Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

3 plaatsers

Obscure spellen spotlight

Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Obscure spellen spotlight Empty Obscure spellen spotlight

Bericht van Nekotaku wo sep 23, 2015 2:19 pm

Een tijd geleden maakte ik een "artist spotlight" topic, waarin mensen hun favoriete artiesten even een plaatsje in de zon konden geven. Er zijn interessante posts uit voort gekomen en we hebben mooie artwork kunnen ontdekken.
    Met de meesten onder ons fervente gamers die een grote lijst aan titels hebben gespeeld, leek het me wel interessant om eens te horen of jullie misschien obscure spellen kennen die behoren tot je persoonlijke favorieten. En vervolgens deze aan ons voor te stellen.

Natuurlijk, als je hier gewoon een lijstje afgaat van games gaat dit weinig effect behalen. Daarom is deze thread bedoeld voor wie er een beetje werk in wil steken en echt gepassioneerd genoeg is door een spel om anderen te overtuigen het te proberen. Net zoals de artist spotlight kan je zaken wat diepgaander bespreken, zoals de gameplay, wat het uniek maakt, voorbeelden van muziek, screenshots tonen enzovoort. Verkoop het aan ons!

Dan is er het criterium van wat een obscuur spel is of niet. Dit is natuurlijk enigzins vaag gedefinieerd. Volgende zaken zijn prima kwalificaties om iets obscuur te noemen:
    • Het is in het geheel door weinigen gespeeld.
    • Het is door de tijd in de vergetelheid geraakt.
    • Het behoort tot een nichemarkt en is daarin geen zeer bekend voorbeeld.
    • Je vermoedt dat de meesten hier er nooit van gehoord hebben.

Een voorbeeldje: DoDonPachi. Deze zou niet de beste keuze zijn. Hoewel dit spel tot de nichemarkt van bullet hell shooters behoort, is het best bekend in die context en door velen geprezen. Gunbird, daarentegen, is veel minder bekend en wordt niet meer zoveel gespeeld als DoDonPachi.
    Nog één: Breath of Fire IV. De BoF reeks is door velen geliefd en niet meteen de meest onbekende reeks RPGs, maar er zijn erg weinig mensen op TvH die het lijken te kennen of gespeeld hebben. Aangezien Breath of Fire IV op het einde van de levensloop van de PSOne uit kwam, is het wat onder de radar gevlogen, terwijl ik het een erg knappe RPG vind en ooit graag aan jullie zou voorstellen.

Een structuur die je kan maar zeker niet hoeft te gebruiken is de volgende:
    Introductie: de makers, release datum, waar gaat het spel over.
    Informatie over de gameplay.
    Personages.
    Zaken die je specifiek aan dit spel mooi vindt.
    Merchandise, spin-offs, manga, anime... gebaseerd op het spel.
    Scarlet
    Scarlet
    The Scarlet Devil

Speciale vermogens : Stickers plakken op alles en iedereen

Obscure spellen spotlight Empty Re: Obscure spellen spotlight

Bericht van Scarlet wo sep 23, 2015 8:24 pm

Ondanks dat veel het spel misschien kennen wil ik deze er wel graag in gooien. Want ik onderschatte het eerst ook tot ik het ging spelen.
    Ik heb het over de game Corpse Party! Ik ga proberen niet te spoilen! Zo zal ik voor gameplay het begin pakken. Ik raad mensen af te kijken als ze serieuze interesse krijgen :3

Corpse Party (game reeks)
    Obscure spellen spotlight CorpseParty
    Corpse party is een game (momenteel al een rakes/triologie) gemaakt door Makoto Kedoin samen met devolper team GrisGris.
    Het is een survival horror, adventure, rpg video game. Door zijn verleden valt hij onder Dojin game.

