Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+6
Faolinn
Gemu
Nekotaku
Info
Pshycho Maniac
Urameshiya
10 plaatsers

    ZUN vs. White Canvas

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN vs. White Canvas Empty ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Urameshiya di dec 20, 2011 4:48 pm

    Voor het eerst in een aantal maanden heeft ZUN vandaag zijn blog geupdate. Naast de weinig verrassende mededeling dat hij niet aanwezig zal zijn op de wintercomiket, heeft hij ook het een en ander aan zakelijke mededelingen neergezet.

    De voornaamste daarvan is het feit dat de werken van Team Shanghai Alice voortaan niet meer te koop zullen zijn bij doujinwinkelketen White Canvas. Dit ten eerste omdat White Canvas hem al enige tijd niet meer netjes zijn deel van de winst doorsluist, en ten tweede omdat de winkel zonder zijn toestemming Touhoumerchandise heeft laten maken. Totdat deze problemen opgelost zijn, schrijft ZUN, zal hij de verkoop van zijn games niet meer aan White Canvas toevertrouwen.




    Ik vond dit wel een opvallend nieuwtje, omdat we ZUN niet vaak zo daadkrachtig zien optreden. Voor de fans maakt het natuurlijk allemaal weinig verschil, want er zijn nog genoeg andere doujinwinkels die ZUNs spellen wel verkopen. Maar ik kan me voorstellen dat White Canvas er helemaal niet blij mee is. Niet alleen omdat ze er een goedlopende product door moeten missen (zeker als ze de problemen niet opgelost hebben voordat ZUN iets nieuws uitbrengt), maar ook omdat dit niet goed gaat zijn voor hun reputatie onder Touhoufans. En die zijn volgens mij voor een aanzienlijk deel van hun inkomsten verantwoordelijk - kijk maar eens naar de hoeveelheid Touhou op de site van WC... Circles zullen nu wel twee keer nadenken voor ze WC hun spullen laten verkopen.

    EDIT: Heb de titel veranderd om duidelijker te maken waar het topic over gaat. XD


    Laatst aangepast door Urameshiya op za dec 31, 2011 6:40 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Pshycho Maniac di dec 20, 2011 4:59 pm

    Dat is niet aardig van WC.
    Zun heeft gelijk. (ALTIJD)
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 18
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Info di dec 20, 2011 5:30 pm

    Zo heeft ZUN nog een beetje macht over zijn eigen werk, dus dat is goed.

    goed dat we iemand hebben die de blog checkt XD
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Nekotaku di dec 20, 2011 6:04 pm

    Volkomen terechte reactie. Hij is al zo welwillend als het op het gebruik van de Touhou naam aankomt, dus moeten ze er geen misbruik van beginnen te maken. Ik vind het al behoorlijk vriendelijk dat hij ze niet meteen permanent "blacklist" maar gewoon het probleem opgelost wil zien. Veel anderen in zijn plaats zouden er al snel een rechtszaak van maken.
    Gemu
    Gemu
    Moderator


    Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Boter

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Gemu di dec 20, 2011 6:20 pm

    Nekotaku schreef:Volkomen terechte reactie. Hij is al zo welwillend als het op het gebruik van de Touhou naam aankomt, dus moeten ze er geen misbruik van beginnen te maken. Ik vind het al behoorlijk vriendelijk dat hij ze niet meteen permanent "blacklist" maar gewoon het probleem opgelost wil zien. Veel anderen in zijn plaats zouden er al snel een rechtszaak van maken.


    Wat hij zegt.
    Faolinn
    Faolinn
    Mad scientist


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Faolinn wo dec 21, 2011 2:36 pm

    Ik kan me alleen maar bij jullie aansluiten. Ik vind het echt crack dat ze hem niet z'n zuur verdiende geld geven... waar slaat dat op...

    Pshycho Maniac schreef:Zun heeft gelijk. (ALTIJD)

    SO true!
    Koishi~
    Koishi~
    Forumyōkai


    Leeftijd : 26

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Koishi~ wo dec 21, 2011 5:35 pm

    Zijn zuurverdiende centjes! D:!
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Urameshiya do dec 22, 2011 2:15 am

    Nieuwe ontwikkelingen! White Canvas heeft een formele en lange verklaring op hun website gezet in reactie op de blogpost van ZUN. Het lijkt erop dat het oorlog is. ^^; Hieronder een grove samenvatting.

