Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
Pyonta-kun
Shiro
Tanshu
Urameshiya
LightSpeedReisen
Sophie
Scarlet
komodostache
12 plaatsers

    vraag om uitleg (cosplay)

    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    vraag om uitleg (cosplay) Empty vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van komodostache do apr 18, 2013 10:10 am

    halo/galo mensen ik en mr.kriesebo hebben gemerkt dat veel van jullie doen aan cosplay,
    nou hebben wij een vraag wat is cosplay precies, we hebben jullie er over horen praten maar we willen het graag precies weten wat het is.

    hopelijk krijgen we snel antwoord.

    gr komodostach/mr.kriesebo
    Scarlet
    Scarlet
    The Scarlet Devil


    Speciale vermogens : Stickers plakken op alles en iedereen

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Scarlet do apr 18, 2013 11:08 am

    Nouw cosplay is een samen stelling uit 2 woorden: Costume Play.
    Men ruipt in de rol van een anim/manga/game/film personage en gedraagt zich dan ook als dit persoon.
    Je bent het personage.

    Zelf doe ik flandre cosplayen.
    Ik voel me in haar cosplay dan ook helemaal haar.
    Ik zal dan ook zo insane mogelijk overkomen!

    Cosplay is voor mij meer dan een hobby, het is voor mij art!
    The art of acting!
    Dus dan kun je zelf weer gaan kijken naar larp :P.

    Cosplay is niet alleen "verkleden als..." Echt niet dus!
    Het is echt detail en acting to me.

    Ik kan hier wel uren over praten, maar ik kan beter zeggen: Als je vragen hebt, vraag het in de chat of aan iemand.
    Topicsen zijn soms best omslachtig... XD en er komen de raarste dingen uit.
    Mij mag je altijd vragen erover stellen.
    Je weet me tevinden immers. :P
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Sophie do apr 18, 2013 12:14 pm

    Er is niet een vast begrip 'Cosplay', het verschilt voor veel mensen.
    Het woord komt inderdaad van costume play, maar het 'play' gedeelte laten veel cosplayers achterwege.
    Echte 'costume play' komt naar mijn mening eerder in de buurt van LARP, het verschil is dat je bij larp vaak een origineel personage maakt, en bij cosplay doe je een bestaand personage na. (En dit bijna altijd ook van een Japanse anime, manga of game).

    Naar mijn mening gaat cosplay dan ook bijna alleen om de kostuums, waar larpers meer RPen.
    Over cosplayers,

    Er zijn cosplayers die zelf alles maken en hier veel tijd in stoppen, fotoshoots doen en soms ook wedstrijden. Hun lol zit grotendeels in het maken van dingen en het daar trots op zijn.

    Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.

    Maar mensen die echt op een conventie roleplayen heb ik niet heel vaak gezien, op wat Hetalia groepjes na. Meestal is iedereen zichzelf, maar dan in kostuum. Dit is natuurlijk met uitzondering van cosplay acts, en fotoshoots waar je poses van je character aan neemt. (en als je op de gang even vriendelijk glimlacht nadat iemand weer 'BAKA' roept).



    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van LightSpeedReisen do apr 18, 2013 2:33 pm

    Skip schreef:
    Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.
    Dit geldt dus niet voor iedereen.
    Maar ja, voor de meeste wel helaas.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Urameshiya do apr 18, 2013 2:45 pm

    Skip schreef:Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.
    Ligt het aan mij, of klinkt dat een beetje neerbuigend? Maar aangezien 'echte' cosplayers blijkbaar niet 'voor de lol' cosplayen, ben ik wel benieuwd waar die het dan voor doen. Is de hobby voor hen (jou) een beroep? Een religie soms? Of een weg naar verlichting misschien? k=w=

    (^Degene die op die vraag antwoordt dat het 'kunst' is, zal ook meteen moeten uitleggen wat 'kunst' dan is, voor ik het als een zinnig argument op kan vatten.)

