Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
jjkramok
NekoMithos
Cannibal
Helepolis
8 plaatsers

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Helepolis zo okt 06, 2013 10:32 am

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Xck5cj

    Tijdens Yuyucon wellicht gezien door mensen waar een aantal mensen stenen aan het neersmijten waren. Hoewel Mahjong eigenlijk origineel uit China komt, hebben diverse landen het overgenomen en hun eigen speelstijl ontwikkeld. In de basis blijft het gelijk, maar er bestaan verschillen tussen Chinese traditionele Mahjong en Japanse Riichi Mahjong en overige varianten. Het spel wordt bij voorkeur met 4 mensen gespeeld. 2 en 3 mensen zijn mogelijk, maar hebben speciale spelregels. Het is een gezelschapsspel, dus ook direct sociaal, echter is het zeldzaam en redelijk onbekend in Nederland. Volgens mij heb je Mahjong verenigen en clubs in het land, maar dat moet je even zelf onderzoeken.

    De Japanse variant kan online gespeeld worden via diverse sites, maar ik zelf doe het vaak via Tenhou.net. Helaas is alles in het Japans beschreven, vandaar de onderstaande screenshots met uitleg mocht je willen wagen. Je kan ook tegen computer bestuurde tegenstanders spelen, dus schrik niet meteen dat je tegen echte spelers moet.

    Ik stel voor dat we spelers vormen via de chatbox en dan het gewoon proberen. Mensen die niet kunnen spelen kunnen ook meekijken. Dus je hoeft het spel niet te kennen om mee te kijken.

    [ Hoe speel ik? ]
    URL: http://tenhou.net/0/?L7020 Dit is lobby nummer 7020. Je hebt dus duizenden lobbies. Ik heb gecheckt, hier zit niemand dus ideaal begin voor TvH mensen.

    Als je naar dat ULR gaat krijg je vaak 2 willekeurige plaatjes te zien en na een aantal seconden verschijnt deze link:
    Screenshot 1:

    Klik daar op en uiteindelijk kom je in dit volgende scherm. Registratie leg ik niet uit, want dat is alleen als je een vaste speler wilt zijn voor ranking. Vul je nickname in en kies een stem: 男 Man en 女 Vrouw (Het is een computerstem voor bepaalde acties. Maakt het wat leuker. Andere dropdown laat je staan. Klik op OK en je bent binnen. Easy mode.
    Screenshot 2:

    Nu wordt het een beetje intimiderend, maar wees niet bang. Niet alles is nodig.
    Screenshot 3:

    [ Rood gemarkeerde gedeeltes ]
    1 - Aantal mensen in de lobby
    2 - De speelkamer. We gebruiken deze omdat dit de standaard vorm is. Linker knop is voor een sessie met enkel 'Oost'. Rechter knop is een volledige ronde (Oost + Zuid). Het is een kwestie van tijd.
    3 - In deze dropdown menu kan je tegen een computergestuurde tegenstander spelen. Zo kan je oefenen. Zeker aan te raden.

    Oranje - Je kan meekijken met mensen die spelen. Je loopt wel paar ronden achter (anders kan iemand vals spelen)
    Groen - Replays, om je eigen games terug te kijken eventueel.

    [ Vertaling en uitleg ]
    Helaas zijn zoals ik zei alles in het Japans. Men zal mogelijk moeite kunnen hebben met wat-is-wat. Ik heb hieronder een lijstje met de knoppen die verschijnen.

    TextNaamUitleg
    チーChiiClaim de laatste steen van je linker speler voor een oplopende reeks.
    ポンPonClaim de laatste steen van een speler voor 3-de-zelfde (Pon).
    カンKanClaim de laatste steen van een speler voor een kwartet (Kan). Upgraden naar kwartet kan als je deze zelf trekt. Klik op de aanwezige PON op je eigen veld.
    リーチRiichiRoep Riichi/Reach. Je hand is gesloten, geldig en je wacht op de winnende steen. Tsumo / Ron zal oplichten als je kan winnen door een weggeworpen steen.
    ロンRonVerklaar je zelf winnaar op een weggeworpen steen.
    ツモTsumoVerklaar je zelf winnaar nadat je de winnende steen hebt getrokken.
    パスPasuNegeer/pas een steen. Bijvoorbeeld weigeren van een mogelijke Pon. Riichi kan je weigeren door gewoon een steen weg te spelen.
    [ Handige links en informatie (Engels) ]
    Learning Mahjong - http://www.japanesemahjong.net/mahjong-rules/gameplay/
    Mahjong hands - http://www.japanesemahjong.net/mahjong-rules/yaku/
    Hoofd site - http://tenhou.net/
    Mahjong on Tenhou - http://tenhou.net/0/?L7020 (Directe TvH Lobby link)

