Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+8
Nekotaku
LightSpeedReisen
Toumyon
Urameshiya
Info
Rage
Pyonta-kun
T
12 plaatsers

Nederlandstalige en Touhou-related IRC server!

Enquête

Hoe kijk je aan tegen de vervanging van de oude chatbox door een IRC-chatbox?

[ 4 ]
    Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba1016%Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba12 [16%] 
    [ 10 ]
    Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba1040%Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba12 [40%] 
    [ 11 ]
    Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba1044%Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Voteba12 [44%] 

Totaal aantal stemmen: 25
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator

Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Empty Re: Nederlandstalige en Touhou-related IRC server!

Bericht van Pyonta-kun zo sep 02, 2012 1:47 pm

Zoals ik hierboven al heb gezegd vind ik IRC een goede client. Ik zat er eerst ook al veel op maar het was er altijd vrij leeg. Ik ga er wel weer lurken.

Maar, ik respecteer het feit dat de chatroom regulars liever de chat op de website hebben. Persoonlijk vind ik de website chatbox niet fijn dus zul je mij vaker op IRC vinden dan op de website. Ik laat het aan jullie over.
    T
    T
    Onsterfelijk

Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : Matcha matcha matcha matcha

Nederlandstalige en Touhou-related IRC server! - Pagina 2 Empty Re: Nederlandstalige en Touhou-related IRC server!

Bericht van T zo sep 02, 2012 5:01 pm

LightSpeedReisen schreef:I raise a vote, reply with 'I' if your against the IRC-chat replacing the old one.
    Mijn stem gaat uiteraard voor 'I' oftewel ik ben tegen de IRC-chat ;w;

Zijn er praktische overwegingen waarom je de huidige (PHP)chat tegenover een IRC-server verkiest? Of is het puur vanuit nostalgische reden?
    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner

Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

Bericht van LightSpeedReisen zo sep 02, 2012 8:51 pm

T schreef:
    LightSpeedReisen schreef:I raise a vote, reply with 'I' if your against the IRC-chat replacing the old one.
    Mijn stem gaat uiteraard voor 'I' oftewel ik ben tegen de IRC-chat ;w;

Zijn er praktische overwegingen waarom je de huidige (PHP)chat tegenover een IRC-server verkiest? Of is het puur vanuit nostalgische reden?
    Puur vanuit nostalgische redenen, en ik ben niet de enige die dat vind.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Bericht van Nekotaku zo sep 02, 2012 9:37 pm

Ik heb tegen gestemd. Ik vind onze huidige chatbox wel leuk. En we zijn gewend aan de BBCode en smilies, als zal misschien via IRC ook wel zoiets kunnen gedaan worden.
    Moet wel zeggen, als het op het forum kan geïntegreerd worden vind ik het al minder erg. Alleen is de portal pagina me een beetje te druk qua layout.
    T
    T
    Onsterfelijk

Bericht van T zo sep 02, 2012 9:42 pm

Nekotaku schreef:Ik heb tegen gestemd. Ik vind onze huidige chatbox wel leuk. En we zijn gewend aan de BBCode en smilies, als zal misschien via IRC ook wel zoiets kunnen gedaan worden.
    Moet wel zeggen, als het op het forum kan geïntegreerd worden vind ik het al minder erg. Alleen is de portal pagina me een beetje te druk qua layout.

(Web)IRC ondersteunt ook smileys/textopmaak. En de IRC kan (inclusief bijpassend kleurschema) op het forum geïntegreerd worden.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : kwarktaart

Bericht van Tanshu zo sep 02, 2012 9:44 pm

Ik begrijp de argumenten voor de IRC chat, maar ik zie niet echt in wat de problemen zijn met de chatbox die we nu hebben. Je wordt gekicked als je inactief bent? Als je niks te zeggen hebt moet dat niks uit maken. Bovendien, hoeveel moeite is het nou om weer op inloggen te klikken als je terug wilt? En dat de chat zich soms zo glitchy gedraagt heeft in mijn ogen alleen maar grappige momenten opgeleverd, het heeft me nooit tegengewerkt.
    Also, emotionele waarde. ;w;
    T
    T
    Onsterfelijk

Bericht van T zo sep 02, 2012 10:15 pm

Tanshu schreef:Ik begrijp de argumenten voor de IRC chat, maar ik zie niet echt in wat de problemen zijn met de chatbox die we nu hebben. Je wordt gekicked als je inactief bent? Als je niks te zeggen hebt moet dat niks uit maken. Bovendien, hoeveel moeite is het nou om weer op inloggen te klikken als je terug wilt? En dat de chat zich soms zo glitchy gedraagt heeft in mijn ogen alleen maar grappige momenten opgeleverd, het heeft me nooit tegengewerkt.
    Also, emotionele waarde. ;w;

Problemen met de huidige chatbox?

