Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
XavC
MR.Kriesebo
RemiliaxScarlet
Nekotaku
8 plaatsers

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku zo maa 17, 2013 9:24 pm

    M'n Mnemosyne set voor katakana is af. De werkwijze qua tagging is exact hetzelfde als bij de hiragana (beschreven in een vorige post) met dat verschil dat deze natuurlijk als "Japanese::kana:katakana" zijn getagged.
    Mnemosyne link: http://mnemosyne-proj.org/cards/katakana
    Dropbox link: https://dl.dropbox.com/u/980685/Flash%20cards/Mnemosyne/Japanese/Kana/katakana.cards
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku zo sep 01, 2013 7:00 pm

    Wie op de vorige Yuyucon was, herinnert zich vast wel dat Hakurei Ninja een workshop Koi-koi heeft gegeven. Of misschien ken je dit spel van de film Summer Wars. Het is een spel gespeeld met de charmante Japanse kaarten gekend als "hanafuda".

    Waar onze typisch westerse stok kaarten redelijk eenvoudig is (4 kleuren met elk 13 kaarten), daar is het bij hanafuda allemaal wat ingewikkelder. Deze set bestaat namelijk uit 48 kaarten, verdeeld onder de 12 maanden. Bij elke maand hoort er trouwens een plant, of eenvoudig gezegd "bloem". Vandaar ook de naam; "hanafuda" betekent bloemenkaarten.
    Naast die maanden heb je ook nog eens een soort van categorieën. Aan deze categorieën wordt een puntenwaarde toegekend. Deze is voor de meeste spellen gespeeld met hanafuda niet belangrijk, maar kan helpen in het onderscheid. De categorieën zijn:
    * Normale kaarten (1 punt)
    * Tanzaku kaarten (5 punten). Op deze zie je een papieren strookje, van het soort dat op het tanabata festival wordt gebruikt. Er zijn er met rode en met blauwe strookjes. Van de rode zijn er drie waarvan het strookje een opschrift heeft.
    * Dierkaarten (10 punten). Hoewel dit niet allemaal dieren zijn (zo is er eentje met een sakeschoteltje) is dit een algemene benaming.
    * Lichten (20 punten). Hiervan zijn er 5, en ze zijn het meest zeldzaam in het spel.

    Bij koi-koi is het belangrijke de combinaties van kaarten. Maar om die vlot te kunnen leren en gebruiken, is het wel handig dat je eerste de kaarten zelf vlot leert onderscheiden. Om hierbij te helpen, heb ik een Anki* deck gemaakt dat je de kaartjes aanleert.
    Hierbij enkele opmerkingen inzake de gebruikte conventies:
    * Engelse termen worden gebruikt. Tanzaku worden "ribbons" genoemd, dierkaarten "species" en lichten "brights".
    * Maand en bloem worden als volgt genoteerd: [month] - [Japanese name flower] / [English name flower]. Bijvoorbeeld January - matsu / pine.
    * Aangezien bloemen in het Engels worden getoond, dien je voor een vertaling het even zelf op te zoeken.

    De aanwezig notes zijn de volgende:
    * Kaarten naar maanden/bloemen. 4 kaarten worden getoond, en je dient de naam van de maand (in Engels) en bloem (in Japans en Engels) te noemen. Zo zijn er dus 12.
    * Normals. De "normale" kaarten van een bepaalde maand/bloem worden getoond. Noem de maand (in Engels) en bloem (in Japans en Engels).
    * Ribbons. De tanzaku kaart van een bepaalde maand/bloem wordt getoond. Noem de maand (in Engels) en bloem (in Japans en Engels).
    * Species. De dierkaart van een bepaalde maand/bloem wordt getoond. Noem de maand (in Engels) en bloem (in Japans en Engels), en de naam van de kaart.
    * Brights. De lichtkaart van een bepaalde maand/bloem wordt getoond. Noem de maand (in Engels) en bloem (in Japans en Engels), en de naam van de kaart.
    * Quiz. Hierbij wordt gevraagd naar bijvoorbeeld de maanden die geen kaarten van een bepaalde categorie hebben, of om alle 5 de brights op te noemen.

