Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+9
redtails
Graan
TH-chen
T
Urameshiya
Pshycho Maniac
Tanshu
Sophie
Nekotaku
13 plaatsers

    De complete gids voor Japanse import

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De complete gids voor Japanse import Empty De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Nekotaku di apr 24, 2012 7:39 pm

    Hallo, jongens en meisjes. Blij dat jullie Touhou hebben gekozen als één van jullie favoriete onderwerpen! Er is een bijna onuitputtelijke hoeveelheid Touhou-gerelateerd materiaal te vinden, dus je hoeft je nooit te vervelen als fan. Er is echter wel één klein nadeel: de merchandise die je kan kopen komt allemaal uit Japan.

    Sommigen onder ons laten dit geen struikelblok vormen en importeren gewoonweg wat ze willen, aangenomen dat ze het kunnen vinden en betalen. Of je kan het geluk hebben Urameshiya te heten en in Japan te studeren, zodat de doujin spullen je zowat om de oren vliegen (bofkont). Maar misschien zijn er wel personen hier die graag een stukje Touhou in huis willen halen, maar niet echt weten waar ze dienen te zoeken. Of wat er allemaal komt kijken bij importeren. Wel, er is het één en ander dat je zou moeten weten, waaronder zaken die eigenlijk slechts met ervaring naar boven komen. De gids die in deze thread gaat worden geschreven is bedoeld voor al degenen die nog niet thuis zijn in het mijnenveld van importeren. Je krijgt hier een snelcursus die niet enkel de basis uit de doeken doet, maar je ook waarschuwt voor zaken die je op voorhand mogelijk niet wist en op weg helpt in je eigen speurtocht naar Touhou goodies.

    Aangezien er redelijk wat te vertellen valt, ga ik het niet allemaal in één trek doen, maar per post een hoofdstukje aankaarten. Dit is het overzicht van de onderwerpen die aan bod komen:
    1) Online betalen: met wat en hoe?
    2) Security op internet: wat je op z'n minst moet weten.
    3) Verzendingsmethoden: welke kies ik?
    4) Douane: formaliteiten en kosten.
    5) Levering van je pakketje.
    6) Enkele webshops die internationaal leveren.
    7) Proxy en forwarding services: voor de gevorderde otaku.
    8) Japanse webshops, niet internationaal.

    We gaan al meteen beginnen met datgene dat de wereld doet draaien: geld.



    Online betalen

    Online betalingen doen kan in het begin wat onwennig aanvoelen. Je betaalt voor goederen die je nog niet in handen hebt, aan iemand waar je geen rechtstreeks contact mee hebt en waarvan de betrouwbaarheid enkel te staven valt aan getuigenissen van anderen of een feedback score. Bovendien moet je jezelf hoeden voor diefstal van gegevens of andere vormen van fraude. Maar met de nodige kennis wordt het al snel een tweede natuur om dingen online aan te kopen.

    De twee populairste manieren om online betalingen uit te voeren zijn het gebruik van een kredietkaart en PayPal. Hier is wat je moet weten...


    Kredietkaart

    Een kredietkaart laat je toe om aankopen te doen en deze te factureren aan het bedrijf dat je de kredietkaart verstrekt. Achteraf zal dat bedrijf vervolgens z'n geld innen van de bankrekening waaraan de kaart is gekoppeld. Normaal gezien is dit om de maand. Twee erg bekende reeksen van kredietkaarten zijn Visa en MasterCard.

    Een kaart kan je aanvragen bij je bank. Het type van je rekening moet toelaten dat de kredietkaartmaatschappij z'n bedrag kan innen via domiciliëring. Over het algemeen zal je niet zomaar meteen een kaart krijgen. De aanvraag kan enige tijd in beslag nemen. Bovendien zal je waarschijnlijk een minimum bedrag op de rekening moeten hebben gestort zodat duidelijk is dat je eigenlijk wel geld hebt. Dit bedrag hoeft er niet permanent op te staan... Het is voldoende dat het in de loop van de tijd al op de rekening is gekomen. Bovendien zal je mogelijk een lagere limiet dan gebruikelijk hebben op de kaart, totdat een bepaald veelvoud van je maandloon over de loop van de tijd op de rekening is gestort. Opnieuw hoeft dit bedrag niet in z'n geheel op de rekening te hebben gestaan. Dit laat toe aan de bank om te bepalen dat je wel degelijk kredietwaardig bent en zo problemen met wanbetalers te vermijden.