Het begin
    Het begon allemaal in 1996 met de PC-98 game Corpse party, gemaakt in het programma RPG Maker Software.
    Het eerste deel zorgde na een aantal jaar voor de bekende remakes (uitgegeven in japan onder de namen) :
    - Corpse Party BloodCoverd: Uitgegen voor de pc in 2008.
    - Corpse Party (BloodCoverd: Repeated fear) : Uitgegeven voor de Playstation portable en de Iphone. Deze versie is sinds momenteel ook  weer te downloaden tegen betaling in de playstation store voor de Ps Vita.
    - Corpse Party BloodCoverd: Repeated fear: Uitgegeven voor de 3DS in 2015.
    De Psp en 3DS versie hebben beide dezelfde bijnaam, hoe dit precies zit weet ik zelf niet. Echter zitten tussen de 3 makes verschil op gebied van art, muziek en extra content. Maar de hooft story blijft het zelfde!

Corpse Party Blood coverd/Repeated fear
    Story/Korte samenvatting
    Het spel gaat over een groep studenten/vrienden van Kisaragi Acadamy en hun docente. Door het uitvoeren van de zo gehete "Sachiko Ever After" charme om voor eeuwig bij elkaar te blijven als vrienden, begon alles. Door een mysterieuze aardbeving belanden ze in de vervloekte school Heavenly Host Elementery School.

Op hun zoektocht naar een uitgang komen er nog vele dingen op hun pat waaronder lijken, geesten, en anderen mensen die ook slachtoffer zijn geworden. De studenten van Kisaragi Academy moeten het mysterie oplossen rond Heavenly Host om te kunnen ontsnappen aan deze nachtmerrie. Maar kunnen ze dit wel samen?

Gameplay
    Corpse party is dus een survival horror adventure game met rolplay elemente. De spelen neemt controlen over de verschillende personages in de game om hun tot een zo gehete "true/good ending" te brengen.
    De opdracht is om de vervloekte school te onderzoeken, je vrienden te vinden en verschillende puzzels en mysteries op te lossen in Heavenly Host. Om dit te verwezenlijken moet de speler spreken met personages, objecte zoeken, documenten lezen, vluchten voor enemy's.

Wat corpse party laat verschillen van andere survivel horror games zijn de "wrong endings". Deze worden geactiveerd waneer de speler afwijkt van de mail storyline. Hoe verder je in het spel raakt, hoe meer wrong endings je kunt krijgen! Dit is zodat de speler zich bewust wordt van zijn acties en de manier waarop hij/zij speelt. Het spel is verdeeld in 5 chapters, wanneer je 1 succes vol uitspeeld kun je verder naar de ander. Ook maakt de game gebruik van HP, soms is dit van toepassing bij dingen waaraan ze zich stoten ofzo. Maar Meestal is het wel echt game over en moet je naar je laatste save/opnieuw beginnen.

Intro Video :

Corpse Party: Book of Shadows
    Story/Korte samenvatting
    Na het eerste deel bleven er veel vraagtekens staan. In Book of shadows krijgt Corpse party een nieuwe twist en achtergrond voor de personages die in Corpse Party (deel 1) niet echt aan bod zijn gekomen. De game gaat verder op de Wrong end 6★8. En is een herbeleving van deel 1, maar toch ook weer niet. Want je gaat proberen de rest tegen te houden van deze stomme actie.

Gameplay
    De gameplay blijft net als Corpse Party Bloodcoverd hetzelfde. De game is verdeelt in 7 episode's waarin je weer het hele verhaal doorloopt en meer te weten komt. Ook is er een extra episode genaamt Proloque [bloodDrive], dit is een teaser naar de aankomende game die dit jaar wordt uitgegeven!

Corpse Party: Blood Drive
    Deze versie is al uit in japan maar we zullen er op moeten wachten tot eind dit jaar voor de Engelse versie.
    In dit deel zal alles eindigen.

Spinoff, manga's en anime
    Fanmade: Corpse party Zero & -rebiult-
    Naast de officele 3 Delen zijn er nog spinoffs en meer gekomen.
    De fans van Corpse Party konden tussen de eerste game en de remake niet langer mee wachten en maakte de fan game Corpse party Zero. Het speelt zich op de zelfde plek af maar met andere personages en hun lijdens verhaal. Als dank aan de fans is in de remake van Corpse party een klein bedankje gedaan aan de makers van Corpse party zero.