    De volgende tags worden gebruikt:
    * hanafuda (alle kaarten).
    * cards-to-flower (eerste 12)
    * normal
    * ribbon
    * species
    * bright
    * special (voor de bliksemkaart)
    * quiz
    * naam van maand (Engels)
    * naam van bloem (Japans)
    * naam van bloem (Engels)

    Na een weekje dagelijks oefenen met dit deck ken je ongetwijfeld de kaarten beter dan vele beginnende hanafuda spelers. De volgende stap voor Koi-koi zijn dan de combinaties, maar dat is voor een andere keer.
    Als iemand foutjes opmerkt in het deck, laat het even weten zodat ik deze kan corrigeren.

    Hier zijn de links:
    Ankiweb: https://ankiweb.net/shared/info/289499377
    Dropbox: https://dl.dropboxusercontent.com/u/980685/Flash%20cards/Anki/Hanafuda/Hanafuda.apkg

    Ik raad aan het via Ankiweb gewoon te laden. Die op Dropbox is gewoon m'n backup.

    * Ik ben uiteindelijk terug Anki beginnen gebruiken in plaats van Mnemosyne. Het is niet het meest gebruiksvriendelijke programma, maar eenmaal je de geavanceerde opties leert gebruiken is het erg krachtig.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Hakurei Ninja zo sep 01, 2013 11:00 pm

    Oeh, dat ziet er erg leuk uit! Jammer dat ik nu niet op mijn eigen PC ben, dan kan ik het niet even in mijn eigen Anki bekijken. Maar dat zal ik later dan nog wel een keertje doen.

    Heb je ook Quiz-kaarten voor bijvoorbeeld de blauwe/paarse en opgescheven tanzaku, en ino-shika-chou? Bij het spelen van Koi-koi is het namelijk wel handig om te weten welke maanden horen bij de kaarten van een combo zodat je je tegenstander een beetje in de weg kan werken als je merkt dat hij voor een bepaalde combo gaat.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku ma sep 02, 2013 1:39 pm

    Hakurei Ninja schreef:Heb je ook Quiz-kaarten voor bijvoorbeeld de blauwe/paarse en opgescheven tanzaku, en ino-shika-chou? Bij het spelen van Koi-koi is het namelijk wel handig om te weten welke maanden horen bij de kaarten van een combo zodat je je tegenstander een beetje in de weg kan werken als je merkt dat hij voor een bepaalde combo gaat.
    Ik heb quiz kaarten om alle drie rode beschreven tanzaku op te noemen, de vier onbeschreven rode tanzaku, de drie blauwe tanzaku, twee maanden/bloemen zonder tanzaku, drie maanden/bloemen zonder dierkaarten en alle vijf lichten.

    Dit deck dient enkel om de hanafuda kaartjes zelf te leren. Combinaties zijn specifiek voor spellen, dus voor Koi-koi maak ik binnenkort een apart deck. Ik ga proberen dit een tijdje voor Yuyucon te doen zodat mensen de kans krijgen om de combinaties te leren en het daar te spelen zonder al te veel te moeten bijleren.

    Daarna ga ik mijn zinnen zetten op de yaku uit mahjong.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Hakurei Ninja di sep 03, 2013 1:18 pm

    Ah, klinkt goed hoor. Wat een moeite! En dat mahjong deck zal ik ook wel kunnen gebruiken. :)

    Ik dacht aan ino-shika-chou omdat het een vrij veelvoorkomende combo is in hanafuda spellen (hij komt voor in 2 van de 4 populairste Japanse spellen, en in 2 van de 3 Koreaanse spellen die hier beschreven staan), maar als je nog een extra deck voor de combinaties gaat maken pas hij inderdaad beter daar. :)
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Reym di sep 24, 2013 12:37 pm

    Een vraagje over anki, kan je ook lijsten op een willekeurige volgorde laten overhoren? (randomizen). Ik heb anki voor mijn studie gedownload en ik heb een aantal lijsten, maar als Anki het de hele tijd op,dezelfde volgorde vraagt is het wel erg simpel... (vooral met getallen en maandnamen.)
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku di sep 24, 2013 1:02 pm

    Dat kan wel, geloof ik. Deze instructies zijn voor de desktop versie van Anki.

