Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
Ranfox
jjkramok
Decidetto
Nekotaku
8 plaatsers

    DDR, StepMania en (Open)ITG

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku wo aug 14, 2013 2:12 pm

    Jemig, er was hier precies nog geen topic voor! Hoog tijd, dus.


    Even wat introductie voor de ongeïnitieerden.

    DDR, de afkorting van Dance Dance Revolution, wordt vaak gebruikt als een algemene aanduiding van dansspellen die allemaal ongeveer hetzelfde spelen. Zelfs al heb je het nog nooit gespeeld, je kent het vast wel van conventies waar DDR setups een vaste waarde vormen. Of misschien speel je het op toetsenbord, een vorm waarin het ook een fijn ritmespel kan zijn.

    De typische setup is een paneel of mat, liggend op de grond, met 4 pijlen op: boven, onder, links, rechts. In het spel selecteer je een muzieknummer en moeilijkheidsgraad, en dan speelt het af terwijl er pijlen over het scherm rollen. Op het moment dat een pijl van een bepaalde richting over een gemarkeerde plaats op het scherm gaat, moet je met een voet (of hand, bij sommige moeilijkere nummers met 3 of 4 gelijktijdige pijlen) die pijl aantikken op het paneel.

    Dit gaat van erg simpele songs, waarbij je ruim tijd hebt om de pijlen te zien aankomen en te reageren, tot volslagen waanzin. De hogere moeilijkheidsgraden zijn het domein van spelers met jaren ervaring (of die gewoon heel fel oefenen) en zijn spectaculair om te zien. De ruime spreiding van moeilijkheidsgraden zorgt er echter voor dat je altijd iets kan vinden dat nog speelbaar voor je is, en je ook zin krijgt om net dat stapje hoger te gaan en een iets moeilijkere song of graad te proberen.

    Want het is erg verslavend! Veel personen voelen zich nogal geremd om plaats te nemen op zo'n dansmat, omdat ze het nog niet gespeeld hebben en schrik hebben om voor aap te staan, of omdat ze denken dat het er vreemd uit gaat zien. Maar veel DDR spelers zijn net zo open naar anderen toe als onze eigen Touhou community, en het is altijd weer geweldig om te zien hoe iemand met wat oefening pijlsnel in niveau stijgt.

    Het beste aan het spel is hoe het zoveel weet te combineren in één pakket. Om te beginnen, het is een game, en één waarin je gedurende erg lange tijd kan werken aan het verbeteren van je vaardigheden. Het is ook lichaamsbeweging, en geloof me maar dat je na een half uur intense nummers aan het zweten bent; een leukere manier om aan je conditie te werken of af te vallen ken ik niet. Omdat het op muziek gebaseerd is, kan je het combineren met je favoriete nummers, en aangezien je meestal packs van nummers gebruikt leer je al snel meer muziek kennen (of ontdek je zelfs hele genres waar je eerder geen aandacht aan besteedde). En dan tenslotte is er ook een hele community rond. Er zijn een aantal mensen op dit forum die met DDR bezig zijn, zelfs redelijk intens. Eenmaal je zo wat volk kent kan het met zo'n groep erg amusant in de DDR room op conventies worden.

    Ik raad je dus echt aan om het eens te proberen als je dit nog niet hebt gedaan! In het begin voelt het wat onwennig, maar je leert erg snel bij, en een paar hints van ervaren spelers kunnen al meteen een niveau verschil maken.
    Als je naar Abunai komt (of andere cons), ga dan zeker eens mee met de TvH'ers die DDR gaan spelen en neem plaats op de dansmatten. Dan selecteren we een Touhou nummer* en leren we je de basistechnieken.


    * Maar NIET BAD APPLE! Alles behalve BAD F****** APPLE!
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Decidetto wo aug 14, 2013 3:01 pm

    Ik kan thuis alleen op toetsenbord spelen, dus dat is vast en zeker een héél stuk makkelijker, en dit is bovendien maar een 3, maar toch ben ik hier heel trots op. k=w= DDR, StepMania en (Open)ITG 2yjzus0

    Trouwens, dit viel me op:
    DDR, StepMania en (Open)ITG 2ziosow
    DDR, StepMania en (Open)ITG 2enw23c
    Dezelfde pose in twee verschillende liedjes dus. Is dat een standaard Iku-pose uit SWR of zo, of is het gewoon IOSYS-onzin?

