Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
Nekotaku
fzeromaster
Graan
TH-chen
blockcounter
9 plaatsers

Code();

blockcounter
    blockcounter
    Hooggewaardeerde verdwaalde ⑨

Leeftijd : 22
    Speciale vermogens : denken in code

Code(); Empty Code();

Bericht van blockcounter zo jun 08, 2014 9:35 pm

Ik kwam in de chatbox al wat mensen tegen die programmeren (noem t zelf meestal coden) dus ik dacht, waarom zal ik daar niet een topic over maken?
    Hierbij, in welke talen programmeren jullie en wat maken jullie zoal?
    Source is natuurlijk altijd leuk ;) (spoilers please)

Also, ik hoop dat dit de goede plek is om het neer te zetten. Anders mijn excuses voor het verkeerd plaatsen.Bedankt voor het verplaatsen en nogmaals mijn excuses.

Laatst aangepast door blockcounter op ma jun 09, 2014 1:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Topic veplaatst, bericht hierop aangepast)
    TH-chen
    TH-chen
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Slapen op de meest vreemde plekken

Code(); Empty Re: Code();

Bericht van TH-chen zo jun 08, 2014 9:42 pm

oh leuk onderwerp.

Ik zelf programmeer in C++ (beginner), C# (advance) en Java (Advance). Beetje Html maar niet zo fantastisch goed.

Ik heb een aantal dingen gemaakt maar dat waren meer school opdrachten. Buiten mijn studie programmeer ik mini games. Helaas door school zitten er heel veel in de kast xD

Heb wel 2 mini games dit jaar gemaakt voor 2 van de leden hier op het forum. Het zijn hele simpele dingen maar op zich wel grappig :P
    Urameshiya's mini game: https://hakugyokuro.actieforum.com/t1196-the-ura-minigame-goede-reis-tvh-papa#59065

Shiro's mini game:https://hakugyokuro.actieforum.com/t1225-shiro-mini-game-birthday-edition#60886

Momenteel ben ik bezig met nog een mini game maar omdat stage in zijn laatste sprint gaat heb ik hem even in de kast gelegd. Codewijze is die al klaar alleen art en fine tuning.

Op stage maak ik een Web service API voor een programma die ze ontwikkeld hebben bij het bedrijf dus helaas mag ik daar niet veel van vrijgeven.
    blockcounter
    blockcounter

Bericht van blockcounter zo jun 08, 2014 10:37 pm

@TH-CHEN, Nice! Ik zal op het moment dat ik een PC tot mijn beschikking heb die games een bekijken.

Na een complete post geschreven te hebben besloot mijn browser te crashen en alle tekst te wissen. Dus een iets kortere post dan ik eigenlijk had gewild omdat ik heg geduld niet heb opnieuw een hele lange post te typen.

Wat betreft mijn code. Ik programmeer vooral veel in c#, HTML, PHP, CSS en JavaScript. Ik ken XML en JSON maar gebruik XML niet en JSON zeer zelden. Ik kan met SQL data in tabellen zetten en het er weer uithalen,verder kom ik ook niet. Ik klooi tijdens wiskunde ook nog wel eens met TI-basic (voor de rekenmachines van Texas Instruments)

Ik maak meestal zwaar nutteloze dingen (op woensdagen heb ik op school 2 uur tijd om huiswerk te maken, meestal produceer ik in die tijd 2 of 3 nutteloze code-projectjes.)
    Dit verschilt van een programma dat willekeurige tonen laat klinken tot een programma dat iedere zoveel seconden een beeld van een webcam download.

Een enkele keer maak ik ook iets nuttigs. Ik heb een keer een programma geschreven dat gedupliceerde foto's verwijderd en een keer een programma dat kon detecteren of het eerder genoemde webcam-programma een mislukte foto had gedownload en deze verwijderde (ik vind deze nuttiger dan het webcam-programma zelf omdat deze me werkelijk tijd bespaarde).

