Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+2
Kazatski
Princess Sylvysprit
6 plaatsers

    Je mening over de status van Touhou

    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Je mening over de status van Touhou Empty Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Princess Sylvysprit ma nov 02, 2015 4:11 am

    Okay, ik ben het zat, dit forum is veelste inactief de laatste tijd, en daar wil verandering in brengen, en waarom begin ik dan niet eens groot met een ourderwetse controversionele mening om wat discussie op gang te brengen?

    Waar ik het over wil hebben is namelijk de status van Touhou en ZUN op dit moment.
    Vanuit mijn persoonlijke oogpunt is het me namelijk opgevallen dat de laatste Touhou games (TD, DDC, LoLK) kwa kwaliteit zijn gedaalt, en dan bedoel ik vooral de creatieve sectoren zoals muziek, verhaal, en de overall sfeer van de games.
    In de wat oudere Touhou games (1 t/m 12) was de sfeer veel meer "WOAAAAAAAAH, HET IS EEN FANTASY WERELD EN LOLI YOUKAI OVERAL! OH NEE, ER IS EEN INCIDENT, BOEM, THEE DRINKEN"
    Maar nu de laatste tijd gaan dingen over religieuze oorlog en de balans van de Hakurei Barrier, naar mijn mening lijkt het wel alsof ZUN Touhou een serieuzere diepgang wil laten geven, en ik weet eigenlijk zelf niet zo zeer of dat wel iets is wat ik vind passen als ik denk aan Touhou, de serieuzere elementen van de tegenwoordige plotlines vind ik compleet onpassend vergeleken met de rest van de serie. (natuurlijk is het ZUN's eigen IP en kan hij doen wat hij wilt, daar heb ik ook respect voor, maar dit is een mening thread)

    Okay, dus nu over naar de muziek...
    Wat?
    Ik bedoel, wat is er gebeurd?
    Nee, natuurlijk is de nieuwe Touhou muziek niet slecht, alleen het is nu een stuk minder fantastisch en magisch dan dat het vroeger was, vroeger hoefde ik bijvoorbeeld maar een noot van een ZUN nummer te horen of ik kreeg al rillingen van de mooiheid, maar nu tegenwoordig voelen ZUN's liedjes meer als een component voor de game, zoals een traditionele game in elkaar zit die niet een grote focus heeft op de soundtrack, meer een "oh ja, het past goed bij het level!", inplaats van "wow! Wat mooi!", dit is natuurlijk ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak, en ik kan onmogelijk zeggen dat ZUN's muziek slecht is, maar het lijkt wel alsof hij de laatste tijd zijn creativiteit een beetje aan het verliezen is, het voelt niet meer hetzelfde (of in de buurt) van de magische gevoelens die hij eerst met gemak leek te creareren.

    Wat vind jij hiervan? Ik ben namelijk benieuwd!
    Kazatski
    Kazatski
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Geen speciale vermogens hebben

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Kazatski ma nov 02, 2015 7:11 am

    Ik ben het met je eens dat het wat veranderd lijkt te zijn, maar ik vind het eigenlijk wel leuk dat hij ook iets anders probeert. Het mag dan misschien wat "serieuzer" zijn, maar het blijft wel een computerspelletje en is niet plotseling een filosofieboek geworden. Het is Touhou, geen Tao. Afgezien daarvan zou ik het wel jammer vinden als dat andere er helemaal niet meer zou zijn, maar dat idee had ik nu niet echt en ik hoop dat dat ook niet gaat gebeuren, want het zou een teleurstelling zijn als Touhou in een pretentieuze boel verandert. En daarmee bedoel ik niet dat het er niet over mag gaan, maar dat het niet de focus moet worden van de serie, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

    Ik ben niet zo uitgesproken als het gaat om muziek, maar als ik kijk naar wat ik het meest beluister dan luister ik vaker naar de OST van oudere spellen dan naar die van de nieuwe, alhoewel dat ook andere redenen kan hebben. Echter, zoals gezegd heb ik niet zo veel problemen met hoe de muziek is, simpelweg omdat ik vrij snel tevreden ben met hoe iets klinkt zolang het maar bij de situatie past en in dat opzicht ben ik nog niet teleurgesteld.

    Qua gameplay vind ik het eigenlijk wel tof dat ZUN probeert een ander systeem te introduceren. Het was voor sommigen misschien wat jammer dat LoLK zo moeilijk was, maar dat na alle vorige spellen er nu qua gameplay echt een uitbreiding is gekomen vind ik wel duiden op dat ZUN nog steeds creatief is, al is dat dan misschien op een andere manier.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Graan ma nov 02, 2015 1:18 pm

    Touhou is gewoon ontzettend gerecycled. De enige variatie die ZUN in de gameplay verwerkt is de toevoeging van een nieuwe gimmick, maar naar mijn mening is het systeem in EoSD al goed. Elke toevoeging daarop is eigenlijk onnodig, en alhoewel sommige gimmicks leuk zijn kunnen ze het spel ook heel makkelijk verpesten (UFO).

    Het is ondertussen al ver over het punt waar mensen fangames van hoge kwaliteit kunnen maken. ZUN's stijl qua muziek staat redelijk vast, en wordt regelmatig door mensen nagedaan. Zijn character art is nog steeds ruk, terwijl je aan de rest kan zien dat hij wel degelijk weet hoe hij iets moois kan maken. Ik vraag me bijna af of hij opzettelijk zijn character art op dit niveau houdt, zodat fans het invulling kunnen geven.