    Ik heb zin om mijn vaardigheden te testen tijdens Abunai!
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku wo aug 14, 2013 4:07 pm

    Zelfs al is het een 3, om 97.04% te halen moet je accuraat zijn!
    Ik ben zelf eigenlijk slechter op toetsenbord dan op pad k=w=Waarschijnlijk omdat ik het niet genoeg geoefend heb om het juiste spiergeheugen te hebben.

    Iku doet op zeker ogenblik zo'n disco pose in SWR, en de fanbase (zeker IOSYS) hebben daar natuurlijk gretig op ingegrepen.


    Nu wat geschiedenis, en informatie over hoe je het kan spelen...

    DDR staat eigenlijk voor Dance Dance Revolution, en is geen genre van spellen, al wordt de afkorting vrij algemeen gebruikt. Het is een reeks spellen van Konami, die er als eerste in deze vorm mee kwamen. Het werd in 1998 geïntroduceerd als deel van de Bemani reeks, onder dewelke Konami ritmespellen zoals BeatMania uitbrengt. Al snel rees het enorm in populariteit, en vond zijn weg van Japan naar het westen.

    De behoefte rees om dit soort spellen ook buiten de arcades te kunnen spelen, en toegang te verschaffen tot wie niet zo fortuinlijk was om zo'n arcade machine in de buurt te hebben. Dus kwam er een open-source simulator uit, genaamd StepMania. Dit was een gratis spel voor PC dat in staat was de files van DDR te gebruiken.
    De evolutie van de versies van StepMania is enigzins complex. Je kan het eigenlijk als volgt vereenvoudigen. Er zijn twee veelgebruikte versies: 3.95, en 5. Versie 5 is de nieuwste en meest compatibele. Versie 3.95 wordt echter ook nog veel gebruikt omwille van custom builds (zoals een 4-speler versie) en omdat themes voor die versie niet werken op 5.
    Je kan StepMania vinden op hun site: http://www.stepmania.com/
    Zelf raad ik de nieuwste versie aan.

    Na een tijdje geraakten de dansspellen wat uit de mode. Een bedrijf genaamd Roxor Games besloot om zelf een DDR-kloon op de markt te brengen. Dit was In The Groove, vaak afgekort tot ITG, en was gebaseerd op StepMania. Er kwamen twee spellen van uit, en het werd een hit. ITG voegde enkele knappe verbeteringen toe aan DDR, was sterker gericht op de westerse muzieksmaak, liet toe om scores op USB stick op te slaan en sommige machines boden zelfs de optie om zo je eigen songs in te laden.
    Helaas vond Konami dit allemaal minder leuk, en begonnen een rechtzaak tegen Roxor Games over de rechten van intellectuele eigendom. Konami won, en de rechten voor ITG gingen in hun handen over. Daarna werd er niets meer mee gedaan...

    Ondertussen was er wel een hardcore groep fans van ITG ontstaan. Niet geheel onterecht vonden velen het een pak beter dan de DDR machines. Om het "ITG" gevoel ook thuis te kunnen nabootsen, werd er een fork van StepMania ontwikkeld met de naam OpenITG, die er ongeveer exact als het arcade spel uitziet.
    Qua compatibiliteit zou je kunnen zeggen dat op OpenITG ongeveer alles werkt wat op StepMania 3.9x werkt, want daar is het op gebaseerd. De timing is een beetje anders, alsook de striktheid voor je precisie. Je zou kunnen zeggen dat je bij OpenITG iets "later" moet stappen dan bij StepMania.
    Je kan het hier vinden: http://openitg.gr-p.com/

    Wat je uiteindelijk gebruikt is een kwestie van smaak en requirements. Als je volledig nieuw bent in dit genre, raad ik persoonlijk StepMania 5 aan. Het heeft goede performance, de settings zijn default prima maar kunnen veel getweakt worden, en het opstarten gaat een stuk sneller dan in OpenITG (wat een probleem begint te worden als je veel songs hebt staan).

