Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
Toumyon
Sophie
Quwanti
kyr2005
Urameshiya
9 plaatsers

    De toekomst van Touhou Project

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De toekomst van Touhou Project Empty De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Urameshiya zo nov 27, 2011 2:50 am

    Er is vrijwel niets dat eindeloos lang populair kan blijven, en dat geldt waarschijnlijk ook voor Touhou Project. Ik ben vast niet de enige die zich wel eens afvraagt hoe de populariteit van Touhou (in Japan en in de rest van de wereld) er op dit moment voor staat. Gaat het aantal fans de komende jaren nog veel verder groeien, zit Touhou nu op de piek van z'n populariteit, of is de 'gouden eeuw' van de Touhou fanbase zelfs al voorbij?

    Wat denken jullie?

    (Laten we er voor het gemak van uitgaan dat ZUN de komende jaren gewoon doorgaat met het uitbrengen van games. Ik wil het niet hebben over hoe lang de serie zelf blijft bestaan, maar over de populariteit/fans/activiteit van doujin circles, in Japan en in het westen.)
    kyr2005
    kyr2005
    Gold Amiibo King


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van kyr2005 zo nov 27, 2011 3:24 am

    Hmm.. goeie vraag. Ik denk eerlijk gezegd dat touhou nog wel even populair blijft.. Ik zie niet direct iets dat populairder zou worden en ik zie ook niet bepaald een reden waarom mensen het snel beu zouden worden.. Bovendien zijn er niet zo heel veel mensen als ZUN die fans zo hard hun creativiteit zouden laten gebruiken lijkt me..

    Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat als ZUN spellen blijft uitbrengen, en steeds personages bij blijft maken het na een tijd gaat vervelen en dat zijn bron van inspiratie zou opraken.. Maar dat valt dan perfect te vergelijken met pokemon lijkt me.. Alleen biedt touhou zoveel meer voor fans en doujin circles dan pokemon.

    De games blijven denk ik nog wel populair omdat ze altijd wel wat anders zijn (vooral de spin-offs dan) en omdat shmups niet meer zo enorm veel gemaakt worden.

    Dus persoonlijk denk ik dat touhou nog wel een tijd populair zal blijven, misschien vooral om dat ik niet echt een directe "bedreiging" zie voor touhou.

    Maar dat is natuurlijk mijn mening ・3・
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Urameshiya zo nov 27, 2011 2:18 pm

    Ik denk dat je gelijk is dat er op dit moment niet echt iets is dat de populariteit van Touhou 'bedreigt'. Maar het moeilijke is, denk ik, dat dat er ook niet hoeft te zijn. Het is niet zo dat er honderdduizenden geboren shmup-fans zijn die op elk gegeven moment op zoek zijn naar een serie om fan van te zijn - veel Touhoufans waren misschien nooit shmup's gaan spelen als het niet aan ZUN had gelegen.

    Bovendien hoeft de wereld/Japan niet per se een vervanger te hebben voor Touhou, want het heeft ook geen voorganger gehad. Voor zover ik weet is er nooit eerder een doujin-genre geweest dat zo productief en populair was als Touhou. Aan de andere kant zijn er nu wel zo veel mensen die Touhou als bodem gebruiken voor hun eigen creaties dat er wel een gat zou vallen als het verdween. Dus misschien heb je wel gelijk dat het niet zo snel verdwijnt zolang er geen concurrentie is. *denkt hardop*

    Maar die redenering geldt natuurlijk vooral voor mensen die op dit moment al met Touhou bezig zijn. Die kunnen uiteindelijk daar alleen maar mee stoppen, dus het aantal Touhoufans wordt toch kleiner als er niet ook nieuwe fans bij blijven komen. Dus je zou je dan alsnog kunnen afvragen hoe het aantal mensen dat nu 'stopt' met Touhou zich verhoudt met het aantal mensen dat 'begint' met Touhou.

    Ik denk dat Touhou wat dat betreft rond de 'piek' zit, misschien er net voor. Het heeft denk ik nog een hele tijd te leven, maar de grootste groeispurts in de fanbase zijn wel achter de rug, denk ik. Al is het maar omdat de meeste potentiele Touhou-liefhebbers op dit moment wel van Touhou gehoord zullen hebben - in Japan in elk geval, dat toch het grootste en belangrijkste deel van de fanbase vormt - terwijl dat 5 jaar geleden (toen Nico Nico Douga bijvoorbeeld nog niet bestond) absoluut niet zo was.

