Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

5 plaatsers

    Touhou Fanon vs Canon

    LightSpeedReisen
    LightSpeedReisen
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : De meeste onopvallende main-character ooit zijn.

    Touhou Fanon vs Canon Empty Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van LightSpeedReisen vr feb 24, 2012 1:34 pm

    Aangezien niemand op het idee is gekomen voor deze topic zal ik het maar doen.
    Het doel van dit topic is simpel, Er is nogal een verschil tussen Touhou canon, dus alles wat door Zun bedacht is(dat betekent: persoonlijkheden,relaties, enzovoort.) En wat de fans er om heen hebben bedacht, ik vroeg me dus af, gaat jullie voorkeur eerder uit naar de canon, of de fanon? Ik dacht het is wel mogelijk om daar een boeiende discussie over te voeren. In ieder geval, mijn voorkeur gaat uit naar de fanon, ik vind de meeste persoonlijk heden voor bepaalde characters toch beter dan als in de canon, en dan is er nog de aantallen aan fancharacters, sommige zijn overdreven maar er zitten er toch wat bij die ik wel uniek vind. In ieder geval, have fun~
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Touhou Fanon vs Canon Empty Re: Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van Sophie vr feb 24, 2012 2:11 pm

    Ik kan niet echt zeggen fanon of canon, fanon is een te groot begrip.
    Er zijn een heleboel fanon dingen die ik wel leuk vind, en sommige die ZUN uiteindelijk ook erkent, maar er bestaan vast ook fanon dingen waarvan ik zoiets heb als DONOTWANT.jpg.

    Het ligt er maar net aan waar we het over hebben.
    Hakurei Ninja
    Hakurei Ninja
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Op zijn vingers van 0 tot 1023 kunnen tellen

    Touhou Fanon vs Canon Empty Re: Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van Hakurei Ninja vr feb 24, 2012 4:08 pm

    De online Touhou fangemeenschap (met fanart, fanarranges, etc.) zijn wat me het meeste trekken in het hele Touhou fenomeen. Waarschijnlijk omdat ik zelf van jongs af aan veel bezig ben geweest met tekenen en muziek. Dus wat dat betreft ben ik meer van de fancultuur dan canonmateriaal.
    Maar ik hou er meestal niet zo van als mensen dingen bedenken waar nauwelijks aanleiding voor is in de canon. (zoals veel pairings) Of als mensen iets dat canon is heel erg overdrijven. (zoals dat Marisa wel eens iets 'leent' van youkai) Volgens mij bestaat veel van wat men bedoelt met 'fanon' daaronder. In dat geval ben ik meer van de canon.
    UNOwen
    UNOwen
    Maestro


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Ik ben een Zubat in het eerste stadium van zijn leven.

    Touhou Fanon vs Canon Empty Re: Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van UNOwen zo feb 26, 2012 12:12 am

    Fanon ftw. En daarmee bedoel ik zowel de fanart, arranges van muziek en doujingames/manga, als de stuff die ze bij de karakters bijverzinnen. In dat opzicht ben ik het niet met Ninja eens dus. Die fanon geeft een nieuwe kijk op de touhouwereld en maakt het nog eens spannend en variërend. Nou, zolang je de fanon niet met de canon begint te verwarren natuurlijk.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Touhou Fanon vs Canon Empty Re: Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van Urameshiya zo feb 26, 2012 8:22 am

    Ik denk niet dat je kunt spreken van canon 'vs' fanon. De twee staan niet per se tegenover elkaar. Wat ZUN verzint hoort de basis te zijn van wat de fans eromheen verzinnen, vind ik. De canon heeft wat mij betreft in dat opzicht 'voorrang' boven de fanon.

    Maar zoals we allemaal weten zit de canon vol vaagheden en leegtes die je met je eigen fantasie aan mag vullen. ...of met de fantasie van een ander. Dat is voor mij waar de fanon erbij komt kijken. Uit de fanon kun je precies die aanvullingen halen die je zelf aanspreken om zo je helemaal eigen beeld van Gensokyo te scheppen. :)

    In de gevallen waar canon en fanon elkaar echt tegenspreken, verschilt het voor mij van geval tot geval wat ik leuker vind. In het algemeen geloof ik dan toch het liefst wat ZUN zegt, maar ik vind het bijvoorbeeld leuker om me voor te stellen dat Aya en Momiji collega's zijn (fanon) dan dat ze ruzie met elkaar hebben (canon).

    Wat muziek en art betreft denk ik dat je fanon en canon sowieso niet tegenover elkaar kunt plaatsen. De fanart en arranges zouden er niet geweest zijn als ZUN niet eerst het origineel had getekend/gecomponeerd.

    Gesponsorde inhoud


    Touhou Fanon vs Canon Empty Re: Touhou Fanon vs Canon

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 9:38 am