    Niet vervelend bedoeld of zo, maar ik vind niet dat je cosplayers zo ongenuanceerd kunt opdelen in authentieke cosplayers en spek-en-bonen-cosplayers (want ik heb de indruk dat dat is wat je doet) op basis van of ze hun kostuum zelf naaien of niet. In een discussie met andere cosplayers zou ik me er niet aan storen, maar ik vind het geen manier om cosplay aan mensen uit te leggen die er niets van weten, om eerlijk te zijn... [/rant]
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Tanshu do apr 18, 2013 3:07 pm

    Persoonlijk laat ik het 'play' gedeelte het liefst alleen blijken uit non-verbale signalen zoals poses, manier van lopen, etc. omdat ik echt niet iemand ben van roleplay. En dat gaat me prima af, eigenlijk. Ik zou een ongelofelijke derp zijn als ik de hele dag in-character probeerde te praten. :')
    Skip schreef:Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.
    Aangenomen dat iedereen kan leren naaien wil dat nog steeds niet zeggen dat iedereen ook genoeg geld en tijd heeft om dat ook daadwerkelijk te doen. Het grootste deel van mijn cosplays heb ik niet zelf gemaakt maar dat wil echt niet zeggen dat ik de hobby niet serieus neem. Ik heb veel meer plezier in het dragen van een kostuum dan het maken ervan, en ik weet van mezelf dat ik nooit een zelfgemaakte cosplay op dezelfde kwaliteit zou krijgen als een "kant en klare".

    Shiro
    Shiro
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 26

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Shiro do apr 18, 2013 4:46 pm

    Tanshu schreef:Aangenomen dat iedereen kan leren naaien wil dat nog steeds niet zeggen dat iedereen ook genoeg geld en tijd heeft om dat ook daadwerkelijk te doen.
    Dat je geen tijd hebt kan ik best geloven, maar in mijn ervaring zijn zelfgemaakte cosplays juist goedkoper dan gekochte. (mijn Flandre exclusief vleugels kostte zo'n 22 euro, terwijl je in een winkel minstens 50 betaalt.)

    En het geeft me ook gewoon veel meer voldoening als mensen positief zijn over een zelfgemaakt kostuum. ^^
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator


    Leeftijd : 34
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Pyonta-kun do apr 18, 2013 4:55 pm

    Voordat er hier een heuze cosplay oorlog uitbreekt wil ik graag mijn mening hierover uitspreken.

    Allereerst vind ik dat je cosplay zo mag doen zo ver jij dat wilt en waar jij je goed bij voelt. Zo ver ik weet zijn er veel meningen over wat een coslpay is en wat niet. Sommigen doen een mal hoedje op en vinden dat een cosplay. Anderen vinden dat je pas cosplayed als je alles zelf hebt gemaakt en aan andere bepaalde eisen voldoet. Niemand hoort je erop te beoordelen wat goed of wat fout is. Als jij doet wat je leuk vind, dan is dat goed. Mensen kunnen een mening over je cosplay hebben, maar de waarde van die mening is niet belangrijk als je er niet om hebt gevraagd. Zolang je maar plezier hebt...En dat het enigszins verantwoord is wat je doet (wat ik hiermee bedoel is dat je niet te suggestieve kleding aandoet tot het moment dat anderen om je heen zich erg ongemakkelijk gaan voelen, maar ik denk niet dat dat hier van toepassing is. Just saying)

    Welnu, de discussie die hier boven mij ontketend is in veel verschillende situaties terug te vinden. Persoonlijk speel ik League of Legends. Ik speel veel ranked en heb een gold league status (dat houdt in dat ik ongeveer in de top 10% zit. Of je dit goed vind laat ik aan jouw over). Veel mensen spelen dit spel zonder ranked, "gewoon voor de lol". Deze mensen spelen wel hetzelfde spel maar op een andere manier. Dat is volkomen prima. Ik mag een mening over ze hebben, maar die spreek ik niet uit. Het gaat namelijk niet om wat ik vind, het gaat erom dat zij plezier hebben in wat ze doen en dat ze het spel op hun manier kunnen spelen zoals zij dat willen.