    Of je een Visa of MasterCard krijgt, hangt waarschijnlijk af van je bank zelf. Ook zijn er verschillende keuzes binnen deze twee, die van invloed zijn op de uitgavelimiet, kosten en mogelijk andere voor/nadelen. Over het algemeen gaan sites die Visa ondersteunen voor betaling ook MasterCard aanvaarden. Zelf gebruik ik een MasterCard en ben ik nog nooit de situatie tegen gekomen waarin Visa een optie was, maar MasterCard niet. Beide keuzes zijn dus ongeveer evenwaardig.

    Er zijn een aantal stukjes informatie die de kaart uniek identificeren en je nodig zal hebben bij aankopen:
    1) De naam waaronder de kaart staat geregistreerd.
    2) Het kaartnummer.
    3) De verificatiecode.
    4) De vervaldatum (maand en jaar).

    Bovendien zal je waarschijnlijk een pincode moeten ingeven voor de chip op de kaart. Dit is niet hetzelfde als de verificatiecode, die eveneens op de kaart is geprint (achteraan). De pincode kan in sommige gevallen nodig zijn, dus zorg ervoor dat je deze onthoudt. Tips voor veilige opslag van gegevens volgen in het security hoofdstuk.

    Zoals eerder vermeld zal het bedrijf van de kaart zijn rekeningen vereffenen tegenover je bankrekening. Zorg er dus voor dat je voldoende geld op die rekening hebt tegen de volgende datum van inning. De manier waarop met zo'n kaarten wordt omgegaan lijkt wat te verschillen tussen pakweg Amerika en hier. In Amerika gebruikt men vaak deze kaarten om iets op lening (op krediet, zoals de naam het zegt) te kopen. Deze wordt in maandelijkse schijven afbetaald. Maar het levert ook een flinke interest op. Veel mensen daar weten zich financiëel in de problemen te helpen, door aankopen te doen die ze niet realistisch kunnen afbetalen zonder sterke verbetering van hun situatie. In onze contreien lijken mensen een kredietkaart meestal niet als leenmiddel te zien, maar eerder als handig middel voor online aankopen of soms noodzakelijke deposito's, zoals bij een huurwagen of hotelboeking. Ik raad je dan ook aan de kaart enkel als zo'n middel te zien: een toegangspas tot online kopen, geen lening!

    Een kaart heeft een uitgavelimiet per maand. Je zal waarschijnlijk al heel wat moeite moeten doen om daar aan te komen, maar hou er wel rekening mee. De limiet hangt af van het type kaart. Zoals eerder vermeld kan de limiet in het begin lager liggen, tot de stortingen op je rekening duidelijk maken dat je je woord kan houden qua betaling. Er hangen ook kosten vast aan het gebruik van je kaart. Zorg ervoor dat je je duidelijk informeert bij de bank betreffende limieten en maadelijkse kost. Indien je veel aankoopt via de kaart, of er één nodig hebt bij je job (zonder m'n MasterCard zou ik in het buitenland al een paar keer goed in de knel hebben gezeten) is deze kost eenvoudig te negeren. Maar als je misschien om de paar maanden iets koopt en ze voor de rest nooit nodig hebt, kan het nogal ongegrond zijn. Het is ook zeker de moeite waard om "rond te shoppen" bij de banken en te zien waar je het goedkoopste uitkomt. Je huidige rekening komt uiteraard als eerste in aanmerking, maar een aparte rekening die je gebruikt voor alle kredietkaart transacties is soms wel nuttig. Meer dan één rekening hebben heeft zo z'n voordelen.