    In het westen zijn er nog veel mensen die er nooit van gehoord hebben maar het best leuk zouden kunnen vinden, heb ik de indruk, dus misschien dat het daar nog wel flink kan groeien in de komende jaren.
    Quwanti
    Quwanti
    Moderator


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Vermogen om pixel art te maken

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Quwanti zo nov 27, 2011 3:05 pm

    Als het aan ZUN lag zou hij nooit stoppen met spellen maken, zelfs al raakt de hele fanbase dood. In ieder geval, ik weet niet hoe het in de rest van Azië is, maar niet in al die landen is touhou nog erg bekend maar daar komt het volgens mij aardig op gang.
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Sophie di nov 29, 2011 11:16 am

    Ik denk dat Touhou nog wel even populair blijft, iniedergeval wordt het duidelijker populairder in het Westen (Steeds meer cosplayers enzo bijvoorbeeld, en ik ken wel 10 mensen die ooit nog Flandre willen doen).

    Echter, dat zijn vaker de mensen die touhou kennen van de grappige IOSYS filmpjes en de spellen zelf nooit spelen, of nooit voorbij de derde stage komen.
    Ik denk dat ik zelf wel moe wordt als er nog heel veel characters gaan bij komen, ik vind van 13 ook niet iedereen even geweldig. En qua muziek kun je ook niet oneindig Touhou covers maken, ookal zijn er vrij veel soundtracks.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Urameshiya di nov 29, 2011 2:51 pm

    Ja, in het westen lijkt het inderdaad nog in opkomst te zijn. Wat betreft wat Quwanti zei, volgens mij verschilt het heel sterk per Aziatisch land hoe populair of bekend Touhou is. Maar daar weet ik verder niet zo veel van.

    Doet me er aan denken, in Taiwan hebben ze zelfs al hun eigen Touhou-only conventies. Nog niet op de Japanse schaal, maar toch heel indrukwekkend dat de fans daar dat van de grond hebben kunnen krijgen. (Het zijn er dan ook aardig wat.) Als dat doorzet en ook in meer landen gebeurt, dan kan Touhou nog veel en veel verder groeien. Maar in landen die niet enigzins aan doujin-cultuur gewend zijn zal dat waarschijnlijk toch nooit werken. ^^;

    Skip schreef:
    Ik denk dat ik zelf wel moe wordt als er nog heel veel characters gaan bij komen, ik vind van 13 ook niet iedereen even geweldig.
    Dat vind ik eigenlijk wel een interessant punt, maar ik bekijk persoonlijk het liever van de andere kant: we hebben al zo ontieglijk veel characters dat nog een stuk of 7, 8 erbij voor het volgende spel eigenlijk niet eens zo gek veel verschil meer maakt... XD

    Skip schreef:En qua muziek kun je ook niet oneindig Touhou covers maken, ookal zijn er vrij veel soundtracks.
    Vind je? Toch lijken arranges van tracks uit de oudere games nog steeds minstens zo populair te zijn als arranges van 'verse' tracks die nog niet overgebruikt zijn. Dat zie ik niet zo snel ophouden.
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Sophie di nov 29, 2011 2:56 pm

    Urameshiya schreef:
    Dat vind ik eigenlijk wel een interessant punt, maar ik bekijk het liever van de andere kant: we hebben al zo ontieglijk veel characters dat nog een stuk of 7, 8 erbij voor het volgende spel eigenlijk niet eens zo gek veel verschil meer maakt...

    Voorlopig misschien niet, maar ik ben bang dat het net zoals pokémon wordt.
    Er is wel zoiets als té veel.


    Urameshiya schreef:Vind je? Toch lijken arranges van tracks uit de oudere games nog steeds minstens zo populair te zijn als arranges van 'verse' tracks die nog niet overgebruikt zijn. Dat zie ik niet zo snel ophouden.

    Oudere games? Waar zijn al mijn PC98 arranges dan? ;_;
    Het houdt niet op voorlopig nee, maar als je als een band (Iron Attack?) al zoveel touhou nummers hebt gecovered kan ik snappen dat je er op een gegeven moment genoeg van krijgt. En om nu nog de 999999ste UN Owen was her remix te coveren is ook zoiets...
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Urameshiya di nov 29, 2011 3:13 pm

    Skip schreef:
    Urameshiya schreef:Vind je? Toch lijken arranges van tracks uit de oudere games nog steeds minstens zo populair te zijn als arranges van 'verse' tracks die nog niet overgebruikt zijn. Dat zie ik niet zo snel ophouden.