Nu volgen wat links naar wat random projectjes die nog op mn webserver stonden
    (Oeps, t is er maar een. Ik had geen zin om uit te zoeken hoe de andere dingen werkten)
    een project voor school als vervanging voor een topo-toets

Ik zal later nog wel wat c# source code toevoegen.

Laatst aangepast door blockcounter op ma jun 09, 2014 12:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Ti-basic toegevoegd)
    Graan
    Graan
    Graan

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Groeien

Bericht van Graan ma jun 09, 2014 2:27 am

Goed bezig! Ik begon pas serieus te programmeren tijdens mijn bachelor, zo'n 4 jaar terug. Ik heb redelijk wat in talen als C++ en Java gewerkt, maar dusdanig oppervlakkig dat ik niet veel verschillen heb gezien buiten de syntax.

Mijn meeste ervaring zit, mede dankzij mijn werk, in VBA. Met name voor Excel. Het is niet de meest elegante taal, maar extreem handig in zowel het bedrijfsleven als voor persoonlijk gebruik. Ik overschreid af en toe nerd grenzen met het bijhouden van verschillende data, zoals mijn agenda maar ook game scores. Een programma als Excel kan deze data vervolgens heel gemakkelijk weergeven of er conclusies uit trekken. Als je echt beter wilt worden op een bepaald gebied, kost het weinig moeite om af en toe te noteren wat je doet. Het klinkt een beetje extreem, maar ik ben lui. Ik zoek liever een simpele oplossing dan dat ik dertig keer hetzelfde probeer totdat het lukt.

In september begin ik aan mijn master, dus hoop ik mijn kennis flink te verbreden. Data analyses in Excel zijn leuk, maar er is nog veel meer mogelijk. Alleen al een beetje kunnen programmeren is zo ontzettend handig dat ik mij geen leven voor kan stellen waar ik er niet mee werk.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.
    7 konten.
    fzeromaster
    fzeromaster
    Doodgewone heks (m/v)

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : H.A.N.A.: Hyper-Accelerated Neuron Activity

Bericht van fzeromaster ma jun 09, 2014 9:53 am

Oeh, programmeertopic :3

Ik ben begonnen op m'n 13-14 jaar met BASIC for C64. Dit waren natuurlijk vrij elementaire programmas (print to screen, if/else, random generators). Heb ik geleerd aan de hand van een handleiding die bij de Commodore zat. Hieruit is dan mijn interesse gegroeid voor het programmeren en heb k dus een ICT bachelor gedaan.

Ik heb het meest ervaring met C#.NET, maar kan nog redelijk wat andere talen, zoals VB.NET, VBA, Java, JavaScript (is scripting, niet programmeren, i know <_<)en C++. Recentelijk heb ik ook Python geleerd, maar die taal ligt me niet zo.

In mijn schoolprojecten hebben we vaak management tools geschreven (denk aan (eenvoudige) boekhoudprogrammas, registratielijsten etc.). In mijn vrije tijd schrijf ik simpele dingen zoals scrapers en minigames. Ik heb bijvoorbeeld een eenvoudig Sudoku spel gemaakt in Java in de zomervakantie na mijn 2de jaar bachelor. Ik heb ook een zeer licht SHMUP prototype gemaakt in Flash van wat ik Touhoudius noemde (crossover van Touhou en Gradius), maar buiten bewegen en een shot is er niet veel meer van gekomen.

Dit jaar heb ik in Python vooral gewerkt rond machine learning. Linear regression, Support vector machines, Naive Bayes,... met de NumPy en SciPy bibliotheken. Als eindproject hebben we een P300-speller geschreven (een speller die met hersengolven werkt). Daarnaast was ik ook bezig rond image processing/recognition met Emgu CV in C#.

