Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
Nephilith
RemiliaxScarlet
Pshycho Maniac
MR.Kriesebo
Urameshiya
Tanshu
Quwanti
Hakurei Ninja
12 plaatsers

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Hakurei Ninja ma jan 28, 2013 7:38 pm

    Beatrix, koningin van Nederland, heeft vandaag om 7 uur op TV aangekondigd dat ze op 30 april aanstaande (tevens Koninginnedag) op 75-jarige leeftijd zal aftreden. Ze was koningin sinds 30 april 1980, dus precies 33 jaar zal haar koningschap geduurd hebben. Uiteraard zal haar oudste zoon Willem-Alexander dan koning worden, en tevens zal zijn echtgenote prinses Máxima de titel koningin krijgen.
    (Dit laatste viel me op omdat ik me herinner te hebben gehoord tijdens haar verloving dat dit niet het geval zou zijn vanwege haar (toenmaals?) Argentijnse nationaliteit)

    Trouwens betekent dit ook dat we voor het eerst in 4 generaties een koning zullen hebben in Nederland. Dat zal even wennen zijn. ・3・ Naast natuurlijk het feit dat we een nieuwe kop op de munten krijgen en Koninginnedag voortaan Koningsdag zal heten.


    Laatst aangepast door Hakurei Ninja op ma jan 28, 2013 7:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Quwanti
    Quwanti
    Moderator


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Vermogen om pixel art te maken

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Quwanti ma jan 28, 2013 7:41 pm

    Ik heb het idee dat dit bericht voor iedereen wel "zo opeens" was. Ik had niet het idee dat ze nu zou gaan stoppen. Ochja, ik vind het prima. Ik heb niks tegen de monarchie en het mag van mij dus ook zo blijven zoals het is.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Hakurei Ninja ma jan 28, 2013 8:58 pm

    Jah, ze is nog kerngezond. Maar ja, 75-jarige leeftijd en het 200-jarig bestaan van het koninkrijk is inderdaad geen slechte tijd voor een troonswisseling.

    Overigens is Willem-Alexander heel mooi geboren op 27 april, dus Koninginnedag zal vanaf volgend jaar 3 dagen eerder gevierd worden en voortaan 'Koningsdag' heten.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Tanshu ma jan 28, 2013 10:16 pm

    Ik snap sowieso niet waarom Máxima koningin wordt terwijl Beatrix haar echtgenoot niet tot koning benoemd was...? Ik heb zero verstand van al dat koningshuisgedoe. :d
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Urameshiya ma jan 28, 2013 11:29 pm

    Tanshu schreef:Ik snap sowieso niet waarom Máxima koningin wordt terwijl Beatrix haar echtgenoot niet tot koning benoemd was...? Ik heb zero verstand van al dat koningshuisgedoe. :d
    Ik weet niet of het helemaal waar is, maar ik heb me ooit laten vertellen dat in het traditionele systeem van adellijke rangen, de mannelijke variant altijd hoger was dan de vrouwelijke. Een graaf is (was) hoger dan een gravin, en een baron hoger dan een barones. Zo is (was) een koning ook per definitie hoger dan een koningin. De man van een vorstin kan dus geen koning zijn, want dan zou hij opeens de belangrijkste zijn, en niet zij. De vrouw van een mannelijke vorst kan daarentegen zonder problemen koningin genoemd worden, want de koning blijft nog steeds het belangrijkste. Ik weet het, vreselijk ouderwets, maar dat is (naar ik ooit gehoord heb) hoe de vork in de steel zit.

    De modernere/politiek correcte verklaring is dat alleen het hoofd van de monarchie 'koning' kan heten, omdat de functie in de wet zo genoemd wordt. De echtgenoot van het hoofd van de monarchie mag die titel dus niet dragen, omdat het dan lijkt of hij het hoofd van de monarchie is, terwijl eigenlijk zijn vrouw dat is. Eigenlijk komt het er dus nog steeds op neer dat de mannelijke titel belangrijker is, maar we leggen het gewoon anders uit.

    Ninja schreef:
    Overigens is Willem-Alexander heel mooi geboren op 27 april, dus Koninginnedag zal vanaf volgend jaar 3 dagen eerder gevierd worden en voortaan 'Koningsdag' heten.
    Behalve als WA ervoor kiest om het gewoon op de 30e te houden natuurlijk.
    MR.Kriesebo
    MR.Kriesebo
    Forumyōkai


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : logisch redeneren

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van MR.Kriesebo ma jan 28, 2013 11:38 pm

    Ik vond WA altijd wel een toffe peer, totdat hij begon over de vader van zijn echtgenote.

    Er werd(meen ik mij te herinneren) gediscuseerd over de vader van Maxima en zijn rol in het "behouden van de toenmalige dictatuur". Toen WA geconfronteerd werd met de FEITEN deed hij het af als een MENING.



