Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

    Touhou 14 theorie

    Snakke
    Snakke
    Shmupping and Skiing


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Discipel zijn van de grote god Marsupilcoatl

    Touhou 14 theorie Empty Touhou 14 theorie

    Bericht van Snakke do jun 19, 2014 8:51 pm

    Ik ga het hebben over een kleine theorie die ik verzonnen heb over touhou 14.
    Wat als ik nou zou beweren dat de kleine revolte van Seija en Shinmyoumaru eigenlijk een slinkse manier is om een communistisch regime te stichten. Zou je geloven dat de amanojaku en de dwerg tot zo iets in staat zijn?

    Disclaimer:

    Er zijn heel veel aanwijzingen dat de revolte eigenlijk gewoon een communistische revolutie is.
    Er zijn namelijk drie chronologische stappen terug te vinden in het communistisch (in ieder geval hoe Marx het voor ogen had) gedachtegoed die aanwezig zijn in de game.

    Vooraf moet ik misschien uitleggen waarom het communisme oorspronkelijk ontstaan is en wat het inhoudt:
    Door de industriële revolutie die in het begin van de 19e eeuw alom aanwezig was, verergerde de omstandigheden van de arbeiders zo enorm dat mensen en revolutionairen overal in Europa een oplossing zochten voor dit probleem. Volgens Marx was de motor achter de gehele geschiedenis uitbuiting en stelen van meerwaarde.
    Om dit probleem te omzeilen vond hij iets nieuws uit: het communisme.
    Dit was een ideologie waarbij de staat alles zou bezitten, inclusief de fabrieken en daardoor zou de uitbuiting van de arbeiders te niet gedaan worden. Deze kan verdwijnen doordat de arbeiders niet werkten voor een baas, maar voor de staat.
    Spoiler:

    De wereldrevolutie:
    Om succesvol een communistische staat op te richten moet heel de wereld klaar staan voor een wereldrevolutie. Als de revolutie te klein as volgens Marx, dan zou het kapitalisme gewoon terugslaan en voort doen met iedereen uit te buiten.
    Spoiler:

    De dictatuur van het proletariaat:
    Omdat Marx natuurlijk dacht dat de kapitalisten niet tevreden zouden zijn met dat hun fabrieken nu aan de staat behoorden. Daarom zou er een paar generaties een overgang zijn. Waarbij de echte believers in het communisme een tijdelijke dictatuur zouden oprichten.
    Spoiler:

    De communistische staat:
    Om te eindigen, als kers op de taart: een communistische staat. Een staat waarbij iedereen voor de rest van zijn leven gelukkig kan zijn en iedereen gelijk is. De overgangsperiode is afgelopen en de dictatuur gesloten.
    Spoiler:

    Dus dit was mijn kleine theorie. Echt waterdicht is hem niet maar het lijkt me nog steeds grappig om de antagonisten van DDC voor te stellen als communisten. Ik bedoel denk er gewoon aan: Seija als Stalin.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Touhou 14 theorie Empty Re: Touhou 14 theorie

    Bericht van Nekotaku vr jun 20, 2014 12:51 am

    Ik vind dit eigenlijk een bijzonder geslaagde theorie!
    Jammer genoeg heb ik DDC nog niet met vertaling gespeeld, maar de personages van Seija en Shinmyoumaru wijzen hierop. Seija met haar spellcards, die alles op z'n kop zetten en een revolutie symboliseren: de onderdrukten nemen de overhand, de heersers worden ondergeschikt. En Shinmyoumaru die als kobito de "kleine man" representeert, machteloos en onderdrukt maar met de hulp van Seija in staat om de zaken om te keren.

    Of ZUN letterlijk het communisme wil verbeelden is moeilijk te zeggen. Veel aspecten van onderdrukking en revolutie zullen vanzelf aan bod komen in een dergelijk verhaal. Dat het communisme een reactie was op de toenemende industrialisatie en uitbuiting van het proletariaat leidt ertoe dat automatisch parallellen zullen ontstaan met alle instanties van dergelijke revolutie in de geschiedenis.

    In elk geval moet ik zeggen dat je me het verhaal van DDC dieper hebt doen aanschouwen. M'n appreciatie voor de wereld die ZUN creëert neemt hierdoor toe. Misschien moet ik de verhalen van elk Touhou spel eens nauwer in beschouwing nemen. Al heb ik het gevoel dat z'n drang om er politiek en religie bij te halen recenter is, waarbij de oudere Touhou spellen (voor MoF) een "klassiekere" opvatting hadden en meer gebaseerd waren op folkloristische bronnen.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Touhou 14 theorie Empty Re: Touhou 14 theorie

    Bericht van Reym vr jun 20, 2014 1:43 pm

    Coole theorie! Ik vind het n goede vergelijking.
    Maar Seija had toch eigenlijk Shinmyoumaru 'misbruikt' om zelf meer macht te krijgen mbv de hamer? Ze had gelogen tegen Shin-chan over de dwergen/kobito enzo. Dan zou Seija's bedrog van Sukuna de val van het communisme kunnen voorstellen, of dat het communisme niet helemaal slaagde omdat er toch 'graaiers' waren.

    mijn telefoontoetsenbord is onhandig dus vandaar awkward tekst >_>
    Tritium
    Tritium
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : The power to offend everyone while trying to be funny

    Touhou 14 theorie Empty Re: Touhou 14 theorie

    Bericht van Tritium za jun 21, 2014 11:11 am

    Viva la Revolucion!


    Alhoewel, ze hadden het simpeler kunnen doen door gewoon te beloven dat de drank gratis zou worden......
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

    Touhou 14 theorie Empty Re: Touhou 14 theorie

    Bericht van Meira za jun 21, 2014 4:47 pm

    Als Seija nu ook nog een sikkel had...


    Gesponsorde inhoud


    Touhou 14 theorie Empty Re: Touhou 14 theorie

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:09 am