    Eerst even wat achtergrondinformatie: uit de post van ZUN blijkt dat zijn deel van de opbrengst van zijn games via doujinwinkels voor hem (in elk geval gedeeltelijk) geind wordt door Tasogare Frontier (de circle van de Touhou fighters). Geen verbazingwekkende constructie, want TF is een maatje groter en waarschijnlijk beter in onderhandelen met doujinwinkels dan ZUN dat is.
    Het (financiele) management van Tasogare Frontier wordt geregeld in de vorm van een bedrijf (/rechtspersoon) genaamd SUNFISH. Het hoofd van de 'directie' van SUNFISH, Nakajima Tomohiko, is tevens een lid van de 'directie' van Kourindou. Kourindou, wordt uit de verklaring van WC duidelijk, is de naam van een rechtspersoon die door ZUN gebruikt wordt om de rechten over Touhou te beheren.

    White Canvas stelt in hun verklaring dat het bedrag dat ze (via Tasogare Frontier) aan ZUN verschuldigd zouden zijn de inzet is van een juridische strijd tussen WC en SUNFISH. Omdat de zaak nog loopt, leggen ze verder niet uit hoe en waarom er onenigheid over is.

    WC: "Het bovengenoemde commentaar op [ZUNs] blog, dat de indruk wekt dat wij zonder enige reden betalingen achterhouden, is ongepast, en wij betreuren het ten zeerste. Voorts betreuren wij het feit dat de heer Jun'ya Oota ofwel ZUN, die niet direct betrokken is bij het dispuut tussen ons bedrijf en SUNFISH, op zijn officiele blog kritiek uit op ons bedrijf in een vorm die tot misverstanden leidt, en wij maken hier sterk bezwaar tegen."
    (Ze zijn boos, geloof ik. XD En ja, ze schrijven echt in zulke irritant lange zinnen.)

    Vervolgens gaat de verklaring verder over ZUNs kritiek op WC omdat ze zonder toestemming Touhou-goods gemaakt zouden hebben.

    WC zou in augustus 2004 een contract met ZUN gesloten hebben dat hen het alleenrecht gaf op de verkoop in binnen- en buitenland van alles wat ZUN zou maken. In juni 2007 is dit contract op verzoek van ZUN beeindigd, en in ruil hiervoor kreeg WC het recht om artikelen met afbeeldingen van Touhoupersonages te vervaardigen en verkopen. ZUN ontvangt hiervoor netjes royalties.

    In oktober 2010 kreeg WC bericht dat een zekere Fumio Oyamada namens Kourindou de rechten over Touhou zou gaan beheren in ZUNs plaats. Kourindou bood WC een nieuw contract aan, heel anders dan het vorige, maar WC beweert dat afgeslagen te hebben. WC beklaagt zich in de verklaring verder over het feit dat het nooit bewijs te zien zou hebben gekregen van het feit dat de rechten over Touhou van ZUN naar Kourindou verschoven zouden zijn. (In de praktijk maakt dat natuurlijk weinig uit, omdat ZUN de baas van Kourindou is, maar juridisch zal het wel verschil maken.) Het oude contract met ZUN is volgens WC daarom in stand gebleven, terwijl ZUN/Kourindou daar kennelijk anders over denkt. Verder, stelt WC, verschillen WC en Kourindou van mening over het bereik van het contract, en advocaten van beide partijen zouden daar op dit moment over in gesprek zijn.

    Volgens de verklaring heeft ZUN de reputatie van WC (die al niet zo best was) schade berokkend door temidden van dit alles in het openbaar negatieve uitspraken te doen over WC zonder dat daar (volgens WC) een behoorlijke juridische grond voor was.

    WC zegt zich nog steeds in te willen zetten om de problemen op te lossen, zodat ze ook het volgende ZUN-spel weer gewoon mogen verkopen.

    ...Dat laatste zullen ze wel moeten, want White Canvas is zo afhankelijk van Touhou dat veel Touhou'ers op internet zich afvragen of WC niet op een faillisement afstevent als ze dit niet oplossen. ^^;

    Hoe dan ook, het lijkt erop dat het conflict tussen ZUN en White Canvas ingewikkelder is dan ZUN deed vermoeden! Ik ben heel benieuwd of ZUN hier nog in het openbaar op in gaat, of dat de onderhandelingen achter de schermen verder zullen gaan. Ik hoop op dat eerste, want dit conflict biedt ons als fans een heel interessant kijkje in de constructies waarmee ZUN zijn scheppingen in de hand probeert te houden. =3


