Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
XavC
MR.Kriesebo
RemiliaxScarlet
Nekotaku
8 plaatsers

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku do maa 14, 2013 5:45 pm

    Zoek je een manier om het van buiten leren van dingen ongelofelijk te stroomlijnen? Of het nu gaat om woordenschat in vreemde talen, wiskundige formules, belangrijke data uit de geschiedenis of iets anders dat als alleenstaande feiten kan worden voorgesteld. Zo ja, dan zal dit je vast interesseren. In ben er van overtuigd dat de software die ik in deze post bespreek van enorm nut kan zijn voor alle schoolgaande leerlingen, studenten en eender wie die z'n kennis probeert uit te breiden.

    Inleiding

    Sla deze gerust over als je geen motivatie nodig hebt, maar meteen wil weten welke programma's je kunnen helpen.

    Hand omhoog als dit bekend klinkt:
    Je hebt spoedig een examen. Tijdens het jaar heb je niet al te veel gestudeerd voor het onderwerp, dus heb je de vorige dag(en) hard zitten blokken om alles te memoriseren. Of misschien is het nog erger en zit je de nacht voor het examen tot laat alles in je hersenen te stompen. Nog snel even voor het examen begint de moeilijkste dingen herhalen, en dan hopen voor het beste. En misschien lukte het nog ook! Je kon je genoeg herinneren om een voldoende te halen.
    Maar... Een jaartje later, en plots kan je je amper nog wat herinneren van wat je destijds geblokt hebt, tenzij je het regelmatig hebt moeten gebruiken. Zaken die niet op zuiver feitjes onthouden zijn gebaseerd (grammatica, wiskundige oplossingsmethodes...) gaan nog wel, maar dingen die je moest drillen om te onthouden (woordenschat, wiskundige formules...) lijken als sneeuw voor de zon te smelten.

    Ons lichaam is gemaakt om zichzelf te optimaliseren voor wat je doet. Spieren die niet getraind worden atrofiëren, want het kost energie om ze te onderhouden en dat is verspilling als ze toch niet gebruikt worden. Voor het onthouden van dingen is het net zo. Herinneringen die voortkomen uit ervaringen worden goed onthouden, want ze vormen een belangrijke basis voor het aanleren van gewoontes, herkennen van gevaar, integratie in je omgeving enzovoort. Voordat we spraak en schrift ontwikkelden was dit onze voornaamste bron van kennisverwerving, en voor de meeste dieren is het waarschijnlijk nog net zo. Dit als complement voor wat vanuit zuiver instinct is voorgeprogrammeerd.
    Voor het studeren van feiten en kleine stukjes kennis is het anders. Studeren is eigenlijk een soort van artificiële leermethode. Het komt niet voort uit ervaringen die van nature in ons leven opduiken, maar het is iets dat we onszelf opleggen (en opgelegd worden) om een meerwaarde voor de toekomst te creëren. Zoals zo vaak ontstaat hier een conflict tussen wat goed is voor je status in de samenleving en persoonlijke ontwikkeling enerzijds, en wat miljoenen jaren van genetische programmatie hebben gecreëerd anderszijds. Het resultaat is dat je vaak opziet tegen studeren, het moeilijk is je aandacht er bij te houden, en nog moeilijker je vergaarde kennis te onderhouden.

    Tegenwoordig worden we echter almaar beter om het aangename aan het onaangename te koppelen. Een term die tegenwoordig wel eens opduikt is "gamification". Hierbij wordt er een soort van spel gemaakt van zaken dit werkelijk nut hebben. Als we in staat zijn om uren aan een stuk repetitieve taken uit te voeren in MMORPG's, dan is het interessant om te onderzoeken wat daarbij die ijver aandrijft en dit te gebruiken voor dingen die we normaal gezien liever op de lange baan schuiven.
    Bovendien heeft zowat iedereen tegenwoordig een ontzettend krachtige bondgenoot in het studeren: een PC, laptop of smartphone, of zelfs meer dan één van deze. Het ware potentiëel van onze nieuwe gedigitaliseerde wereld is nog verre van benut in het onderwijs. Maar niets weerhoudt je ervan om hier zelf al gebruik van te maken.