    Naast kosten en administratie heb je echter ook wel wat voordelen van je kaart. Vele kaarten zullen je in sommige situaties een verzekering bieden op gekochte goederen, of indien je een reis boekt en betaald met de kaart krijg je automatisch recht op bijstand in het buitenland. Bij m'n maandelijks MasterCard overzicht in de post zitten ook bonnetjes voor vanalles en nog wat. Je hebt bescherming tegen fraude. En tenslotte is de opvolging via netbanking erg praktisch.


    PayPal

    PayPal is een online betalingsmethode die sinds 2002 in handen van eBay is. Ze is wijd ondersteund op eBay, maar er zijn ook almaar meer webshops die PayPal gebruiken. Bovendien kan je met minimale moeite geld overmaken op de PayPal rekeningen van andere particulieren, wat online betaling tussen kennissen en vrienden erg gemakkelijk maakt. Je kan een PayPal account beschouwen als een soort van bankrekening, maar dan zonder rente.

    Betalen via PayPal kan op drie manieren:
    1) Via je huidige PayPal saldo.
    2) Via kredietkaart.
    3) Via je bankrekening (eCheck).

    Om je huidige saldo te gebruiken zal je voldoende geld voor de betaling op de PayPal rekening moeten hebben staan. Je kan geld storten op de rekening via overschrijving. De nodige gegevens kan je raadplegen via je account. Vooral de waarde voor het mededelingsveld zal je nauwkeurig moeten overnemen.

    Als je betaalt via kredietkaart kan je ook zonder saldo op je PayPal rekening betalen. PayPal is dan niet meer dan een doorgeefluik tussen je kredietkaart en de ontvanger van je betaling. Indien je huidige saldo 0 is, of onvoldoende voor de betaling die je probeert, zal worden aangeboden om het overblijvende deel via kredietkaart te vereffenen.

    Nu vraag je je misschien af waarom je PayPal zou gebruiken met een kredietkaart, als je deze toch al hebt. Er zijn een paar goede redenen voor:
    1) Sommige verkopers ondersteunen enkel PayPal. Op deze manier kan je alsnog betalen via kredietkaart.
    2) Het vormt een buffer tussen je kredietkaartgegevens en de site. Meer veiligheid.
    3) Als PayPal de enige optie is, is het gemakkelijker via kaart te werken dan een saldo.

    Tenslotte kan je ook betalen zonder gebruik van je saldo of een kredietkaart. Hierbij zal PayPal het bedrag crediteren aan je bankrekening. Om dit te kunnen doen moet je eerst een bankrekening koppelen aan je account. Voor de verificatie van je bankrekening heeft PayPal een specifiek mechanisme. Hierbij storten ze twee bedragen tussen de 0.01 en 0.99 Euro op je rekening. Je dient dan die bedragen terug te communiceren naar de PayPal site, waar ze dan gebruikt worden om te bevestigen dat deze rekening onder je beheer is.

    PayPal kan een goed middel vormen als je geen kredietkaart hebt of wilt. Maar zorg er altijd voor dat je reeds vóór het vastleggen van een aankoop voldoende geld op je account hebt staan indien je geen bankrekening hebt gekoppeld, of geen volmacht hebt op je rekening en het crediteren misschien niet mogelijk is. Meestal is er een limiet op de tijd die je is toegelaten om de betaling te voltooien. Soms is deze redelijk genereus, maar het hangt af van de webshop of de eBay verkoper. Hou er rekening mee dat geld storten op je PayPal account via overschrijving enige tijd kan duren. Bij een webshop kan je gewoon wachten met je aankoop, maar indien je een veiling ziet op eBay die binnen korte tijd afloopt, bedenk dan eerst dat je mogelijk snel na het winnen van de veiling dient te betalen. Op dat moment moet je dit ook effectief kunnen doen, anders krijg je mogelijk problemen. Sommige webshops schorten je account op indien je een betaling te lang uitstelt.

