Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+18
Neko21
Yukari
Banana
fzeromaster
Kogasa54
Nekotaku
Bakuhatsu
Princess Sylvysprit
Scarlet
draakedan
Sophie
Reym
211nafsimreK
XavC
RemiliaxScarlet
Urameshiya
rockpad
homemadecupcake
22 plaatsers

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    homemadecupcake
    homemadecupcake
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : PUDDING~<3

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van homemadecupcake ma jun 10, 2013 8:04 pm

    Hey mensjes ,

    Ik heb dit topic geopend omdat ik steeds vaker hoor dat mensen wel cosplay willen maken, maar het niet kunnen.
    In dit topic wil ik graag tips en tutorials zetten over het maken van een cosplay, props of cosplay make-up (ik ben niet zo goed in het stylen van wigs).

    Iedereen is vrij hierop te posten, zelf dingen te zetten die ze hebben gemaakt of om vragen te stellen. Tot nu toe
    heb ik nog geen tutorials om op dit topic te zetten, maar hier zal snel verandering in komen!

    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en veel succes met het zelf maken van cosplays.
    homemadecupcake
    homemadecupcake
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : PUDDING~<3

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van homemadecupcake ma jun 10, 2013 8:05 pm

    OWH oeps mede a mistuke in the titel xP zat een beetje te slapen: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    ura kan jij dit nog veranderen?
    rockpad
    rockpad
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : als een kikkergodin extra stage baas

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van rockpad ma jun 10, 2013 8:06 pm

    nice :3 ik zal hier ook zeker gebruik van maken
    om mijn cosplay te posten en die van anderen te zien en ik zal ook veel gebruik maken van de tips
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Urameshiya ma jun 10, 2013 11:45 pm

    homemadecupcake schreef:OWH oeps mede a mistuke in the titel xP zat een beetje te slapen: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    ura kan jij dit nog veranderen?
    Dat krijg je als je te lui bent om het zelf te typen! En ja, dat kan ik wel veranderen.

    Goed idee trouwens, dit topic. Best een aardige kans dat ik hier binnenkort om advies kom smeken.
    RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Thwomps.

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van RemiliaxScarlet di jun 11, 2013 9:23 am

    Haha, Ura, ik doe het nu al. :P

    Kent een van jullie een metaalachtig maar toch licht (dus niet zwaar om te dragen) stofje?
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van XavC di jun 11, 2013 1:31 pm

    Aluminium, ghehe.
    211nafsimreK
    211nafsimreK
    Onsterfelijk


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Crazy lego builder.

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van 211nafsimreK di jun 11, 2013 2:21 pm

    Aangezien ik wel handig ben met hout, metaal en electronica, kan ik wel wat tutorials maken over hoe je props kan maken.
    Voor vragen kunnen mensen ook bij mij terecht, kans is groot dat ik je kan helpen, en zo niet, kan ik je iig een heel eind op weg helpen. :)
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Reym vr aug 30, 2013 10:09 pm

    Hallo!

    Ik ben aan het proberen of ik een Kogasa-cosplay kan maken. Ik heb zelf al een blouse die een beetje lijkt op die van Kogasa, dus ik ben van plan om haar blauwe hesje/jasje zonder mouwen te maken en een rok die lijkt op die van Kogasa.

    Het enige probleem is... ik heb nog nooit zelf kleding genaaid (alleen maar bloemetjes, poppetjes en rekenmachinehoezen etc.). Ik weet de basics van een naaimachine en ik heb wel eens een gat in een broek dichtgemaakt en dat was het dan ;o

    Ik heb op internet een tutorial gevonden hoe je zelf een patroon kan maken voor zo'n soort mouwloos jasje, maar ik vroeg me af of er 1 of 2 lagen stof nodig zijn voor zoiets (stof aan de buitenkant en de binnenkant?) Ik vroeg me ook af wat voor soort stof je het best voor zo'n jasje kan gebruiken (dik of dun?).