Autokick; Spam van groen/rood.
    Maar 1 room; Met IRC kun je aparte rooms maken. (Denk aan een Soku-room.)
    Privechat; Deze chat heeft geen privechat.
    DCC; Je kunt via deze chat geen bestanden versturen.
    Bugs; Denk aan de chatboxvernietiger, je kunt de chat makkelijk laten glitchen.
    Tanshu
    Tanshu
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : kwarktaart

Bericht van Tanshu zo sep 02, 2012 10:22 pm

T schreef:Problemen met de huidige chatbox?

Autokick; Spam van groen/rood.
    Maar 1 room; Met IRC kun je aparte rooms maken. (Denk aan een Soku-room.)
    Privechat; Deze chat heeft geen privechat.
    DCC; Je kunt via deze chat geen bestanden versturen.
    Bugs; Denk aan de chatboxvernietiger, je kunt de chat makkelijk laten glitchen.
    Dat zijn merendeels luxeproblemen. ・3・
    Objectief gezien is de IRC chat wellicht beter, maar subjectief houd ik het nog steeds bij wat we nu hebben. [/conservatief]
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku zo sep 02, 2012 10:32 pm

Aparte rooms lijken me wel een heel groot voordeel voor IRC. Zoals je aanhaalt, zitten mensen wel eens Soku te spelen en het commentaar op de matchen doen ze dan via de chat. Voor de niet-Soku spelers zijn dat nutteloze berichten, terwijl het voor de Soku spelers lastig is dat er een andere conversatie doorheen zit.

Daarentegen zie ik ook een groot nadeel aan privéchat en rooms... Aangezien mensen nu samen in één grote chat zitten, blijft het levendig en is iedereen ook gedwongen om met iedereen anders te communiceren. Nieuwe leden leren snel de regelmatige bezoekers kennen, de conversatie blijft gaande en het is gemakkelijk te modereren. Indien er meerdere rooms zijn, vrees is dat je al snel een indeling in altijd terugkerende groepjes krijgt. Dat zou volgens mij de userbase wat beginnen te fragmenteren in kliekjes. Bovendien zorgt het gebrek aan privéchat hier er voor dat iedereen op z'n woorden dient te letten en rekening moet houden met anderen. Je kan niet over iemand roddelen achter hun rug, wat ik best goed vind.

Kijk naar hoe het op Abunai ging... Eenmaal we heel de groep samen hadden, was iedereen gezellig met elkaar aan het praten. Mensen hoefden zich niet uitgesloten te voelen, of het gevoel te hebben dat de rest in groepen zat verdeeld waar zij niet bijhoorden. In feite werkte de groep zo goed dat er almaar meer mensen bij kwamen, waarvan sommigen zich achteraf bij het forum voegden. Volgens mij is onze chaotische, alles-op-één-hoop glitchy chatbox daar voor een deeltje toch verantwoordelijk voor.
    T
    T
    Onsterfelijk

Bericht van T ma sep 03, 2012 9:57 am

Nekotaku schreef:Aparte rooms lijken me wel een heel groot voordeel voor IRC. Zoals je aanhaalt, zitten mensen wel eens Soku te spelen en het commentaar op de matchen doen ze dan via de chat. Voor de niet-Soku spelers zijn dat nutteloze berichten, terwijl het voor de Soku spelers lastig is dat er een andere conversatie doorheen zit.
    Dat klopt, meerdere rooms zijn inderdaad een van de grotere voordelen, zeker omdat ik de server helemaal zelf beheer (en we dus geen gebruik maken van een openbare server (bijv. Rizon)), iedereen kan dus gemakkelijk een room registreren.

