Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+7
Meira
Pyonta-kun
Jaimers
Urameshiya
Hakurei Ninja
Pshycho Maniac
Sophie
11 plaatsers

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Sophie do feb 02, 2012 5:06 pm

    ZUN is een one man army, waardoor ik er vanuit ga dat hij alles wat hij in zijn spel stopt zelf bedenkt.

    Maar het valt me de laatste tijd op dat hij wel erg veel dingen kent.
    En dan heb ik het niet over de youkai verhalen, of bijvoorbeeld ghosts, die vrij makkelijk te vinden zijn,
    maar references naar bijvoorbeeld Agatha Cristie, Frida Kahlo, Hartmann, Laevetein, enzovoorts.

    Deze references liggen allemaal op een enorm verspreid interessegebied (thrillers, kunst, psychologie, noorse folklore :B) en zijn lang niet allemaal even bekend. Volgens mij hebben ze daar normaal in een game project mensen voor die dat soort onderzoeken voor je doen, maar hij doet alles zelf.

    Hoe denken jullie dat hij aan al die dingen komt?
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Pshycho Maniac do feb 02, 2012 5:49 pm

    Magie.

    En Alcohol.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Hakurei Ninja do feb 02, 2012 6:12 pm

    Waarschijnlijk heeft ZUN zelf een heel breed interesse gebied, en houdt hij van lezen. Online en in boeken. [/theorie]

    Maar het kan ook dat hij veel over allerlei onderwerpen praat met zijn vrienden, die elk met hun eigen interesses op tafel komen en ZUN af en toe inspireren voor zijn games.

    We weten trouwens wel van een interview dat ZUN zijn ideeën voor de games waar hij aan werkt zelfs niet aan zijn vrienden verklapt.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Urameshiya do feb 02, 2012 7:12 pm

    In een TV-interview met ZUN, als ik het me goed herinner in het NHK programma MAGネット, was zijn kamer eens te zien. En hij heeft een hele grote boekenkast. :D

    Hij zei in dat interview trouwens ook dat hij veel gebruikt uit boeken die hij gelezen heeft en dingen die hij in het echt gezien heeft. Hij zal dus inderdaad wel gewoon een heel brede interesse hebben.
    Jaimers
    Jaimers
    Vaste forumganger (Easy Mode)


    Leeftijd : 32

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Jaimers do feb 02, 2012 10:24 pm

    Inspiratie is een goed woord. :V
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Urameshiya vr feb 03, 2012 1:23 am

    ^Toen ik bij "Since EoSD. Standing character + message box like in galge — Shikigami no Shiro" kwam, hield ik op de lijst serieus te nemen. Dat formaat wordt wijds gebruikt in spellen van allerlei genres, dat de enige reden die ik zie om het plagiaat te noemen is om Touhoufans te treiteren. Dat is over het algemeen dan ook precies de bedoeling van de mensen die die lijstjes samenstellen. Ik heb ook de hele verzameling muziek-plagiaat beschuldigingen een keer beluisterd, en van de hele lijst was er eigenlijk maar een geval waarin ZUNs muziek een redelijke gelijkenis vertoonde met het vermeende origineel.

    Of neem deze nou:
    Defeated last boss appears in stage 1 — Dodonpachi II
    Jaaaa.... want dit is echt een idee dat zo'n grote mate van creativiteit vergt dat het simpelweg ondenkbaar is dat meerdere ontwikkelaars het doen zonder het van elkaar gestolen te hebben. --;

    Overigens zijn sommige toespelingen op andere games/non-games natuurlijk ook gewoon bedoeld. In datzelfde interview waar ik het hierboven over had zei ZUN dat zijn werk in zekere zin ook 'secundair' werk (niji sousaku) is, omdat hij ideeen opdoet uit wat hij leest en ziet. Als daar iets mis mee zou zijn zouden verreweg de meeste games vandaag de dag plagiaat zijn, evenals films, literatuur, muziek, en wat al niet meer.
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator


    Leeftijd : 34
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Pyonta-kun vr feb 03, 2012 2:08 pm

    Jaimers schreef:Inspiratie is een goed woord. :V

    Hahaha, goeie vondst. Volgens die regels zou Call of Duty:MW3 plagiaat zijn van Doom 3D. Doet me ook denken aan mensen die zeggen dat ZUN de muziek voor Flandre heeft gejat van McRoll of dat de muziek van Remilia gejat is van Beethoven Virus. Ik moet wel zeggen dat ik de gelijkenis meteen hoorde toen ik voor het eerst bij Remi was (ik kende beethoven virus al).

