Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
BaksteenComrade
Sophie
Reym
draakedan
Nekotaku
9 plaatsers

    Papercraft

    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Papercraft Empty Papercraft

    Bericht van Nekotaku ma okt 28, 2013 9:01 pm

    Voor wie hier nog niet mee bekend is, eerst een klein woordje uitleg over wat papercraft is.
    Papercraft is het maken van figuurtjes met behulp van stukjes papier die je uitsnijdt (en/of uitknipt), vouwt en dan aan elkaar bevestigt, meestal met behulp van lijm. Niet te verwarren met origami, waar je begint met een enkel vierkant stuk papier en je enkel mag vouwen, niet snijden. Bij papercraft begin je meestal met een template die je afdrukt op één of meerdere vellen papier, met de juiste kleurtjes en texturen. Deze worden dan zorgvuldig uitgesneden. Dat kan best met een geschikt mes, maar voor minder lastige stukjes kan een schaar ook dienen. Sommige lijnen worden gevouwen om het stukje de juiste hoeken te geven, en met behulp van flapjes papier die niet zichtbaar zijn in het uiteindelijke model wordt het aan andere delen gelijmd. Het uiteindelijke resultaat is een figuur die er vaak wat polygonaal uitziet, zoals in computerspellen van het PSOne en Nintendo 64 tijdperk. Hoe meer "polygonen", hoe gedetailleerder het model, maar ook hoe lastiger te maken. Soms worden vlakken ook gebogen en dan vastgelijmd, zonder plooien, wat een nog overtuigender en organischer uitzicht oplevert.

    Papercraft wordt van zowat alles wat je kan bedenken gemaakt. Personages uit games en anime, modellen van ruimteschepen en gebouwen, allerhande voorwerpen... En natuurlijk Touhou personages!
    Men begint meestal met het modelleren van het onderwerp in geschikte software. Om er papercraft templates uit te krijgen, is er een handige applicatie genaamd Pepakura. De naam is een portmanteau van "paper" en "craft", maar dan een beetje op z'n Japans. Er is een gratis versie die je toelaat om papercraft modellen en templates te bekijken. De designer versie, om templates te genereren op basis van modellen en te bewerken, is betalend.

    Hier is een voorbeeld van een eenvoudige Cirno papercraft.
    Spoiler:

    Deze Utsuho heeft meer afgeronde vormen, wat ondanks de eenvoud toch veel karakter geeft.
    Spoiler:

    Al veel complexer is deze Yukari. Een model als dit kost behoorlijk wat tijd om uit te snijden en te bouwen.
    Spoiler:

    Ervaren papercrafters laten zich door geen enkele mate van complexiteit afschrikken. Getuige deze Mokou, gebaseerd op een figure van Griffon.
    Spoiler:




    Wat heb je allemaal nodig om aan papercraft te beginnen?
    Wel, eigenlijk kan je met een minimum aan geld deze hobby aanvatten. De materialen die je voor het comfortabel werken zeker wil hebben zijn:

    • Lijm. Speciale papierlijm is wenselijk. Met één tube kom je al erg ver, want je gebruikt maar kleine hoeveelheidjes. Vloeibare, sneldrogende lijm is beter dan sticks en pasta's zoals Pritt.
    • Een snijmes. Scharen, zelfs fijne hobbyschaartjes, zijn al snel onhandig voor moeilijkere projecten. Een breekmes kan helpen, maar speciale hobbymessen als X-Acto zijn nog beter. Vervangmesjes kan je in grote aantallen kopen voor een voordelige prijs.
    • Een pincet met fijne punten. Veel gemakkelijker om op moeilijk te bereiken plaatsen stukjes te bevestigen. Kost erg weinig en gaat lang mee.
    • Een liniaal om te helpen met snijden en inkerven. Best van metaal om te voorkomen dat er stukjes afgesneden worden (kan gebeuren met hout).
    • Iets om papier lichtjes te kunnen inkerven voor het plooien van erg fijne stukjes. Een naald of reeds bot mesje werken goed.
    • Paperclips. Je kan deze buigen en plooien tot gereedschapjes die precies de juiste lengte en vorm hebben om van binnenuit gelijmde oppervlakken aan te drukken.
    • Een snijmat. Deze kan je al voor een paar euro kopen en gaan een poosje mee. Ze zijn van het type zoals je ziet in de Mokou foto hierboven.


