Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

4 plaatsers

    De titelschermmuziek

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De titelschermmuziek Empty De titelschermmuziek

    Bericht van Urameshiya wo jan 18, 2012 8:48 am

    Zoals jullie vast wel eens opgevallen is, bevat de titelschermmuziek van TH6 t/m TH13 telkens hetzelfde motief. Het is in elk deel weer anders uitgewerkt dan in het vorige, over het algemeen in een stijl die past bij de rest van het spel.

    Het titelmotief is ook te horen in de slotthema's van een aantal van de spellen. Daarnaast heeft ZUN het gebruikt in de muziek van stage 4 van TH8, en het is ook duidelijk te herkennen in Eirin's thema en de muziek van de laatste stage van TH12.8. (En misschien nog wel meer thema's die ik nu even vergeet.) We kunnen denk ik dus rustig stellen dat het titelthema een van de belangrijkste muzikale thema's van heel de serie is.

    Ik ben er persoonlijk erg aan gehecht, dus ik vind het jammer dat het aantal arranges van de titelmuziek eigenlijk betrekkelijk beperkt is.

    Hoe denken jullie dat dat komt, en wat vinden jullie van de titelmuziek? En wat vinden jullie er de beste versie van?
    Ik vind zelf de variant uit TH9 (Kaeizuka ~ Higan Retour) de mooiste.
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    De titelschermmuziek Empty Re: De titelschermmuziek

    Bericht van Gemu wo jan 18, 2012 12:57 pm

    Ik vind die van TH11 het mooist. Ik kan er geen vinger op leggen, dat vind ik gewoon.
    RakeStriver
    RakeStriver
    Slapeloze pannentrommelaar


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Lezen, schrijven, luisteren... oh, moet het speciale vermogens zijn dan?

    De titelschermmuziek Empty Re: De titelschermmuziek

    Bericht van RakeStriver wo jan 18, 2012 1:20 pm

    Gezien het feit dat ik ook de titelthema's erg waardeer en deze thema's ook een aankondiging is voor de stijl van de rest van het spel, vind ik het niet jammer dat er beperkt aantal arranges van de titelthema's in omloop zijn. De redenen die ik nu ga geven is, naast mijn mening, ook gelijk een weerspiegeling van waarom ik denk dat er betrekkelijk weinig arranges zijn van de titelmuziek.

    Ten eerste is, zoals Ura ook al heeft verteld in de openingspost, een titelthema een aankondiging op de rest van de muziekstukken in het spel. Omdat het juist een aankondiging is is men geneigd om de 'hoofdstukken' (om zo maar te noemen voor de stage- en baasthema's) te beluisteren en te horen hoe deze stukken passen in de sfeer van het spel. Op een gegeven moment merken de arrangers dat er meer uit deze hoofdstukken te halen is dan uit de titelthema's en dus meer focusen op arranges maken van deze hoofdstukken.

    Ten tweede: ZUN geeft in de comments sectie van elke titelmuziek weer dat het dezelfde toon is zoals altijd. Daarnaast vroeg hij in de eerdere spellen als EoSD, PCB enz. af of een titelmuziek nou werkelijk nodig is:

    Phantasmagoria of Flower View:
    Title Screen theme
    花映塚 ~ Higan Retour
    Kaeidzuka ~ Higan Retour

    タイトル画面テーマです。
    いつもの曲ですね。 ええ。
    ゲーム自体はここ暫くの間の中では一番バカになっているのに、この曲だけはいつものままです。
    ちょっとバカ度が足りないかもしれない。ここだけは幻想郷に。

    The title screen theme.
    It's the same old tune, yep.
    This is probably one of the silliest parts of the game itself, but it's remained constant over time.
    Maybe it's not silly enough. But this is Gensokyo.

    Perfect Cherry Blossom:
    Title Screen theme
    妖々夢 ~ Snow or Cherry Petal
    Mystic Dream ~ Snow or Cherry Petal

    "I think this song isn't necessary, but it's also meant
    to restrain the player's excitement while awaiting Danmaku."

    Dit geeft wel aan dat ZUN niet al te veel tijd in een titelmuziek besteedt, wat zou kunnen betekenen dat de arrangers daar ook niet/weinig moeite aan zal besteden om te arrangen.

    Ten slotte: de Touhou-gamer besteedt veel tijd in het spelen en herspelen van de stages. Dit betekent dat deze gamer elke keer de intensiteit van de stages en de bazen voelt (tenzij je easy modo speelt, mind you). Om dan een arrange te horen van de stages waar jij als gamer een memorabel gevoel aan heb over gehouden (door bijvoorbeeld een indrukwekkende spell-card te vangen, of die ene stage 6 Lunatic baas na 20 keer proberen eindelijk heb verslagen) voelt gewoon goed. Er zal waardering uitgesproken worden door deze gamer aan de circle/arranger die zo'n nummer van ZUN heeft arranged/ge-remixed.