Ook Corpse Party -Rebuilt- was een fanmade project, en is een remake van de Officele game met toestemming van de makers. De bedoeling was Zero ook te remaken maar dit is helaas geschrapt, omdat er geen contact kon ontstaan.

Spinoff: Corpse Party 2: Dead Patient
    Een doujin game gebaseerd op corpse party, deze speelt zich af in een ziekenhuis. Aangezien ik deze nog niet gespeeld heb kan ik er verder ook niet veel over zeggen.

Anime: Corpse Party - Tortured Souls
    Geen zin om de eerste game te spelen? Dan kun je natuurlijk ook gewoon de anime kijken. Deze 4 epi durende ova somt vrijwel alles op wat in de game gebeurt!

Manga's
    Tussen de games en de anime kwamen er verschillende manga's uit. Waaronder de echte story en vele spinoffs.
    Corpse Party BloodCoverd - De echte story zoals in de game.
    Corpse Party Book of Shadows - De echte story van de 2de game.
    Corpse party Musume [NSFW] - Deze manga raad ik af! Het is een zeer extreme ecchi/H versie van de corpse party story. Deze lijkt niet echt op de story.
    Corpse Party Another child - Een spinoff met andere personages en een andere story
    Corpse Party Coupling X Anthology - Een spinoff over de bekende coupelparings in de game
    Corpse Party - Een manga gebaseerd op de officele story maar dan de live action versie... Ja er is nu ook een live action. Deze wordt nu dus opnieuw uitgegeven.

Overig
    Volgens alles zijn er ook drama cd's, Live action movie en nog veel fan materiaal. Corpse party is nog niet zo bekent buiten Japan. Manga's en dvd's verkrijgen is dan ook zeer moeilijk. Maar toch geintresseerd? Ga opzoek! :) De manga's staan online, de games zijn zo hier en daar te krijgen en de wiki helpt je ook een stuk op weg.

Ik hoop dat ik jullie een beetje nieuwschierig heb gemaakt naar deze game.
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

Bericht van Maribel Hearn do sep 24, 2015 7:52 pm

Deze bullet hell game is zó obscuur dat er, uitgezonderd de mijne, geen één scorerun van bestaat. Niet eens op Nicovideo, laat staan YouTube. Ik heb letterlijk niemand om echt ermee over te praten, wat ik al heel lang erg jammer vind, en ik heb met enorme afstand alle wereldrecords door het feit dat niemand anders erin scoort. ;_; Er is ook geen thread van op het shmupsforum, en ook daar staan geen scores; en het aantal keer dat de game genoemd wordt op het internet zou je op je vingers kunnen tellen. Dus hier de spotlight post voor deze zeer underrated shmup:

Seihou Banshiryuu C67

Obscure spellen spotlight Banshiryuu

Binnen de Touhou-fandom kennen mensen Seihou wel van naam, maar de meesten besteden er geen aandacht aan, en zeker niet aan Banshiryuu, helaas. De andere twee Seihou games, Shuusou Gyoku en Kioh Gyoku, hebben namelijk OST van ZUN, en Touhou cameo's, wat ze interessanter maakt voor Touhou fans dan Banshiryuu. Maar dat ZUN er niet aan heeft meegewerkt betekent niet gelijk dat het een slechte game is! Banshiryuu C67 heeft goede bullet hell gameplay en is als je het mij vraagt een solid shmup.
    C67 moet bij de naam van de game vermeld worden, omdat de re-release op C74 in feite een compleet andere game is; het is zo veel veranderd dat het niet meer te vergelijken is met C67. Banshiryuu C74 komt in deze post dus ook niet aan bod. Banshiryuu C67 is uitgebracht op Comiket 67 in 2004, en C74 in 2008.