    Software

    De eerste uitdaging is: hoe kan je zaken in je lange-termijngeheugen krijgen? En daar behouden?
    Zoals gezegd zal je dingen beginnen te vergeten als ze niet regelmatig herhaald worden. Maar naarmate je meer leert zal er meer te herhalen zijn. In het begin kom je misschien toe met 15 minuutjes elke dag om woordjes te herhalen bij het leren van een nieuwe taal, maar na een maand gaat die vlieger niet meer op. Wat je zou kunnen doen is enkel de woorden die je de laatste zoveel dagen hebt geleerd herhalen, maar dan ben je eigenlijk gewoon bezig met een langgerekte versie van dat drillen kort voor je examen. Ideaal zou zijn om dingen pas te herhalen tegen de tijd dat je dreigt ze te vergeten, met almaar langere intervallen. Op die manier verspil je geen tijd in herhalen wat je nog steeds sterk in het geheugen hebt.

    Dit is de basis van het Leitner systeem. Het is een systeem om flash cards, die dingetjes met een vraag of dergelijks op één kant en het antwoord op de andere kant, in te delen in groepen op basis van hoe goed je ze ondertussen kent. Als je een kaart voor het eerst ziet, ga je natuurlijk het antwoord niet weten en moet je het memoriseren. Dus die kaart wil je in dezelfde oefensessie een paar keer zien. Daarna kan je ze best de volgende dag nog eens herhalen. Op basis van hoe goed je het (niet) hebt onthouden, bepaal je dan of er meer of minder tijd mag verstrijken tot de volgende herhaling.

    Natuurlijk is het een heel gedoe om dit manueel bij te houden. Gelukkig is dit precies het soort van werkje waar computerprogramma's perfect voor zijn. Bovendien kan zo'n programma een veel fijnere granulariteit hanteren voor de tijdsindeling van je kaartjes.

    Er zijn een aantal stukken software die dit aanbieden. Twee die ik zelf kan aanraden zijn Anki en Mnemosyne.

    Anki is behoorlijk bekend, en vooral bij studenten van nieuwe talen erg populair. Er zijn versies voor de populairste besturingssystemen (Windows, Mac, Linux), evenals voor iOS en Android. Bovendien is er ook AnkiWeb, waar je via de website je kaartjes kan herhalen. Decks (verzamelingen kaarten) kan je online vinden en downloaden, en er zijn er heel wat. Het is erg gemakkelijk om al je decks synchroon te houden tussen alle devices waar je Anki op hebt staan, zodat je het ene moment op je PC kan oefenen, en bij verplaatsing gewoon verder gaan op je mobiel. Bovendien is Anki gratis op al deze systemen, evenals het gebruik van AnkiWeb.
    Het enige minpunt aan Anki vind ik dat het een pak complexer lijkt geworden sinds versie 2 uit is. Het voelt nogal over-engineered aan, met een soms onintuïtieve interface, zaken die vroeger makkelijk waren op de mobiele versie maar nu niet meer lijken te kunnen behalve op PC, te veel mogelijkheden voor instelling wat verwarrend overkomt etc. Bovendien moet je uitkijken met decks te verwijderen op een mobiele versie en te synchen... Dit lijkt nu het deck gewoon overal te wissen! Waarschijnlijk is het een kwestie van er aan gewend te geraken, maar als langdurige gebruiker van Anki 1 waren dit nogal onaangename verrassingen voor me. Vandaar dat ik zelf nu Mnemosyne gebruik.

    Mnemosyne is bijna net zoals Anki. Het is flash card software die gespreide herhaling gebruikt. Het voelt echter eenvoudiger aan dan Anki 2. Zelf zou ik Anki 1 verkiezen boven Mnemosyne, maar nu verkies ik de eenvoud en duidelijkere instructies en interface boven Anki 2. De desktop versie is gratis. Er is ook een Android app, maar deze kost €3. Of ik deze koop of niet zal ik nog bepalen afhankelijk van hoe goed ik het programma vind op desktop.
    In vergelijking met Anki zijn er precies een pak minder decks te vinden voor deze software, dus het is interessanter voor wie zelf een collectie wil aanmaken. De kaarten zijn ook opgedeeld via tags, maar bevinden zich in een enkele database op je computer, in tegenstelling tot de indeling in decks bij Anki. Dit wordt dan weer goed gemaakt in hoe gemakkelijk je kan aanduiden wat je wel of niet wil zien, en de mogelijkheid om tags te nesten. Synchronisatie tussen devices is iets lastiger dan bij Anki (je computer doet dienst als server, in tegenstelling tot het centrale AnkiWeb).