    De hoofdstukken hebben meer variatie dan dat de titelthema's hebben. Daarnaast besteedt ZUN, naar mijn mening, niet zoveel tijd aan de titelthema's. De arrangers willen daardoor weliswaar ook geen tijd an besteden. In plaats daarvan focusen zij meer op de memorabele hoofdstukken met zijn beeldige spell-cards, die ene moeilijke eindbaas of de mystieke sfeer die in een hoofdstuk zit. Begrijp me niet verkeerd, de titelthema's vind ik ook geweldig, maar als ik als arranger een nummer zou arrangen, dan zou ik meer voor de hoofdstukken gaan dan voor een titelthema, omdat er meer uit de hoofdstukken te halen is. Ik vind dat ik de titelthema's dan ook zo hun originele en mystieke sfeer behoudt, zoals het ook zo bedoeld is.



    Mijn favoriete titelmuziek is 妖々夢 ~ Snow or Cherry Petal (Mystic Dream ~ Snow or Cherry Petal). Het heeft een rustige sfeer aan dan dat je van een helse shmup zou verwachten. De pianostukken geeft een relaxed sfeer aan en slaat letterlijk en figuurlijk de juiste noten aan.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    De titelschermmuziek Empty Re: De titelschermmuziek

    Bericht van Urameshiya wo jan 18, 2012 1:44 pm

    Ik moet zeggen, Rake, misschien heb je wel gelijk over de redenen waarom het titelthema/motief niet zo vaak in arranges gebruikt wordt. Toch denk ik dat juist dat het vertrouwde titelthema, waar je na elke danmaku-sessie weer naar terugkeert, ook weer een bepaalde gevoelswaarde heeft die die van veel andere thema's overstijgt. Tussen de arranges die er wel van zijn, zitten er een aantal die ik echt geweldig mooi en geweldig Touhou vind.

    RakeStriver schreef:Phantasmagoria of Flower View:
    Title Screen theme
    花映塚 ~ Higan Retour
    Kaeidzuka ~ Higan Retour

    タイトル画面テーマです。
    いつもの曲ですね。 ええ。
    ゲーム自体はここ暫くの間の中では一番バカになっているのに、この曲だけはいつものままです。
    ちょっとバカ度が足りないかもしれない。ここだけは幻想郷に。

    The title screen theme.
    It's the same old tune, yep.
    This is probably one of the silliest parts of the game itself, but it's remained constant over time.
    Maybe it's not silly enough. But this is Gensokyo.

    (...)

    Dit geeft wel aan dat ZUN niet al te veel tijd in een titelmuziek besteedt, wat zou kunnen betekenen dat de arrangers daar ook niet/weinig moeite aan zal besteden om te arrangen.
    Ik ben het met je eens dat ZUN vast minder energie in de titelmuziek hoeft te stoppen dan in de rest, omdat hij altijd vanuit hetzelfde motiefje kan werken, maar ik weet niet of dat voor arrangers veel verschil maakt.

    En niet om muggen te ziften, maar ik ben bang dat die tekst van ZUN je argument niet echt ondersteunt. Ik weet niet waar je de vertaling vandaan hebt, maar ik denk dat hij niet klopt:
    ゲーム自体はここ暫くの間の中では一番バカになっているのに、この曲だけはいつものままです。
    *This is probably one of the silliest parts of the game itself, but it's remained constant over time.
    -->Ondanks dat het spel zelf het domste spel geworden is dat ik in tijden gemaakt heb, is dit deuntje nog hetzelfde als altijd.
    ^^;

    Ik ben blij trouwens dat ik niet de enige hier ben die een lichte titelmuziek-obsessie heeft. Om het te zien als een inleiding voor de 'hoofdstukken' die nog gaan volgen, vind ik inderdaad wel een treffende manier om het te verwoorden.
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 19
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    De titelschermmuziek Empty Re: De titelschermmuziek

    Bericht van Info wo jan 18, 2012 6:24 pm

    ah ja. het titelscherm-thema. Ik ben er zelf ook dol op, hoor.

    't is oost-aziatisch, wringend, bijna helemaal natuurlijk, recursief, en zeer eenvoudig, ik zou het bijna intuïtief noemen.

    het pentatonische element erin geeft het een zekere rustgevende klank, dat mij wel doet denken aan gensokyo zelf, en aan de japanse folklore die er rondloopt. het wringende element echter, geeft er toch wat spanning aan. alsof het zegt, trek je niks van deze rustige omgeving aan, er kan elk moment wat misgaan.
    bovendien is het in de meeste gevallen verwerkt als driedelig motief (3/4 maat voor de kenners). het missen van die vierde tel, dat geeft aan het geheel een danserig, vrij en primitief effect: er is niks overbodig, het kan niet verder versimpeld worden. dit is gensokyo.

    het is een perfect thema om zo vaak te hergebruiken en naar mijn mening verveelt het nooit (wanneer gebruikt in titelthema's). ik heb zelf 3 arranges gemaakt met dat motief erin, dus dat zegt wel veel. het leent zich erg goed voor variaties maar het blijft altijd herkenbaar. dat element begint langzaam in ZUN's andere nieuwe muziek weg te vagen, helaas.

    Gesponsorde inhoud


    De titelschermmuziek Empty Re: De titelschermmuziek

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 4:13 pm