Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+3
Nekotaku
Rage
kyr2005
7 plaatsers

    Kunnen games kunst zijn?

    Enquête

    Kunnen games kunst zijn?

    [ 12 ]
    Kunnen games kunst zijn? Voteba10100%Kunnen games kunst zijn? Voteba12 [100%] 
    [ 0 ]
    Kunnen games kunst zijn? Voteba100%Kunnen games kunst zijn? Voteba12 [0%] 

    Totaal aantal stemmen: 12
    kyr2005
    kyr2005
    Gold Amiibo King


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    Kunnen games kunst zijn? Empty Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van kyr2005 za jan 07, 2012 10:10 pm

    Zoals de titel zegt. Deze vraag is door vele mensen al besproken geweest, en het heeft hevige discussies voort gebracht, dus vraag ik me af wat jullie mening hier over is? Kan een game als kunst tellen? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover en de redenering erachter :D
    Rage
    Rage
    Über-Senpai


    Leeftijd : 37
    Speciale vermogens : Diplomatic Immunity

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Rage za jan 07, 2012 10:12 pm

    Ik vind van wel, het is een idee dat je tot werkelijkheid brengt, net als kunst wil jij je idee op papier, in beeld of hoe dan ook krijgen.

    In dit geval is het in een vorm van een spel, je idee van een verhaal en character design, je wilt mensen laten zien "This is my game, my heart, my soul."
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Nekotaku za jan 07, 2012 10:19 pm

    Ik stem van "ja".

    En daarbij even een bedenking, of eerder iets dat me van het hart moet... Als mensen beginnen te discusiëren of spellen wel of niet kunst kunnen zijn, degenereert het uiteindelijk meestal in een discussie over wat de definitie van "kunst" is. Dit is uiteraard ridicuul.
    Als ze spellen niet als kunst kunnen zien kan hun definitie ervan me eerlijk gezegd geen bal schelen. En als iemand beweert dat het geen kritiek is op spellen maar eerder een technische aangelegenheid (bv. niet langer kunst indien interactief) zijn het typisch van die dinosauriërs waarvoor de betekenis even flexibel en evolutief is als de standbeelden die ze zo hoog in het vaandel dragen.
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van wolfie559 zo jan 08, 2012 12:13 am

    Nekotaku schreef:Ik stem van "ja".

    En daarbij even een bedenking, of eerder iets dat me van het hart moet... Als mensen beginnen te discusiëren of spellen wel of niet kunst kunnen zijn, degenereert het uiteindelijk meestal in een discussie over wat de definitie van "kunst" is. Dit is uiteraard ridicuul.
    Als ze spellen niet als kunst kunnen zien kan hun definitie ervan me eerlijk gezegd geen bal schelen. En als iemand beweert dat het geen kritiek is op spellen maar eerder een technische aangelegenheid (bv. niet langer kunst indien interactief) zijn het typisch van die dinosauriërs waarvoor de betekenis even flexibel en evolutief is als de standbeelden die ze zo hoog in het vaandel dragen.

    wauw nice one

    wel als je een game als kunst kunt zien kun je evengoed een boek ook als kunst zien of een film...

    maar voor de rest wel...

    ja als je het bekijkt van this is my heart my soul my creation JA DAN IS HET KUNST

    als het is van wauw dat is mooi.. wel ik persoonlijk vind het dan niet kunst

    (dit is allemaal de persoonlijke mening van wolfie de enorm geweldige almachtige koning van de blinden)

    ((laatste zette ik erbij om de divine wrath van nekotaku weg te houden))
    kyr2005
    kyr2005
    Gold Amiibo King


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van kyr2005 zo jan 08, 2012 1:05 am

    wolfie559 schreef:wel als je een game als kunst kunt zien kun je evengoed een boek ook als kunst zien of een film...
    Films en boeken worden enorm vaak als kunst gezien hoor, dus het is eerder omgekeerd.
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Sophie zo jan 08, 2012 1:36 am

    Ja, ze kunnen als kunst gezien worden.

    Maar dan denk ik meer aan games zoals portal, of games met een diepe achterliggende betekenis, en niet aan Call of Duty. Tenzij je het een kunst noemt om mensen dusdanig te entertainen dat ze uren achter elkaar hetzelfde spel spelen, wat bijvoorbeeld wel CoD kan zijn. Je kan alleen het programeren van een spel al een kunst noemen als het goed in elkaar zit, deze discussie hangt inderdaad meer van je persoonlijke definitie van kunst af, en er is geen echte 'ja' of 'nee'.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Urameshiya zo jan 08, 2012 5:16 am

    Waarschuwing: lange post die inhoudelijk bijna niets toevoegt!