    Naast de uitdaging van hoe dingen te memoriseren en optimaal te herhalen, is er ook nog het probleem van hoe je dit leuk kan maken. Hier is Memrise best goed in.

    Memrise is een site waar je een soort van "cursussen" kan volgen. Net zoals Anki en Mnemosyne gaat het voornamelijk over aparte feitjes, maar de aanpak is wat anders dan flash cards. Je zal in elke les een aantal dingen leren. Bij elk feit kan je een "mem" kiezen; dit is een tekening, animatie, stukje tekst (of kort verhaaltje), filmpje... Noem maar op. Deze mem zal je helpen om het feit te onthouden. Het is dus een soort ezelsbruggetje. Je kan er ook zelf toevoegen. Anderen kunnen een mem goedkeuren, en degene met de hoogste score worden het eerst getoond. Op die manier breidt de community de site uit en ziet ze er zelf op toe dat de kwaliteit voldoende is.

    In het begin zal je stukjes kennis "planten". Bij die eerste les hoort een quiz waarin je gevraagd wordt de juiste definitie in te typen of te kiezen uit multiple-choice. Dit wordt meestal een behoorlijk aantal keren herhaald in verschillende variaties, zodat het drillen van de kennis goed gebeurt. Daarna begint voor die les een tellertje te lopen. Als de teller afloopt ben je klaar om je plantje te "oogsten" (harvest). Je kan hier ook een mail van krijgen zodat je het niet vergeet. Om het te oogsten zal je terug vraagjes oplossen. Hierna zal je nu en dan je plantje moeten "water geven", wat bestaat uit elk vraagje nog eens een keer krijgen, om op te frissen en het niet te vergeten.

    Je merkt het, dit is terug een methode om aan gespreide herhaling te doen. Wat Memrise meer biedt is het principe van de mems die helpen om kennis te bestendigen door het aan iets anders te koppelen. Bovendien krijg je bij het planten, oogsten en water geven punten. Hoe beter je presteert (bijvoorbeeld een perfect herhalingssessie), hoe meer punten. Elke cursus heeft een leaderboard waar je je score kan vergelijken met anderen, zodat er een soort van competitie ontstaat. Door er een spelaspect aan te geven (de gamification) en alles voor te stellen als plantjes waar je voor zorgt wordt het amusant om je stukjes kennis te onderhouden, en je behoudt het overzicht.

    Memrise lijkt momenteel gratis te zijn in het gebruik. De cursussen kunnen blijkbaar betalend worden gemaakt. Tot nu toe zijn de cursussen die me interesseerde gratis geweest, dus ik weet niet hoeveel er van de mogelijkheid tot monetisatie gebruik zal worden gemaakt. Ik vermoed dat dit iets zal zijn voor cursussen van hoge kwaliteit, en waarschijnlijk gaat het prijspunt erg laag zijn, om van (toekomstig) hoge gebruikersaantallen te kunnen profiteren. Net zoals heel goedkope apps op Android en iOS die enorm vaak worden gedownload.
    De site is nog relatief jong en ik verwacht dat veel van het potentiëel nog moet worden waargemaakt. Zelf lijkt het me het beste om deze complementair aan andere studiemethoden te gebruiken, en zeker niet achterwege te laten diepere inzichten te vergaren. Door de crowdsourcing erachter is het namelijk zo dat niet elke mem accuraat of erg nuttig zal zijn. Je kan dus best wat kritisch blijven en de betere cursussen er tussenuit kiezen.