    Sindsdien heb ik het niet meer zo op die man.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Hakurei Ninja di jan 29, 2013 1:10 am

    Urameshiya schreef:
    Ninja schreef:
    Overigens is Willem-Alexander heel mooi geboren op 27 april, dus Koninginnedag zal vanaf volgend jaar 3 dagen eerder gevierd worden en voortaan 'Koningsdag' heten.
    Behalve als WA ervoor kiest om het gewoon op de 30e te houden natuurlijk.
    Oh, dat had ik vandaag van een nieuwssite. (hier op nos.nl, om precies te zijn) Dat had ik erbij moeten zeggen.

    Ik vind het wel een beetje jammer dat de feestdag anders gaat heten, want Koninginnedag rolt zo heerlijk uit de mond.

    Urameshiya schreef:
    Tanshu schreef:Ik snap sowieso niet waarom Máxima koningin wordt terwijl Beatrix haar echtgenoot niet tot koning benoemd was...? Ik heb zero verstand van al dat koningshuisgedoe. :d
    -snip-
    Jah, onder 'actueel' op de veelgestelde vragen sectie van de site van het koninklijk huis wordt ook uitgelegd dat dit voornamelijk traditie is. Ook staat er dat de echtgenotes van eerdere Nederlandse koningen ook koninginnen waren, en dat dit ook internationaal gebruikelijk is. (Heb als voorbeeld Queen Elizabeth opgezocht, en inderdaad, haar echtegenoot is Prince Phillip)

    Er staat ook dat Máxima bij vroegtijdig overlijden van WA niet automatisch de troon krijgt. (in tegenstelling tot kwade schoonmoeders in sprookjes) De rechtmatige opvolger is dan hun oudste kind, Prinses Amalia. Mocht ze nog minderjarig zijn bij het overlijden van haar vader wordt er een tijdelijke regent benoemd door de wetgever.

    Toch wel een beetje interessant hoe dit ouderwetse gedoe allemaal werkt. :3
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Pshycho Maniac di jan 29, 2013 8:31 pm

    Ik was ZO in de war toen mensen in de ochtend aan me vroegen of ik WA een goede Koning zou vinden.
    Toen keek ik op telegraaf.nl en zag ik wat er was.

    Man, ik moet beter opletten.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : kwarktaart

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Tanshu di jan 29, 2013 9:27 pm

    Urameshiya en Broodje schreef:
    Tanshu schreef:Ik snap sowieso niet waarom Máxima koningin wordt terwijl Beatrix haar echtgenoot niet tot koning benoemd was...? Ik heb zero verstand van al dat koningshuisgedoe. :d
    uitleg
    Klinkt aannemelijk.
    RemiliaxScarlet
    RemiliaxScarlet
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : Thwomps.

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van RemiliaxScarlet wo jan 30, 2013 3:25 pm

    Toen ik hoorde dat de koningin een belangrijke boodschap had aan het volk, had ik al een gevoel dat ze zou aftreden. Ik weet niet waarom, maar zo'n gevoel had ik gewoon.
    Nephilith
    Nephilith
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Maximum autisme

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Nephilith wo jan 30, 2013 5:05 pm

    De koninklijke familie heeft vrijwel geen invloed meer op hoe nederland op politiek niveau werkt. Alleen een beetje de traditionele poppenkast wat wordt vastgehouden.

    De enige invloed wat de koninklijke familie wel heeft is dat een hoop van ons belastinggeld naar hun vakantie uitjes gaat.
    Shiro
    Shiro
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 26

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Shiro wo jan 30, 2013 8:18 pm

    Nephilith schreef:De enige invloed wat de koninklijke familie wel heeft is dat een hoop van ons belastinggeld naar hun vakantie uitjes gaat.
    Precies. Dus was 200 jaar koninkrijk geen perfect moment om de monarchie af te schaffen?
    komodostache
    komodostache
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 24
    Speciale vermogens : Self proclaimed King of the Reptiles

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van komodostache zo mei 12, 2013 12:02 am

    Weg met het Konings huis!
    YEEEEEEEEEEEEEEE!
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator


    Leeftijd : 34
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Pyonta-kun ma mei 20, 2013 12:30 am

    Willen jullie hier een discussie over?
    Ik vind het Konings huis namelijk gewoon ok en wil daar best argumenten voor neerleggen.
    Remilia~
    Remilia~
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Het creeëren en besturen van machtige lepels!

    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Remilia~ di mei 21, 2013 12:11 am

    Ik heb ook niks tegen het Koningshuis, maar ik ben wel heel benieuwd naar je argumenten!

    Gesponsorde inhoud


    Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013 Empty Re: Koningin Beatrix treedt af op 30 april 2013

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 9:12 am