    Je zou kunnen zeggen dat dit een slecht voorbeeld is, maar dat vind ik van niet. Dit is slechts maar een enkele. Er zijn vast meer voorbeelden te noemen over bijvoorbeeld sport.
    Dus, ik kan best begrijp wat Skip zegt. Zij kijkt naar cosplay op een andere manier dan anderen in deze thread. Ik heb zelf mijn Suwako cosplay niet gemaakt. Ik heb hem ook niet gekocht online. Een kennis van me heeft haar voor me gemaakt. Ik heb wel met haar de stof en dergelijke uitgezocht. Ik vind namelijk, en dit is puur mijn mening zoals ik het zie, dat een cosplay waar je zelf de stof en dergelijke uitzoekt meer waarde heeft dan hem online te kopen. Ik zeg wel altijd eerlijk dat ik niet mijn eigen cosplay met mijn eigen handen heb gemaakt.
    Ik kan niet naaien en dat wil ik ook niet leren. Ik snap best dat iedereen het kan leren en ik heb respect voor iedereen die het doet (om van stof een stuk kleding te maken vind ik erg knap en ik vind het erg leuk dat mensen dat kunnen doen en er plezier van hebben).
    Als ik twee cosplayers naast elkaar zie die hetzelfde character cosplayen maar de een heeft hem gekocht van ebay en de ander heeft alles zelf gemaakt, heb ik toch meer respect vvoor de gene die hem zelf heeft gemaakt. Je mag me hierop veroordelen wat je wilt, maar dat vind ik (en weet zeker dat ik niet de enige ben). Dat betekend niet dat ik de ander fout vind ofzo. De cosplayer die het zelf maakt ziet de hobby gewoon op een andere manier als de persoon die de cosplay heeft gekocht. En dat is beide prima. Ik kan met beide cosplayers om gaan, plezier maken en weet ik veel wat. Het ligt er maar net aan waar je als cosplayer de meeste waarde aan hecht en waar je plezier in hebt om te doen.

    Laten wij minder op elkaars woorden letten om verschillen te zien en meer onthouden dat we allemaal dezelfde hobby hebben waarvan we weten dat we dat met plezier doen. Dat is namelijk wat er belangrijk is...Althans, dat is mijn mening.

    EDIT: Ik wilde het ook al zeggen, maar Shiro was me voor. Volgens mij is het zelf maken van een cosplay juist goedkoper, maar ik begrijp dat het meer om de uitdrukken "tijd en geld" ging.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Urameshiya do apr 18, 2013 5:04 pm

    Pyonta schreef:Laten wij minder op elkaars woorden letten om verschillen te zien en meer onthouden dat we allemaal dezelfde hobby hebben waarvan we weten dat we dat met plezier doen. Dat is namelijk wat er belangrijk is...Althans, dat is mijn mening.
    ^Ik denk dat iedereen het met die mening eens is, hoor. Je hoeft je dus niet druk te maken om dreigende oorlogen, denk ik.
    Maar zie het zo: dit topic had in één post klaar kunnen zijn als iemand een link naar een wikipedia-pagina over cosplay gepost had. Dan zou duidelijk zijn wat cosplay is, maar het topic zou dan eigenlijk geen enkel nut dienen. In plaats daarvan geven mensen hun eigen mening over wat cosplay is en over de meningen van anderen daarover, en aangezien niet iedereen dezelfde mening toegedaan is, ontstaat er zo interactie in de vorm van een discussie. Dat is toch juist goed?

    (Ik maak uit de sussende toon van je post op dat jij het niet zo goed vindt, maar misschien vat ik dat verkeerd op.)

    Mocht het zo zijn dat Skip zich persoonlijk aangevallen voelde door mijn reactie of die van anderen, dan bied ik daar bij dezen m'n excuses voor aan. Ik ben het echter sterk oneens met de inhoud van wat ze schreef, en dat wilde ik dus ook laten merken.


    Laatst aangepast door Urameshiya op do apr 18, 2013 5:09 pm; in totaal 3 keer bewerkt
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Tanshu do apr 18, 2013 5:05 pm

    Shiro schreef:
    Tanshu schreef:Aangenomen dat iedereen kan leren naaien wil dat nog steeds niet zeggen dat iedereen ook genoeg geld en tijd heeft om dat ook daadwerkelijk te doen.
    Dat je geen tijd hebt kan ik best geloven, maar in mijn ervaring zijn zelfgemaakte cosplays juist goedkoper dan gekochte. (mijn Flandre exclusief vleugels kostte zo'n 22 euro, terwijl je in een winkel minstens 50 betaalt.)

