Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+6
Graan
TH-chen
wolfie559
Maribel Hearn
Princess Sylvysprit
Urameshiya
10 plaatsers

    Atelier

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Atelier

    Bericht van Urameshiya wo maa 11, 2015 4:18 pm

    Atelier Atelie10

    Na enig twijfelen heb ik besloten om maar eens een topic over de Atelierserie te maken, een serie JRPG's van Gust/Koei Tecmo. Ik wil namelijk wel eens weten wie op dit forum (naast Canni, Devil en Eevee, van wie ik dat al weet) nog meer fan zijn van deze serie! Ik heb zelf afgelopen zomer voor het eerst een Ateliergame gespeeld, en ik ben er zodanig verslaafd aan geraakt dat ik inmiddels met m'n zesde game uit de serie bezig ben.

    Omdat het nogal een niche serie is, ga ik er echter van uit dat de meeste mensen die dit topic zien de serie nog nooit gespeeld hebben. Dus lijkt het me goed om voor die mensen meteen maar eens uit te leggen wat voor games het eigenlijk zijn. En ondertussen natuurlijk ongegeneerd reclame maken, want met de aankomende Europese release van Atelier Shallie voor de PS3 en de aankomende remake van Atelier Rorona voor de 3DS lijkt dit me een goed moment om te proberen meer mensen geïnteresseerd te krijgen in deze serie. :)

    Engelse trailer voor Atelier Shallie. Gameplay in de tweede helft. De meeste delen in de serie hebben trouwens dual audio en zo, voor wie niet tegen de Engelse stemmen kan.

    De Atelierserie bestaat eigenlijk uit meerdere sub-series die elk uit 2 of 3 games bestaan. Er zijn in totaal 16 games in de hoofdserie, en daarnaast is er een groot aantal ports, remakes en spin-offs. Wat al die games gemeen hebben is dat er een centrale rol weggelegd is voor 'alchemie': de aloude kunst van het bij elkaar smijten van allerlei substanties in een grote toverketel om op magische alchemische wijze nuttige nieuwe voorwerpen te creëren. Of appeltaarten. Of rookwolken en explosies. Het 'atelier' waar de serie naar vernoemd is slaat op de werkplaats van een alchemist, en die (soms mannelijke, meestal vrouwelijke) alchemist is meestal de hoofdpersoon van het spel.

    In de meeste RPG's met een crafting systeem heeft het maken van een item niet veel meer om het lijf dan zorgen dat je de juiste ingrediënten in je inventory hebt en op de knop drukken. Hoewel het precieze systeem in elk deel weer een beetje anders is, biedt item synthesis in de Atelierserie altijd veel uitgebreidere mogelijkheden, waardoor het maken van items bijzonder verslavend kan worden. Je kunt een item bijvoorbeeld vaak met verschillende combinaties van ingrediënten maken, zolang ze maar in de juiste categorieën vallen, en afhankelijk van de eigenschappen van de ingrediënten die je kiest veranderen vervolgens de eigenschappen van het eindproduct. In het begin lijkt het simpel, maar later in het spel kun je makkelijk uren in je receptenboeken verzonken raken om items van de hoogst mogelijke kwaliteit en met de best denkbare eigenschappen in elkaar te zetten.

    Atelier System11
    Item synthesis in Atelier Escha & Logy

    Nu is het niet zo dat je in Ateliergames non-stop items aan het maken bent, want dat zou een beetje saai worden. Je moet uiteraard ook zelf het veld in om geschikte ingrediënten te gaan zoeken. En dat is natuurlijk niet zonder gevaren: onderweg kom je monsters tegen die je in turn-based battles bevecht. Net als in andere RPG's kun je sterkere monsters aan naarmate je party meer experience krijgt en een hoger level bereikt, maar in de Atelierspellen zijn daarnaast ook items erg belangrijk. De bruikbare items die je alchemist in het atelier maakt - of dat nu sneeuwpopgranaten, magische zwaarden of appeltaarten zijn - kunnen krachtig genoeg worden om zelfs de sterkste skills van je andere party members te doen verbleken.

