Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
Shiro
Toumyon
Urameshiya
Olly
Hakurei Ninja
9 plaatsers

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Hakurei Ninja zo okt 21, 2012 2:33 pm

    Wij hebben al alle technologie die nodig is om mensen naar Mars te sturen en die op lange termijn daar te laten verblijven. Het enige grote obstakel zijnde dat we nog geen technologie hebben voor de terugreis. Mars One wil dit oplossen door simpelweg geen terugreis te hebben. De astronauten zullen hun hele verdere leven op Mars vast zitten. Nou ja, tot we een raket terug kunnen bouwen. Wat waarschijnlijk wel mogelijk zal zijn vóór het einde van hun leven.

    (Nederlandse ondertiteling voor onderstaande video kan je krijgen door tijdens het afspelen twee keer op de Mars One - Mars kolonisatie in 2023? ULyTa-knop te drukken en "Dutch" uit te kiezen)

    (edit: Oh wacht. Aangezien ik mijn youtube instellingen op Engels heb staan is het waarschijnlijk anders voor de meesten van jullie. De knop zou er voor jullie uit moeten zien als een soort scherm met een streep onderaan die de ondertiteling voorstelt)




    Het is geen grap. Er is daadwerkelijk een Nederlandse stichting die in de afgelopen anderhalf jaar een uitgebreid plan heeft uitgewerkt om in april 2023 de eerste 4 mensen naar Mars te sturen om daar de rest van hun leven te blijven wonen, en elke 2 jaar 4 nieuwe mensen te sturen. Dit willen ze financieren door er een enorm media spektakel van te maken over de hele wereld. De hele wereld zal kunnen meekijken met het astronauten selectie proces, de heenreis, en de opbouw en ontwikkeling van de maanbasis en de sociale interacties van onze internationale helden. Meer details zijn te lezen op de Mars One site, met name in hun (Engelstalige) FAQ sectie.

    Overigens, hoewel ze nog geen inschrijvingen accepteren heeft Mars One al meer dan 1000 emails gekregen van mensen die zich wilden inschrijven.

    Wat vinden jullie hiervan? Ik ben erg benieuwd.


    Laatst aangepast door Hakurei Ninja op zo okt 21, 2012 7:15 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Olly
    Olly
    Moeder aller Yuyukamp


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Queen of clumsiness

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Olly zo okt 21, 2012 3:39 pm

    Ik geloof zeker dat dit mogelijk is en aangezien het uitgebreidde plan verbaast het me niets als dit daadwerkelijk gebeurt.
    Wat ik me wel sterk af vraag is waar ze elke twee jaar vier nieuwe mensen vandaan gaan halen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit zou willen, ik kan me sowieso al niet voorstellen dat iemand astronaut wil worden. En dit is dan voor altijd...
    Je zou maar ruzie krijgen met je team. Er zou maar een ziekte uitbreken, die jij als enige overleeft... Verder geloof ik ook dat je als mens niet gelukkig kunt zijn buiten je natuurlijke omgeving de aarde. Ik heb ooit een astronaut mogen onmoeten (Christer Fuglesang) en die man was eigenlijk een beetje "per ongeluk" astronaut geworden. Hij wist niet zo goed wat het inhield en schreef zich samen met zijn beste vriend (die wel heel graag wou) in voor het selectieprogramma. Uiteindelijk kwam hij in de crew terecht. Over het hele technische gebeuren heeft hij uren verteld, maar hij wilde geen woord wisselen over persoonlijke ervaring of emoties. Hij keek zo leeg :c
    Nee, sinds ik hem heb gesproken kan ik me niet voorstellen dat iemand de ruimte in wil, laat staan buiten de aarde wil wonen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Urameshiya zo okt 21, 2012 4:33 pm

    Ik kan me best voorstellen dat mensen de ruimte in willen. De aarde is al bijna volledig in kaart gebracht, maar zoals die er in de tijd van de grote ontdekkingsreizen waren, zijn er nog steeds veel mensen die nieuwe gebieden willen verkennen en naar plaatsen willen gaan waar nog nooit een mens geweest is. En hoewel het er misschien niet veel zijn, zou het me niets verbazen als er ook best mensen bestaan die genieten van een lang verblijf buiten de aarde.

    Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit plan gaat lukken. 2023 lijkt me gewoon te vroeg. Ik denk niet dat we op dat moment de technologie hebben om die Marsreizigers een aanvaardbare kans op overleven te bieden. Ik geloof best dat het mogelijk is om iemand levend op Mars te krijgen met de huidige staat van de technologie als je het feit dat er misschien eerst een paar doden moeten vallen voor lief neemt, maar om media (en dus investeerders) warm te krijgen voor een initiatief als dit, moet je wel min of meer kunnen garanderen dat alle deelnemers de reis gaan overleven, en ook op z'n minst nog een aantal jaar op Mars in leven kunnen blijven. En als de media terugschrikken, komt de financiering ook niet rond.