De OST mag dan wel niet van ZUN zijn, maar ik vind hem nog altijd niet slecht, al zijn de themes lang niet van het niveau dat je gewend bent als je van Touhou vandaan komt. Er zitten slechte themes in, dat geef ik toe, maar er zitten ook best goeie themes tussen. De OST is trouwens door het feit dat het niet van ZUN is ook heel erg underrated; Touhou fans hebben de themes nog niet één keer geremixed; er is geen interesse door de andere componist.

Game-info
    Je hebt de keuze uit twee personages, de android maid VIVIT-r en shrine maiden Hirano Sakurasaki, met elk twee shottypes. Net als Touhou kun je focussen; dit zorgt ervoor dat je langzamer beweegt en je shot gaat mikken op vijanden, wat het unfocused niet doet. Bovendien zijn ook in deze game 6 stages en heeft het de moeilijkheidsgraden Easy, Normal, Hard en Lunatic; er is alleen geen Extra Stage, want deze was nog niet afgemaakt bij de release van C67. De controls zijn ook gelijk aan die van Touhou. De game heeft een (verstopte) autobomb-modus: deze kun je aanzetten door Shift ingedrukt te houden bij het kiezen van een difficulty, waardoor je automatisch een bomb gebruikt wanneer je geraakt wordt, en dus nog niet dood gaat. Je moet dit elke keer opnieuw doen als je met autobomb wilt spelen, er is helaas geen optie in de instellingen om het permanent te maken. Het is bij de instellingen wel mogelijk om je aantal levens aan te passen zoals in de oudere Windows Touhou games. De danmakupatronen gaan in deze game relatief snel vergeleken met Touhou, soms zeer snel; de compensatie is dat er over het algemeen minder kogels op het scherm zijn. Als laatste werken de bazen ietsje anders dan in Touhou: er is geen spell card systeem. Bazen hebben 'gewone' patronen en de zogenaamde S-E attacks; tijdens deze patronen zijn de bazen onsterfelijk en moet je simpelweg overleven; stop echter niet met schieten, want dat levert punten op (zie hieronder).

Scoring en mechanics
    De game heeft een leuk scoresysteem naar mijn mening: vijanden killen op point blank range levert je een point item op van in het begin een lage waarde, maar deze waarde wordt steeds hoger naarmate je meer enemies point blankt; maar als je dit te lang niet doet, zal de itemwaarde resetten en moet je opnieuw beginnen. Het is dus de bedoeling dat je vijanden chaint. Wanneer je focused schiet gebeurt het soms dat je een point item niet automatisch pakt, maar dat het valt. Gelukkig kun je, ook net als in Touhou, grazen; dit zorgt ervoor dat je alle point items op het scherm naar je toe trekt. Als je dit niet doet en een point item valt uit het scherm, breekt je chain en is je itemwaarde dus weer bij het begin. Het gebruiken van bombs of dood gaan wordt in Banshiryuu C67 niet bestraft: sterker nog, bomben werkt in je voordeel, omdat je tijdens de onsterfelijkheid vijanden kunt point blanken waar je misschien anders niet bij kon, wat extra point items oplevert. Tijdens bazen is het naast dat je overleeft (natuurlijk XD) slechts van belang dat je zo veel mogelijk schade doet tijdens hun S-E attacks; hoe meer schade, hoe meer punten.

Eigen ervaring met de game
    Het was mijn eerste bullet hell buiten de Touhou-serie; ik ging het spelen om Seihou eens uit te proberen, op 7 september 2012, toen ik Touhou nog net geen jaar kende. Ik vond het al snel leuk om te spelen en voegde de vier 1cc's die je erin kunt halen toe aan m'n doelen. De Seihou-serie zelf begon ik ook te ontdekken en leuk te vinden, en inmiddels ben ik al lange tijd Seihou-fan en was VIVIT m'n waifu geweest als Maribel dat niet al was. XD Banshiryuu heb ik heel veel gespeeld, vooral gezien het lang duurde om Lunatic te halen, en ik het vaak (voor de lol of niet) heb gespeeld wanneer ik even geen andere shmup wist om te spelen. Ik heb veel over de game zelf uit moeten vinden, omdat er zo weinig over te vinden is. Een flink deel van wat ik hier heb verteld of doe in mijn runs is mijn eigen vondst geweest! Ik heb dan ook veel dingen uitgeprobeerd in Banshiryuu in de vele runs die ik ervan heb gedaan.

