Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
Pyonta-kun
Shiro
Tanshu
Urameshiya
LightSpeedReisen
Sophie
Scarlet
komodostache
12 plaatsers

    vraag om uitleg (cosplay)

    Toumyon
    Toumyon
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : "The world you live in, is i."

    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Toumyon do apr 18, 2013 8:27 pm

    Ik moet me aansluiten bij Tanshu hier, ik zelf wil graag cosplayen enzo, maar ik ben dus totaal niet handig met naald en draad...of te wel naaien.
    Sorry Skip maar je laat het inderdaad zo klinken alsof het echt kei makkelijk is. ^^;

    Ik vind gewoon ook dat, maakt niet uit, gekocht of gemaakt, het de cosplay niet maakt...nee het gaat ook deels om de drager, en of het een beetje bij je karakter past of als je je er naar gedraagt, dat geeft ook een mooi beeld, en verdient ook naar mijn mening wat respect.
    Respect voor mensen die het zelf maken.
    Maar stamp mensen niet weg met hen cosplays die het niet kunnen.
    Is all im saying.
    211nafsimreK
    211nafsimreK
    Onsterfelijk


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Crazy lego builder.

    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van 211nafsimreK do apr 18, 2013 9:14 pm

    Tja, als ik zelf kostuums kón maken, dan deed ik het wel, maar zo makkelijk is het niet.

    Ik heb zelf 2 3 cosplays gekocht, en ik draag ze op cons.
    Het "costume" gedeelte heb ik, het "play" gedeelte laat ik grotendeels weg reden daarvoor is: schaamte ///

    Naja, er zijn mensen die vinden dat het play gedeelte erbij hoort, maar ik vind zelf dat het niet een kwestie is van leven of dood.. je wilt het, of je wilt het niet, dat is mijn beleving iig~
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Nekotaku do apr 18, 2013 9:59 pm

    De hele discussie over zelfgemaakt versus gekocht en op welke manier het een hobby vormt verdoezeld volgens mij een erg belangrijk aspect van het cosplayen, en volgens mij de reden dat het ooit in eerste instantie is ontstaan. Trouwens de reden waarom ik van alle mogelijkheden Nozomu Itoshiki uitkoos voor de enige cosplay die ik ooit deed.
    Dat je een personage zodanig interessant of leuk vind, dat je dit personage gedurende een dag wil belichamen. Kely drukte dit het best uit.

    Als ik effe cliché mag zijn... Je echte cosplay zit van binnen. Of je nou een peperduur kostuum hebt laten maken, alles zorgvuldig zelf hebt samengesteld en genaaid, of iets van eBay hebt besteld dat in serie wordt gemaakt... Van zodra je een personage begrijpt, en erin slaagt die kleine details die hem of haar zo herkenbaar maken correct neer te zetten, is je cosplay geslaagd.
    Het ontroert me om mensen die misschien in hun dagelijkse leven groot gebrek aan zelfvertrouwen hebben op een con te kunnen zien opgaan in hun rol, ongeacht hun kostuum of uiterlijk.
    211nafsimreK
    211nafsimreK
    Onsterfelijk


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Crazy lego builder.

    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van 211nafsimreK do apr 18, 2013 10:11 pm

    Nekotaku schreef:De hele discussie over zelfgemaakt versus gekocht en op welke manier het een hobby vormt verdoezeld volgens mij een erg belangrijk aspect van het cosplayen, en volgens mij de reden dat het ooit in eerste instantie is ontstaan. Trouwens de reden waarom ik van alle mogelijkheden Nozomu Itoshiki uitkoos voor de enige cosplay die ik ooit deed.
    Dat je een personage zodanig interessant of leuk vind, dat je dit personage gedurende een dag wil belichamen. Kely drukte dit het best uit.

    Als ik effe cliché mag zijn... Je echte cosplay zit van binnen. Of je nou een peperduur kostuum hebt laten maken, alles zorgvuldig zelf hebt samengesteld en genaaid, of iets van eBay hebt besteld dat in serie wordt gemaakt... Van zodra je een personage begrijpt, en erin slaagt die kleine details die hem of haar zo herkenbaar maken correct neer te zetten, is je cosplay geslaagd.
    Het ontroert me om mensen die misschien in hun dagelijkse leven groot gebrek aan zelfvertrouwen hebben op een con te kunnen zien opgaan in hun rol, ongeacht hun kostuum of uiterlijk.
    100% mee eens Neko, mooi gesproken.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Urameshiya do apr 18, 2013 10:57 pm

    Skip schreef:Jezus wat een shitstorm, was er maar zoveel discussie over weerwolven! Iniedergeval:

    Urameshiya schreef:
    Skip schreef:Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.