    Daarnaast vind ik het ook ethisch een beetje twijfelachtig. Het is al niet mis als een niet-militaire organisatie mensen op een levensgevaarlijke missie stuurt waarvan het zelfs bij succesvolle uitvoering ervan al vrij zeker is dat ze niet terug zullen keren, maar om daar dan ook nog eens geld aan te gaan verdienen via TV-shows...
    Toumyon
    Toumyon
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : "The world you live in, is i."

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Toumyon zo okt 21, 2012 5:08 pm

    Dit idee was al ter sprake, een paar jaar terug ofzo.
    Maar dat ze het ook nu echt gaan proberen vind ik wel cool.
    Maar als je het mij vraagt, gaat het helaas niet om het avontuur...nee...
    Het zal later alleen maar om het geld gaan...en dus, de verkeerde redenen.

    En ook qua aantal mensen zijn het er veel te weinig.
    ik vind dat ALS ze mensen kunnen vinden, ze er meteen 50 moeten kunnen sturen.
    Redens?
    Omdat ook zo je nog meer bevolking om je heen hebt.
    Als je maar met 4 of 8 mensen gaat, kan je ze zat worden of zelfs gek er van worden, en breekt er toch misschien somehow een ruzie uit...of erger.

    Ik wil niet zeggen dat ik het plan niet zal zien slagen.
    Maar ik vind ook dat ze nog wat meer moeten uitvogelen qua de mogelijke scenario's wat er met onze arme stakkers kan gebeuren op Mars...voor zoon lange tijd.
    Shiro
    Shiro
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 25

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Shiro zo okt 21, 2012 7:49 pm

    Wie gaat al zijn/haar vrienden en familie achterlaten voor misschien wel de rest van je leven? (En zelfs als je nog terugkomt zal het contact nogal verwaterd zijn.)

    Ik ben het aan een kant met Toumyon eens, stuur er meteen 50. Aan de andere kant moeten ze dan wel 50 van die mensen vinden.
    Ik denk niet dat het een kans van slagen heeft.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Nekotaku zo okt 21, 2012 10:30 pm

    Ik schaam me een beetje dat ik na de voorgaande inzichtelijke posts hier met dit af kom, maar ik ben nu wat te moe om nog iets serieus neer te typen... Ik maak het later wel goed.
    Anyway, wat ik kwijt wilde is dat dit eigenlijk het beste potje weerwolven ooit zou kunnen zijn als het juist wordt aangepakt.
    Nephilith
    Nephilith
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Maximum autisme

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Nephilith ma okt 22, 2012 1:44 am

    Ik denk dat veel mensen spijt gaan krijgen.
    Ruimte kolonisatie op zich is wel interessant. Maar iets als dit project is een beetje een erg groot offer. Waarschijnlijk zullen de mensen na de eerste paar jaar al gek worden. En rustig oud worden lijkt me ook niet echt goed mogelijk, stel je moet onderhoud doen om het life support systeem gaande te houden, maar je bent al zo kreupel dat je niet meer in je ruimtepak te krijgen bent.

    Ik heb nog wel een hele reeds aan opmerkingen, maarja, cba :p
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van wolfie559 ma okt 22, 2012 3:21 pm

    desondanks dat ik dol zou zijn om op een andere planeet te leven is het idee gewoon belachelijk ik ga niet de opmerkingen van de voorgangers hier herhalen.

    beeld u in. niks geen deftige s*** geen internet (alhoewel als ze dat zouden kunnen flikken zou dat wel cool zijn).

    hell laat ik het erop houden dat ik me zou rotvervelen op mars. aarde heeft een hoop dingen wat heeft mars.... steen, ijs en stof......
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Hakurei Ninja wo okt 24, 2012 3:02 pm

    Nu jullie wat tijd hebben gehad om jullie eerste gedachten hierover kwijt te kunnen, laat ik even de discussie wat meer aanwakkeren door reageren met informatie van de site. Ik vond het namelijk erg interessant, dus ik heb bijna de hele FAQ-sectie goed doorlezen.

    Olly schreef:Wat ik me wel sterk af vraag is waar ze elke twee jaar vier nieuwe mensen vandaan gaan halen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit zou willen, ik kan me sowieso al niet voorstellen dat iemand astronaut wil worden. En dit is dan voor altijd...
    (...)
    Verder geloof ik ook dat je als mens niet gelukkig kunt zijn buiten je natuurlijke omgeving de aarde.
    In de geschiedenis heb je echter wel ietwat vergelijkbare situaties gehad. Vikingen bijvoorbeeld. Daar had je mensen die heel bewust er voor kozen om het grootste deel van hun leven door te brengen opgesloten met een groepje mannen in een kleine relatief veilige ruimte (ship) omringt door een omgeving onbewoonbaar voor mensen (de zee) zover het oog reikt. Je hebt misschien niet zo veel mensen die zelf zouden kiezen voor zo'n bestaan, maar je hebt ze wel.