    Eerst open je een deck. Geen gefilterd deck, want daar werkt dit niet op (de meeste opties daar worden uit het basisdeck overgenomen). Dan klik je onderaan op "Options". Je ziet nu een naam staan voor je Options group. Standaard zal dit "Default" zijn. Als je aparte opties wil voor dit deck, kan je best eerst een nieuwe groep aanmaken. Options groups zijn een beetje verwarrend (het is één van de dingen die ik initiëel niet fijn vond aan Anki 2) maar laten je toe op dezelfde opties voor verschillende decks te hanteren. Bijvoorbeeld om dezelfde aanpak te hanteren bij al je decks met woordenschat en zo.

    De meeste zaken kan je best laten staan zoals ze zijn. De standaard instellingen vind ik eigenlijk wel goed. Let er voornamelijk op dat je reviews per dag niet op 0 of te laag staan. Bij "Order" in tabs "New Cards" kan je dan selecteren of je kaarten wilt in de volgorde waarin ze aan het deck zijn toegevoegd, of in willekeurige volgorde.

    Let op, dit is enkel voor nieuwe kaarten. De volgorde voor reviews kan je hier niet aanpassen. De reden is dat Anki kaarten voor reviews scheduled, wat eigenlijk de bedoeling is.

    Ik denk wel dat je met een gefilterd deck nog wat kan doen. Je kan er één maken door een deck te openen, en dan op F te drukken (of Tools -> Create Filtered Deck). In de search balk kan je een query opstellen. Standaard zal er staan dat je enkel kaarten wilt uit dat deck, maar je kan ook nog dingen toevoegen zoals "is:due" om enkel reeds geziene kaarten te herhalen, of "is:new" om enkel nieuwe kaarten te zien.
    Vervolgens kan je dan een limiet instellen, en de kaarten laten selecteren op verschillende manieren, waaronder willekeurige volgorde.

    Hoe goed dat eigenlijk werkt, weet ik zelf niet meer zo goed. Het herschikken van kaarten is één van de zaken waar Anki lastig in is. Dat is voornamelijk vervelend als je een deck wilt maken en achteraf iets toevoegen. Maar voor herhalingen is het eigenlijk niet zo erg. Ik weet nog dat ik ook eens een deck downloadde en de kaarten in een andere volgorde wilde herhalen. Na veel geprobeer heb ik opgegeven, en al snel werd duidelijk dat het eigenlijk beter was om in de volgorde te herhalen die door de maker van het deck was bedoeld. Zie je, na verloop van tijd ga je hier en daar eens een kaart vergeten, of een verkeerd antwoord geven, en dan geraakt de volgorde van de kaarten vanzelf wel aangepast aan wat je wel of niet goed onthoudt.

    De huidige versie van Anki is extreem flexibel, maar ook enorm verwarrend. Het is best om regelmatig de handleiding te raadplegen en niet terug te deinzen van zaken zoals filtered decks met complexe queries. Waar het op neerkomt is dat als het moeilijk of onmogelijk lijkt om iets te doen in Anki, dat waarschijnlijk voor een goede reden is. Als je het programma zoveel mogelijk gebruikt zoals de programmeur bedoelde, dan merk je al snel dat dat vaak de beste aanpak is. Je kan er best niet te veel mee "vechten".