    Voor eenvoudige papercrafts is niet al het bovenstaande essentiëel. Met lijm, een schaar en paperclips heb je al voldoende materiaal om iets zoals de Cirno of Utsuho hierboven te maken!

    Verder zal je nog de templates moeten kunnen afdrukken, natuurlijk. Dit kan thuis met een printer, of in een printshop. In beide gevallen wil je iets dikker papier dan het gewone spul. De dikte van papier wordt uitgedrukt als gewicht per vierkante meter. 120 gram/m² is een uitstekende keuze, die voor modellen tot een redelijke afmeting een stevig resultaat oplevert, en toch bruikbaar blijft voor fijne stukjes. Voor grote modellen is dikker papier aan te raden, en voor heel fijne details ga je misschien iets dunner moeten gaan. Maar met 120 g/m² zit je voor de meeste projecten goed.
    De dichtheid van de inkt bij het drukken wordt vaak opgegeven als DPI (dots per inch). Een veelvoorkomende standaardwaarde is 300 DPI. Dit ziet er al prima uit, maar om de kleuren nog levendiger te maken is iets als 600 DPI meer aan te raden. Voor heel fijn getextureerde modellen wil je misschien op een heel hoge setting laten printen.
    Zelf printen is over het algemeen voordeliger. Maar bij een degelijke printshop kan je terecht voor kleurenprints met de juiste papierdikte, DPI en zaken zoals dubbelzijdig printen (zie verder). Afhankelijk van het model kost dit van een euro tot een stuk meer, dus vraag misschien eerst wat de kostprijs voor kleurenprints met de gekozen papierdikte en DPI is. Al bij al zal je toch voor niet al te veel geld kunnen beginnen aan iets waar je een hele tijd mee bezig bent.
    Als je niet thuis print, is het best om minstens twee exemplaren te laten afdrukken. Dan heb je een reserve als je een foutje maakt bij de eerste (wat snel gebeurd is) of niet tevreden bent over het resultaat van een bepaald stukje. Let er ook op dat je soms bepaalde bladzijden dubbelzijdig moet printen (een blad met het daaropvolgende pagina op de achterkant). Dit is nodig indien er stukjes zijn waarbij beide zijden zichtbaar zijn en dezelfde of een verschillende kleur moeten hebben.




    Na deze introductie tot de basisconcepten en uitleg over hoe je er zelf aan kan beginnen, is deze thread de plaats om je eigen papercrafts te plaatsen. Of het nu templates zijn die je online hebt gevonden en wilt delen, hebt gemaakt en wil tonen, of zelfs volledig originele werken, hier is het allemaal welkom!

    Hier alvast een afbeelding van een schattige Kogasa papercraft die ik heb gemaakt naar aanleiding van de 1001 threads viering voor onze illustere forumleider.
    Papercraft Izxa

    Ik heb het model niet zelf gemaakt. Het is een model van Ponta, gebruikmakend van een standaard template van Graphig. Er zijn veel figuurtjes met deze template, waaronder een hoop van Touhou.
    draakedan
    draakedan
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : het fourm spammen met Kanako en iets met internet connecties...

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van draakedan di okt 29, 2013 2:39 pm

    ik heb 5 touhou papercraft (3 originele papercraft en 2 waarvan de template op internet is gevonden) en 3 non-touhou papercraft (een daarvan is van niet origineel)

    kanako:
    okuu:
    die zijn van het internet

    onbashira:

    onbashira 2:

    shineawa:
    die heb ik zelf gemaakt




    de non-touhou papercraft

    garlic:
    die is de niet origineel

    clutch:

    R2D2:
    die zijn origineel
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Reym di okt 29, 2013 7:58 pm

    Awww~ zo schattig!