    Urameshiya schreef:Ik geloof best dat het mogelijk is om iemand levend op Mars te krijgen met de huidige staat van de technologie als je het feit dat er misschien eerst een paar doden moeten vallen voor lief neemt, maar om media (en dus investeerders) warm te krijgen voor een initiatief als dit, moet je wel min of meer kunnen garanderen dat alle deelnemers de reis gaan overleven, en ook op z'n minst nog een aantal jaar op Mars in leven kunnen blijven. En als de media terugschrikken, komt de financiering ook niet rond.
    Ik wil wel even benadrukken dat de reis waarschijnlijk veel veiliger is dan de beroemde Apollo 11 maanmissie met Neil Armstrong en Buzz Aldrin. Vanwege de plannen om voor het einde van het decennium astronauten op de maan te hebben is er heel gehaast gewerkt. De raket die werd gebruikt om de twee astronauten de ruimte in te sturen was slechts twee keer getest, en de capsule waarin de twee hun terugreis door de aardse atmosfeer doorbrachten was niet meer dan één keer getest. En de maanlander was nog nooit eerder onbemand op de maan getest. Er kon van alles onverwachts fout gaan.

    Met de huidige plannen voor Mars One ligt dat heel anders. De raket die de vier astronauten gaan gebruiken zal tientallen keren zijn getest, bemand en onbemand, voor de mars reizigers hem ook maar te zien krijgen. Ze gebruiken technologie die al jaren op de International Space Station worden gebruikt, en er zijn plannen voor belangrijke onderdelen om nogmaals uitvoerig getest te laten worden voor gebruik. Ten slotte zullen de voorraden en marsrovers worden gestuurd in dezelfde capsules als die waarmee de astronauten de atmosfeer van Mars gaan betreden. De landing op Mars zal op deze manier al acht keer op dezelfde manier onbemand zijn uitgevoerd voor we mensen sturen. Genoeg om allerlei data te verzamelen om de Mars landing nog veiliger te maken voor de reizigers.

    Bron: Mars One FAQ: Is the journey safe?

    wolfie559 schreef:beeld u in. niks geen deftige s*** geen internet (alhoewel als ze dat zouden kunnen flikken zou dat wel cool zijn).

    hell laat ik het erop houden dat ik me zou rotvervelen op mars. aarde heeft een hoop dingen wat heeft mars.... steen, ijs en stof......
    Naast de bouw en het onderhoud van de marsbasis en wetenshappelijk onderzoek kunnen de astronauten in hun vrije tijd zich bezig houden met verschillende activiteiten, waaronder lezen, spelletjes spelen, schrijven, schilderen, trainen in de fitnessruimte, TV kijken, internetten, berichten sturen naar vrienden en familie op Aarde, en zo voort.

    Vanwege de afstand tussen Mars en Aarde, en het feit dat we niet sneller kunnen communiceren dan de snelheid van het licht, duurt het wel 3 tot 22 minuten (afhankelijk van de positie van de twee planeten ten opzichte van elkaar) voor een signaal aankomt. Dit betekent dat de marsbewoners TV-programma's die ze willen zien moeten 'bestellen', zo te zeggen. Voor internet is er een andere oplossing: de marsbasis heeft een eigen server met de favoriete websites van de astronauten. Deze sites worden regelmatig geüpdatet op de server. Als ze een site willen bezoeken die niet op de lokale server staat moeten ze dus 6 tot 45 minuten wachten voor de site om te laden. (3 tot 22 minuten naar de aarde met het verzoek, en 3 tot 22 minuten terug naar mars met de informatie)

    Overigens zal de basis in 2023 1000 m² leefruimte hebben. Dat is dus 250 m² per persoon met zijn vieren. Er zal genoeg ruimte zijn om bomen te groeien, en ze zullen ook broeikas units hebben waarmee ze eten kunnen verbouwen.

    Trouwens, er is ook niet heel veel meer dan steen, ijs en stof op een basis in Antarctica. En op zo'n basis wonen was 50 jaar geleden ook zeker geen pretje. Maar tegenwoordig heb je zelfs scholen met kinderen op de zuidpool.

    Bronnen:
    Mars One FAQ:
    • What will the astronauts do on Mars?
    • How much living space will the astronauts have?
    Antarctica: Population op de Engelstalige Wikipedia.
    Zigzagwolf
    Zigzagwolf
    Gouden Soku-grootmeester


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Hij die zijt geprezen met de krachten der Danmaku

    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Zigzagwolf do okt 25, 2012 12:02 pm

    Wouw

    als ik hier aan kon deelnemen zou ik zeker wel een tijdje denken ik bedoel wie wilt er nou niet als eerste mensen op mars staan en er ook nog eens wonen het zou mij wel leuk lijken wel koud maar dan heb je ook wel wat behaald in je leven ^^

    Gesponsorde inhoud


    Mars One - Mars kolonisatie in 2023? Empty Re: Mars One - Mars kolonisatie in 2023?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 7:50 am