    Als overzichtje van hoe de verschillende opties voor betaling nu eigenlijk in aanmerking komen, quote ik hier rechstreeks van de PayPal hulp pagina's. Let erop dat deze informatie na opstellen van deze gids kan veranderen, dus informeer jezelf altijd grondig als je nog niet vertrouwd bent met PayPal en het begint te gebruiken.

    Wanneer u via PayPal betaalt, dan wordt het geld in uw PayPal-rekening eerst gebruikt. Indien u niet voldoende geld in uw PayPal-rekening heeft voor de hele transactie, dan wordt de rest van het bedrag via uw bankrekening betaald. Indien u geen bankrekening aan uw PayPal-rekening gekoppeld heeft, dan zal het bedrag op uw creditcard in rekening worden gebracht.

    Andere methodes

    Naast kredietkaart en PayPal zijn er nog andere methodes die soms beschikbaar zijn. Zo is er een "money order", wat meestal enkel door klanten in Amerika gebruikt kan worden. Een bankoverschrijving is soms ook mogelijk. En heel soms kan gebruik van je gewone betaalkaart een optie vormen (meestal wel met elektronische handtekening). In vele gevallen zijn enkel PayPal en/of kredietkaart mogelijk. PayPal en/of kredietkaart, al dan niet in combinatie, zijn het meest wenselijk. Ze zorgen voor een onmiddelijke betaling, minder administratie, meer veiligheid en betere opvolging.

    Al bij al schat ik de keuzes als volgt in, van beste naar minste:
    1) Betaling via PayPal, vereffend met kredietkaart.
    2) Betaling rechstreeks met kredietkaart, indien veilige site (zie hoofstuk security).
    3) Betaling via PayPal, vereffend via saldo op account.
    4) Bankoverschrijving.

    Indien geen van bovenstaande kan, is het best wantrouwig te zijn. Elke zichzelf respecterende online seller ondersteunt één of meerdere van deze methodes.


    Dat was het dan qua betalingsmethoden. Vragen kunnen altijd gesteld worden in deze thread, over het voorgaande of vroegere hoofstukken. Als deze gids effectief je instap is in de wereld van online kopen en import, wacht dan nog heel eventjes met massaal plushies te bestellen, want het volgende hoofdstuk wordt nog belangrijker: je veiligheid online waarborgen. Tot dan!


    Laatst aangepast door Nekotaku op vr nov 29, 2013 4:10 pm; in totaal 4 keer bewerkt
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Sophie di apr 24, 2012 7:48 pm

    Wat tof, dankjewel!

    Ik ben nu al benieuwd hoe het nou precies zit met de douane..
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Nekotaku di apr 24, 2012 7:56 pm

    Skip schreef:Wat tof, dankjewel!

    Ik ben nu al benieuwd hoe het nou precies zit met de douane..
    Nonsens met de douane inzake de tijd die ze nodig hadden om m'n spul af te leveren en BTW die ze erbovenop tellen is de reden dat ik besloten heb m'n ervaringen in deze thread te bundelen. De details zullen wel verschillen tussen België en Nederland, al komen ze in grote mate overeen. Het kan er absurd genoeg op neerkomen dat je soms beter af bent met het verspreiden van orders over verschillende zendingen dan alles samen te laten versturen. Ik zal m'n best doen alles helder uit te leggen in het hoofdstuk over de douaneformaliteiten.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Tanshu di apr 24, 2012 9:01 pm

    Oh wauw, dat je hier de tijd voor hebt genomen! Geweldig. Ik zal hier in de toekomst nog wat aan kunnen hebben. :D
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Pshycho Maniac di apr 24, 2012 9:15 pm

    Is dingen bestellen van Japan anders dan uit America dan?
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Urameshiya wo apr 25, 2012 2:03 am

    Wat een goed idee om hier een guide van de maken, Neko! Ik ga 'm meteen sticky-en. (Als je dat niet erg vindt.)

