Bakuhatsu schreef:Well, ze hebben waarschijnlijk bespaard op de kosten van de vrijwilligers. Ze hebben reiskosten en dergelijke dus zo klein mogelijk gehouden. Als Mangaschoolvrijwilliger krijg ik van alles vergoed en de organisatie Mangaschool ook.
Dergelijke vergoedingen zijn er vaak voor groepen die activiteiten organiseren, omdat ze onkosten maken maar wel de conventie voorzien van inhoud. Dealers krijgen doorgaans niets vergoed omdat onkosten een deel uitmaken van hun beroepsactiviteiten (en ze het vermoedelijk toch van de belasting kunnen laten aftrekken). Vrijwilligers krijgen normaal gezien geen expliciete vergoeding voor verplaatsingen en dergelijke. Soms wordt er voedsel voor ze voorzien en in de meeste gevallen moeten ze geen ticket kopen of krijgen ze het terugbetaald, dus een voordeel voor vrijwilligers is dat ze buiten hun shifts mee kunnen doen aan de con zonder dat het hen iets kost. Met andere woorden, een groter aantal vrijwilligers maakt je con niet duurder, tenzij de verhouding van vrijwilligers ten opzicht van bezoekers zodanig is dat je er teveel tickets door misloopt. En dat zou wel heel bizar zijn. Buiten conventies waar ze veteranen onder hun vrijwilligerscrew rekenen die ze willen houden of die zo gevestigd zijn dat mensen er voor lopen te springen (Abunai, Anime...) willen conventies doorgaans zoveel vrijwilligers als mogelijk.
Als iemand die deel uitmaakt van de organisatie van een conventie, die zelf in omvang beperkt is (maar wel een stuk groter dan Tomocon) ga ik ook even m'n mening kwijt, hoewel ik niet bij de eerste editie aanwezig was.
Hoewel er een grote community rond cons is, zijn er vaak kleinere subgroepen waarin gerucht zich snel verspreiden en waarin mensen het vaak ook leuk lijken te vinden om drama op te stoken of zich snel beledigd te voelen. Ook qua organisatie zie je vaak dezelfde namen terugkomen op verschillende cons. Vrijwilligers die bij meerdere cons meehelpen, de ene conventie die reclame mag maken bij de andere, dezelfde groepen die activiteiten organiseren... Daardoor is er een beetje (excuses voor het woord) inteelt in de hele zaak. Met als neveneffect dat als bij één con of organisatie iemand een slecht woord doet, dit zich als een lopend vuurtje verspreid. Soms terecht, soms niet.
Ik weet dat toen Tomocon werd aangekondigd, de geplande omvang, korte termijn, goedkope tickets en onrealistisch lijkende beloftes (shuttle bus) een reflex opwekten van wantrouwen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand door naïviteit of slechte bedoelingen een con op poten zet die slecht uitdraait. Hoshicon is daar wel het meest extreme voorbeeld van, als je dat een con wilt noemen. Nee, ik ga het hele verhaal hier niet doen. Vraag daar maar voor rond in de community, iemand kan je wel informeren.
Dat Tomocon toch mogelijk was is vermoedelijk het resultaat van de achterliggende organisatie. Tenzij ik me sterk vergis denk ik dat het is opgezet door Red Dot Commerce. De conventie had dus eigenlijk impliciet al een economische inslag. Waarschijnlijk is veel van het nodige geld ook vanuit die richting opgehoest. Maar meer dan interpretatie is dat niet, dus ga dat niet als feit verspreiden.
Dat de beveiliging te wensen zou hebben overgelaten en misschien niet altijd correct optrad hoeft niet te verbazen. Om te beginnen, 10 vrijwilligers is veel te weinig. Voor Atsusa 2014 had ik meer dan 30 vrijwilligers per dag, en dan moest ik nog aardig schuiven met de shifts om het voor elkaar te krijgen en nu en dan mensen uit stand-by inzetten. Tomocon had meer dan half het bezoekersaantal van Atsusa 2014, schat ik. Dat in combinatie met een staff die al wel veel cons heeft meegemaakt, maar vermoedelijk niet vanuit de positie als organisator, is er misschien niet voldoende informatie en vooropleiding verstrekt aan de vrijwilligers.
In principe is er eigenlijk niets tegen mensen vragen of je eens in hun tas mag kijken bij wijze van steekproef wanneer je deze in de dealer room toelaat. Maar zoiets moet wel met grote vriendelijkheid worden verzocht en het hoeft niet meer te zijn dan een snelle blik. In de huisregels stond volgens mij dat het niet toegelaten was zelf eten of drinken te nuttigen of
mee te nemen. Dat zijn de regels en mensen worden verwacht die op te volgen. Als je dat niet doet of hebt verzuimt deze op voorhand even door te nemen is dat je eigen fout. Volgens mij handelt de security daarmee niet buiten hun bevoegdheidsgebied. Ze moeten enkel even informeren of je je voedsel niet voor medische redenen zelf voorziet. Catering is vaak een belangrijke bron van inkomsten voor de uitbater van de locatie en/of de conventie.
Ik was er niet bij en ken ook het hele verhaal niet. Ik weet niet wie wat beweert, dus ik kan geen volledig gefundeerde uitspraken doen. Alles overwogen moet ik echter wel zeggen dat wanneer ik objectief kijk naar wat er gezegd wordt, volgens mij Tomocon niet incorrect heeft gehandeld. Dat mensen pissig worden als de security hun werk doet is hun probleem. Diefstal gebeurt, mensen lezen de regels niet en sommige cosplayers weten bijvoorbeeld niets over de wapenwet die ook voor replica's en zwaarden geldt. Als er iets ernstigs gebeurt is dat ten eerste heel erg, en ten tweede qua verzekering een ramp voor een organisatie als zij in fout waren.
M'n reflex bij dingen zoals dit is om te willen meehelpen, maar daar ben ik soms wat te snel in. Ik zou eerst ook wat meer kanten van het verhaal willen horen. Als echter blijkt dat Tomocon gewoon wat te lijden heeft onder beginnersfouten, gebrek aan naamsbekendheid en volgende editie als veel beter kan doen dankzij de geleerde lessen, ben ik eerder geneigd om er voor te willen zorgen dat die volgende editie inderdaad beter gaat dan de boel daardoor te vermijden.
Dus afhankelijk van hoe m'n persoonlijke situatie volgende jaar is en wat ik verder nog hoor zou ik misschien wel willen vrijwilligen voor Tomocon. Verder ken ik ook nog iemand die flink wat ervaring heeft inzake security op cons en die taak heel serieus neemt. Misschien dat die er ook wel voor te vinden is.