    Om terug op topic te komen, zoals jullie ongetwijfeld weten zijn een aantal characters gebaseerd op oude verhalen van verschillende culturen. Aangezien hij inderdaad een grote boekenkast heeft heeft hij ongetwijfeld zijn inspiratie daar vandaan.
    Jaimers
    Jaimers
    Vaste forumganger (Easy Mode)


    Leeftijd : 32

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Jaimers vr feb 03, 2012 3:43 pm

    Ja die lijst is grappig. :V

    Hoewel er dingen op staan die wel waar zijn is het meeste echt bullshit.
    Want dit is totaal hetzelfde als dit.
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Meira zo feb 26, 2012 2:33 pm

    Ik denk dat hij veel inspiratie haalt uit zijn drank, danmaku patronen zijn redelijk standaard, de muziek is wel uniek, de namen van spellcards haalt hij veel van boeken of over het personage zelf, ook onder andere van legendes haalt hij ideeën vandaan, zoals in Hisoutensoku over die vis (iets met aardbevingen enzo), Utsuho gebaseerd op de het wezen dat leek op een kraai met een groot, rood oog. En zo zijn er nog veel meer.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Nekotaku di feb 28, 2012 6:07 pm

    Pyonta-kun schreef:Doet me ook denken aan mensen die zeggen dat ZUN de muziek voor Flandre heeft gejat van McRoll of dat de muziek van Remilia gejat is van Beethoven Virus. Ik moet wel zeggen dat ik de gelijkenis meteen hoorde toen ik voor het eerst bij Remi was (ik kende beethoven virus al).
    Dat zal dan wel eerder gebaseerd zijn op de derde beweging van Beethoven's Pathétique sonate, want dat is waar die track op gebaseerd is. Ik dacht trouwens niet dat het een geheim was dat Remi's thema daar geïnspireerd op was.

    Sorry van pedant te zijn, het is gewoon zo dat ik ooit erg veel naar Beethoven's muziek heb geluisterd.
    Rage
    Rage
    Über-Senpai


    Leeftijd : 37
    Speciale vermogens : Diplomatic Immunity

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Rage di feb 28, 2012 6:16 pm

    Ik zou zeggen alcohol met of wiet of paddo's. Dat is ieder geval waar hij zn kleuren vandaan haalt.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Nekotaku di feb 28, 2012 6:54 pm

    Rage schreef:Ik zou zeggen alcohol met of wiet of paddo's. Dat is ieder geval waar hij zn kleuren vandaan haalt.
    Ik kan bevestigen dat een combinatie van 2 van de bovenstaande substanties een natuurlijke aanvulling op Touhou lijkt te vormen, dus deze theorie lijkt mogelijk.
    Toumyon
    Toumyon
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : "The world you live in, is i."

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Toumyon di feb 28, 2012 9:13 pm

    Mijn vraag is altijd:"waarom alleen girls though?"
    ik heb er niks tegen, maar soms vraag ik me dat wel eens af. XD
    (Toumyon heeft zijn huiswerk niet gedaan.)
    RakeStriver
    RakeStriver
    Slapeloze pannentrommelaar


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Lezen, schrijven, luisteren... oh, moet het speciale vermogens zijn dan?

    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van RakeStriver di feb 28, 2012 10:30 pm

    Toumyon schreef:Mijn vraag is altijd:"waarom alleen girls though?"
    ik heb er niks tegen, maar soms vraag ik me dat wel eens af. XD
    (Toumyon heeft zijn huiswerk niet gedaan.)

    Het maakt wel voor interessante (sub)verhalen en ingewikkelde bonden. Ik denk dat girls-only toch wel meer toegevoegde waarde heeft dan men-only, waar alleen maar vechten is en elkaar uitdagen. Misschien wilt ZUN ook zo min mogelijk openingen geven voor romantieke relaties tussen mannen en vrouwen in het spel, wat eigenlijk dus niet gelukt is, met al de fan-fics en pairings op het internet.

    ... of het is ZUN's fetish. Period.

    Gesponsorde inhoud


    Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie? Empty Re: Hoe komt ZUN aan zijn inspiratie?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 10:32 pm