    Een opmerking over het Paypal-gedeelte trouwens: als de bankrekening die aan je Paypal-account gekoppeld is bevestigd is, kun je ook betalingen doen zonder geld op je Paypal rekening te hebben staan. Paypal incasseert het bedrag dan automatisch van de gekoppelde bankrekening. (Ik weet niet helemaal zeker wat de voorwaarden zijn om dat zo te mogen doen, maar bij mij kan het in elk geval zo.)
    T
    T
    Onsterfelijk


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Matcha matcha matcha matcha

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van T wo apr 25, 2012 7:13 am

    Urameshiya schreef:Wat een goed idee om hier een guide van de maken, Neko! Ik ga 'm meteen sticky-en. (Als je dat niet erg vindt.)

    Een opmerking over het Paypal-gedeelte trouwens: als de bankrekening die aan je Paypal-account gekoppeld is bevestigd is, kun je ook betalingen doen zonder geld op je Paypal rekening te hebben staan. Paypal incasseert het bedrag dan automatisch van de gekoppelde bankrekening. (Ik weet niet helemaal zeker wat de voorwaarden zijn om dat zo te mogen doen, maar bij mij kan het in elk geval zo.)

    Klopt! Hoewel dit (bij mij, in ieder geval) wel vaak meer dan een week duurt. (Voordat ze de automatische incasso compleet hebben...) ^^;

    Overgens, goede guide Nekotaku, ben benieuwd naar het volgende deel. :)
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Nekotaku wo apr 25, 2012 1:27 pm

    Urameshiya schreef:Wat een goed idee om hier een guide van de maken, Neko! Ik ga 'm meteen sticky-en. (Als je dat niet erg vindt.)

    Een opmerking over het Paypal-gedeelte trouwens: als de bankrekening die aan je Paypal-account gekoppeld is bevestigd is, kun je ook betalingen doen zonder geld op je Paypal rekening te hebben staan. Paypal incasseert het bedrag dan automatisch van de gekoppelde bankrekening. (Ik weet niet helemaal zeker wat de voorwaarden zijn om dat zo te mogen doen, maar bij mij kan het in elk geval zo.)
    Bedankt voor de sticky. Maakt het makkelijk voor me. En die info over PayPal is erg nuttig. Ik wist nog niet dat je het tegenwoordig zo kon. Aangezien ik altijd via kredietkaart ga had ik niet gemerkt dat je nu ook de factuur kon laten incasseren op je bankrekening. Maar moet je daar geen opdracht tot domiciliëring (of toestemming tot "automatische incasso", als die term je bekender is) voor geven?

    Ik ga eens uitzoeken hoe het zit en dan de guide updaten. Het is prima te zien dat jullie informatie de feiten verfijnt.

    EDIT: Okay, het PayPal stukje is aangepast om ook het crediteren op je bankrekening als betaalmogelijkheid uit te leggen.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Tanshu wo apr 25, 2012 3:46 pm

    Nekotaku schreef:Bedankt voor de sticky. Maakt het makkelijk voor me. En die info over PayPal is erg nuttig. Ik wist nog niet dat je het tegenwoordig zo kon. Aangezien ik altijd via kredietkaart ga had ik niet gemerkt dat je nu ook de factuur kon laten incasseren op je bankrekening. Maar moet je daar geen opdracht tot domiciliëring (of toestemming tot "automatische incasso", als die term je bekender is) voor geven?
    Ik heb hier laatst wat ervaring mee opgedaan. De desbetreffende verkoper gaf de voorkeur aan deze methode, en bood geen andere aan. Door de betaling te doen geef je automatisch toestemming aan PayPal het bedrag van je bank af te schrijven.
    Ik weet trouwens niet of het altijd zo werkt.
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van TH-chen ma nov 19, 2012 3:54 pm

    Hallo, ik heb een vraagje.

