Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+4
Graan
Gemu
Urameshiya
Manfred
8 plaatsers

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Manfred
    Manfred
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Manfred di feb 24, 2015 12:43 am

    Hallo allemaal,

    Geen idee of dit al bij jullie bekend is:
    In onderstaande aflevering van het engelstalige TV-programma "Imagine-Nation", gemaakt door de Japanse staatsomroep NHK, zit vanaf ongeveer 6:00 een vrij lang interview met ZUN, waarin hij onder andere demonstreert hoe hij zijn games bijregelt om de juiste mate van (on)speelbaarheid te verkrijgen. Ook vertelt hij over het belang van de muziek voor de spelbeleving. De aflevering is voor het eerst uitgezonden op 6 januari 2015.

    Imagine-Nation "Toho Project":
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Urameshiya di feb 24, 2015 6:45 am

    Ik had het nog niet eerder gezien, maar wauw, dat was puur goud. Nee, niet de inhoud, maar de Google Translate-kwaliteit voice-overs. Hoe kan iemand dit inspreken zonder zich te realiseren dat de tekst zichzelf meerdere keren tegenspreekt?
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Gemu di feb 24, 2015 10:25 am

    De inhoud van het interview met ZUN is interessant, maar die intro-informatie slaat alles.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Graan di feb 24, 2015 6:01 pm

    Die heb ik recentelijk bekeken. Cool om ZUN aan het werk te zien, en ook opvallend hoe hij met een controller speelt.
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Helepolis wo feb 25, 2015 8:54 am

    Oh dit is compleet gemist hier? Het interview is inderdaad alweer weekje of 3 oud gok ik. Had het live bekeken op me werk (zonder geluid) en thuis daarna weer met geluid.

    Er is nogal wat onenigheid in de gemeenschap over de definities, namen en uitleg. Natuurlijk zullen mensen altijd over iets zeuren, maar het is wel amuserend om te horen dat Reimu een (als ik me goed herinner) " Flying Shaman Danmaku Miko" werd genoemd, ofzo.

    In principe was het gedeelte met ZUN meest interessante. Hij verklaarde namelijk dat hij eerst werkt aan de BGM/Theme en vervolgens daar omheen zijn fantasie loslaat. De muziek is dus centraal en reflecteert de stage/boss.

    Daarnaast bevestigd hij ook (zoals velen vermoedden) dat hij de attack/waves/gebeurtenissen synct op de muziek. Oog voor detail.

    Als Danmakufu scripter sprak dit mij allemaal erg aan.

    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Maribel Hearn wo feb 25, 2015 9:38 am

    Oh wow, dat hier nu pas een topic voor is (had het misschien zelf moeten maken XD). Hier had ik al weken geleden om lopen facepalmen! (zie het flying shaman verhaal etc.) In elk geval, het daadwerkelijke interview met ZUN was wel interessant, al was die voice-over stem vreselijk... XD De rest van de video heb ik heerlijk om kunnen lachen.

    "The fans love its attractive characters!" en dan inzoomen op Sakuya. Ahahahahaha XD
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Urameshiya wo feb 25, 2015 10:22 am

    Maribel Hearn schreef:Oh wow, dat hier nu pas een topic voor is
    Tsja, het is nog altijd zoals het in de beschrijving van dit subforum staat, hè. We hebben hier geen tengu om nieuwstopics te maken, dus dat zul je zelf moeten doen. k;P
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van redtails wo feb 25, 2015 12:38 pm

    ik heb dit interview een tijd terug ook live gezien op de webstream, en daarna nog een keer of twee op youtube om het in iets meer detail te bekijken. Het interview met zun was erg leuk en informatief, ook om iets meer te zien over hoe de beste man te werk gaat bij het prepareren van z'n estrogene lasershow