    En het geeft me ook gewoon veel meer voldoening als mensen positief zijn over een zelfgemaakt kostuum. ^^
    Pyonta-kun schreef:EDIT: Ik wilde het ook al zeggen, maar Shiro was me voor. Volgens mij is het zelf maken van een cosplay juist goedkoper, maar ik begrijp dat het meer om de uitdrukken "tijd en geld" ging.
    Ik heb het niet over een kostuum maken, ik heb het over het leren naaien. Aan een redelijke naaimachine ben je heel wat geld kwijt (voor mijn doen in ieder geval) en dan weet je nog niet eens hoe je er goed mee om moet gaan. Ik kan niet in één dag leren te naaien, dus ik kan me voorstellen dat er ook geld gaat zitten in stoffen om mee te oefenen of "kladversies" te maken. Uiteindelijk zal het zich wel terugbetalen, maar daar heb ik het nu niet over.

    EDIT
    Pyonta-kun schreef:Het ligt er maar net aan waar je als cosplayer de meeste waarde aan hecht en waar je plezier in hebt om te doen.
    ^waarheid


    Laatst aangepast door Tanshu op do apr 18, 2013 5:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator


    Leeftijd : 34
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Pyonta-kun do apr 18, 2013 5:07 pm

    Daar heb je inderdaad een goed punt. Bij die factoren heb ik niet stil gestaan.
    MR.Kriesebo
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : logisch redeneren

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van MR.Kriesebo do apr 18, 2013 5:10 pm

    Bedankt voor alle uitleg!
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Sophie do apr 18, 2013 6:04 pm

    Jezus wat een shitstorm, was er maar zoveel discussie over weerwolven! Iniedergeval:

    Urameshiya schreef:
    Skip schreef:Dan heb je mensen die bijna alles online bestellen, en 'cosplayen voor de lol'. Deze mensen hebben geen zin om moeite te doen om kostuums te maken (geloof me, iedereen kan leren naaien), en beschouwen de hobby waarschijnlijk ook een stuk minder serieus.

    Ligt het aan mij, of klinkt dat een beetje neerbuigend? Maar aangezien 'echte' cosplayers blijkbaar niet 'voor de lol' cosplayen, ben ik wel benieuwd waar die het dan voor doen. Is de hobby voor hen (jou) een beroep? Een religie soms? Of een weg naar verlichting misschien? k=w=

    Je begrijpt me totaal verkeerd.
    Met 'echte' cosplay refereerde ik naar de term 'costume play', wat betekend spelen in kostuum, dus roleplayen. Natuurlijk is dit ook voor de lol, maar dit is anders dan mensen die het slechts voor het kostuum doen.
    Ik heb nooit gezegd dat er een groep is die het niet voor de lol doet, alleen dat mensen er op verschillende manieren lol aan beleven. (Hoewel er misschien 5 mensen hooguit ter wereld zijn die het als beroep doen).


    Urameshiya schreef:Niet vervelend bedoeld of zo, maar ik vind niet dat je cosplayers zo ongenuanceerd kunt opdelen in authentieke cosplayers en spek-en-bonen-cosplayers (want ik heb de indruk dat dat is wat je doet) op basis van of ze hun kostuum zelf naaien of niet. In een discussie met andere cosplayers zou ik me er niet aan storen, maar ik vind het geen manier om cosplay aan mensen uit te leggen die er niets van weten, om eerlijk te zijn... [/rant]

    We hebben het nu over de definitie van het woord cosplayer, en ik wil alleen laten zien dat er niet een goede vaste definitie is, omdat er meerdere soorten cosplayers zijn.

    Persoonlijk vind ik dat je cosplayers die hun kostuum kopen en cosplayers die zelf kostuums maken niet over een kam kunt scheren, omdat het verschillende hobbys zijn naar mijn mening. De hobby van het naaien en iets produceren, en daarnaast de hobby van het... lol hebben in cosplay?

    Ik heb nooit gezegd dat zij voor spek en bonen zijn, maar zij hebben een andere belevenis aan cosplay. Als je tegen mij praat over de cosplaywereld dan denk ik aan mijn vrienden die mee doen in de competities, en naar Japan zijn geweest om daar mee te doen met de internationale wedstrijd. Aan mijn vrienden die elke zaterdag gezellig bij elkaar komen om samen aan cosplays te werken. Gekochte kostuums zijn niet toegestaan in cosplay wedstrijden, dus als je het zo bekijkt, ja, die cosplays zijn voor spek en bonen, voor de sier. Maar ik wil niet zeggen dat ze minder zijn, ik heb zelf ook heel veel gekocht zoals Cirno, ik zeg alleen dat je het plezier eraan op een andere manier beleeft dan de voldoening die je kan krijgen als je iets naait.

