Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+2
TH-chen
redtails
6 plaatsers

    ZUN's mozaïek

    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

    ZUN's mozaïek Empty ZUN's mozaïek

    Bericht van redtails ma sep 22, 2014 12:27 am

    Hey TvH'ers, Ik wilde het even kort hebben over deze ZUN mozïek:

    ZUN's mozaïek QFWjcMT

    Dit is een mozaïek opgebouwd uit 36.000 plaatjes van het formaat 50×50 pixels (totaal 90 megapixel). Ik heb deze mozaïek (samen met een andere mozaïek) in 2010 in elkaar geprutst en op danbooru gezet. De reactie vanuit het touhou fandom was over het algemeen positief. Uiteraard is de mozaïek "automatisch" geconstrueerd op basis van een berg (circa 110k) bronplaatjes. De mozaïek was zodanig geconstrueerd dat er een minimale hoeveelheid herhaalde afbeeldingen in voorkwamen. Er was niet echt een reden voor mij om deze mozaïek te maken, maar toch ben ik heel erg blij dat het plaatje toenertijd ook ZUN's twitter account heeft bereikt!

    Het plaatje is op danbooru te zien, alhoewel ik ook de originele PNG afbeelding nog heb:
    Lossless PNG zun mosaic:

    Mocht er interesse zijn in de details van deze mozaïek, of hoe het precies gemaakt is, dan kan ik dat in deze thread uitleggen :D
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van TH-chen ma sep 22, 2014 12:34 am

    Jup het blijft briljant! Paar jaar geleden ook al gezien en ik was verbaasd over het werk. Prachtige opstelling en er zitten een paar leuke plaatjes tussen :3
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Princess Sylvysprit ma sep 22, 2014 1:02 pm

    Oh wow! Dus jij was degene die dit gemaakt heeft?
    Hij staat al jaren opgeslagen hier, een geweldig meesterwerk als je het mij vraagt
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Maribel Hearn ma sep 22, 2014 4:16 pm

    Wauw, dat is echt episch. :D
    SolsticeBas
    SolsticeBas
    Doodgewone heks (m/v)


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Verzamelen van zielen

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van SolsticeBas di sep 23, 2014 11:48 am

    Jooo dat ziet er vet uit ;-)
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Graan za sep 27, 2014 1:39 am

    Cool! Hoe werkt zoiets? Heb je er een bestaande tool voor gebruikt?
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van redtails di okt 07, 2014 12:33 am

    Graan schreef:Cool! Hoe werkt zoiets? Heb je er een bestaande tool voor gebruikt?

    Oh gelukkig, iemand die wil weten hoe het werkte :)

    De plaatjes zijn toenertijd verzameld met een custom tool genaamd Tagbooru. Tagbooru was mijn eigen geschreven programma die automatisch plaatjes kon downloaden van boorus (zoals danbooru). Echter, ik heb tagbooru al een aantal jaar niet meer onderhouden, en sindsdien heeft albert en zijn team Danbooru zodanig aangepast dat tagbooru niet meer werkt. Ik wil hem al heel lang fixen, maar komt steeds niks van omdat er nu andere programma's zijn die hetzelfde doen (die veel beter zijn)

    Mozaïek zelf is "automatisch" geconstruceerd met Mosaic Creator van Aolej. Hierin heb je de keuze een neppe mozaïek te maken, waarbij iedere afbeelding van kleur verandert wordt om op zijn cell te lijken. Je kunt je dit voorstellen als: pixel is rood, maar er is geen rood plaatje meer over, dus wordt een plaatje gepakt dat er beetje op lijkt en daar de kleur van veranderd. Dit is voor noobs met te weinig plaatjes. Touhou heeft heel veel kunst, dus waarom noob zijn ^__^. Gelukkig is er ook een optie om te forceren dat alle plaatjes in hun oorspronkelijke kleur worden gebruikt. Een groot probleem in mozaïeken blijft dat je altijd te weinig plaatjes zult hebben. Niet alleen de kleur moet overeenkomen, ook de contrasten. Zelfs de 110k afbeeldingen wat ik tot mijn beschikking had waren in feite te weinig voor een 36k mozaïek. Echter, wat je wel kan doen is de afstand tussen repeats zo groot mogelijk maken. Dit geeft de illusie dat alles uniek is, terwijl je misschien de helft hergebruikt. Dit is puur psychologisch, het is heel lastig twee dezelfde plaatjes te herkennen in een zee van thumbnails.