Naast het rasechte programmeren kan ik ook webdev gerelateerde zaken. Mijn MAL ontwerp is zelfgeschreven. Ik ken wat basis PHP. Mijn masterproef was een webapplicatie waarmee mensen een microcontrollerbord kunnen programmeren aan de hand van een blokschema (HTML/CSS, JavaScript, PHP).

Wat ik het leukste vind aan programmeren is dat het een mooi georganiseerd geheel is dat stuk voor stuk opgebouwd wordt en makkelijk bijgewerkt kan worden (vooral voor object-oriented languages toch). Je ziet ook vrij snel een eenvoudig resultaat. Zoeken in onbekende code vind k minder, maar liever dat dan fysiek zwaar werk xD. Ik hoop in de nabije toekomst ook een productiewaardig game te schrijven. Waarschijnlijk zal het een SHMUP worden, maar ik droom er ook van om een F-Zero game te maken :P

Falcon.... COMPUTER! YES!
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 37
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Bericht van Nekotaku di jun 10, 2014 1:52 pm

Als tiener had ik al wel eens boeken over programmeren ter hand genomen uit de bibliotheek, meestal over C++. Maar ver kwam ik daar niet mee. Toen ik rond m'n 16 voor school een grafische rekenmachine kreeg, de befaamde TI-83, had ik plots iets veel praktischer in handen. En programmeren in TI-BASIC op dat ding was natuurlijk de ideale manier om veel tijd te verprutsen in de klas en tijdens de pauzes. Dat ben ik dan ook blijven doen tot en met het eerste jaar universiteit. Het was ook mogelijk om programma's in assembly te schrijven voor de Z80 processor, te compilen op je computer en dan te uploaden naar de rekenmachine, maar jammer genoeg had ik geen geschikt kabeltje daarvoor. In die tijd was nog niet alles standaard met USB te connecteren. Het programmeren in TI-BASIC deed ik dan ook op de rekenmachine zelf. Het was allemaal met experimentatie aangeleerd; eerst door bestaande programma's licht te wijzigen, dan gaandeweg zelf meer te schrijven. Het gebrek aan iets als een IDE of zelfs vrij te kiezen namen voor variabelen (je kreeg A - Z, lijsten en matrices) zorgde ervoor dat het nodig werd om heel gestructureerd te werken en een diepe kennis van je programma te onderhouden. Naar mijn gevoel is het dan ook een heel waardevolle ervaring geweest voor later, en ik raad mensen die willen beginnen programmeren aan om met absoluut minimale middelen te werken en zo het belang te leren van al die zaken die talen en development tools nu voor je doen.

Toen ik ging studeren besloot ik dat dit m'n grootste interesse was en ging ik voor IT. Tijdens de studie werkten we vooral met Java, en kwam er ook wat C++ en assembly bij kijken. Nadat ik afstudeerde had ik in minder dan 2 maanden een job als Java developer, die ik nu nog steeds doe. Al zijn m'n taken meer en meer verplaatst van application development naar project management en maintenance. Maar da's een verhaal voor een andere keer.

Jammer genoeg betekent dit dat ik in al die jaren met weinig meer ervaring heb opgedaan dan Java, een taal die ik intieel verdedigde maar een steeds diepere haat voor koester. Zonder de noodzaak in m'n job om iets anders te leren en met nog zoveel hobbies die om tijd roepen is het lastig om in iets anders ervaren te worden. Zeker aangezien vele jobaanbiedingen vaak zoveel jaar ervaring vereisen, in plaats van te erkennen dat een goede programmeur eigenschappen heeft die taalonafhankelijk zijn en snel kan bijleren.
    Naar mijn mening gaan vrijere geesten die uit het gevestigde stramien durven breken vaker voor dynamische talen, zoals Ruby of JavaScript. Ruby is dan ook een taal waar ik graag meer vertrouwd mee zou willen raken. Wat ik er al van gezien heb kwam op me over als bijzonder elegant en krachtig. Ook Scala interesseert me; een taal die meer geschikt is voor business applications en server-side programmeren, draait op de JVM en kan gebruik maken van Java libraries, dus misschien een haalbaar target voor me.

