ik graag als de meest memorabele characters die enigsinds belangrijker zijn dan de characters voorheen en vaak later playable rollen krijgen, en hiermee heeft Seija zich in haar unieke trait aardig op de kaart gezet. Ook een van de beste battle themes vind ik, whoa. Ik ging goed ten onder aan vooral die laatste kaart, maar met geregelde oefening ging het steeds beter. Een geweldige, unieke stage in mijn mening.
    Bij Shinmyoumaru herkende ik meteen de Issun-Boshi legende met de Lucky mallet, dus heb ik verder weinig vragen gehad bij haar design of gevecht, of whatever. Wel verfrissend om weer uit de religion wars arc te stappen, pfoe. Ik moest wel lachen om die reuzen-hitbox spellcard, haha.

    Kortom, deze touhou mag er van mij zijn.


    Trouwens, dit is de error die ik op mijn eigen laptop krijg. Ik heb van alles geprobeerd maar ???
    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Tumblr_mrfvdt8BYp1rsd6nxo1_500
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Decidetto di aug 13, 2013 11:37 am

    Hmm, in het pakket dat ik heb gedownload (dat was die eerste, van Baidu), zit zowel een installatieprogramma als de spelbestanden, dus ik kan zonder het te installeren gewoon direct het spel opstarten. Hoe zit dat bij jou?
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Gemu di aug 13, 2013 1:26 pm

    Ik heb geen .exe game bestand of iets dergelijks. Ik heb het bestand overgekopieerd van die vriend van me, bij wie de installatie gewoon perfect ging. Er is dus iets met mijn PC wat het tegenhoudt neem ik aan.
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Decidetto di aug 13, 2013 1:44 pm

    Hmm, maf.

    NamelessLegacy heeft trouwens wat voortgang gemaakt met het vertaalklaar maken van TH14: nu zitten alle elementen die vertaald waren in de demo, ook in het volledige spel!

    De vertaalde versie crasht echter nogal vaak bij mij. Tijdens een tot dan toe geweldige poging met Sakuya A, crashte het zomaar tijdens het gesprek met Benben...
    Daarna ben ik gaan testen met de andere personages en Reimu en Marisa A crashten allebei tijdens het gesprek met Wakasagihime, terwijl Reimu B nét na de laatste tekstballon in Stage 2 crashte. Ik heb geen rare patches geïnstalleerd, alleen maar de 'base_tsa' en 'lang_en' patches.

    Conclusie is dus dat je nog maar beter geen serieuze runs kunt doen op de vertaalde versie! Als er mensen met dezelfde problemen zijn, zou iemand met Twitter NamelessLegacy hiervan dan op de hoogte kunnen brengen? (Ik heb het namelijk niet en was ook niet van plan het te nemen :3 )

    EDIT: Draai je het installatieprogramma met je PC-locale op Japans, Gemu? Dat veroorzaakte bij Kely gisteren ook problemen, toen ze de nieuwste TH13.5-patch wou installeren, dus misschien lost het bij jou het probleem ook op, als je terugwisselt naar Nederlandse locale.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Nekotaku di aug 13, 2013 2:45 pm

    Ik weet niet of de patches problemen veroorzaken met replays. Als het aantal dialoogvensters anders is in een vertaling dan in het Japans, kan het misschien desyncen. Maar als dat geen probleem blijkt te zijn, kan je een goeie run doen, en dan de replay spelen met een vertalingspatch. Dan kan je de plot zien zonder dat je schrik moet hebben dat je een goeie run verknoeit. Door de gameplay stukken kan je fast-forwarden door shot ingedrukt te houden.
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Decidetto di aug 13, 2013 3:57 pm

    Oeh, een heel handige tip!

    EDIT: Volgens NamelessLegacy zijn die vreemde crashes verholpen nu. Tijd om het te testen!

    ...En het lijkt alsof het inderdaad is opgelost. Gelukkig maar!


    Laatst aangepast door Decidetto op di aug 13, 2013 6:30 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van LightSpeedReisen di aug 13, 2013 6:09 pm

    Ik wacht nog wel even tot er een patch gereleased is. Ik vind het niet erg om nu de dialoog nog niet te kunnen lezen, duurt sowieso nog wel even tot ik het uitgespeeld heb x)
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Decidetto di aug 13, 2013 6:36 pm

    De vertaling waar nu aan gewerkt wordt, is niet één patch, maar iets progressiefs dat uitgebreid wordt naarmate de fans meer vertalen. (En naarmate NamelessLegacy het spel compatibel maakt met zijn patch-systeem.) Je hoeft trouwens niets te doen om de vertaling te updaten, dat doet het ding vanzelf, als je eenmaal via de configuratietool een snelkoppeling hebt gemaakt.

    Of wist je dat allemaal al...?

    Op het moment is alle dialoog uit de eerste drie levels voor ieder personage vertaald, met daarbovenop alle beschrijvingen in het personagekeuze- en resultatenscherm. (En het crasht nu niet meer constant!)
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Gemu di aug 13, 2013 7:50 pm

    Ik heb de installatie op beide locales geprobeert. Ik kwam er achter dat het wss met mn antivirus te maken heeft. Zo vond ik ineens th14.exe in de quarantaine. Helaas na allerlei uitgesluit en zelfs na de antivirus helemaal uit te hebben geschakelt had ik alsnog geen geluk.


    EDIT - Het is me inmiddels wel gelukt! Ik moest gewoon de download patch opnieuw unzippen zonder antivirus, want toen is die file de eerste keer al kwijtgeraakt. Alles werkt nu prima!


    Laatst aangepast door Gemu op wo aug 14, 2013 10:50 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Reym wo aug 14, 2013 10:48 pm

    Ik vind de methode om levens en bommen te krijgen beter dan in Ten Desires. Helaas vergeet ik af en toe om goed uit te kijken voordat ik boven de Item-Get grens kom en dan vliegt er opeens een fairy in je gezicht, pichuuun!

    Sekibanki vind ik het leukst tot nu toe en haar spellcards zijn erg gaaf.

    Ik vind stage 4 en stage 5 erg mooi gemaakt. Stage 4 omdat er hele vette bliksemeffecten zijn, het lijkt net alsof je door een storm vliegt. Ik vind de bosses van stage 4

    Stage 5 is gaaf als opeens alles ondersteboven gaat. Ik moest eerst even wennen aan de spellcards van Seija maar het gaat nu wat beter (maar die spellcard van haar waarbij je om dat rode ding heen moet cirkelen en waar ze het scherm dan opeens flipt is super irritant, ik verlies daar echt 3 bommen ofzo. Grr. De spellcards op stage 6 van Shinmyoumaru vind ik ook leuk.

    Ik vind de muziek heel erg goed. Er zijn geen liedjes die ik slecht vind.

    (Ik heb het spel nog geeneens ge-1cc'd op easy modo. De vorige keer dat ik het speelde ging ik net dood bij de laatste spellcard van Shinmyoumaru. Ik moet hier eens aan gaan werken!)

    Een vriend van me zei dat je het Extra Stage al kan spelen als je Easy Mode 1cc't. Ik hoop dat dit waar is :)

    Gesponsorde inhoud


    Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS] Empty Re: Touhou 14 - eerste indrukken [SPOILERS]

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 12:54 pm