    Een klein voorbeeldje van hoe het mis kan zijn: bij Japanse woorden zag ik een mem voor donderdag (mokuyoubi of 木曜日) die las als "make some money on Thursday", gewoon omdat "moku" een beetje als "make" klinkt. Moku is hier echter de kanji voor hout, dus donderdag is "houtdag". Het stomme is dat die mem perfect zou werken voor vrijdag (kinyoubi of 金曜日) aangezien de kin voor goud staat en met betaling kan te maken hebben. Vrijdag kan de dag zijn dat je betaald wordt voor je arbeid. Dit is het verschil tussen een dom ezelsbruggetje dat enkel op klank is gebaseerd, en inzicht gebaseerd op diepere kennis. Maar die mem had wel veel stemmen gekregen. Ga er dus niet van uit dat alles op de site accuraat is en graaf dieper.

    Tenslotte kan ik melden dat er een gelijkaardige site bestaat, genaamd Quizlet. Zelf heb ik deze nog niet geprobeerd, maar het gebruikersaantal is erg hoog en deze houdt dus best wat belofte in.




    Zo, dat was het voor deze post. Hoe nuttig zijn flash card applicaties nu werkelijk? Wel, het hang er van af waar je ze voor gebruikt, en hoe goed je je herhalingen bijhoudt. Het is geen magisch middel voor memorisatie, maar wel een enorme hulp. Om te beginnen, ze dienen voor feiten die losstaand kunnen worden gememoriseerd zoals vertalingen van woorden, formules, datums... Grammatica of algoritmes ga je hier niet mee leren. Bovendien zal je wel degelijk regelmatig moeten herhalen en er mee bezig zijn. Maar je investering van tijd wordt enorm beloond.
    Zelf heb ik hiragana en katakana leren lezen met Anki. Daarmee is het me gelukt. Eerdere pogingen om elke dag een aantal kana te schrijven liepen meestal op niets uit. Ik vergat ze te snel omdat ik elke dag nieuwe leerde in plaats van voorgaande te herhalen, en na een tijd vergat ik het en kwam er niets meer van in huis. Met Anki haalde ik m'n smartphone boven telkens als ik even niets te doen had en herhaalde ik wat kana, wat snel tot resultaat leidde.

    Ik ben van plan om veel dingen die ik wens te memoriseren in flash cards te gieten. Voornamelijk in Mnemosyne, maar indien het voor anderen nuttig is mogelijk ook in Anki. Bijvoorbeeld woordenschat, maar ook de schaakstukken in shougi en de kaartjes in hanafuda. Als ik dat doe, zal ik ze zeker hier delen!
    RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Thwomps.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van RemiliaxScarlet do maa 14, 2013 6:21 pm

    Dat is handig! Ik wou sowieso graag Italiaans, Servisch en Japans leren. Maar het probleem is dat je veel moet kunnen onthouden. Dit zou heel handig kunnen zijn!
    Bedankt voor de tip!
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku do maa 14, 2013 6:38 pm

    Voor woordenschat in talen is het subliem. Je kan twee dingen doen: ofwel goede decks zoeken, ofwel zelf maken.
    Dat tweede lijkt misschien veel werk, maar het heeft twee grote voordelen:
    1) Door zelf de kaarten toe te voegen leer je ze meteen, en weet je beter wat er in het deck zit. Dagelijks of twee-dagelijks toevoegen gevolgd door herhalen is behoorlijk efficiënt.
    2) Je bepaalt zelf welke woorden je wel of niet belangrijk vindt om te leren. Een geweldige methode is om een lijst te zoeken van de meest voorkomende woorden uit een taal in gedrukte publicaties. Zo'n frequentielijsten zijn meestal niet moeilijk te vinden. Als je de meest frequent gebruikte woorden het eerst leert kan je als snel grote stukken van een doorsnee tekst in de taal begrijpen. Leer je de 1000 meest gebruikte woorden, dan herken je waarschijnlijk al zo'n 75% van wat er in een krant staat. 3000 meest gebruikte woorden? Meer dan 80%.


    Laatst aangepast door Nekotaku op vr maa 15, 2013 12:27 am; in totaal 1 keer bewerkt
    RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Thwomps.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van RemiliaxScarlet do maa 14, 2013 7:40 pm

    Oh, dat klinkt geweldig! Dan hoef ik geen onnodige woorden te leren of woorden die ik niet/nauwelijks gebruik.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku do maa 14, 2013 8:14 pm

    M'n eerste contributie is ondertussen af. Een set Mnemosyne kaarten voor de Japanse hiragana tekens.
    Je kans deze hier vinden: http://mnemosyne-proj.org/cards/hiragana
    Of op m'n Dropbox: https://dl.dropbox.com/u/980685/Flash%20cards/Mnemosyne/Japanese/Kana/hiragana.cards

    Voor Anki raad ik het deck Japanese Kana aan, dat mij de kana heeft aangeleerd. Mnemosyne kaarten kunnen mogelijk in Anki geïmporteerd worden, maar ik ben er niet zeker van.