    Alhoewel ik nog steeds erg geinteresseerd ben in de exacte details achter de code. Ik vermoed dat zun een soort arbritraire scriptingtaal heeft gemaakt (of afgekeken van anderen) waarin hij de danmaku patronen kan inserteren. Op deze wijze is z'n game engine veel beter te overzien, makkelijker te schrijven, en uiteraard meer modulair. Binnen die scriptingtaal kan hij dan parameters on-the-fly aanpassen om een spellcard lastiger of makkelijker te maken (zoals met de kogelgrootte wat hij in de video liet zien). De developer's versie (zoals hij zelf al aangaf) bevat een paar elementen die niet in de speelbare engine zitten, zoals de mogelijkheid om "door te spoelen", om snel naar een bepaald deel van een spellcard te gaan

    Die twee slijmerige TV hosts zijn niet echt uit te staan in mijn mening, en Japans vertalen naar het Engels blijkt nog steeds erg lastig te zijn (vreemd eigenlijk, het is wel een publieke omroep?). Dus erg veel vertaalfouten. Ik zeg " vertaalfouten" omdat ik vermoed dat ze het Japanse wikipedia artikel over Touhou project wel kunnen lezen, hoop ik. Ondanks dat rare gedoe om het interview heen, ben ik nog steeds erg blij dat dit op TV is gekomen. Vergelijkbare Westerse uitzendingen (zoals onlangs een uitzending van het Franse Arte) zijn erg negatief over otakucultuur en markeren het al snel als "bizar". (denk maar aan Man Bijt Hond, die TV show kan ook alleen maar satirisch doen over alle onderwerpen die ze behandelen, waardeloze uitzendingen dus). Deze TV uitzending benaderde Touhou als moderne cultuur zonder te focussen op negatieve aspecten, en vooral te laten zien hoe leuk het kan zijn
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Graan wo feb 25, 2015 10:33 pm

    Helepolis schreef:In principe was het gedeelte met ZUN meest interessante. Hij verklaarde namelijk dat hij eerst werkt aan de BGM/Theme en vervolgens daar omheen zijn fantasie loslaat. De muziek is dus centraal en reflecteert de stage/boss.

    Daarnaast bevestigd hij ook (zoals velen vermoedden) dat hij de attack/waves/gebeurtenissen synct op de muziek. Oog voor detail.

    Ik kan me herinneren dat hij eerder zoiets gezegd heeft, maar dit is wel de reden waarom. Het is gemakkelijker om eerst de muziek te maken en daarna de rest, omdat muziek onder meer restricties werkt (het is lastiger om muziek op een spel te fitten dan andersom). Dit geldt ook voor video's etc.
    Manfred
    Manfred
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Manfred wo feb 25, 2015 10:34 pm

    redtails schreef:...z'n estrogene lasershow
    Ik moest erg lachen om het hier gesuggereerde verband met eisprong en maandstonde.
    Helepolis
    Helepolis
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Helepolis do feb 26, 2015 10:15 am

    Graan schreef:
    Ik kan me herinneren dat hij eerder zoiets gezegd heeft, maar dit is wel de reden waarom. Het is gemakkelijker om eerst de muziek te maken en daarna de rest, omdat muziek onder meer restricties werkt (het is lastiger om muziek op een spel te fitten dan andersom). Dit geldt ook voor video's etc.
    Voor Defence of the Shrines 2nd Trailer video had ik ook de inspiratie uitgeput uit de muziek voornamelijk. Ik hoorde de muziek en beeldde mij alle gevallen in. En daaromheen bouw je dan je werk.

    Net als in een interview lang lang geleden dat ZUN ook zei dat UFO Stage 1 BGM een van de meeste oppeppende stukken was die hij had gemaakt.