    Ik wil ook een keertje papercraften, maar ik ben niet zo heel erg handig met lijm :c. Oefenen, oefenen, oefenen wordt dat :3
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Sophie wo okt 30, 2013 11:47 am

    Papercraft is leuk! Ik heb voor Pyonta meerdere papercraft gemaakt en in onze huiskamer stond een hele tijd een Totoro papercraft.

    Ik heb ooit geprobeerd Suwako te maken (de moeilijkste versie, die ook enigsinds wat weg heeft van Griffon), maar ik kwam vast op de handen. Ik snapte gewoon niét hoe die in elkaar zaten, zelfs niet met pepakura.

    Uiteindelijk heb ik Pyonta aan Pyonta gegeven en ben ik weer iets anders gaan maken.
    draakedan
    draakedan
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : het fourm spammen met Kanako en iets met internet connecties...

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van draakedan wo okt 30, 2013 1:11 pm

    ik heb op m'n computer nog een template voor nue (een van de moeilijkste versies) maar ik had nog geen tijd gehad om die proberen te maken
    avatar
    BaksteenComrade
    Opperbevelhebber op de Oceaan van Hakugyokuro


    Papercraft Empty Touhou papercraft

    Bericht van BaksteenComrade ma nov 04, 2013 11:55 pm

    Het Touhou papercraft topic
    Had niks te doen en het is laat zo intro komt morgen wel.

    Papercraft sheets zijn te downloaden hier.
    password: Hakugyokuro

    Als je nog beschikking hebt over papercraft sheets, stuur een pm of skype dan kan ik ze aan de download tool toevoegen.

    Nogmaals excusses voor weinig content het is laat ik update morgen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Urameshiya di nov 05, 2013 12:46 am

    Zelden heb ik twee topics samen mogen voegen die zo perfect bij elkaar pasten als deze twee.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Reym di nov 05, 2013 11:11 am

    Oooh, ik wil die Kogasa maken (^u^). Dit weekend...
    Kogasa54
    Kogasa54
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Ik leer het Nederlands voor maar een jaar en ik doe het heel erg goed (volgens iedereen) Ook ben ik een fabulous koto

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Kogasa54 di nov 05, 2013 12:24 pm

    Ooh, ik wil ook wat papercraft te maken! Zou een leuk kleine project te werken op :3 (ik heb nog nooit een Touhou werk maken; behalve tekening te maken) maar ik weet het niet waar ik zou krijgt de paper spullen...
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Reym za nov 09, 2013 6:03 pm

    Kogasa54 schreef:Ooh, ik wil ook wat papercraft te maken! Zou een leuk kleine project te werken op :3 (ik heb nog nooit een Touhou werk maken; behalve tekening te maken) maar ik weet het niet waar ik zou krijgt de paper spullen...
    Ik denk dat je het beste zo'n 'bouwplaat' kan vinden en die printen. (Bijvoorbeeld de download-link in Omekeki's post hierboven)


    Ik heb vandaag die ene Kogasa papercraft gemaakt van Ponta
    Papercraft E0XW4HV
    Papercraft HHEGxyE
    Ze is zoooo cuuuuute <3
    Ik vond het alleen moeilijk om het stokje van haar paraplu te vouwen, daarom heb ik die maar wat simpeler gedaan. Het waren zulke kleine randjes.
    Dit smaakt naar meer! Ik wil zeker meer papercrafts maken, het was zo leuk en het resultaat is schattig~
    draakedan
    draakedan
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : het fourm spammen met Kanako en iets met internet connecties...