Nekotaku schreef:Daarentegen zie ik ook een groot nadeel aan privechat en rooms... Aangezien mensen nu samen in een grote chat zitten, blijft het levendig en is iedereen ook gedwongen om met iedereen anders te communiceren. Nieuwe leden leren snel de regelmatige bezoekers kennen, de conversatie blijft gaande en het is gemakkelijk te modereren. Indien er meerdere rooms zijn, vrees is dat je al snel een indeling in altijd terugkerende groepjes krijgt. Dat zou volgens mij de userbase wat beginnen te fragmenteren in kliekjes. Bovendien zorgt het gebrek aan privechat hier er voor dat iedereen op z'n woorden dient te letten en rekening moet houden met anderen. Je kan niet over iemand roddelen achter hun rug, wat ik best goed vind.
    Hier ben ik het compleet mee eens, en om dit tegen te gaan, is de server ingesteld om 1 kanaal te autojoinen (globaal, dus bij iedere client) - dat houdt in dat iedereen die met de IRC verbind, dus automatisch in dat kanaal zit. Hiermee ga je effectief de fragmentatie in rooms tegen, en worden users aangespoort met elkaar in die room te converseren. Ik zou zelfs zeggen dat IRC beter te modereren is dan de huidige chatbox... een stuk beter (denk aan OP, hOP, voice, !k, !kb, etc.). Privechat maakt het misschien inderdaad mogelijk dat users kunnen 'roddelen', maar dat kunnen ze momenteel ook al via PM, of een andere vorm van instant messaging, ik betwijfel sterk of die IRC hier actief aan bij zal dragen.

Nekotaku schreef:Kijk naar hoe het op Abunai ging... Eenmaal we heel de groep samen hadden, was iedereen gezellig met elkaar aan het praten. Mensen hoefden zich niet uitgesloten te voelen, of het gevoel te hebben dat de rest in groepen zat verdeeld waar zij niet bijhoorden. In feite werkte de groep zo goed dat er almaar meer mensen bij kwamen, waarvan sommigen zich achteraf bij het forum voegden. Volgens mij is onze chaotische, alles-op-een-hoop glitchy chatbox daar voor een deeltje toch verantwoordelijk voor.
    Daar heb je compleet gelijk in, de sfeer was erg goed en het centrale topic, alsmede de chatbox hebben daar zeker een grote rol in gespeeld. Toch denk ik dat de IRC exact dezelfde rol kan hebben, misschien zelfs met aparte kanalen ('#Abunai', '#Nishicon', '#TvHMeet', noem het maar op) - maar ook gewoon in de centrale room (de 'autojoin-room').
    T
    T
    Onsterfelijk

Bericht van T ma sep 03, 2012 10:07 am

Laat me ook nog iets anders toevoegen, namelijk dat IRC, vanuit technisch oogpunt, veel geschikter is dan een webchat.

Om te beginnen gebruikt de webchat op dit forum het 'HTTP' (HyperText Transfer Protocol'), deze is ontworpen voor het overdragen van simpele - vooraf gemaakte webpaginas, natuurlijk is deze uitgebreid met 'PHP' (PHP: Hypertext Preprocessor), die het mogelijk maakt vanuit de webserver de webpagina's interactief te maken (vandaar ook dat we een forum kunnen draaien)!

Dit protecol is zeer geschikt voor websites, forums, noem het maar op - maar eigenlijk een stuk minder voor chatten.
    Dit is waar IRC van pas komt, het IRC (Internet Relay Chat) protocol is speciaal ontworpen voor groepsgewijze communicatie.

Om het simpel te zeggen, IRC is veel efficienter voor chatten, omdat het directe communicatie toestaat, dit houdt in dat er een stuk minder lag is, maar ook dat de server direct met de client kan communiceren, dit kan de huidige webchat niet (en dat is ook direct de reden voor de kick na 15 minuten van inactiviteit, de webchat kan niet 'controleren' of de client nog verbonden is).

Ook is de huidige webchat redelijk slordig in elkaar gezet (denk aan dit), en de chatboxvernietiger (die simpelweg de hele chatbox laat glitchen). Ik snap best dat het nostalgische waarde kan hebben, maar het kan soms wel vervelend zijn; en het zit technisch gezien niet goed in elkaar.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Bericht van Nekotaku ma sep 03, 2012 12:33 pm

Gezien het grote inzicht dat T toont inzake de technische en sociale voordelen van de IRC chat, alsook het maken van een setup voor een zo goed mogelijke ervaring, ga ik m'n mening moeten wijzigen naar neutraal met een lichte voorkeur voor IRC.