    Naarmate je verder komt in het spel kun je dus geleidelijk aan naar steeds gevaarlijkere gebieden om ingrediënten te verzamelen, waardoor je weer betere items kunt maken, waardoor je weer sterkere monsters aan kunt, waardoor je weer naar nóg iets gevaarlijkere gebieden zou kunnen. In de meeste spellen in de serie is dat alles gekoppeld aan een tijdsmanagementsysteem. Reizen, ingrediënten plukken, vechten en items maken kost daarin allemaal een bepaald aantal uren of dagen, en er zijn deadlines voor ofwel het voltooien van bepaalde opdrachten, zoals het vinden of maken van een bepaald item, ofwel gewoon voor het einde van het spel. Het is eigenlijk nooit moeilijk om deadlines op tijd te halen, maar ze zorgen ervoor dat je niet eindeloos experience kunt grinden of eindeloze hoeveelheden ingrediënten kunt verzamelen. Een alsmaar tikkende klok in je RPG klinkt misschien heel irritant, maar geloof me: het maakt het spel juist leuker, omdat je keuzes veel meer betekenis krijgen als je weet dat als je A doet, je misschien geen tijd meer over zult houden voor B. (Het laatste spel, Atelier Shallie, heeft trouwens geen tijdslimieten.)

    Atelier Ss_zoo10
    Op expeditie in Atelier Escha & Logy

    Hoeveel verhaal er aan die gameplay gekoppeld wordt verschilt sterk per spel. In Atelier Rorona is er bijvoorbeeld maar weinig plot, en heb je gewoon elke paar maanden een (vrij makkelijke) opdracht om een bepaald item te maken, bepaalde ingrediënten te vinden, of om een bepaald monster te verslaan, met daarnaast optionele quests, character events en bosses die invloed kunnen hebben op welk van de vele endings je aan het eind van het spel krijgt. In bijvoorbeeld Atelier Ayesha daarentegen zijn een hoop opdrachten in het spel gekoppeld aan je voortgang in het verhaal, en niet aan de kalender.

    Wat echter eigenlijk in alle spellen in de serie zo is, is dat je als speler veel vrijheid krijgt om dingen aan te pakken zoals je dat zelf wilt, op de volgorde waarop je dat zelf wilt. Voor sommige mensen zal dat misschien juist niet leuk zijn: als je graag wilt dat een spel je op elk moment vertelt wat je aan het doen zou moeten zijn, dan ga je veel van de Atelierspellen waarschijnlijk niet zo waarderen. Als je echter uit jezelf gemotiveerd bent om de onbekende hoeken van de wereldkaart te gaan verkennen en allerlei dingen uit te proberen, zoals het maken en uittesten van de meest game-breakende items die je maar kunt verzinnen, dan kun je je in deze serie helemaal uitleven. MAD SCIENCE. ITSOCOOL!

    Japanse trailer voor de 3DS-remake van Atelier Rorona

    Naast de hoeveelheid verhaal verschilt trouwens ook de sfeer heel sterk per spel, of eigenlijk per sub-serie/trilogie/duologie. Elke sub-serie speelt namelijk in een andere wereld, en houdt er een eigen art style op na. De Salburg-triologie heeft bijvoorbeeld een shoujo manga-achtige sfeer in een school-setting zonder al te veel plot, terwijl Iris en Mana Khemia bijvoorbeeld een stuk dichter bij traditionele JRPG's liggen dan de rest van de serie. 

    Hieronder even een heel klein overzichtje (zonder spin-offs):

    SerieNr.TitelJaarJapanse releasesWesterse releases
    Salburg
    A1
    A2
    A3
    Atelier Marie
    Atelier Elie
    Atelier Lilie
    1997
    1998
    2001
    PSX, SS, PC, PS2, DC, PSP, PS3, Vita
    PSX, PC, PS2, DC, PSP, PS3, Vita
    PS2
    -
    -
    -
    GramnadA4
    A5
    Atelier Judie
    Atelier Viorate/Violet
    2002
    2003
    PS2, PSP
    PS2, PSP
    -
    -
    IrisA6
    A7

    A8
    Atelier Iris: Eternal Mana
    Atelier Iris 2: The Azoth of Destiny
    (Ook wel: Atelier Iris: Eternal Mana 2)
    Atelier Iris 3: Grand Phantasm
    2004
    2005