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van draakedan za nov 09, 2013 6:42 pm

    ik heb eindelijk een orginele papercraft gemaakt dat geen onbeshira of zo... (als je het als een yukkuri ziet k;P ) het is................ een yukkuri kanako (het is niet echt een yukkuri, maar omdat het nog geen lichaam heeft... :o ) ik ga later nog het lichaam maken
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Reym za nov 09, 2013 7:56 pm

    Ik probeer nu een bouwplaat te maken voor Yatsuhashi Tsukumo in de stijl van Ponta... hopen dat het lukt.

    Hier nog wat linkjes naar sites met papercraft stuff:
    http://www.niseke.com/download/
    Op deze site staan ook wat papercrafts die er leuk uitzien. Het is niet alleen Touhou, er staan ook wat dingetjes op uit andere series en Vocaloid.
    Yukkureimu en Yukkuri Marisa, dat ene Eirin-dingetje uit die videos van IOSYS (weet de naam er niet meer van), en een Tewi. Ik heb er nog niks van gemaakt, maar het ziet er wel tof uit.

    http://paperkraft.blogspot.nl/
    Als je hier in het zoekbalkje Touhou intypt, krijg je allemaal Touhou papercrafts die variëren in moeilijkheidsgraad. Ze hebben hier ook andere Ponta dingen.
    Er staan allerlei soorten paperkrafts verzameld (met links die naar andere sites gaan), ook veel Pokemon.

    http://paperkraft.blogspot.nl/2008/10/code-geass-papercraft-kaguya.html
    Dit is een hele ingewikkelde Kaguya Houraisan maar om een of andere reden staat er Code Geass in de titel.

    http://www.papercraftmuseum.com/?s=touhou
    Hier nog wat papercrafts.


    EDIT:
    Ik heb de Tsukumo bouwplaat af, geprint en in elkaar gezet, en toen kwam ik erachter dat ik de haarband vergeten was, dus die heb ik er nog eventjes opgetekend met m'n stabilos.
    Ik heb een bouwplaat van Ponta overgetrokken, en toen heb ik het aangepast enzo. (het haar, andere dingen, etc). Dus nu moet ik nog een keer een haarband erop tekenen.
    Ik ben van plan als volgende Benben te gaan maken. (dan moet ik eerst weer zo'n plaat tekenen).

    Hier zijn wat plaatjes:
    Papercraft 3BlD0aT

    Dit is een foto van Kogasa en Yatsuhashi. Yatsuhashi is wel net wat kleiner dan Kogasa, het heeft iets met printer-marge instellingen te maken. https://i.imgur.com/9qtf3Lh.jpg

    (dus ff een disclaimer: het vormpje is van Ponta, ik heb zelf Yatsuhashi erop getekend.)
    De Yatsu-bouwplaat kan je hier vinden: https://i.imgur.com/wTx947b.png, de haarband staat er niet op dus als je het wil maken, moet je die er zelf optekenen, of wachten totdat ik het aanpas is :). Let op, de strik gaat op haar rug, niet op haar hoofd. Het regelmatige streepje is een bergvouw en het onregelmatige streepje is een dalvouw.
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Chrono zo nov 24, 2013 8:07 pm

    Ik ben laatst begonnen met een Pokemon papercraft van Weezing en ik ben al aardig op weg, maar nu moet ik de tanden in de mond proberen te krijgen wat vrij lastig is omdat de stukjes erg klein zijn. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen zonder dat mijn creatie een janboel wordt?
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Nekotaku do dec 05, 2013 9:18 pm

    ChronoSchizoShiki schreef:Weet iemand hoe ik dit op kan lossen zonder dat mijn creatie een janboel wordt?
    Zoek ergens een pincet met een fijne punt. Als je dat nergens hebt liggen, koop er eentje. Ze kosten weinig, maar het is een bijna essentiëel hulpmiddel bij papercraft.
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Princess Sylvysprit do dec 05, 2013 10:09 pm

    Ik wou dat ik een printer had, ik heb zulke leuke papercraft templates op 4chan gevonden...

    Gesponsorde inhoud


    Papercraft Empty Re: Papercraft

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 3:36 am