    Oudere games? Waar zijn al mijn PC98 arranges dan? ;_;
    Het houdt niet op voorlopig nee, maar als je als een band (Iron Attack?) al zoveel touhou nummers hebt gecovered kan ik snappen dat je er op een gegeven moment genoeg van krijgt. En om nu nog de 999999ste UN Owen was her remix te coveren is ook zoiets...
    Ja, daar heb je misschien wel gelijk in... Aan de andere kant hoor ik soms toch nog steeds UN Owen arranges die iets nieuws of verrassends weten uit te doen. Dat er al zo veel zijn helpt misschien wel om het onderste uit de kan te krijgen qua creativiteit van de musici.

    Met tracks uit de oudere games bedoelde ik uiteraard de tracks die we al in honderden verschillende versies langs hebben zien komen. UN Owen dus, Necrofantasia, etcetera. PC98 arranges zouden er ook best wat meer mogen zijn, maar misschien als mensen ooit nog eens echt verveeld gaan raken door de Windows-liedjes - maar dat denk ik dus niet - dat die dan vanzelf meer aandacht krijgen?

    Skip schreef:Voorlopig misschien niet, maar ik ben bang dat het net zoals pokémon wordt.
    Er is wel zoiets als té veel.
    Ik ben niet bang dat het ooit als Pokemon wordt. Anders dan bij Pokemon gaat het hier om personages met een persoonlijkheid en een verhaal en geen... diersoorten. (Ja, ik weet dat Pokemon geen diersoorten zijn.)

    Ik denk eerder dat de overvloed aan personages er toe zou kunnen leiden dat sommige van de fans en circles zich steeds meer met een bepaald deel van de characters gaan bezighouden en minder met het geheel... voor zover er ooit sprake geweest is van een geheel.

    Maar ik snap wel wat je bedoelt als je zegt dat het er ook te veel kunnen zijn.
    Toumyon
    Toumyon
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : "The world you live in, is i."

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Toumyon di nov 29, 2011 6:10 pm

    ik wil alleen zeggen dat ik me pas zorgen maak na Touhou 20.
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Info di nov 29, 2011 7:29 pm

    misschien wordt touhou ooit een nationale legende, wie weet. in elk geval zie ik het voor de komende tien jaar ofzo niet in populariteit afnemen.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Nekotaku di nov 29, 2011 9:46 pm

    "The candle that burns twice as bright burns half as long."
    Dat is waar ik me wel wat zorgen over maak... Dat de Touhou fanbase zo gesatureerd geraakt dat we het plezier ervan uitbranden. Je kan letterlijk aan alles zo gewend geraken dat de interesse erin verdwijnt.

    Ik denk ook dat we voorlopig nog op een vreemd punt zitten: aan de ene kant zijn er enorm veel Touhou fans. Er zijn zeer actieve forums, tonnen doujin muziek en artwork, veel mensen die de spellen spelen... Maar aan de andere kant voelt die groep wel nog altijd "geïsoleerd". Ondanks de populariteit kan je nog niet zeggen dat Touhou mainstream is. Dat is ook wel dankzij de controle die ZUN behoudt over zijn werk. Hij geeft het niet zomaar in handen van een bedrijf en wil er liever geen anime van hebben.

    Hetzelfde kan niet gezegd worden over anime. Waar dat zo'n tiental jaar geleden nog het domein was een toegewijde groep volgelingen, lijkt het me dat ondertussen zowat iedereen van jongere leeftijd anime bekijkt. Vroeg of laat komt dat keerpunt er misschien wel voor Touhou... Dat het echt uit de barrière van de fans breekt en zowat iedereen het kent. Vocaloid staat hier precies al een pak dichter bij.

    Maar hoe het over 10 jaar gaat staan? Wie kan het zeggen... Ik denk dat veel mensen er dan ver overheen gaan zijn. En wat overblijft is de essentie, de echt toegewijde fans.
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Sophie di nov 29, 2011 10:07 pm

    Anime is inmiddels belachelijk populair ja, maar dat biedt ook veel stijlen en genres.
    Touhou blijft een game met alleen maar meisjes die al vast gesteld zijn, en er zal nooit zoveel van verschijnen als animes in general.

    Als het echt zo populair wordt als Vocaloid zal het niet zomaar dood bloeden, Vocaloid is immers ook nooit doodgebloed! En denk aan animes die vroeger superpopulair waren en nu minder zoals naruto en bleach (gebaseerd wat je er op cons van ziet), het blijft deel van de grote 3 mangas. Verder zie ik oude series zoals Fruits Basket, Chobits en Elfen lied ook nog altijd rond lopen op cons (cosplayers). Als iets echt populair is zal het niet snel uitbloeden denk ik..
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Nekotaku di nov 29, 2011 10:44 pm

    Wat wel goed doet om te zien is dat anime precies niet heeft geleden onder de toegenomen populariteit. Integendeel, ik vind de anime uitgebracht sinds de vroege jaren 2000 zelfs de meeste series van daarvoor ver overstijgt. Fantastische animatie (in tegenstelling tot de Flash rommel die westerse series zijn geworden), serieuzere verhalen, goeie muziek...