    Kleine pro-tip: je kan in de config files van StepMania en OpenITG aangeven dat bepaalde folders buiten de "Songs" folder van het programma zelf ook moeten gescand worden op files. Op die manier kan je songs op één plaats zetten en gebruiken in meerdere programma's/versies zonder te moeten dupliceren.

    Aangezien de nummers en ander materiaal (zoals achtergronden) zelf meestal autheursrechtelijk beschermd zijn, ga ik geen links posten om deze te downloaden. Maar ik kan je alvast wel enkele zaken aanraden.

    • De packs van de In The Groove 1 en 2 muziek. Veel hiervan is door één van de makers van het spel zelf geschreven (Kyle Ward onder verschillende artiestennamen, nu gekend van Re-Rave). Ik denk dat ze eigenlijk best vrij flexibel zijn inzake hoe je hun materiaal gebruikt, aangezien ze zelf deel uitmaken van de community.
    • De Mungyodance packs. Bevatten voornamelijk muziek van Dave Remmler, beter gekend als Renard Queenston en actief onder een hele hoop namen. Hij had z'n eigen reeks dansspellen gemaakt met de naam Mungyodance, maar deze worden niet meer officiëel verdeeld. Een beetje abandonware, dus. Maar als je van z'n muziek houdt kan je deze artiest steunen door z'n albums op Bandcamp te kopen (vaak voor een erg lage prijs): http://lapfox.bandcamp.com/
    • De packs van GPop. Hij heeft in samenwerking met anderen ondertussen 5 Touhou packs uitgebracht, van uitstekende kwaliteit, en ook wat Vocaloid packs.
    jjkramok
    jjkramok
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Programmeren en Niet kunnen spellen

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van jjkramok wo aug 14, 2013 4:17 pm

    Nekotaku schreef:
    * Maar NIET BAD APPLE! Alles behalve BAD F****** APPLE!
    Vraagje, Waarom niet Bad Apple?

    Leuk trouwens dat je ons wat wilt vertellen over DDR etc. :D
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku wo aug 14, 2013 4:25 pm

    Omdat het on-ge-lo-fe-lijk afgedraaid is op die cons. Echt waar, je moet eens een tijdje bij de DDR blijven hangen... Het is sterk als je een half uur doorkomt zonder dat Bad Apple gespeeld wordt.
    Het is uiteraard een geweldig nummer, maar zo vervelend als je daar als Touhou fan staat en dat echt het enige lijkt dat mensen kennen (wel, dat en Cirno's Perfect Math Class). En dan is het nog eens erg lang ook, want ze gebruiken de hele song.
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Decidetto wo aug 14, 2013 4:27 pm

    Geschiedenis en weetjes, altijd leuk! :)
    Hmm, ik ben benieuwd of ze Kill the Night of Koakuma Apple hebben als Bad Apple-alternatieven.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku di aug 27, 2013 2:11 pm

    Awww, was vergeten om zondag je een keertje naar de DDR room te sleuren. Maar ik had een shift aan de stand voor het grootste gedeelte van de dag, en daarna was het DDR heavy compo.
    Nou ja, dan wel op de volgende con, of op Yuyucon als je daar naartoe gaat. We zorgen sowieso altijd voor een StepMania setup. Met VEEL Touhou!
    Ranfox
    Ranfox
    Plaatselijke yama


    Leeftijd : 35
    Speciale vermogens : Power of Fluffyness =3=

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Ranfox di aug 27, 2013 2:29 pm

    Nekotaku schreef:Nou ja, dan wel op de volgende con, of op Yuyucon als je daar naartoe gaat. We zorgen sowieso altijd voor een StepMania setup. Met VEEL Touhou!
    En bad apple... DDR, StepMania en (Open)ITG 4212518959

    Zal ik maar een oude (helaas), touhou related DDR video tonen?

    k=w= 

    Op de achtergrond heb je ook nog een prachtige discussie. xD Daar kun je deze 2 heren de schuld voor geven:

    XD
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Decidetto di aug 27, 2013 3:13 pm

    Ach ja, ik had het denk ik toch niet gekund zonder hekje (en ik weet toch niet helemaal zeker of ik het daar überhaupt gedurfd had), dus zo erg vond ik het niet hoor. Maar op Yuyucon echt wel!