    Touhou is cool. In de 4 jaar sinds die ZUN mozaïek is gemaakt, is het aantal touhou-gerelateerde kunstwerken gegroeid van circa 250k tot 1.7 miljoen. Zelfs dat aantal is vet onderschat. Dus een poging om nu een mozaïek te maken van Touhou zou een veel mooier resultaat hebben en misschien een 2-5 keer groter kunnen zijn XD. (Groter in de zin het aantal plaatjes, de cellen kun je altijd groter maken onafhankelijk van het aantal bronplaatjes).

    De andere mozaïek waar ik het over had was trouwens deze: http://danbooru.donmai.us/posts/693420 . Mocht je deze willen downloaden, klik dan hier (circa 60mb, niet in browser openen)
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Graan za okt 11, 2014 10:28 pm

    Ah, dat is awesome :D

    Ik heb vaker zo'n mozaïek gezien (alhoewel niet van dit formaat), dus moest er haast wel een tool voor zijn. Het zou ook niet zo lastig moeten zijn om zo'n programma te schrijven. Zodra je naar repeats gaat kijken en niet-perfecte matches toestaat wordt het wel wat ingewikkelder.

    Hoe zit Tagbooru ongeveer in elkaar, en denk je dat dat lastig te fixen is? Met een database van een paar honderd duizend tagged images kan je echt hele leuke dingen doen, zoals image recognition. Toevallig ben ik nu voor mijn opleiding bezig met een project waar ik precies dat moet doen. Als ik een berg getagde "Reimu" en "Marisa" images door die functies haal, zou ik een programma moeten krijgen dat voor een nieuwe image kan voorspellen of het Reimu of Marisa is. Wellicht zijn er zelfs al tools beschikbaar die dit nog veel sneller en accurater kunnen. Ik heb nog geen idee wat je er aan hebt, maar het is wel cool.
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van redtails za okt 11, 2014 11:20 pm

    Thank you! Ik heb ook vaak andere mozaïeken gezien, ze zijn allemaal heel cool. Ook al zullen de meesten gemaakt zijn met een tooltje, vereist het nog steeds best veel tijd om een database van pics op te bouwen :) , alhoewel het precies voor die reden zeldzaam is om hele grote mozaieken te zien

    Tagbooru is in perl geschreven, code is uiteraard open source en beschikbaar online, even doorklikken naar alle downloads.. De code zelf is heel slordig en on-modulair geschreven. Echter, het zou slechts kleine regex veranderingen vereisen om het weer aan de praat te krijgen. Het deel wat ik toenertijd wel netjes heb gemaakt zijn de "tag databases", dit zijn tekstbestanden waarin regel voor regel staat welke post (en welke MD5 hash) welke tag bevat. Daarnaast heb ik toenertijd alle pagina's van danbooru, e-shuushuu, gelbooru, konachan, moe.imouto, chan.sankakucomplex en 3dbooru gedownload voor data-harvesting. Zal ongeveer 3-4 miljoen pagina's zijn.

    Als je gewoon een berg plaatjes van een bepaald character wilt hebben, stuur me dan een berichtje. Op dit moment heb ik geen tijd om tagbooru te fixen. wil hem al heel lang helemaal opnieuw schrijven), maar een zipje maken van een paar tienduizenden afbeeldingen en uploaden naar megaupload kost mij geen tijd
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Graan zo okt 12, 2014 8:39 pm

    Ik heb de laatste Tagbooru even bekeken; daar heeft veel tijd in gezeten :o. Erg cool. Zelf heb ik nooit met perl of internet connecties geprogrammeerd, dus het is voornamelijk magic voor mij.

    Mijn schoolproject is momenteel erg traag. Het verwerken van ~10 images is al merkbaar, en dat is met het gebruik van libraries die geschreven zijn door mensen met meer knowhow dan ik. Ik zie niet snel gebeuren dat daar veel verbetering in komt. Ik ben wel benieuwd naar de performance met touhou fanart, dus daar stuur ik je nog een berichtje over!
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van redtails do okt 16, 2014 1:31 pm

    Ja ik gok dat tagbooru ongeveer 10-15 uur heeft gekost. Dit komt vooral omdat ik een enorme amateur ben als het op programmeren neer komt. Ik wil hem al een hele tijd vanaf de grond af opnieuw opbouwen omdat het totaal niet modulair geschreven is :(

    Ik zag dat jij in de code(); thread wel had gezegd dat je iets van vba wist, dus misschien komt er nog een dag dat je een web-georienteerde taal leert

    Als het goed is heb ik je via pm een linkje gestuurd naar een paar pics. Kun je de libraries eens noemen die jullie gebruiken voor image recognition? (als ze openbaar zijn)

    Gesponsorde inhoud


    ZUN's mozaïek Empty Re: ZUN's mozaïek

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 7:49 am