    De tags zijn hiërarchisch verdeeld als volgt:
    Japanese (root tag)
    ::kana
    ::::hiragana
    ::::seion
    ::::dakuon
    ::::handakuon
    ::::youon

    Wat betekent dit? Wel, elke kaart in deze set heeft de tag Japanese::kana::hiragana. Dus stel dat je zegt dat je enkel kaarten wil zien in categorie "Japanese", dan zitten deze er bij. Stel dat je enkel kaarten wil zien in categorie "Japanese::kana", dan heb je deze kaarten (en mogelijk binnenkort de katakana) maar bijvoorbeeld geen "Japanese::kanji" mocht je die hebben. De tags zijn dus hiërarschisch geordend, om hele categorieën te kunnen aan- of uitzetten.

    De tag "Japanese::kana::seion" staat voor kana zonder diacritische tekens (゛ of ゜).
    De tag "Japanese::kana::dakuon" staat voor stemhebbende kana, dus met dakuten (゛).
    De tag "Japanese::kana::handakuon" staat voor de "plofklanken", dus met handakuten (゜).
    De tag "Japanese::kana::youon" staat voor combinatieklanken (op hun beurt seion, dakuon of handakuon).

    De volgende tekens hebben dus bijvoorbeeld de tags "Japanese::kana::hiragana" en "Japanese::kana::seion":
    あ い う え お か ゆ も

    Deze tekens zouden bijvoorbeeld de tags "Japanese::kana::hiragana" en "Japanese::kana::dakuon" hebben:
    が ぎ ば ど べ

    Deze tekens zouden bijvoorbeeld de tags "Japanese::kana::hiragana", "Japanese::kana::seion" en "Japanese::kana::youon" hebben:
    きゃ りょ みゅ にゃ

    Deze tekens zouden bijvoorbeeld de tags "Japanese::kana::hiragana", "Japanese::kana::handakuon" en "Japanese::kana::youon" hebben:
    ぴゃ ぴゅ ぴょ

    Dus seion, dakuon en handakuon zijn alle drie mutueel exclusief. Ze zullen nooit samen op één kaart voorkomen. Youon zijn de dubbelklanken. Ik heb deze chart gebruikt voor het onderscheid: http://www.saiga-jp.com/img/character/japanese_language/hiragana_katakana_list.gif

    Klinkt dit allemaal ontzettend ingewikkeld? Maak je geen zorgen, eigenlijk is het best simpel. Om te beginnen ga je in Mnemosyne naar Cards, dan (De)Activate cards (of ctrl+D). Je kiest om kaarten te tonen "not having any of these tags" en je vinkt "dakuon", "handakuon" en "youon" aan. Nu zal je enkel nog kaarten zien met enkelvoudige kana, zonder diakritische tekens. Eenmaal je deze goed kent (afhankelijk van hoe snel je leert duurt dit een tweetal weken tot een paar maanden) kan je de rest terug aanzetten; je zal deze dan namelijk heel snel onder de knie hebben.

    In het begin raad ik aan slechts 5 kaarten per dag te leren (wel in twee richtingen). Hou je het vol dit elke dag te doen, dan heb je de 46 basis hiragana gezien na ongeveer 10 dagen. Waarschijnlijk mis je wel eens een dag, of wens je een dag enkel te herhalen en geen nieuwe te leren. Als je regelmatig werkt (10 minuten per dag volstaat) dan zal je ze na een maand behoorlijk goed kennen.