    Of zoals hij 10D Stage 4 BGM noemt: Het gevoel alsof je aan het rennen bent in een grot. Ik kan gewoon letterlijk "voelen" wat hij ermeel bedoeld als ik dit lees. Want voordat ik dat interview las over 10D stage vond ik al dat je als de player aan het "rushen/rennen" was.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Reym do feb 26, 2015 5:04 pm

    redtails schreef:ik heb dit interview een tijd terug ook live gezien op de webstream, en daarna nog een keer of twee op youtube om het in iets meer detail te bekijken. Het interview met zun was erg leuk en informatief, ook om iets meer te zien over hoe de beste man te werk gaat bij het prepareren van z'n estrogene lasershow

    Alhoewel ik nog steeds erg geinteresseerd ben in de exacte details achter de code. Ik vermoed dat zun een soort arbritraire scriptingtaal heeft gemaakt (of afgekeken van anderen) waarin hij de danmaku patronen kan inserteren. Op deze wijze is z'n game engine veel beter te overzien, makkelijker te schrijven, en uiteraard meer modulair. Binnen die scriptingtaal kan hij dan parameters on-the-fly aanpassen om een spellcard lastiger of makkelijker te maken (zoals met de kogelgrootte wat hij in de video liet zien). De developer's versie (zoals hij zelf al aangaf) bevat een paar elementen die niet in de speelbare engine zitten, zoals de mogelijkheid om "door te spoelen", om snel naar een bepaald deel van een spellcard te gaan

    Die twee slijmerige TV hosts zijn niet echt uit te staan in mijn mening, en Japans vertalen naar het Engels blijkt nog steeds erg lastig te zijn (vreemd eigenlijk, het is wel een publieke omroep?). Dus erg veel vertaalfouten. Ik zeg " vertaalfouten" omdat ik vermoed dat ze het Japanse wikipedia artikel over Touhou project wel kunnen lezen, hoop ik. Ondanks dat rare gedoe om het interview heen, ben ik nog steeds erg blij dat dit op TV is gekomen. Vergelijkbare Westerse uitzendingen (zoals onlangs een uitzending van het Franse Arte) zijn erg negatief over otakucultuur en markeren het al snel als "bizar". (denk maar aan Man Bijt Hond, die TV show kan ook alleen maar satirisch doen over alle onderwerpen die ze behandelen, waardeloze uitzendingen dus). Deze TV uitzending benaderde Touhou als moderne cultuur zonder te focussen op negatieve aspecten, en vooral te laten zien hoe leuk het kan zijn


    Imagine-Nation is ook wel een programma met een behoorlijk grote cringe-factor (vind ik), ik moest het een paar keer kijken voor Politiek (studeer japans) en ik cringede mezelf bijna door het raam heen. (die aflevering ging over 'waarom is manga zo japans' en het klonk zo allemaal zo stereotiep, en de programmamakers doen alsof Japanse popcultuur helemaal het einde is. Japanse popcultuur is natuurlijk wel cool maar ik moest er gewoon erg om cringen. aaagh)

    (off-topic: nu moet ik denken, wat als er een nederlands programma bestaat wat over nederlandse cultuur gaat, en gaat doen alsof Fr/ans B///au//er muziek helemaal het einde is, en om de 10 seconden roept "OMFG dit is zo geweldig")
    Manfred
    Manfred
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Manfred do feb 26, 2015 9:44 pm

    Haha, ik had niet voor niets een tijd opgegeven vanaf wanneer je "veilig kunt kijken.

    Gelukkig maakt NHK International ook nogprogramma's die wel een feest zijn om naar te kijken, bijvoorbeeld "BEGIN Japanology", een langlopende serie waarin ze telkens één enkel onderwerp respectvol en vrij diepgaand behandelen. De presentator Peter Barakan is van gemengd Pools-Joodse / Burmeese afkomst, is opgegroeid in Engeland, en leeft sinds 1974 in Japan, dus dat zit ook al mee.

    Gesponsorde inhoud


    ZUN interview in NHK "Imagine-Nation" Empty Re: ZUN interview in NHK "Imagine-Nation"

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 10:26 am