    Aan mijn moeder die af en toe zelf kleding maakt vroeg ik wat tips. Helaas heeft mijn moeder alleen commentaar op het model van het jasje 'Ja, zonder riempje aan de taille, dan wordt het net zo'n aardappelzak blah blah blah', en mijn moeder snapt ook niet echt dat je bij cosplay iets maakt dat moet lijken op het personage dat je cosplayt. ('dan koop je toch gewoon een gilet bij de C&A?')

    Wat voor soort stof gebruiken jullie eigenlijk voor cosplay? Hebben jullie misschien tips voor naaien en dergelijke?
    homemadecupcake
    homemadecupcake
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : PUDDING~<3

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van homemadecupcake ma sep 02, 2013 8:04 pm

    hey Reym,

    kan je mij die tutorial sturen? ik denk namelijk dat als je voor het eerst iets naait dat je het jezelf heel moeilijk kan maken terwijl dat niet nodig is. Het slimste lijkt mij om een wat dikkere stof te nemen voor het jasje, want ik denk dat het het mooiste is als het jasje niet doorschijnt en dat je dus niet de blouse er nog half onder ziet. Als je nou een stof vindt die je heel mooi vind maar die wel een beetje doorschijnt kun je denk het jasje het beste voeren, maar als de stof niet doorschijnt is dit niet nodig, alleen maar verspilling van geld als je het toch niet ziet. Voor de stof lijkt het mij het slimst te zoeken naar een stoffenmarkt in de buurt, waar meestal stof in de winkel 11 euro per meter kost, kost het op de markt maar 6 euro.

    Voor het patroon van het jasje lijkt het mij het makkelijkst om gewoon 4 vlakken te maken (2x voor, 2x achter), en later pas de taillering toe te voegen aan de hand van coup naden (als je moeder vaker kleding maakt snapt ze denk ik wel wat ik ermee bedoel). Hiermee hoef je namelijk met het maken van het patroon nog geen rekening te houden met een perfecte pasvorm, want dit kan je namelijk nog aanpassen als je coup naden gebruikt. Hiermee voorkom je dat het jasje niet past + als hij na een tijdje niet meer past hoef je alleen de coup naden er maar uit tehalen...

    Nog een tip voor de rok, 1 doe er 1 of 2 lagen tule onder, hiermee gaat de rok niet hangen als een aardappelzak maar blijft hij een beetje overeind staan. 2 voor de print onderop gebruik een niet rafelende stof en strijk deze er eerst op met van dat strijk spul, hiermee voorkom je dat het patroon gaat schuiven onder de naaimachine en dat je hem er dan scheef op stikt. Dit spul is wel iets duurder, maar enorm handig voor het naaien van kleine dingetjes.

    Voor stof voor mijn eigen cosplays kijk ik meestal eerst naar het karakter van het personage, bijv: remilia zie je niet makkelijk met goedkoop linnen rondlopen, maar wel in duur uitziende stoffen. Dit varieert daarom heel erg, maar ik probeer zo veel mogelijk voeringsstof of vilt te vermijden. Voeringsstof is behoorlijk vervelend naaien en vilt wordt na een tijdje heel lelijk.

    als je nog meer vragen hebt, vraag maar raak.

    (btw, vergeet niet eerst je stof uit te wassen voor je gaat naaien. Zou een beetje jammer zijn als je alles hebt genaait en vervolgens geeft het af in de was :3)
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Reym ma sep 02, 2013 9:27 pm

    homemadecupcake schreef: hey Reym,
    Dankjewel voor je tips! Ze zijn erg bruikbaar.
    (Ik voel me echt zo'n noob...)

    Hier op de markt is vaak een stoffenkraam, ik zal er eens gaan kijken. Ik denk dat ze wel blauwe stof hebben.

    Dus als het dikke stof is, dan 1 laag, en als het dunnere stof is een voering erbij. (?)
    En die tule onder de rok, naai je dat aan de rok zelf vast of maak je dan een kleinere rok van tule?

    Hoe heet het strijkspul? *na even googelen* Is dat Vliesofix?
    (ik ben nu echt een beetje bang dat dalijk die witte streep scheef op de rok komt...)