    Laatst aangepast door Urameshiya op do dec 22, 2011 10:34 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Faolinn
    Faolinn
    Mad scientist


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Faolinn do dec 22, 2011 8:59 am

    Het grote nadeel van groot worden. Je komt dan vast te zitten in het web van geld, macht en regeltjes...
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Urameshiya do dec 22, 2011 10:05 am

    Faolinn schreef:Het grote nadeel van groot worden. Je komt dan vast te zitten in het web van geld, macht en regeltjes...
    Ja, als zelfs ZUN er blijkbaar niet aan kan ontsnappen is het haast onvermijdelijk te noemen. ><

    Trouwens, als alles waar is wat White Canvas beweert in hun verklaring, dan lijkt het me dat ZUN zelf medeverantwoordelijk is voor de problemen. Maar het kan natuurlijk goed dat ze het een en ander verzwijgen, net als ZUN dat in eerste instantie deed. ^^; Het vervelende voor WC is dat het uiteindelijk niet de rechter is die het eindoordeel over ze heeft, maar de circles en klanten. En ik denk dat een groot deel daarvan eerder naar ZUN zal luisteren dan naar hen. XD

    Oh, en ZUN drijft vandaag lichtjes de spot met ze op Twitter. Zou hij niet gelukkig zijn met het feit dat White Canvas steeds zijn echte naam erbij zet? ^^;
    (ZUN alias Ota Jun'ya is hoe White Canvas consequent naar hem verwijst in die verklaring van gisteren.)

    Ik ben he~t, ZUN alias Ota Jun'ya~! De laatste tijd zijn er mensen die volstrekt niet geloven wat ik zeg en dat vind ik jammer~!
    Laten we voortaan gewoon allemaal onder onze echte namen gaan uitgeven!
    Of wacht. Zomaar met echte namen gaan spelen is niet zo verstandig, want je weet nooit of er iemand met een Death Note in de buurt is.

    Een beetje off-topic, maar...
    Spoiler:
    Faolinn
    Faolinn
    Mad scientist


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ability to understand and alter the workings of the human body.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Faolinn do dec 22, 2011 12:41 pm

    Hahahah dit vind ik wel grappig hoor. Normaal doen alle partijen bij dit soort disputen vet pompeus en praten ze alleen in de vorm van bureaucratische stijlbloempjes. ZUN verstevigd z'n positie in deze situatie nog eens extra door op deze manier te reageren. Z'n populistisch gedrag moedigt de fanbase + circles alleen nog maar meer aan om zijn kant te kiezen. Vind het echt fijn dat je ons up to date houdt Ura, dit is heel interessant om te volgen!
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Urameshiya vr dec 30, 2011 2:11 pm

    ~Update van de afgelopen dagen~

    Een paar dagen geleden stond er een interessant artikel over deze hele zaak op een entertainmentnews-website. De journalist die het geschreven heeft beweert dat anonieme bronnen uit de industrie hem toevertrouwd hebben dat White Canvas waarschijnlijk misbruikt heeft gemaakt van ZUNs regels door bestaande doujincircles Touhou-artikelen voor hen te laten maken. De ideeen en de financiering kwamen daarbij gewoon van WC, maar omdat de productie uit naam van een doujincircle uitgevoerd werd, zouden ze daardoor ZUNs strengere regels voor commerciele partijen hebben kunnen omzeilen.
    Uit hetzelfde circuit komen volgens het artikel geruchten dat het wel eens voorgoed voorbij zou kunnen zijn tussen White Canvas en Touhou. Zowel de timing van het hele incident, vlak voor de Comiket, hoogseizoen voor de doujinmarkt, en het feit dat WC ZUNs echte naam heeft gebruikt in hun kritiek op hem in antwoord op zijn blogpost, worden genoemd als factoren die sterk in het nadeel van WC zouden kunnen gaan werken.

    We weten ook nog steeds niet waar het juridische conflict tussen WC en Tasogare Frontier over gaat. Volgens het artikel doet in Akihabara de theorie de ronde dat het gaat om de hoogte van royalties. De journalist heeft WC opgebeld om dat na te vragen, maar men ontkent daar stellig dat het om royalties gaat. In het artikel volgt een lang citaat van WC dat er op neer komt dat ZUN geen idee heeft waar hij het over schrijft. Gevolgd door de opmerking van de journalist dat WC erop hamerde dat ze bezwaar zouden maken als hij iets anders zou opschrijven dan dat. Jaja, ze weten daar wel hoe ze PR aan moeten pakken.