    Tanshu schreef:
    Aangenomen dat iedereen kan leren naaien wil dat nog steeds niet zeggen dat iedereen ook genoeg geld en tijd heeft om dat ook daadwerkelijk te doen.

    Ik geloof niet in 'geen tijd'. Iedereen heeft tijd, het enige wat je zegt is dat je hogere prioriteiten hebt, dus andere dingen belangrijker vind, en/of geen zin om er aan te beginnen.

    Tanshu schreef:
    Het grootste deel van mijn cosplays heb ik niet zelf gemaakt maar dat wil echt niet zeggen dat ik de hobby niet serieus neem.

    Dat hangt van je definitie van serieus af. Persoonlijk zie ik serieus cosplayen als een vorm van perfectionisme, en ik geloof dat je cosplay beter wordt als je zelf bepaalt welke stof je gebruikt en hoe je iets maakt.
    Ik vind zelf cosplayers vooral serieus als ze mee doen aan wedstrijden, cosplayers die iets maken, hard werken en een doel voor ogen hebben. Wat is het doel van gekochte cosplays? Tsja.. Ik kan er zo snel geen serieus doel bij verzinnen, dus vandaar dat ik persoonlijk 'serieus cosplayen' op deze manier definieer.
    In cosplaywedstrijden worden gekochte cosplays geweigerd.

    Tanshu schreef:
    Ik heb veel meer plezier in het dragen van een kostuum dan het maken ervan, en ik weet van mezelf dat ik nooit een zelfgemaakte cosplay op dezelfde kwaliteit zou krijgen als een "kant en klare".

    Ik heb ook nooit gezegd dat je daar minder plezier aan kunt beleven. Ik heb zelf hele goede tijden gehad in gekochte cosplays, zoals Cirno dus. (Overigens geloof ik wel dat je een zelfgemaakte van betere kwaliteit zou kunnen maken, maar dat ter zijde)

    Tanshu schreef:
    Ik heb het niet over een kostuum maken, ik heb het over het leren naaien. Aan een redelijke naaimachine ben je heel wat geld kwijt (voor mijn doen in ieder geval) en dan weet je nog niet eens hoe je er goed mee om moet gaan. Ik kan niet in één dag leren te naaien, dus ik kan me voorstellen dat er ook geld gaat zitten in stoffen om mee te oefenen of "kladversies" te maken. Uiteindelijk zal het zich wel terugbetalen, maar daar heb ik het nu niet over.

    Als je geld hebt voor een gekochte cosplay heb je ook geld voor een naaimachine.
    Ik werk zelf op een naaimachine die ouder dan ik is, en die werkt prima. Op marktplaats kun je naaimachines kopen voor 20-30 euro en het is ook bijna koninginnedag. Tenzij je met dure zijde of leer werkt is stof behoorlijk goedkoop, meestal maar 3 euro per meter.

    Het punt wat je alleen mist is dat het maken niet gaat om het geld besparen, het gaat om de creativiteit, het perfectionisme en de voldoening als het af is.

    Naaien is een hobby apart (die overigens flink tijd rooft), die gebruikt wordt voor cosplay.
    Daarom zei ik ook cosplayers-die-naaien, en cosplayers-die-kopen.
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van komodostache do apr 18, 2013 7:28 pm

    all 12 antwoorden op een dag mooi zo. (we begrijpen het nu al pittig goed)
    kunnen jullie de discussie hervaten. (zou geweldig (vermaak) zijn om dat te zien).

    p.s of is er niks meer te discussieeren
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Tanshu do apr 18, 2013 7:35 pm

    Begrijp me niet verkeerd, ik heb ontzettend veel respect voor cosplayers die zelf een kostuum kunnen neerzetten. En ik snap heel goed dat mensen zich om verschillende redenen bezighouden met cosplay. Juist daarom vind ik niet dat je ze in hokjes kan stoppen en dan kan zeggen dat de ene groep beter is dan de andere. Ik denk niet dat je dat zo bedoeld hebt, maar zo kwam het over en daarom wilde ik er even iets over kwijt. Ik blijf erbij dat je zelf kostuums maken veel makkelijker laat klinken dan het voor sommige mensen misschien is (waaronder mijzelf).

    Gesponsorde inhoud


    vraag om uitleg (cosplay) Empty Re: vraag om uitleg (cosplay)

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 2:33 am