    Hiragana leren is zeker geen slecht begin voor Japans, aangezien het veel gaat helpen bij de rest van de studies. Bovendien geraak je er zo aan gewend een nieuw schrift te leren. Neem gerust de tijd ze visueel te leren herkennen en vanuit de klank te visualiseren voor je leert ze effectief te schrijven. Dan kan je bij het schrijven je concentreren op de correcte trekkenvolgorde.
    MR.Kriesebo
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : logisch redeneren

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van MR.Kriesebo do maa 14, 2013 9:44 pm

    Dit
    is
    HANDIG!
    Ik kan nu eindelijk ook een goede poging wagen om Japans te leren...
    RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Thwomps.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van RemiliaxScarlet do maa 14, 2013 9:59 pm

    Dit is geweldig! Hartstikke bedankt, hiermee kan ik eindelijk mijn Japans verbeteren!
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van XavC do maa 14, 2013 11:23 pm

    Supertof ! Ook handig om m'n Duits bijvoorbeeld nóg verder op te schroeven * spreekt het nu bijna vloeiend*
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku vr maa 15, 2013 12:29 am

    Ik heb me vergist in een eerdere post. Met de 1000 meest frequent gebruikte woorden kom je in het Japans verder dan 75% van een typische tekst, in plaats van 50%. Maar met de 3000 meest frequente zit je nog niet aan 90%, echter wel tot over 80%. Ik heb het aangepast.
    Dus, met kennis van de 500 meest voorkomende woorden kom je al een heel eind. Met 1000 sta je al behoorlijk ver.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Urameshiya vr maa 15, 2013 12:54 am

    Oooh, mooi topic, Neko! Ik heb zelf een hele tijd Anki gebruikt voor het Japans, en ik moet zeggen dat dat me op zich heel redelijk beviel. Ben er alleen mee gestopt toen het me echt misselijk begon te maken om dat elke dag te (moeten) doen, maar dat zou waarschijnlijk met elke andere flashcard software ook wel gebeurd zijn. ^^;

    Als ik alleen zo vrij mag zijn een opmerking te maken over die percentages die je nu aanhaalt... ...het lijkt me niet heel motiverend om te stellen dat je met een paar duizend woorden 80% van de woorden in een krantenartikel kunt lezen. Als je 1 op de 5 woorden niet kent, lijkt me de kans namelijk bijzonder klein dat je de tekst als geheel gaat begrijpen. Zou het niet beter zijn om het nut van woorden leren te meten aan de hand van wat je er helemaal mee kunt in plaats van wat je er voor x-procent mee kunt? ^^; [/2-cents]
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku vr maa 15, 2013 1:42 am

    Urameshiya schreef:Als ik alleen zo vrij mag zijn een opmerking te maken over die percentages die je nu aanhaalt... ...het lijkt me niet heel motiverend om te stellen dat je met een paar duizend woorden 80% van de woorden in een krantenartikel kunt lezen. Als je 1 op de 5 woorden niet kent, lijkt me de kans namelijk bijzonder klein dat je de tekst als geheel gaat begrijpen. Zou het niet beter zijn om het nut van woorden leren te meten aan de hand van wat je er helemaal mee kunt in plaats van wat je er voor x-procent mee kunt? ^^;
    Tuurlijk. Maar veel geluk lijsten te vinden van woorden gebaseerd op nuttigheid. Bij gebrek aan een ideale maatstaf voor het nut van woorden is frequentie een goed substituut.
    Stel dat je als doel hebt om visual novels te kunnen spelen in het Japans. En nu blijkt dat er een handvol woorden is die de neiging hebben om daar in voor te komen die het niet eens halen in de top-3000 lijst gebaseerd op boeken of krantenartikels. Dan concludeer je dat dit frequente woorden zijn voor jouw doelcontext en voeg je die toe aan je deck. Als je een woord tegenkomt dat je niet kent en ook niet frequent voorkomt, dan zoek je het op maar - en hier zit 'm het mooie - de kans dat het je spoedig opnieuw problemen bezorgt is klein. Want het is infrequent. Als je het vaker tegenkomt is het voor jou wel een frequent woord en hoort het in je deck. Bovendien zal je de neiging hebben om een woord dat je meerdere keren voor problemen stelt te onthouden, want negatieve ervaringen prenten zich ook sterk in.