    2006
    PS2
    PS2

    PS2
    PS2
    PS2

    PS2
    ManaA9
    A10
    Mana Khemia: Alchemists of Al-Revis
    Mana Khemia 2: Fall of Alchemy
    2007
    2008
    PS2, PSP
    PS2, PSP
    PS2, PSP
    PS2 (alleen US)
    ArlandA11
    A12
    A13
    Atelier Rorona*
    Atelier Totori
    Atelier Meruru
    2009
    2010
    2011
    PS3, Vita, 3DS
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    DuskA14
    A15
    A16
    Atelier Ayesha
    Atelier Escha & Logy
    Atelier Shallie
    2012
    2013
    2014
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3, Vita
    PS3
    FushigiA17
    A18
    Atelier Sophie
    Atelier Firis
    2015
    2016
    PS3, PS4, Vita
    PS4, Vita
    PS4, Vita
    (TBA)
    *Een remake van Atelier Rorona, die een aantal problemen van het origineel aanpakte, is later uitgebracht onder de titel Atelier Rorona Plus. Wie het wil spelen zou ik sterk aanraden om de remake te nemen, en niet het origineel. De 3DS-versie is ook op de remake gebaseerd, maar gebruikt simpelere graphics en heeft een ander gevechtssysteem.

    Mocht ik iemands interesse in de serie hebben weten te wekken met dit topic: van de meer recente games is het belangrijk om te weten dat de Arland-serie een hoop moè, fanservice, felle kleuren en vrolijkheid heeft, terwijl de Dusk-serie voor een net wat meer mysterieuze sfeer en een palet van schemerkleuren gaat, en de pantsu en spreekwoordelijke beach episodes grotendeels geschrapt heeft. Voor de verkoopcijfers was dat niet goed, maar voor de kwaliteit van de serie (naar mijn mening in elk geval) verder wel. Al is de Arland-serie ook erg leuk. Ze zijn allemaal te spelen zonder de delen ervoor gespeeld te hebben, hoewel er binnen elke sub-serie wel een aantal terugkerende personages zijn.

    Ik kan het trouwens niet laten om hier ook nog even wat van de geweldige soundtracks van de Ateliergames te laten horen. Het team achter de games heeft maar een bescheiden budget, maar aan de muziek zou je dat absoluut niet denken. Er heeft een team van een stuk of 5 componisten gewerkt aan de soundtracks van de Ateliergames van de afgelopen jaren, en samen beheersen ze ongeveer elke denkbare stijl, waardoor de BGMs enorm gevarieerd zijn en tegelijkertijd altijd perfect passen bij de sfeer van elk spel.

    Daar komt trouwens nog eens bij dat ze op eigenlijk alle punten meer werk in de soundtracks stoppen dan strikt genomen zou hoeven: veel BGMs zijn pas op de helft als je verwacht dat ze gaan loopen, er is aparte muziek voor zaken als special finishing moves, van veel van de vocal tracks van gastartiesten zijn naast de game-versies meestal ook langere versies in de sound room beluisteren, en om het helemaal compleet te maken kun je in veel van de spellen zelf andere BGMs instellen voor alle gebieden en gevechten, als je dat wilt.

    Een paar verschillende battle BGMs:

    Een paar verschillende field / world BGMs:

    Mocht iemand trouwens ten onrechte de indruk hebben dat de recente Ateliergames alleen gaan over meisjes in kleurrijke outfits die appeltaarten bakken, dan zal ik dat misverstand maar even de wereld uit helpen door mijn post met deze video af te sluiten:




    Dus eh, zijn er nog meer mensen hier die de serie spelen, of mensen die bijvoorbeeld misschien geïnteresseerd zijn in de 3DS-versie van Atelier Rorona als die eenmaal naar het westen komt? (De kans dat dat binnen een jaar gebeurt is erg groot!)


    Laatst aangepast door Urameshiya op ma jul 25, 2016 4:46 pm; in totaal 8 keer bewerkt
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Princess Sylvysprit wo maa 11, 2015 5:08 pm