    Best gaaf trouwens, Nekotaku heel pro zonder het hekje te gebruiken in dat filmpje. DDR, StepMania en (Open)ITG 3471657230
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku di aug 27, 2013 3:23 pm

    Ah, ik ben echt geen bar speler. Er zijn twee redenen voor...
    Ten eerste, ik ben een kleintje. Als ik op de bar leun, en ook nog aan de bovenste pijl moet raken, lig ik er eigenlijk al half bij in plaats van te staan.
    Ten tweede, voor pro spelen moet je eigenlijk snelle, kleine pasjes maken. Maar ik heb nog te veel lol met rondspringen en de chart letterlijk met m'n voeten te laten spelen. Omwille van knie probleempjes ben ik wel meer geëvolueerd naar minder beweging en nu en dan eens (een poging tot) bracketing. Maar ik ben zo gewend aan spelen zonder bar dat ik het liever zo doe.

    Nu ik niet meer zo kreupel ben misschien eens tijd om nog eens af te spreken bij Silverstone. Het is al een hele tijd geleden.

    Oh, en Decidetto, je moet je echt niets aantrekken van wie kijkt terwijl je speelt. Ofwel zijn het beginners die zelf zo spelen (of niet durven en eigenlijk best jaloers zijn dat je het wel doet), of het zijn geavanceerde of pro spelers die toch aan het letten zijn op de hardcore deelnemers. Door trouwens eens een avondje of zo mee te spelen op een con of in arcade kan je je niveau een heel pak optillen.
    Decidetto
    Decidetto
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Vertalen, misschien binnenkort zelfs vanuit het Japans

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Decidetto di aug 27, 2013 4:19 pm

    Je hebt helemaal gelijk! Gewoon niets van aan trekken, want je maakt Parsees van andere beginners en pro's letten toch niet op je.
    Ahh, ik heb er wel een goed gevoel over nu.
    Ranfox
    Ranfox
    Plaatselijke yama


    Leeftijd : 35
    Speciale vermogens : Power of Fluffyness =3=

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Ranfox do dec 19, 2013 1:53 am

    Nekotaku schreef:

    • De Mungyodance packs. Bevatten voornamelijk muziek van Dave Remmler, beter gekend als Renard Queenston en actief onder een hele hoop namen. Hij had z'n eigen reeks dansspellen gemaakt met de naam Mungyodance, maar deze worden niet meer officiëel verdeeld. Een beetje abandonware, dus. Maar als je van z'n muziek houdt kan je deze artiest steunen door z'n albums op Bandcamp te kopen (vaak voor een erg lage prijs): http://lapfox.bandcamp.com/


    Gelukkig kun je heel veel packs terug vinden op DivinElegy: http://divinelegy.com/?portal=simfiles
    Inclusief de Mungyodance packs :)


    En voor de mensen die het hier nog niet wisten. De locatie in Silverstone is verdwenen, maar daartegen over hebben we wel weer een kast staan in de Hall of Game in Tilburg:


    Ranfox
    Ranfox
    Plaatselijke yama


    Leeftijd : 35
    Speciale vermogens : Power of Fluffyness =3=

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Ranfox ma jan 13, 2014 4:21 pm

    Yay voor marathons spelen met zware effecten:


    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Nekotaku wo sep 10, 2014 2:08 pm

    Goed nieuws, stepfans! Gpop heeft een nieuwe Touhou pad pack aangekondigd. Het is de zesde uit de reeks. De vorige behoren tot m'n favoriete packs en ik keer er altijd naar terug bij het spelen. Dus ik kijk erg uit naar deze!


    Overigens, er worden inzendingen voor het pack aanvaard, dus dit is je kans om een eigen Touhou stepchart in de kijker te zetten. Waarschijnlijk zal je wel meerdere moeilijkheidsgraden moeten bieden, dus een inzicht in wat geschikt is voor beginners zowel als gevorderden is nodig.
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van TH-chen wo sep 10, 2014 2:25 pm

    Wow SUPER VET~!!!

    Gesponsorde inhoud


    DDR, StepMania en (Open)ITG Empty Re: DDR, StepMania en (Open)ITG

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 2:02 am