Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

4 plaatsers

    CERN & Higgs-bosons

    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    CERN & Higgs-bosons Empty CERN & Higgs-bosons

    Bericht van Hakurei Ninja di dec 13, 2011 2:40 pm

    Op dit moment wordt er een groot seminar gehouden op CERN, de grote deeltjesversneller in Zwitserland die zo veel in het nieuws/documentaires verschenen is in de afgelopen jaren, waar ze de laatste vindingen betreft de Higgs-boson bekend gaan maken. Dit is groot nieuws in de wereld van de natuurkunde.

    Het hele Higgs gedoe heeft te maken met een populaire theorie in de natuurkunde die probeert te verklaren waarom sommige sub-atomaire deeltjes meer massa hebben dan anderen, of zelfs helemaal geen massa. Er zou een Higgs-veld bestaan, opgebouwd uit sub-atomaire Higgs-boson deeltjes. Deeltjes met meer massa zouden meer interactie met dit veld hebben dan deeltjes met minder massa, en deeltjes zonder massa zouden helemaal geen interactie met dit veld hebben.
     Dit kan je een beetje vergelijken met stroomlijning in water. Als het Higgs-veld het water is kan je een deeltje met meer massa vergelijken met een slecht gestroomlijnd bewegend object, die dus meer wrijving ondervindt dan een even groot object die goed gestroomlijnd is.
     Maar het is nog steeds slechts een theorie zonder bewijs. Het vinden van de Higgs-boson, het deeltje waar dit sub-atomaire veld uit bestaat, is daarom ook een van de voornaamste redenen waarom ze de deeltjesversneller in Zwitserland hebben gebouwd. Als ze het vinden zal de natuurkunde er verder op kunnen bouwen, als ze na veel zoeken nog niks hebben kunnen vinden zal er misschien meer gekeken worden naar andere of nieuwe theorieën.

    Meer info op http://public.web.cern.ch/public/

    Normaal volg ik dit soort wetenschappelijk nieuws niet zo aandachtig, maar na er gister wat over gelezen te hebben ben ik wel nieuwsgierig geworden.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 39
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    CERN & Higgs-bosons Empty Re: CERN & Higgs-bosons

    Bericht van Nekotaku di dec 13, 2011 3:33 pm

    Uitstekende samenvatting, Ninja! Ik volg het zelf ook niet echt, dus het is fijn dat je ons er attent op maakt en zo'n begrijpelijke verklaring geeft. Volgens de site zou er nog geen conclusie kunnen worden getrokken, maar is er wel veel vooruitgang geboekt. Best wel benieuwd.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    CERN & Higgs-bosons Empty Re: CERN & Higgs-bosons

    Bericht van Urameshiya wo dec 14, 2011 9:53 am

    Hakurei Ninja schreef:Normaal volg ik dit soort wetenschappelijk nieuws niet zo aandachtig, maar na er gister wat over gelezen te hebben ben ik wel nieuwsgierig geworden.
    Zelfde geldt voor mij. Het is best spannend dat ze op het punt staan zo'n fundamentele toevoeging aan de natuurkunde te ontdekken.

    Aan de andere kant begint het hele natuurkundige scheppingsverhaal van ons universum ondertussen zo spectaculair abstract te worden dat ik me ook afvraag hoe men daar over, zeg, 3000 jaar naar kijkt als ze teruglezen wat wij van de wereld dachten te begrijpen. Onze wetenschap mag dan ondertussen een stuk beter zijn dan die van vroeger, maar een model over Higgs-deeltjes die massa geven aan het universum klinkt straks voor een 50e-eeuwse mens misschien wel niet anders dan een mythologie over een Tao die orde schept in de kosmische chaos. XD (<-- Ik zeg het er maar even bij, maar dat is geen behoorlijke samenvatting van het Taoisme hoor. XD)
    (Ik weet trouwens best dat we aan die eerste aanzienlijk meer hebben op dit moment, maar het is grappig om over na te denken, toch?)
    Faolinn
    Faolinn
    Mad scientist


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

    CERN & Higgs-bosons Empty Re: CERN & Higgs-bosons

    Bericht van Faolinn wo dec 14, 2011 8:15 pm

    Ik ben het met je eens Urameshiya. Wie weet is deze 'wetenschap' van ons wel helemaal fout. Moeilijk om dat te beoordelen is dat wel omdat ik daarvoor ALLES wat ik heb geleerd achter me moet laten en volledig zonder vooroordelen het begrip wetenschap moet vergelijken met oude mythologieën. Aangezien ik nu eenmaal op het pad der wetenschap loop hoop ik dat ze het Higgs-deeltje kunnen aantonen, ook al knaagt er in mijn gedachte nog wel altijd iets dat zegt dat dit 'deeltje' alleen maar een steuntheorie is om het hele kaartenhuis overeind te houden. Dat het gewoon een snel gemaakt sluitstuk is voor een slecht geproduceerde buis.

    Gesponsorde inhoud


    CERN & Higgs-bosons Empty Re: CERN & Higgs-bosons

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 9:25 am