    Dus ik hoorde mensen hier al een jaartje over praten, en ik wist nooit wat het was, dus dacht ik laat ik maar een game van deze serie proberen voor de grap.
    Dat was dus Atelier Ayesha voor de PS3, ik had mijn skeptischeid al hellemaal klaarzitten, maar...wow, ik had niet verwacht dat ik zoveel lol zou hebben met deze game, het is een verassend rustgevend spel om te spelen eigenlijk, je verzamelt wat items, verslaat wat monsters en dan craft je wat met je alchemy, maar wat me vooral opviel was de algemene sfeer en hoe de gameplay er zo bij bijdraagde. De klok bijvoorbeeld, ik vond dat heel eng, het gaf me een soort Majora's Mask gevoel, maar aan de andere kant waren de wereld, characters en gameplay zo chill dat het me steeds minder uit begon te maken, de muziek is ook zeer noteworthy, ik voel een zeker ziel en passie bij de meeste liedjes in deze game, ik zou zelfs zeggen dat sommige best wel wat van ZUN niveau weg hebben, ook gewoon het eerste liedje dat je hoort als je op de world map komt, dat voelt super grandioos aan naar mijn mening, en dat is wat deze game ook leuk deed; het beloont nieuwschierigheid!
    Urameshiya schreef:zoals het maken en uittesten van de meest game-breakende items die je maar kunt verzinnen
    Dit bijvoorbeeld, ik vond het persoonlijk heel leuk om bommen en andere battle-related items telkens een beetje verschilend te maken om te kijken wat het beste werkte voor mij, met de klok erbij maak je dan soms ook wel eens een gedurfte move omdat je bijvoorbeeld tijd wilt besparen, dit kan je van die onverwachtse satisfying resultaten geven, zo ondek je bijvoorbeeld wat het meeste damage doet of wat je de beste effecten geeft.

    Ik ben van plan over een paar dagen Atelier Shalie te kopen, die komt op 13 Maart uit hier ^^
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Maribel Hearn wo maa 11, 2015 5:12 pm

    Wow, da's een lange post! :P

    Ik kende Atelier al vanaf 2009, maar ik ben er (helaas) nooit genoeg geïnteresseerd in geweest om het te spelen, al herinner ik me vaag dat ik het eens heb overwogen. Ik kende de serie door een bepaalde OST uit een van de Atelier Iris games dat de toen populaire Pokemonspeler Marriland had gebruikt in een video van z'n bekendste gevecht, Deceitful Wings namelijk. Grappig genoeg was dat toevallig voor mij zo ongeveer het begin van het luisteren naar (epic) game soundtracks, wat ik sindsdien nog altijd doe! XD Ofwel, ik heb geen een game gespeeld, maar toch heeft Atelier hier indirect invloed gehad.
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Princess Sylvysprit do maa 12, 2015 8:35 pm

    Maribel Hearn schreef:Wow, da's een lange post! :P

    Ik kende Atelier al vanaf 2009, maar ik ben er (helaas) nooit genoeg geïnteresseerd in geweest om het te spelen, al herinner ik me vaag dat ik het eens heb overwogen. Ik kende de serie door een bepaalde OST uit een van de Atelier Iris games dat de toen populaire Pokemonspeler Marriland had gebruikt in een video van z'n bekendste gevecht, Deceitful Wings namelijk. Grappig genoeg was dat toevallig voor mij zo ongeveer het begin van het luisteren naar (epic) game soundtracks, wat ik sindsdien nog altijd doe! XD Ofwel, ik heb geen een game gespeeld, maar toch heeft Atelier hier indirect invloed gehad.
    Ik raad je heel erg aan om eens een deel te proberen (we kunnen je ook helpen met een goeie eerste game te zoeken ^^) , zelfs IK was impressed door de muziek
    Dan zijn we ook minder eenzaam hier ^^''
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya zo maa 15, 2015 6:55 am

    Princess Sylvysprit schreef:
    Maribel Hearn schreef:Wow, da's een lange post! :P

    Ik kende Atelier al vanaf 2009, maar ik ben er (helaas) nooit genoeg geïnteresseerd in geweest om het te spelen, al herinner ik me vaag dat ik het eens heb overwogen. Ik kende de serie door een bepaalde OST uit een van de Atelier Iris games dat de toen populaire Pokemonspeler Marriland had gebruikt in een video van z'n bekendste gevecht, Deceitful Wings namelijk. Grappig genoeg was dat toevallig voor mij zo ongeveer het begin van het luisteren naar (epic) game soundtracks, wat ik sindsdien nog altijd doe! XD Ofwel, ik heb geen een game gespeeld, maar toch heeft Atelier hier indirect invloed gehad.
    Ik raad je heel erg aan om eens een deel te proberen (we kunnen je ook helpen met een goeie eerste game te zoeken ^^) , zelfs IK was impressed door de muziek.
    Het is precies zoals Eevee zegt! Atelier is echt een serie die je gewoon eens moet proberen om het te begrijpen. Ik heb zelf lang getwijfeld voor ik het een kans gaf, want ik had nooit gedacht dat het zo leuk zou zijn als het is. En ja, de muziek.