    [ Nawoord ]
    Mahjong is in het begin lastig. Het vereist wat doorzettingsvermogen om het te begrijpen. Maar het is zeker niet onmogelijk. Er zijn genoeg youtube filmpjes of bronnen die ook in het Nederlands het uitleggen. Wees vooral niet bang als je per ongeluk iemand laat winnen :V
    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen 30ihxn7
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal ma okt 07, 2013 4:09 pm

    Ik speel graag weer een keer riichi met je, heb altijd wel zin in een potje mahjong.
    Misschien leuk om tegelijkertijd op een voip/skype te zitten ofzo.
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Helepolis ma okt 07, 2013 4:24 pm

    Moeten we nog 2 mensen hebben die geïnteresseerd zijn.
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal ma okt 07, 2013 4:25 pm

    Ja, ik zit een beetje te kamperen in de lobby om te kijken of er mensen zijn/komen -w-
    NekoMithos
    NekoMithos
    Veelzijdige Phantasmagorist


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Kogels berekenen.

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van NekoMithos wo okt 09, 2013 12:21 am

    Ik wil gerust wel een keer spelen
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal wo okt 09, 2013 3:40 pm

    WOOP WOOP, nu kunnen we 3-man spelen!
    If I knew how to play that. -w-
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Helepolis wo okt 09, 2013 6:36 pm

    3 man mahjong is precies het zelfde als 4 player, alleen de getallen van 2-8 zijn verwijderd en noord is een dora. Bamboo en Pin 1-9, draken en overige winden zijn gewoon aanwezig.

    3p mahjong resulteert vaker ook in snellere K.O.
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal wo okt 09, 2013 6:38 pm

    Ik herinner me ook iets van dat je noord kan "callen" als het ware, zeg maar open leggen naast je en dan pak je een steen van het einde van de muur.
    Van wat ik ervan begrijp lijkt het een beetje op bloemen/seizoenen in MCR.
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Helepolis wo okt 09, 2013 8:01 pm

    Klopt, als je noord trekt kan je het "claimen" als dora-achtige iets. Weet exacte naam niet meer. Echte klassieke chinese mahjong weet ik helemaal niets van orz.
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal wo okt 09, 2013 8:14 pm

    Nu ben ik er best wel nieuwsgierig naar, hoewel gewoon 4-man ari rood altijd m'n fav zal zijn, haha!
    jjkramok
    jjkramok
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Programmeren en Niet kunnen spellen

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van jjkramok wo okt 09, 2013 11:25 pm

    Hmm ik vondt het wel erg interesant tijdens yuyucon, ik zou er wel eens naar willen kijken
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal wo okt 09, 2013 11:31 pm

    WOOP WOOP! OUR INFLUENCE GROWS!
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Reym do okt 10, 2013 9:21 am

    Ik wil ook wel mahjong leren spelen *gaat op internet meer informatie zoeken over hoe je het moet spelen*

    Kennen jullie trouwens The Legend of Koizumi? Deze manga heb ik een tijdje geleden gelezen en het gaat over Prime Minister Koizumi die tegen o.a. Kim Jong Il, Mao Zedong en andere figuren gaat Mahjongen. Best episch.
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Helepolis do okt 10, 2013 2:29 pm

    Dat mensen geïnteresseerd zijn doet mij een plezier.

    @ Reym, Koizumi no Densetsu is zeer vermakelijke manga om te lezen. Als je een goede serie wilt lezen over Mahjong raad ik je 'Akagi' aan. Wat serieuzer dan Saki bijvoorbeld. Minder 'yuri/little girls' style en meer mahjong. Heeft ook even wat meer diepgang in de mahjong.
    Cannibal
    Cannibal
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het vermogen om beter te zijn in de Touhou shmups als ik de nacht ervoor niet heb geslapen (All-nightermodo)

    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Cannibal do okt 10, 2013 8:08 pm

    Iets anders wat misschien wel leuk is om te kijken is Shin Janki, een Live-action serie over...
    well, mahjong.

    Oh, Helepolis, on an unrelated note, volgens mij is de japanse naam van The Legend of Koizumi:
    'Mudazumo Naki Kaikaku', als parodie op z'n slogan of zoiets, iirc.

    Edit: Whoops, ik had niet gemerkt dat Reym's link naar de wikipedia pagina gaat, waar dat al staat. ;^^

    Gesponsorde inhoud


    Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen Empty Re: Japanse Riichi Mahjong - Speel online met TvH of anderen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 1:52 pm