    Ligt het aan mij, of klinkt dat een beetje neerbuigend? Maar aangezien 'echte' cosplayers blijkbaar niet 'voor de lol' cosplayen, ben ik wel benieuwd waar die het dan voor doen. Is de hobby voor hen (jou) een beroep? Een religie soms? Of een weg naar verlichting misschien? k=w=

    Je begrijpt me totaal verkeerd.
    Met 'echte' cosplay refereerde ik naar de term 'costume play', wat betekend spelen in kostuum, dus roleplayen. Natuurlijk is dit ook voor de lol, maar dit is anders dan mensen die het slechts voor het kostuum doen.
    Ik heb nooit gezegd dat er een groep is die het niet voor de lol doet, alleen dat mensen er op verschillende manieren lol aan beleven. (Hoewel er misschien 5 mensen hooguit ter wereld zijn die het als beroep doen).
    Misschien begreep ik jouw post inderdaad niet goed, maar je interpreteert de mijne ook verkeerd. Ik begrijp namelijk best dat je wilde aangeven dat er meerdere soorten cosplayers zijn, en dat punt bestrijd ik ook niet. Je beschrijving van de twee soorten cosplayers die je (misschien bij wijze van voorbeeld, maar daar gaat het nu niet om) noemt, is echter niet neutraal. Daarbij doel ik specifiek op de paar zinnen die ik als eerste citeerde in mijn vorige post. Ik zou die nu woord voor woord kunnen gaan analyseren om aan te tonen wat ik bedoel, maar ik denk dat we het ook zonder dat ik dat doe eens kunnen worden dat uit je post duidelijk werd dat je mensen die hun eigen kostuum maken 'meer' cosplayer vind dan de mensen die dat niet doen. Dat is waar ik bezwaar tegen had.

    Overigens ben ik het ook niet eens met je interpretatie van het woord cosplay als 'roleplayen in kostuum'. De betekenis van een woord wordt niet gedicteerd door de oorsprong ervan, maar door het gebruik. Cosplay duidt volgens mij, volgens wikipedia en volgens verschillende Japanse woordenboeken op het verkleden als personages uit manga/game/anime/enzovoorts (met in sommige definities de toevoeging dat dit ter vermaak gedaan wordt), zonder dat daar een rollenspel aan te pas hoeft te komen. Ik denk dat de meeste mensen hier het ook zo op zouden vatten. Natuurlijk staat het je vrij om te vinden dat er een rollenspel bij hoort, maar je erop beroepen dat er 'play' in het woord zit maakt van die mening geen feit.

    In een dusdanig breed gedefinieerde activiteit als cosplay, bepaalt ieder zijn eigen spelregels. Wat je er leuk aan vindt of ermee wilt bereiken, en op welke manier je dat wilt doen (of je zelf kostuums wilt maken of kopen, bijvoorbeeld) is dus een volledig vrije keuze. Ik vind het daarom niet op z'n plaats om in een eerste uitleg over de betekenis van cosplay daar waardeoordelen aan die keuzes te verbinden, omdat het daardoor zou kunnen gaan lijken alsof jouw spelregels nu eenmaal horen bij wat cosplay is. (En ja, stellen dat bepaalde mensen cosplay minder serieus nemen, impliceert wel degelijk dat zij minder horen bij de categorie 'cosplayer'.)

    Stellen dat iemand die niet meedoet aan competities cosplayt voor spek-en-bonen, zou vanuit mijn optiek dus ook niet terecht zijn. Als die persoon zijn eigen doelen probeert te bereiken in het cosplay - en als diegene niet meedoet aan competities wil dat waarschijnlijk zeggen dat het winnen van competities niet onder die doelen valt - dan is het voor die persoon, binnen zijn of haar eigen spelregels, wel degelijk serieus wat hij/zij doet.

    Nu snap ik best dat we allemaal geneigd zijn om, zoals bij alles eigenlijk, anderen naar onze eigen spelregels te beoordelen. Dat kan ik je dus ook moeilijk kwalijk nemen. Je zegt er ook netjes bij in je vorige post dat je het hebt over jouw persoonlijke opvatting van serieus cosplayen. Daar kan ik dus niet over klagen.
    Waar ik moeite mee had, is dat je jouw spelregels leek te presenteren als onderdeel van de definitie van cosplay waar Stache en Kries naar vroegen.

    Als ik dit allemaal zo ernstig op een rijtje zet klinkt het alsof het een reusachtig probleem is, maar dat is het natuurlijk niet, en ik begrijp natuurlijk best dat je absoluut geen kwaad in de zin had of hebt. Daarnaast heb ik net als Tanshu een hoop respect voor mensen die hun eigen kostuums kunnen maken, net zoals ik respect heb voor mensen die heel goed Legomodellen van kermisattracties kunnen maken, of mensen die heel goed Hisoutensoku kunnen spelen. Maar net als met Legomodellen of Hisoutensoku, is het niet iets wat ik zelf wil leren of waar ik mijn eigen succes aan zou willen meten. En net zoals het niet competitief spelen van Hisoutensoku mij niet het recht ontneemt mezelf een Touhou-fan te noemen, kan ook niemand me wijsmaken dat een cosplayer eigenlijk zelf kostuums hoort te maken om een serieuze cosplayer te zijn.

    Zo. Ik heb nu in een heel lang verhaal betoogd wat Tanshu in een paar regels kon, maar debatteren over dit soort dingen is best leuk. Trouwens, ik vind het zoals ik al zei wel degelijk respect waard dat jij wel je eigen kostuums kunt maken, dus vat het feit dat ik hier zo'n punt van maak vooral niet op als een aanval op jouzelf of je hobby's.

    Gesponsorde inhoud


    vraag om uitleg (cosplay) - Pagina 2 Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 7:16 pm