    Eevee schreef:Dan zijn we ook minder eenzaam hier ^^''
    En dat ook. Het is hier zo stil dat zelfs Cannibal en Devil niet durven te posten.
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van wolfie559 zo maa 15, 2015 10:30 am

    Kheb vaak de Atelier games in de winkel gezien en een vriend van me heeft de games (maar is te gierig om ze uit te lenen) maar 1 van de redenen waarom ik er niet aan begonnen ben is omdat ik vooral schrik heb voor verslaving...
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya zo maa 15, 2015 11:30 am

    wolfie559 schreef:maar 1 van de redenen waarom ik er niet aan begonnen ben is omdat ik vooral schrik heb voor verslaving...
    ...zorgt die logica er dan niet voor dat je erg leuke games nooit kunt spelen?
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van TH-chen wo apr 15, 2015 3:36 pm

    Had Atelier Rorona gekocht bij de GamesSmart en daarna Atelier Meruru bij de GameMania.
    Zegt die verkoper die meruru verkocht. Ja we kunnen niet meer aan Totori komen want ze zijn lastig te krijgen. Ha oplossing. Ik ga terug naar de GamesSmart en koop Atelier Totori er ook bij!

    eventjes in 1 middag de hele Atelier Arland Trilogy kopen! xD Ben gek!

    Zal hier neerzetten hoe ik het vond!
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya wo apr 15, 2015 3:42 pm

    Oooh, goed bezig! Ben benieuwd wat je ervan vindt!
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Graan wo apr 15, 2015 8:05 pm

    Ik heb er best mooie muziek vandaan horen komen. De volgende keer dat ik het ergens zie zal ik het misschien eens proberen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya zo jul 19, 2015 9:32 pm

    Of iemand het wat kan schelen weet ik niet, maar laat ik toch maar even bumpen met de nieuwe PV voor het (al heel binnenkort) aankomende 17e deel in de serie: Atelier Sophie. Want van de wereld redden hebben we nu wel weer genoeg gehad, volgens de slogan van de trailer! k:D

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya vr jun 17, 2016 9:29 pm

    Ik voel het als mijn plicht om dit topic up to date te houden, dus hier is de eerste trailer voor alweer het volgende Atelierspel. De hype houdt nooit op!

    Manfred
    Manfred
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Manfred vr jun 17, 2016 10:20 pm

    Deze serie games heeft ook een aantal wondermooie beeltjes voorgebracht, waar ik natuurlijk geen weerstand tegen kon bieden. Ik heb figs van Ayesha Altugle, Escha Melier, Merurulince Rede Arls, Totooria Helmold en Fryxell Rororina.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Urameshiya vr jun 17, 2016 10:31 pm

    Manfred schreef:Deze serie games heeft ook een aantal wondermooie beeltjes voorgebracht, waar ik natuurlijk geen weerstand tegen kon bieden. Ik heb figs van Ayesha Altugle, Escha Melier, Merurulince Rede Arls, Totooria Helmold en Fryxell Rororina.
    Oooh, heb je misschien foto's?
    Manfred
    Manfred
    Hemelbewoner


    Speciale vermogens : Het plakken van pleisters op al mijn vingers

    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Manfred za jun 18, 2016 1:56 pm

    Urameshiya schreef:Oooh, heb je misschien foto's?
    Niet zelf, maar wel van internet:
    http://www.archonia.com/mangashop/nl/article/206673 - Ayesha Altugle
    http://www.archonia.com/mangashop/nl/article/209601 - Escha Melier
    http://www.archonia.com/mangashop/nl/article/145097 - Merurulince Rede Arls  "Meruru"
    http://www.archonia.com/mangashop/nl/article/161126 - Totooria Helmold  "Totori"
    http://www.archonia.com/mangashop/nl/article/126544 - Fryxell Rororina  "Rorona"
    en klik op de nummers onder "extra beelden".

    Gesponsorde inhoud


    Atelier Empty Re: Atelier

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 12:07 pm