Nekotaku schreef:Aparte rooms lijken me wel een heel groot voordeel voor IRC. Zoals je aanhaalt, zitten mensen wel eens Soku te spelen en het commentaar op de matchen doen ze dan via de chat. Voor de niet-Soku spelers zijn dat nutteloze berichten, terwijl het voor de Soku spelers lastig is dat er een andere conversatie doorheen zit.
Dat klopt, meerdere rooms zijn inderdaad een van de grotere voordelen, zeker omdat ik de server helemaal zelf beheer (en we dus geen gebruik maken van een openbare server (bijv. Rizon)), iedereen kan dus gemakkelijk een room registreren.
Nekotaku schreef:Daarentegen zie ik ook een groot nadeel aan privechat en rooms... Aangezien mensen nu samen in een grote chat zitten, blijft het levendig en is iedereen ook gedwongen om met iedereen anders te communiceren. Nieuwe leden leren snel de regelmatige bezoekers kennen, de conversatie blijft gaande en het is gemakkelijk te modereren. Indien er meerdere rooms zijn, vrees is dat je al snel een indeling in altijd terugkerende groepjes krijgt. Dat zou volgens mij de userbase wat beginnen te fragmenteren in kliekjes. Bovendien zorgt het gebrek aan privechat hier er voor dat iedereen op z'n woorden dient te letten en rekening moet houden met anderen. Je kan niet over iemand roddelen achter hun rug, wat ik best goed vind.
Hier ben ik het compleet mee eens, en om dit tegen te gaan, is de server ingesteld om 1 kanaal te autojoinen (globaal, dus bij iedere client) - dat houdt in dat iedereen die met de IRC verbind, dus automatisch in dat kanaal zit. Hiermee ga je effectief de fragmentatie in rooms tegen, en worden users aangespoort met elkaar in die room te converseren. Ik zou zelfs zeggen dat IRC beter te modereren is dan de huidige chatbox... een stuk beter (denk aan OP, hOP, voice, !k, !kb, etc.). Privechat maakt het misschien inderdaad mogelijk dat users kunnen 'roddelen', maar dat kunnen ze momenteel ook al via PM, of een andere vorm van instant messaging, ik betwijfel sterk of die IRC hier actief aan bij zal dragen.
Nekotaku schreef:Kijk naar hoe het op Abunai ging... Eenmaal we heel de groep samen hadden, was iedereen gezellig met elkaar aan het praten. Mensen hoefden zich niet uitgesloten te voelen, of het gevoel te hebben dat de rest in groepen zat verdeeld waar zij niet bijhoorden. In feite werkte de groep zo goed dat er almaar meer mensen bij kwamen, waarvan sommigen zich achteraf bij het forum voegden. Volgens mij is onze chaotische, alles-op-een-hoop glitchy chatbox daar voor een deeltje toch verantwoordelijk voor.
Daar heb je compleet gelijk in, de sfeer was erg goed en het centrale topic, alsmede de chatbox hebben daar zeker een grote rol in gespeeld. Toch denk ik dat de IRC exact dezelfde rol kan hebben, misschien zelfs met aparte kanalen ('#Abunai', '#Nishicon', '#TvHMeet', noem het maar op) - maar ook gewoon in de centrale room (de 'autojoin-room').