De huidige chatbox is leuk en we zijn er aan gewend, maar de technische superioriteit van IRC is misschien toch wel genoeg om er van af te stappen. Dus wat mij betreft mogen beide keuzes. Ik denk dat de essentie van onze chat hoe dan ook wel bewaard zal blijven.

Bovendien denk ik dat het soms wel eens handig zou kunnen zijn om gewoon een IRC client in te duiken zonder op het forum te moeten gaan. Bijvoorbeeld op je werk is dat wat minder zichtbaar. Ze gaan er niet kwaad om zijn bij mij, maar als er toevallig een klant binnenkomt en achter me loopt terwijl ik op een forum zit te kijken ziet dat er weinig overtuigend uit.
    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner

Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

Bericht van LightSpeedReisen ma sep 03, 2012 2:35 pm

Dat klinkt allemaal wel mooi, maar ik blijf bij de goede oude chat ^^;
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya ma sep 03, 2012 4:51 pm

T schreef:
    Nekotaku schreef:Ik heb tegen gestemd. Ik vind onze huidige chatbox wel leuk. En we zijn gewend aan de BBCode en smilies, als zal misschien via IRC ook wel zoiets kunnen gedaan worden.

(Web)IRC ondersteunt ook smileys/textopmaak. En de IRC kan (inclusief bijpassend kleurschema) op het forum geïntegreerd worden.
    Helaas is met deze versie van het forum de IRC niet zomaar op de index te integreren. Alleen de portal leent zich echt voor eigen html. Het is mogelijk om iets meer vrijheid te krijgen door het forum om te zetten naar phpbb3, maar dat zou wel wat extra onderhoud vereisen. Wat op zich geen probleem zou zijn als we dat combineren met de overstap naar een nieuw visueel thema voor het forum.

Wat vinden jullie van het volgende stappenplan (subject to change)?

1. De IRC wordt (opnieuw) in gebruik genomen, en in de portal-pagina van het forum verwerkt. De oude chatbox blijft ongewijzigd.

2. Als we het eens zijn geworden over een nieuw thema voor het forum (zie het betreffende topic) en dat klaar voor gebruik is, wordt tegelijk met de introductie van het nieuwe thema het forum overgeschakeld op phpbb2 (ja, 2). Dat geeft wat extra mogelijkheden, zodat de IRC ook in de index-pagina verwerkt kan worden. De oude chatbox blijft ook bestaan.

3. We beslissen na een paar weken gezamelijk over het lot van de oude chatbox, nadat we allemaal gewend zijn geraakt aan de nieuwe. We kunnen dan een veel realistischere discussie over de voors en tegens van de IRC voeren.

(4. Stiekem hoop ik dat het met phpbb2 ook makkelijker gaat zijn om een theme changer in te voeren, zodat ook het oude forum-thema na het nodige onderhoud weer beschikbaar zou kunnen worden gemaakt voor wie er naar terugverlangt.)

Er is trouwens ook een alternatief dat nog meer op zou lossen: het probleem bij de wortel aanpakken en wegverhuizen van Forumotion. Ondanks dat het onmogelijk is om de database van het forum mee te nemen, zou het met een beetje mazzel wel mogelijk zijn om onze topics en posts langs een omweg mee te verhuizen. Leden-accounts zouden echter opnieuw aangemaakt/geactiveerd moeten worden. Dat, en het zou natuurlijk een nieuw adres opleveren. Maar ik neem aan dat dat nog veel meer weerstand zou opleveren dan het veranderen van de chatbox alleen. En het is gewoon veel gedoe. ^^;
    T
    T
    Onsterfelijk

Bericht van T wo sep 05, 2012 2:48 pm

De IRC server - en alle bijbehorende services - zijn weer online.

De servergegevens in dit topic werken nog steeds, mocht het verbinden met irc.Touhou.nl niet lukken, probeer dan irc.Kisume.nl!

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za jun 10, 2023 10:53 pm