Ik was later na de Lunatic 1cc ook begonnen met proberen m'n scores te verbeteren, en toen lukte het me om de op dat moment hoogste score, die van de Lunatic 1cc van Jaimers, te verslaan. En inmiddels zit ik weer ver boven díe score. :P M'n records zijn 116,942,990 op Easy, 115,738,940 op Normal, 121,458,850 op Hard en 124,652,750 op Lunatic. Ter vergelijking, de hoogste score buiten mijn scoreruns / de enige scoreruns is nog altijd die van Jaimers; die bedraagt 89,964,580.

Maar goed, ik heb Banshiryuu altijd een van de fijnste shmups gevonden om te spelen, de gameplay werkt gewoon goed en het heeft leuke patronen. Het "speelt lekker". Ik hoop iemand te vinden die dat ook vindt, en dus ook iemand om mee over de game te praten! :)

Gameplay video
    Hieronder in de spoiler (terecht, want het verklapt natuurlijk alle stages en al hun patronen) een Lunatic scorerun van mij waarin ik 115,012,610 scoor en m'n beste survival ooit heb, wat betreft aantal resources over aan het eind. :)
    Kijk deze natuurlijk alleen als je geen zin hebt om de game eerst zelf te zien, spelen en leren!
    Spoiler:

Tot zover mijn verhaal over Banshiryuu. Er zullen later misschien meer underrated bullet hell spotlights komen!

Laatst aangepast door Maribel Hearn op vr sep 25, 2015 10:29 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

Bericht van Maribel Hearn di nov 03, 2015 12:13 am

Hier een spotlight voor een veel minder obscure game dan Banshiryuu (heeft tenminste nog een eigen thread op het shmupsforum en dus tenminste wat spelers), maar het blijft erg klein: Samidare namelijk. En je kunt ook niet echt zomaar obscuurder zijn dan Banshiryuu, trouwens. Al heb ik ook helaas niet echt iemand om mee over Samidare te praten. ;_;

Samidare

Obscure spellen spotlight Samidare

Deze bullet hell game is van de doujingroep RebRank, die net als ZUN en Shunsatsu sare do? (makers van Seihou) een aftakking is van Amusement Makers. Samidare heeft verwijzingen naar zowel Touhou als Seihou, in de Extra Stage, maar is verder een game op zich, en dus onderdeel van geen van beide. Het is onderdeel van de serie Project Blank, RebRanks eigen franchise. Samidare wordt wel eens ten onrechte "Seihou 4" genoemd, dit door verwarring vanwege de Seihou-verwijzingen en het feit dat de game vaak samen met Seihou games opgenoemd wordt. De game is uitgebracht in 2005 maar was al in ontwikkeling sinds 2002.

Game-info
    Samidare is een unieke shmup: je hebt namelijk geen bombs, maar een schild! Dit schild gebruik je net als bombs met X. Het absorbeert bullets en versterkt je shot wanneer je dat doet. Hoe meer bullets je absorbeert, des te langer je dat sterkere shot zult hebben; het is oranje gekleurd en is veel breder dan je normale shot. Je kunt het schild echter niet al te lang actief houden; het wordt rood wanneer je energie laag is, en zodra die 0% is zul je moeten wachten tot je schild weer wat opgeladen is, wat automatisch gebeurt. Veel patronen in Samidare kunnen ook zonder schild gedodged worden, maar dan zul je met een veel lagere score eindigen; het is immers de bedoeling dat je gaat shielden. :P Zie scoring en mechanics voor meer daarover. Sommige patronen zijn trouwens onmogelijk zonder je schild. Letterlijk onmogelijk. Al zijn dat er niet zo veel; er zijn er meer "praktisch onmogelijk".