    Memorisatie op de manier zoals in deze thread omschreven is goed voor woordenschat. Het is niet voldoende voor grammatica of zinsneden. Dit dien je te studeren op een andere manier. Anki en Mnemosyne gaan je niet op magische manier een taal leren, maar kunnen het leerproces voor sommige aspecten wel enorm versnellen en optimaliseren. De meesten hier die er gebruik van zouden maken, willen snel resultaten boeken om tot een functioneel beheer van kennis te komen. Niet om een diepgaande studie te voeren. Als je een taal volgt voor je studies wordt je er toch zodanig veel in ondergedompeld dat het nut van dergelijke applicaties minder wordt.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Urameshiya vr maa 15, 2013 1:47 am

    ^Ik bedoelde natuurlijk niet te zeggen dat het geen goed idee is om frequente woorden eerst te leren. Ik bedoelde alleen dat het niet echt bemoedigend klinkt om te zeggen dat je na duizenden woorden 'al' 80% van de woorden in de krant zult herkennen, want dat is eigenlijk nog steeds niets. Meer dan dat wilde ik er eigenlijk niet mee zeggen. Vandaar ook het verkleinde font, het was niet zo belangrijk.
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van XavC vr maa 15, 2013 12:21 pm

    Is het niet overigens beter om eerst een goed overzicht van de grammaticale syntax te hebben ? Of doe je dat sowieso eerst voordat je woorden gaat herkennen ? Anders krijg je van die hakketakke zinnen.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku vr maa 15, 2013 1:13 pm

    XavC schreef:Is het niet overigens beter om eerst een goed overzicht van de grammaticale syntax te hebben ? Of doe je dat sowieso eerst voordat je woorden gaat herkennen ? Anders krijg je van die hakketakke zinnen.
    Ik vind het best om grammatica parallel met woordenschat te leren. Hierbij kan je in het begin best zinsopbouw, vervoegingen in tegenwoordige tijd en gebruik van adjectieven en bijvoeglijke voornaamwoorden centraal zetten. Daarmee kom je al een eind.
    Het is niet mogelijk om iets complex als taalbeheer te vergaren door eenvoudigweg de stukjes te leren en dan te hopen dat ze correct in de puzzel zullen vallen. Omgekeerd ga je weinig onthouden van grammatica als je geen basiswoordenschat hebt om deze mee te oefenen.

    Anki en Mnemosyne zijn dan ook vooral voor het uitbreiden en onderhouden van je woordenschat en het herkennen van het schrift nuttig. Voor andere zaken die niet in korte feitjes kunnen worden gevat kan je best rondzoeken naar bronnen die door de community als nuttig worden aangemerkt.
    Voor op Android is bijvoorbeeld Human Japanese Lite een fijne applicatie die je op een aangename manier de beginselen van het Japans bij brengt.
    XavC
    XavC
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Robotics

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van XavC vr maa 15, 2013 1:52 pm

    Nekotaku schreef:
    XavC schreef:Is het niet overigens beter om eerst een goed overzicht van de grammaticale syntax te hebben ? Of doe je dat sowieso eerst voordat je woorden gaat herkennen ? Anders krijg je van die hakketakke zinnen.
    Ik vind het best om grammatica parallel met woordenschat te leren. Hierbij kan je in het begin best zinsopbouw, vervoegingen in tegenwoordige tijd en gebruik van adjectieven en bijvoeglijke voornaamwoorden centraal zetten. Daarmee kom je al een eind.
    Het is niet mogelijk om iets complex als taalbeheer te vergaren door eenvoudigweg de stukjes te leren en dan te hopen dat ze correct in de puzzel zullen vallen. Omgekeerd ga je weinig onthouden van grammatica als je geen basiswoordenschat hebt om deze mee te oefenen.

    Anki en Mnemosyne zijn dan ook vooral voor het uitbreiden en onderhouden van je woordenschat en het herkennen van het schrift nuttig. Voor andere zaken die niet in korte feitjes kunnen worden gevat kan je best rondzoeken naar bronnen die door de community als nuttig worden aangemerkt.
    Voor op Android is bijvoorbeeld Human Japanese Lite een fijne applicatie die je op een aangename manier de beginselen van het Japans bij brengt.
    Moet zeggen dat ik je volkomen gelijk geef. Had het eventjes niet zo gezien.

    Gesponsorde inhoud


    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 2:38 pm