    Ik zou graag zien dat ZUN eens uit zijn comfort zone stapt - wat je sowieso als artist altijd moet doen - en iets anders maakt. Een ander soort game, andere art stijl of andere muziek stijl. Iedereen weet dat geld niet het probleem is, want anders hadden we jaren terug al een anime en steam releases gehad.
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Princess Sylvysprit ma nov 02, 2015 4:52 pm

    Graan schreef:
    Ik zou graag zien dat ZUN eens uit zijn comfort zone stapt - wat je sowieso als artist altijd moet doen - en iets anders maakt. Een ander soort game, andere art stijl of andere muziek stijl.
    Oeeeeh, dit vind ik eigenlijk wel heel interessant klinken, ik ben eigenlijk best benieuwd wat ZUN zou kunnen doen als hij zichzelf niet limiteerde aan wat hij al heeft.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Urameshiya ma nov 02, 2015 8:46 pm

    Ik heb persoonlijk ook het gevoel dat de recente games de glans van de oudere games een beetje missen, maar ik vind het lastig te beoordelen of dat echt aan de games zelf ligt of dat het gewoon een soort nostalgie van mijn (/onze) kant is.

    Ik denk niet dat ZUN echt probeert om de recente games 'serieuze diepgang' te geven of iets dergelijks. Er is hooguit ietsje meer samenhang binnen de serie dan eerst, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo slecht.

    Wat de muziek betreft ben ik het echter wel met je eens dat het niet meer zo creatief is als de eerdere soundtracks.
    Bakuhatsu
    Bakuhatsu
    Zilveren Bloemenkijker


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ik ben sterker dan Cirno

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Bakuhatsu ma nov 02, 2015 10:15 pm

    Hm, ik vind juist de nieuwere games leuker dan de oude, met th12 als favoriet in zowel danmaku als personages. Maar ik denk wel idd dat de stijl flink veranderd is ja. Toegegeven, ik speel ze niet zo vaak meer, maar dat komt vooral doordat ik een beetje uitgekeken ben op gaming in het algemeen...

    Maar wat plot, personages, art en muziek betreft ben ik best tevreden over zijn nieuwe werk. Z'n art gaat langzaam vooruit, wat wel leuk is.

    Muziekwise heb ik het idee dat hij zijn stukken minder emotioneel maakt. Little Princess is best emotioneel, maar vergeleken met Border of Life stelt dat niet zo veel voor wat dat betreft. Desondanks luister ik er graag naar, want het is nog steeds goed. Maar ik mis de drama een beetje. Ook Shoutoku Legend, echt wel mooie melodiën, maar het geheel is nogal saai. :/
    Also, is het jullie opgevallen dat het aantal melodiën in stage 6 boss themes en extra stage boss themes sinds th13 lager is geworden? Bij Suwa Foughten Field tel ik er 6, de twee erna hebben er 5 denk ik. Maar sinds th13 zijn het er maar 3 of zo... (m.u.v. Lost Emotion)

    Vroege stage themes en titlescreen themes vind ik dan juist wel weer supergoed geworden. Ik denk dat die nog steeds een hele mooie sfeer creëren. (Ik ben gek op Night Sakura of Dead Spirits, Lonesome Werewolf en Eternal Spring Dream)

    De achtergronden worden alleen maar beter (Ten Desiresssssss)

    Dus ja, bij elkaar genomen vind ik de stijl wel anders, maar niet per sé slechter. (Maar ik heb dan ook geen nostalgische gevoelens voor EoSD~ IN ruled my early dodging days)
    Yukari
    Yukari
    Maker van Voedsel Dat Eruit Ziet Alsof Je Er Dood Van Gaat, Aldus UNOwen


    Leeftijd : 25
    Speciale vermogens : (Matcha)baksels.

    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Yukari ma nov 02, 2015 11:13 pm

    Zelf vind ik het ook moeilijk te bepalen of het mijn eigen nostalgie of een daadwerkelijk groot verschil in stijl is die de vroegere Touhou-games hun charme geven. Ik heb Touhou leren kennen met EoSD, PCB en IN, maar mijn favoriete spellen zijn SA, PCB en MoF vanwege hun sfeer. Dat is ook het aspect van de serie dat me het meeste aantrekt, de manier waarop ZUN zoveel sfeer weet over te brengen in zijn spellen.
    In SA overviel me echt het gevoel in een ondergrondse, met lampionnen gevulde stad te zitten waar vergeten youkai de dienst uitmaken. In MoF liep ik echt door herfstbossen en langs rivieren en watervallen. In PCB bereikte ik de geestenwereld waarin alles net iets witter en mooier was, bedekt met sneeuw en kersenbloesems.
    Het waren games die zo immersive waren dat het me een bepaald gevoel gaf dat me bij zou blijven. En ik heb er niet echt concrete argumenten voor, maar veel van de nieuwere games doen dat niet echt meer met me.
    Het waren spellen die in principe niet over iets belangrijks gingen en werden geconcludeerd met een kop thee, en op de een of andere manier heb ik toch het idee dat de personages uit de nieuwe spellen grotendeels hun charme hebben verloren. Het zijn meer echt tegenstanders geworden in plaats van personages die toevallig op het pad van Reimu of Marisa komen. Ik zie Hecatia nog niet zo snel een kopje groene thee onder de kersenbloesems drinken met Reimu. Wat dat betreft heeft de serie, hoewel het nog steeds geen superserieus plot bevat, misschien wel een stukje van zijn lichthartigheid verloren.

    Gesponsorde inhoud


    Je mening over de status van Touhou Empty Re: Je mening over de status van Touhou

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 4:16 pm