    By the way, dit was de tutorial (er zijn meer vest-tutorials die een patroon maken aan de hand van een T-shirt, maar dit was er eentje met plaatjes. (ook al is het voor een baby, het patroon wordt op dezelfde manier gemaakt)) URL voor vest tutorial


    Edit:
    ik ben vandaag nog eventjes naar een goededoelenwinkel hier in de buurt geweest, daar hebben ze af en toe ook wel grote lappen stof maar nu hadden ze helaas niks in de goede kleur. Jammer. Ik heb wel een soort van petticoat achtig ding gekocht ter voorkoming van het aardappelzak-effect.


    Laatst aangepast door Reym op di sep 03, 2013 1:58 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Sophie di sep 03, 2013 12:33 am

    RemiliaxScarlet schreef:Haha, Ura, ik doe het nu al. :P

    Kent een van jullie een metaalachtig maar toch licht (dus niet zwaar om te dragen) stofje?
    Zilver skai?


    Overigens ga ik binnekort een hoepelrok maken, als iemand ideeen heeft voor het materiaal in de hoepel hoor ik het graag.
    Zelf zat ik te denken aan tuinslang of iets dergelijsks.

    Tutorials voor hoepelrokken zijn ook welkom!
    draakedan
    draakedan
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : het fourm spammen met Kanako en iets met internet connecties...

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van draakedan za okt 12, 2013 5:15 pm

    weet iemand hier hoe je een shimenawa zo kan maken dat hij niet van je rug valt als je hem draagt?, ik wil namelijk als kanako cosplayen. en weet hier iemand ook hier hoe je de schoenen maakt uit goed kope slippers
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Reym di nov 19, 2013 10:45 am

    @Draakedan, misschien kan je een soort van 'rugzakbanden' aan de Shimenawa maken zodat je hem als een soort 'rugzak' kan dragen? (oh, dan hangt 'ie waarschijnlijk wel wat lager dan in Kanako's art uit Touhou.)


    Ik heb een vraagje. Ik wil graag Benben cosplayen.
    Ik heb een volgens mij niet al te moeilijk patroon gevonden wat me wel goed lijkt: Patroon PDF. (dan naai ik er zelf nog wat dingen op zodat het Benben's jurk is.)
    Heeft iemand nog tips hoe je zo'n patroon moet printen en knippen? Het lijkt me dat je gewoon de hele zaak kan printen, en het dan als een soort legpuzzel aan elkaar moet leggen, en dan mijn maat uitknippen op het juiste lijntje. (en als je het patroon op papier tekent moet je er ook nog een stuk ruimte overlaten voor de zomen.)
    Denk ik het goed zo?

    Benben heeft ook een soort 'handboei' om die vastzit aan de biwa. Ik denk dat ik daar een oude plastic armband voor ga slopen en en die spuiten, en er dan een soort lichte ketting uit de bouwmarkt aan vastmaken. (en dan kijk ik naar goudverf om het te verven/spuiten)
    Scarlet
    Scarlet
    The Scarlet Devil


    Speciale vermogens : Stickers plakken op alles en iedereen

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Scarlet di nov 19, 2013 1:22 pm

    Reym schreef:
    Ik heb een vraagje. Ik wil graag Benben cosplayen.
    Ik heb een volgens mij niet al te moeilijk patroon gevonden wat me wel goed lijkt: Patroon PDF. (dan naai ik er zelf nog wat dingen op zodat het Benben's jurk is.)
    Heeft iemand nog tips hoe je zo'n patroon moet printen en knippen? Het lijkt me dat je gewoon de hele zaak kan printen, en het dan als een soort legpuzzel aan elkaar moet leggen, en dan mijn maat uitknippen op het juiste lijntje. (en als je het patroon op papier tekent moet je er ook nog een stuk ruimte overlaten voor de zomen.)
    Denk ik het goed zo?
    Ja dat klopt, je kunt hem altijd beter groter maken 1 maat.
    Doe ik ook, want soms krimpt de shit nog wel eens.
    O en bij katoen stof altijd wassen voor het knippen! Het kan tot 4 cm krimpen!
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Reym di nov 19, 2013 1:44 pm

    Bedankt voor de waarschuwing! Ik zal er op letten.

    Gesponsorde inhoud


    Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic Empty Re: Het Grote Cosplay Tutorial en Tips Topic

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 6:35 am