    Ik ben van plan om met vrienden in augustus naar Japan toe te gaan.
    En ik ben van plan wat spullen daar te gaan kopen. en gezien ik denk dat het dan veel goedkoper is dan importeren wil ik graag wat info.

    Mijn vraag:
    Kan iemand mij meer informatie geven over spullen van japan naar Nederland te sturen.
    Over de kosten, welke het beste is om het te laten leveren, hoeveel kilo etc.
    Als ik het zo lees heeft Ura daar ervaring mee. maar toch ik wilde het even vragen op de topic
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Nekotaku ma nov 19, 2012 4:56 pm

    Darn, het is schandalig hoelang ik deze thread al zonder follow-up heb gelaten! Ik moet dit echt eens verder zetten.
    Ik denk dat Ura je man is voor die vraag, TH-chen. Hij heeft inderdaad een hele hoop spullen in Japan naar huis gestuurd om ze bij z'n terugkomst te ontvangen. Het heeft wel effe geduurd, denk ik. Maar zo te zien was alles mooi aangekomen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Urameshiya ma nov 19, 2012 5:53 pm

    Ik heb wel een paar keer dingen naar Nederland gestuurd, dus daar kan ik inderdaad wel wat over zeggen denk ik. (Al weet ik ook niet alles zeker.)

    De Japanse post biedt diensten aan voor gewone postobjecten in een envelop of kleine pakketjes, voor internationale pakketjes en voor express mail (EMS). EMS is achterlijk duur, dus die zul je waarschijnlijk sowieso niet willen gebruiken, tenzij je per se wilt dat je spullen sneller thuis zijn dan jij.

    Bij zowel standaardpost als de internationale pakketdienst kun je kiezen uit luchtpost (koukuubin), post per schip (funabin) en SAL (ekonomii koukuubin). Luchtpost is het duurste en het snelste (op EMS na dan), scheepspost is het goedkoopst en langzaamst, en SAL zit er zowel in prijs als in snelheid tussenin.

    Als je op het postkantoor een pakket afgeeft kun je aangeven of je het als luchtpost/scheepspost/SAL wilt laten verzenden. Welke optie het aantrekkelijkst is hangt uiteraard af van wat je wilt verzenden.

    Als het maar een paar honderd gram is, zou ik aanraden om het in een envelop te proberen te stoppen en als gewone luchtpost te laten verzenden. Het is dan in de meeste gevallen binnen een week in Nederland. Speciale enveloppen met beschermend materiaal erin zijn o.a. bij 100-yen-stores in alle denkbare soorten en maten te vinden.

    Bij spullen die niet zo makkelijk in een envelop passen, maar niet veel meer dan een kilo wegen, zou ik aanraden om ze als klein pakketje per SAL op te sturen. Een pakketje wordt als 'klein pakketje' beschouwd als de lengte, breedte en dikte van het pakket bij elkaar niet meer dan 90cm zijn, en daarbij de langste zijde niet meer dan 60cm is. Bovendien mag er in een 'klein pakketje' niet meer dan 2kg zitten.

    Bij kleine pakketjes tussen de 1kg en 2kg zul je een afweging moeten maken: met SAL komt het binnen 2 weken aan, maar betaal je meer; per schip komt het pas na een kleine 2 maanden aan maar ben je aanmerkelijk goedkoper uit.

    Alles boven de 2 kilo is automatisch internationale pakketpost, ongeacht hoe je het inpakt. Over inpakken gesproken: op bijna alle postkantoren kun je stevige kartonnen dozen kopen om je spullen veilig mee te versturen.

    Bij pakketten van van meer dan 2 kilo worden luchtpost en SAL erg duur, dus ik zou voor dat soort grote verzendingen altijd per schip laten versturen. Om een paar voorbeelden te geven van de prijzen voor post per boot: voor een pakket van 2kg betaal je 2350 yen, bij 5kg betaal je 4000 yen en bij 10kg betaal je 6750 yen. Het is mogelijk om tot 30kg tegelijk te laten versturen. Zoals ik al zei moet je er wel rekening mee houden dat het zo'n 2 maanden kan duren voor je pakket in Nederland aankomt. (Dat is tenminste wat ze zeggen, maar bij mij duurde het maar ongeveer 6 weken.)