    Hoe dan ook, het artikel bestaat dus voornamelijk uit geruchten, maar de schrijver ervan, die toegeeft een groot Marisa-fan te zijn, lijkt vastbesloten om de zaak in de gaten te houden, en heeft waarschijnlijk ook de nodige contacten daarvoor. Met een beetje geluk horen we dus nog wel hoe het allemaal verder gaat.




    ZUN zei op z'n online zuipfeestjeradioprogramma eergisterenavond trouwens dat het hele gedoe geen invloed hoeft te hebben op doujin circles, dus dat mensen niet bang hoeven te zijn voor strengere regels in het vervolg. Sterker nog, hij riep er achteraan dat ze welkom zijn op z'n onzinkbare juridische modderschuit. Het brengt volgens ZUN wel het risico met zich mee dat het 'religie-gevoel' binnen de community sterker wordt. XD




    White Canvas lijkt zich bewust te zijn van het feit dat hun naam niet al te veel positieve gedachten oproept op het moment. Oplossing: verstop de naam. De White Canvas booth op de comiket vandaag:
    Spoiler:




    Nog meer nieuws: White Canvas heeft vandaag elk spoor van hun reactie op ZUNs opmerkingen van hun website verwijderd. (Kijk zelf maar, de link een paar posts hierboven werkt niet meer.) Zouden ze eindelijk doorhebben dat ze er voor zichzelf meer kwaad dan goed mee aan hebben gericht?




    De meest waarschijnlijke reden voor het bovenstaande is als volgt: anonieme medestanders van ZUN hebben White Canvas eens goed onder de loep gelegd en zijn er in geslaagd een leugen uit hun verklaring te vissen. In de verklaring stond dat de Touhou-artikelen die WC zelf heeft laten maken nooit 18+-materiaal omvat hebben. Ze blijken echter wel degelijk een 18+ dakimakura-kussensloop verkocht te hebben waarbij in de omschrijving stond dat hoewel er een circle-naam op het artikel stond, het exclusief voor verkoop bij WC in opdracht van WC gemaakt was. Het kussensloop is inmiddels niet meer te koop, maar enkele dagen geleden, op het moment van de verklaring zelf, nog wel.
    Dat betekent niet alleen dat WC zich ongeloofwaardig heeft gemaakt door te liegen, het betekent ook dat ze eigenlijk al lang toegegeven hebben verdachte constructies te gebruiken om ZUNs regels te vermijden, zoals die genoemd werden in het artikel waarover ik het hierboven had.




    Bijkomstig interessantheidje waarover al langer geruchten rondgingen: in maart van dit jaar werden 'Touhou Project' en 'Shanghai Alice Gengakudan' als handelsmerken geregistreerd door mensen die... niet ZUN waren. Toen ZUN hierop geattendeerd werd antwoordde hij op Twitter dat hij al de nodige maatregelen genomen had, en de handelsmerken staan inmiddels gewoon op zijn naam. Ondertussen doen pagina's uit een lijst met nieuwe handelsmerkregistraties de ronde waarop te zien is dat op dezelfde dag dat die handelsmerken geregistreerd werden, ook handelsmerken van White Canvas geregistreerd zijn. De authenticiteit van de lijst is eigenlijk boven elke redelijke twijfel verheven, dus waarschijnlijk had ZUN toen ook al onenigheden met WC.


    Laatst aangepast door Urameshiya op za dec 31, 2011 4:27 am; in totaal 1 keer bewerkt
    Pshycho Maniac
    Pshycho Maniac
    Vaste forumganger (Phantasm)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Niet sterk genoeg

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Pshycho Maniac vr dec 30, 2011 8:19 pm

    Bedankt voor het verdere nieuws, Koa.
    Heel interresant.
    Michiresu
    Michiresu
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : KeroPero

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Michiresu vr dec 30, 2011 9:48 pm

    oh wauw, die hebben zich behoorlijk in de **** gewerkt.
    Bedankt om ons dit allemaal mee te delen ura °3°
    Ik vind het best nog interessant
    Info
    Info
    Vaste forumganger (Lunatic Mode)


    Leeftijd : 18
    Speciale vermogens : datwiljewelwetenhe

    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Info vr dec 30, 2011 11:37 pm

    bedankt dat je ons op de hoogte houdt.
    ze hebben zich inderdaad behoorlijk in de nesten gewerkt.

    Gesponsorde inhoud


    ZUN vs. White Canvas Empty Re: ZUN vs. White Canvas

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 9:48 am