    Ik ga m'n hanafuda deck ook nog eens omzetten naar Mnemosyne, voor de mensen die toch graag een keuze hebben.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku di okt 01, 2013 5:45 pm

    Kleine update: ik heb m'n Anki deck voor hanafuda omgezet naar Mnemosyne. Dus nu kan het ook in dat programma worden gestudeerd.
    Link op de site: http://mnemosyne-proj.org/cards/hanafuda
    Rechstreekse download: https://dl.dropboxusercontent.com/u/980685/Flash%20cards/Mnemosyne/Hanafuda/hanafuda.cards

    Ook wel even leuk om te vermelden... Op Memrise heeft iemand een cursus aangemaakt om de Touhou personages te leren kennen. Hier is de link: http://www.memrise.com/course/89267/touhou-characters/
    UNOwen
    UNOwen
    Maestro


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Ik ben een Zubat in het eerste stadium van zijn leven.

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van UNOwen do dec 12, 2013 8:54 pm

    Wel wel.

    Een medestudent japanologie van me raadde me aan om Anki te gebruiken om onze kanji/chinese karakters te leren. Ik moet zeggen dat ook al ben ik nog maar net begonnen (en een beetje sceptisch was) dat ik het een enorm goed systeem vind. In de korte tijd dat ik het gebruik memoriseer ik veel meer dan ik zou doen met mijn standaard inefficiente leer-uit-het-boek manier.

    Het heeft alles om je heel veel dingen uit het hoofd te doen leren, en je kan het praktisch voor alles gebruiken. Dankje voor het topic Neko!

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Nekotaku do dec 12, 2013 11:15 pm

    Yessss! Weer een Anki convert! Ik blijf het mensen aanraden, maar zo weinigen besluiten het te gebruiken... Erg jammer, want het optimaliseert het proces van memoriseren aanzienlijk.
    Er zijn een aantal decks gebaseerd op het Genki leerboek, Uno. Deze kunnen van nut zijn bij het blokken voor de examens. Twee die ik gebruik zijn Genki I lessons 1 - 7 vocab and sound en Genki 1 & 2, Incl Genki 1 Supplementary Vocab. Minstens één van die twee is bij mijn weten gebaseerd op een oudere editie, dus mogelijk komt de woordenschat niet helemaal overeen met je boek. De afwijkingen zijn echter niet zo groot.
    Ik raad ook sterk aan om in de handleiding eens de opties voor search queries te bekijken, die ook gebruikt worden voor het maken van filtered decks. Op die manier kan je heel gericht een subset van een deck studeren. Zo heb ik voor de Genki kaarten aparte filtered deck per hoofdstuk, voor elk een "new cards" (query met is:new) dat ik eenmaal studeer tot ik ze ken, en een "due cards" (query met is:due) dat ik achteraf gebruik om woordenschat voor dat hoofdstuk te herhalen. Dat maakt er hapklare brokken van.

    Ik heb trouwens nog altijd een deck met kanji radikalen dat ik nog op Ankiweb moet zetten. Jammer genoeg willen sommige tekens zich niet tonen op m'n Android phone, maar het zijn alternatieven van de basisradikaal dus dat valt wel mee.

    EDIT: Oh, ik vergat nog wat belangrijks te zeggen.
    Probeer in het begin niet te veel te leren. Het is gemakkelijk om meegesleept te worden door je enthousiasme en het feit dat je zo snel bijleert, en daardoor je dagelijkse limiet voor nieuwe kaarten en/of aantal decks die je parallel leert te hoog in te stellen. Maar misschien kan je vandaag 40 nieuwe kaarten leren, en morgen ook, maar kan je overmorgen 80 kaarten herhalen en 40 nieuwe leren?
    Dit is een vergissing die veel nieuwe flashcard gebruikers begaan... In het begin te veel hooi op hun vork nemen en daardoor op termijn overweldigd worden. Het is beter om een realistische limiet per dag in te stellen, en je daar strikt aan te houden. In eerste instantie raad ik zelfs aan om een pak minder te leren dan je denkt aan te kunnen. Je zal jezelf er later dankbaar voor zijn wanneer de herhalingen beginnen op te hopen.

    Gesponsorde inhoud


    Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie. - Pagina 2 Empty Re: Anki, Mnemosyne, Memrise... Gespreide herhaling voor memorisatie.

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 2:20 pm