    Voor meer informatie kun je trouwens terecht op de Engelstalige website van de Japanse Post. Je kunt daar ook van alle soorten post tarieventabellen bekijken, of eerst een bepaald gewicht invoeren en dan de verschillende opties met elkaar vergelijken.

    Als je van plan bent veel/zware spullen te kopen, zou je trouwens ook kunnen overwegen om een extra tas mee te nemen. Afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt zou extra bagage wel eens goedkoper kunnen zijn dan grote hoeveelheden spullen per post naar Nederland sturen.


    Laatst aangepast door Urameshiya op ma nov 19, 2012 6:22 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van TH-chen ma nov 19, 2012 6:17 pm

    Dankje wel Ura.

    Dit zal ons goed helpen.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Graan do dec 25, 2014 11:28 pm

    Heeft iemand ervaring met de inklaringskosten van PostNL?

    Aangezien mijn weeb collectie niet veel verder komt dan de Tewi papercraft van afgelopen Yuyucon, ben ik eens rond gaan kijken/vragen. Zo heb ik wat leuke spullen gevonden op Amiami, maar denk ik dat ik al heel snel boven de 22 euro uit kom, waardoor ik voor zover ik weet te maken ga krijgen met die inklaringskosten. Dat is meteen 13 euro aan de deur als ze een bestelling komen leveren, en dat is relatief best veel. Ik heb een vriend uit Duitsland hier over gesproken, maar hij heeft daar nooit problemen mee gehad. Daar is het gewoon een kwestie van geld overmaken en wachten.

    Weet iemand meer over deze inklaringskosten? Is het te omzijlen? Zijn wij gewoon bijna altijd duurder uit in Nederland?
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Urameshiya vr dec 26, 2014 6:50 am

    @Graan: Je vraagt je waarschijnlijk vol ongeloof af of het echt zo bizar in elkaar zit als die website van PostNL beschrijft. Helaas is het echt waar.

    Het is niet zomaar 'relatief best veel', het is een absurd systeem. Dat we Nederlandse BTW moeten betalen over bestellingen uit het buitenland voelt in de 21e eeuw al een beetje achterhaald, maar vooruit, zo is de wet nu eenmaal. Maar dat PostNL vervolgens een absurd hoog bedrag rekent voor een dienst ("Wij nemen u al het papierwerk dat hierbij komt kijken uit handen. Dat scheelt u een hoop tijd.") waar je als klant nooit om gevraagd hebt, dat voelt gewoonweg crimineel. Als het ze 13 euro kost om een formuliertje in te vullen zou ik het liever zelf doen, maar ja, die keus krijg je niet. [/rant]

    In principe moet je erop rekenen dat je bij pakketjes uit Japan van boven de 22 euro inderdaad zowel de BTW aan de belastingdienst als inklaringskosten aan PostNL aan de deur zult moeten betalen. Er zijn echter online winkels die bij internationale verzendingen (ongevraagd) een creatieve rekenmethode (?) gebruiken waardoor je bestelling op het etiket van je pakketje opeens toch minder dan 22 euro waard is. Ook zijn er soms pakketjes die (wellicht wegens de verzendmethode) aan het inklaringsproces ontsnappen ondanks dat er voor meer dan 22 euro aan inhoud op het etiket staat. Al met al komt het daardoor vrij regelmatig voor dat je pakketje toch zonder extra kosten bezorgd wordt.

    Het is heel lang geleden dat ik voor het laatste bij AmiAmi besteld heb, dus hoe het daar ging weet ik niet meer zo goed, maar er zijn hier vast andere mensen die je daar meer over kunnen vertellen.

    Gesponsorde inhoud


    De complete gids voor Japanse import Empty Re: De complete gids voor Japanse import

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 2:50 pm