    Nekotaku schreef:En daarbij even een bedenking, of eerder iets dat me van het hart moet... Als mensen beginnen te discusiëren of spellen wel of niet kunst kunnen zijn, degenereert het uiteindelijk meestal in een discussie over wat de definitie van "kunst" is. Dit is uiteraard ridicuul.
    Dat zou ik niet ridicuul willen noemen. Als je wilt beoordelen of games aan de definitie van 'kunst' voldoen, is het vanzelfsprekend dat je uitkomt bij de vraag wat de definitie van 'kunst' dan is. Of eigenlijk wat je eigen definitie van kunst is, zoals Skip zegt, want we zullen het er toch nooit over eens worden. Maar dat neemt niet weg dat je zult moeten vaststellen wat je definitie van kunst is, want zonder definitie van 'kunst' proberen vast te stellen of games kunst zijn, is pas echt ridicuul.

    Ik heb er heel weinig verstand van, maar ik zal eens proberen wat van mijn gedachten over de vraag of games kunst zijn, samen te vatten.

    In vele opzichten is het natuurlijk inderdaad niet meer dan een waardeoordeel van de toeschouwer. Als je ergens naar kijkt/luistert en het mooi, origineel en prikkelend vind, kun je proberen het labeltje 'kunst' erop te plakken en het daarmee superieur te verklaren aan alle menselijke uitingen die dat labeltje niet hebben. Omdat sommige games mij veel meer doen dan de objecten/media die traditioneel als 'kunst' bestempeld worden, zou ik er zelf absoluut geen moeite mee hebben om games dat label ook toe te kennen.

    Je zou 'kunst' ook kunnen zien als een verfijnde vaardigheid, die met veel oefening en wellicht een beetje talent verworven is. In dat opzicht is het misschien moeilijk om games als een kunstvorm op zich te zien, omdat er verschillende 'kunstenaars' voor aan het werk zijn die allemaal hun eigen discipline beoefenen - de een schrijft de muziek, de ander werkt aan de graphics, en de volgende schrijft het script. Aan de andere kant, het maken van films wordt door vrijwel iedereen als een 'kunst' beschouwd, dus het maken van games zou dat ook moeten kunnen zijn. Zelfs als je games als samengestelde kunstvorm niet erkent, is het haast niet te ontkennen dat de soundtrack kunst kan zijn, of de visuals, en dat het script literaire waarde kan hebben.

    Dan zijn er ook nog mensen die beweren dat de bedoeling waarmee iets gemaakt is bepaalt of het 'kunst' is. Bedoelingen zijn lastig in te delen en soms ook lastig te achterhalen, dus dit lijkt me een vrijwel nutteloze definitie. In de praktijk komt dit er eerder op neer dat het kunst is wanneer een kunstenaar het maakt, en anders niet. Als jij of ik een vloer volsmeert met pindakaas is het een knoeiboel, maar als een kunstenaar de vloer volsmeert met pindakaas betaalt een museum er duizenden euro's voor om het ten toon te mogen stellen. Aangezien games meestal niet gemaakt worden om ons geestelijk te prikkelen, maar om ons te vermaken en er geld mee te verdienen, zouden ze volgens deze definitie geen kunst zijn. Onzin, lijkt me, want Rembrandt schilderde de Nachtwacht vast en zeker ook in de eerste plaats om brood op de plank te krijgen, en niet omdat hij dacht dat een afbeelding van de schutterscompagnie op de hoek van de straat de mens tot nieuwe inzichten kon brengen.

    Al met al denk ik dat 'kunst' niet meer dan een uitermate vaag gedefinieerd hokje in ons collectieve bewustzijn is. 'Kunst' bestaat niet in de echte wereld, we hebben het zelf verzonnen. Daarom doet het er wat mij betreft niet wezenlijk toe of games het zouden verdienen om in dat hokje te passen of niet. Ik waardeer games omdat ik ze leuk, mooi, meeslepend of origineel vind, niet omdat kunstcritici vinden dat ze kunstzinnig zijn.

    tl;dr: Ja, ik vind dat games wel kunst kunnen zijn, maar het maakt me niet zo veel uit.
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Pshycho Maniac zo jan 08, 2012 10:51 am

    NIEMAND heeft op nee gestemd tot nu toe.

    Maar ja. Games zijn kunst.
    Sommige.

    Gesponsorde inhoud


    Kunnen games kunst zijn? Empty Re: Kunnen games kunst zijn?

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu do mei 02, 2024 4:53 am