    Bij Touhou hebben we houvast die geboden wordt door het feit dat de hoofdreeks door één persoon wordt ontwikkeld. ZUN's visie blijft de essentie. Zolang hij er mee door gaat zijn we stevig verankerd.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Urameshiya wo nov 30, 2011 3:37 pm

    Ik denk net als Skip dat de populariteit van anime en Touhou nauwelijks te vergelijken zijn. Anime is een heel eigen medium/kunstvorm, terwijl Touhou een enkel (multimedia-) werk/vertelling is. Je zou natuurlijk kunnen beargumenteren dat Touhou Project meer dan dat is, je zou het idee 'Touhou' bijvoorbeeld als een raamwerk kunnen zien dat plaats geeft aan de duizenden andere werken die erop gebaseerd zijn, in plaats van het als een individueel werk te beschouwen. Maar zelfs dan, lijkt mij, zal de ontwikkeling/levensloop van Touhou heel anders verlopen dan die van anime.


    Skip schreef:Als het echt zo populair wordt als Vocaloid zal het niet zomaar dood bloeden, Vocaloid is immers ook nooit doodgebloed!
    Die redenering vind ik een beetje lastig. Als doujin-genre en fandom is Touhou ouder, groter en in zekere opzichten volgroeider dan Vocaloid, dus dat Vocaloid op dit moment nog lang niet dood is zegt voor mij niet zo veel.

    Maar jullie hebben wel gelijk dat Touhou in het westen nog niet de bekendheid geniet die Vocaloid wel verworven heeft. Ik denk alleen dat dat er voor een deel mee te maken heeft dat Vocaloid erg toegankelijk is. Er zitten geen (officiele) complexe verhalen achter de personages, en het is niet nodig om er een stapel games voor uit te leren spelen. De eerste alinea van de wikipediapagina lezen is waarschijnlijk genoeg om te begrijpen wat Vocaloid is, en zelfs als je dat niet doet kun je nog steeds van Vocaloid-liedjes genieten. Het kost aanzienlijk meer moeite en tijd om Touhou te leren begrijpen, en de meeste Touhou-filmpjes op bijvoorbeeld Youtube zijn dan ook moeilijker te waarderen voor niet-ingewijden. En ik denk eigenlijk dat dat niet zo snel zal veranderen.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Nekotaku do maa 06, 2014 9:18 pm

    Twee jaar later...

    Hoe is de menig hierover geëvolueerd?
    Touhou lijkt me eigenlijk bijna net zo populair als toen we het hier eind 2011 over hadden. De communities zijn nog steeds erg actief, Pixiv wordt nog steeds overspoeld door Touhou artworks, er zijn nieuwe spellen uitgekomen en deze worden duchtig gespeeld.
    Maar ik zeg "bijna", want ergens is er toch wat veranderd. Hoewel de populariteit bij de fans er nog steeds is, en naar m'n gevoel er net zo goed bij komen als weg gaan, lijkt Touhou precies toch wat achteruit te gaan in de interesse van de doujin circles. Mogelijk is dat een verkeerd beeld, maar ik zie bijvoorbeeld een stuk minder figurines verschijnen dan vroeger het geval was. Ook lijkt het enthousiasme over DDC en HM minder dan datgene waarop de vorige spellen werden ontvangen.

    Zijn er mensen die ergens aantallen kunnen vinden over bezoekers op Reitaisai, albums die zijn uitgebracht daar en op Comiket, hoeveel nieuwe doujin circles er zijn? Dergelijke getallen spreken misschien luider dan ons subjectief gevoel.

    Ook denk ik dat Touhou z'n unieke status qua omvang van doujin interesse nog wel even zal behouden. Maar als we zien hoe vlug KanColle aan populariteit wint, lijkt het erop dat we meer een meer van deze fenomenen zullen waarnemen.
    Het is precies iets van deze tijd dat zaken een ontzagljke omvang kunnen krijgen, en ook weer bijna net zo snel verdwijnen. Waar vroeger de opgaande en naargaande curve in populariteit nog meevielen, lijkt het nu allemaal veel sneller te gaan. Het zijn natuurlijk geen vergelijkbare voorbeelden, maar zaken zoals Cookie Clicker en Twitch Plays Pokémon tonen aan hoe snel iets kan exploderen en ook weer afnemen in het tijdperk van het globale sociale netwerk.

    Gesponsorde inhoud


    De toekomst van Touhou Project Empty Re: De toekomst van Touhou Project

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 5:56 pm