van Nekotaku di maa 03, 2015 10:26 am
Het is onder de aandacht gekomen van de TvH moderators dat, tot onze grote spijt en teleurstelling, het forum van deze jonge oprichters kort na z'n introductie hier te maken heeft gekregen met accounts waarvan de acties vallen onder de noemers "troll" en "spam". In die mate dat de mods van SWRforums/Belgian anime paradijs zich verplicht hebben gezien al meteen minstens één account te verbannen. We hoopten (en hadden eigenlijk verwacht) dat het geen leden van Trappen van Hakugyokuro betrof, maar helaas is voor tenminste één zo'n account bevestigd dat deze hoop onterecht was. En naar alle waarschijnlijkheid was dat niet de enige. Het zal iedereen wel duidelijk zijn dat, ondanks het feit dat dit zich afspeelde buiten TvH, het moderator team hier bijzonder afkeurig tegenover staat.
"Trollen" (en het is tot mijn schaamte als internetveteraan dat dit waarlijk een werkwoord is) is een bezigheid die nooit zonder slachtoffers plaatsvindt, is geen "kunst" of vaardigheid en is van een laag niveau. Het is een teken van onvolwassenheid en plezier scheppen in neigingen van de menselijke natuur waar we boven zouden moeten staan. Extra bezwarend is dat dit gebeurde tegenover een nieuw opgericht forum, waarvan de oprichters erg jonge personen betreffen.
De verbannen account heeft afbeeldingen geplaatst die niet op hun plaats waren op een publiek forum voor alle leeftijden, ZEKER wanneer ze het ingrijpen van de jonge moderators vergden. Ik kan begrijpen dat we allemaal wel eens de grenzen aftasten van wat kan en mag op een forum. Het is met ervaring en de nodige waarschuwingen dat we leren waar die grenzen liggen. Op een nieuw forum gaan en meteen dergelijk materiaal posten is in mijn ogen ofwel een openlijke daad van agressie of tekenend voor een bijzonder laag inzicht in de noden en gevoelens van anderen. Geen van beide valt te excuseren en persoonlijk (ik kan hierbij niet spreken voor de hele moderator staff) geloof ik ook niet dat dit gedaan was zonder een zeker bewustzijn van slechte intenties.
Het wordt maar al te gemakkelijk beweerd op online communities dat ze tot het beste van internet behoren, hechter zijn dan andere gemeenschappen of zich beter gedragen. We laten ons graag en vaak iets te snel meeslepen in het enthousiasme dat ontstaat bij zich vinden in een gelijkgestemde groep. In Trappen van Hakugyokuro echter voelen velen van ons dat dergelijke beweringen terecht zijn, en dat we waarlijk veel meer zijn geworden dan slechts een internetgemeenschap, en er hier een afwezigheid is van de toxiciteit die helaas vele fora en dergelijke kenmerkt. Onze persoonlijke bijeenkomsten op conventies, onze eigen Yuyucon en zelfs een zomerkamp zijn verwezenlijkingen die bijzonder te noemen zijn, slechts mogelijk dankzij het enthousiasme en de generositeit (in meerdere opzichten) van tientallen leden. Daarbij hebben we ons altijd opengesteld voor wie toegang zocht tot de gemeenschap, of actief moeite gedaan om mensen er bij te betrekken die zelfs maar enige interesse toonden. Zelfs wanneer zo'n integratie een zekere uitdaging inhield. Om nu te moeten waarnemen dat nieuwe leden die hier met goede intenties posten hun forum aangevallen zien is op z'n zachtst gezegd teleurstellend te noemen.
Nu en dan hoor ik wel eens van mensen dat ze niet zeker weten of ze er echt wel helemaal bijhoren, of deel zijn van de "kern" van TvH. Weet dat dit voor iedereen hier op zeker punt zo geweest is, bijna zonder uitzondering. Zelfs nog voor de oprichting van dit forum waren er reeds mensen in Nederland die elkaar hadden leren kennen via Touhou. Er is echter altijd een grote wil geweest om nieuwe leden te verwelkomen, zelfs actief te werven. TvH mag trots zijn als community dat we steeds zo inclusief zijn geweest, niet exclusief. Het gevoel dat je er waarlijk bijhoort is iets dat komt met de tijd, maar het komt niet alleen vanuit de gemeenschap. Het komt ook van jezelf. Deel uitmaken van een hechte vriendengroep is ook een stukje werk, geven en nemen. Die bereidheid om anderen bij te staan wordt doorgaans niet vergeten, hoeveel we soms ook willen geloven (uit misplaatst zelfmedelijden) dat niemand aan ons denkt. Wie zich schuldig maakt aan iets als een ander forum gaan pesten stelt niet alleen TvH als gemeenschap in een verkeerd daglicht maar neemt zelf ook een stap terug uit die gemeenschap.
Er wordt gehoopt dat hiermee de zaak ten einde is en dat dit zich nooit zal herhalen. Ook dat iedereen hier de nodige volwassenheid aan de dag zal leggen in mogelijke discussies over het onderwerp en het niet nodig acht met alle geweld te achterhalen over welke partijen hier wordt gesproken. Het is reeds met hen afgehandeld door het moderator team.
Tot slot wil ik als moderator van dit forum me verontschuldigen tegenover de oprichters van SWRforums/Belgisch anime paradijs voor wat er gebeurd is. Ik kan dit niet beslissen in naam van iemand anders maar hoop (en ben er gerust in dat dit zo zal zijn voor onze administrator en andere mods) dat andere leden zich hierbij scharen.