Verder bestaat de main game uit drie stages, wat eigenlijk wel jammer is (ik had best meer van de game willen zien!), maar gelukkig is er een Extra Stage. Ik vind deze stage echt geweldig; het is een van m'n favoriete stages van alle bullet hell games! Ik heb hem echt supervaak gespeeld, zo vaak dat ik zo'n beetje alles (al of niet tot in de details) uit m'n hoofd weet over die stage. XD De Extra Stage is een aparte Extra; hij bestaat uit vier delen (areas) en heeft twee midbosses én twee bazen. Maar toch duurt de stage korter dan een Touhou Extra. Het zal wel liggen aan dat Touhou relatief sloom gaat, en de boss battle daar lang duurt; al die spells... XD Samidare Extra is één groot onthoudfestijn; je moet in feite alles onthouden. Alles leren shielden en goed je shield leren conserveren waar nodig.

Scoring en mechanics
    Het scoresysteem draait in Samidare om het gebruik van je schild. Natuurlijk. XD Wanneer je vijanden neerschiet met je sterkere shot, wat je krijgt door bullets te absorberen met je schild, krijg je namelijk een X16 bonus. Deze bonus kun je ook krijgen bij bazen, en vooral daar maakt hij veel uit! De rest van de punten die je krijgt voegen niet zo veel toe vergeleken met shielden, al helpt het natuurlijk allemaal. Je hebt de time bonus voor het snel afmaken van patronen van bazen (hiervoor is je shield ook handig! kun je meer schade aanrichten), stage bonussen en de No Miss bonus voor het uitspelen van de game zonder dood te gaan (1M punten). Ik leg het scoresysteem ook uit in m'n video onderaan, maar dan ook toegespitst op Extra.

Eigen ervaring met de game
    Samidare was m'n tweede niet-Touhou bullet hell. Ik heb het sinds oktober 2012; na Banshiryuu C67 dus. Ik had het ontdekt op YouTube en de Extra Stage leek me gelijk al vet.. en heel moeilijk! Maar ik moest het uitspelen. Toen ik dat zag wist ik meteen al dat ik het moest gaan spelen. Dus daar ging ik! :P (Maar ik heb de main game natuurlijk ook gespeeld)
    Het was al snel een succes bij mij, ik heb het schildsysteem altijd erg leuk gevonden. Ik kan helaas niet veel meer zeggen dan "het speelt gewoon zo lekker". XD Net als bij Banshiryuu, haha. Lekker zo rondshielden... dwars door de bullets heen knallen... heerlijk :P Samidare is mede daarom een van m'n favoriete bullet hell games. En mede daarom vind ik dat hij meer aandacht verdient. :)
    Het voor het eerst clearen van de Extra Stage was trouwens een van de vetste momenten in m'n shmupgeschiedenis! Het voelde echt 'epic'. Ook die stage had ik echt heel veel geprobeerd en lang moeten oefenen. Op dat moment, op 12 februari 2013, beschouwde ik het als m'n moeilijkste prestatie ooit tot dan toe! Zó gaaf was het. Door al die areas heen, en dan eindelijk de bazen weten te verslaan... het is een gevoel dat vaak terugkeert in bullet hell, al voelde Samidare Extra wel 'groots' door die vier areas en dan ook nog twee bazen (ook al duurt de stage korter dan een Touhou Extra). Het voelt gewoon lang daardoor.

Gameplay video
    Hier mijn hoogste score op Samidare Extra, behaald op 16 maart 2015 (geen NM, al kan ik dat ook; heb ik meerdere keren gehaald. Main game idem). M'n No Miss van de main game staat er ook bij. Ik vind zelf Extra veel leuker dan de main game, maar hij is niet slecht. Al had het van mij wat langer gemogen. Kijk de vids natuurlijk alleen als je geen zin hebt om de game eerst zelf te zien, spelen en leren!
    Spoiler:

En tot zover over Samidare. Voor verdere details, meer over de game of gewoon erover praten kun je zo een chat met me beginnen!
    Ik hoop dat ik er met iemand over zal kunnen praten op een gegeven moment!

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za sep 30, 2023 1:50 am