Het enige waar ik me in m'n vrije tijd wel eens mee bezig hield sinds ik werk was programmeren voor de Pokémon Mini. Aangezien het een console was met een custom processor en men dus de hele boel heeft moeten reverse-engineeren is het een stevige hap leerstof voor je er wat op weet te produceren. En aangezien er enkel een assembler voor was en geen higher-level compiler zoals voor een C variant moest je heel low-level werken. Maar dat maakte het juist leuk! Misschien ga ik er wel eens een keer mee verder. Ik heb de ontwikkelingen niet opgevolgd, dus het zou kunnen dat er ondertussen veel meer tools zijn.

fzeromaster schreef:... JavaScript (is scripting, niet programmeren, i know <_<) ...
    Ik denk dat voor JavaScript het onderscheid tussen een programmeertaal en scripting taal nog van weinig belang is. Hoewel het voornamelijk in het domein van browser scripting wordt ingezet, is het een volwaardige programmeertaal die bovendien veel paradigma's combineert. Misschien zijn er bepaalde elementen in het design die nogal rommelig zijn (voornamelijk omwille van historische redenen) maar al bij al is het toch erg krachtig.

Code(); Parseesignature
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator

Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

Bericht van Pyonta-kun di jun 10, 2014 4:46 pm

Op dit moment ben ik werkzaam bij een bedrijf welke een Java applicatie heeft gemaakt welke PHP/HTML/CSS/Javascript scripts draait. Zelf doe ik vooral de scripts met PHP maar af en toe doe ik ook functionaliteit op de Java applicatie als dat nodig is.
    Verder heb ik VB.NET en C++ ooit aangeraakt, maar niet genoeg om er veel van af te weten...Maarja, programmeren is programmeren.

De laatste tijd merk ik alleen dat ik veel meer plezier beleef in databases. Op mijn werk heb ik te maken met MySQL databases en op school heb ik gewerkt met Oracle databases. Als ik klaar ben met school hoop ik iets in de richting van een database administrator te worden.

Behalve werk en school heb ik niet veel meer geprogrammeerd. Voor Animecon heb ik het een en ander gedaan en ik heb een paar websites gemaakt. Wat misschien interessant is, is dat ik een zelfgenoemde 'touhou selector' heb gemaakt in Java welke operationeel was op de voorgaande Abunai en Tsunacon conventies. Daarmee konden mensen touhou spellen opstarten zonder het muis of toetsenbord te gebruiken, met een controller dus.
    Mijn grootste project is denk ik /jp/radio. Een shoutcast radio gericht op de gebruikers van het 4chan board /jp/ waar men zelf muziek kon uploaden/requesten. Het werkte helemaal vanzelf. Men zorgde zelf voor de content. Helaas is het moederbord van mijn server kapot gegaan en ga ik binnenkort verhuizen waar ik traag internet heb, dus het staat op dit moment stil en kan het ook niet laten zien. Wel een leuk project en erg leerzaam.

Nekotaku schreef:Ik denk dat voor JavaScript het onderscheid tussen een programmeertaal en scripting taal nog van weinig belang is. Hoewel het voornamelijk in het domein van browser scripting wordt ingezet, is het een volwaardige programmeertaal die bovendien veel paradigma's combineert. Misschien zijn er bepaalde elementen in het design die nogal rommelig zijn (voornamelijk omwille van historische redenen) maar al bij al is het toch erg krachtig.

Hier ben ik het mee eens en nu we toch bezig zijn, HTML en CSS zijn ook geen programmeertalen.

Nekotaku schreef:Het enige waar ik me in m'n vrije tijd wel eens mee bezig hield sinds ik werk was programmeren voor de Pokémon Mini.
    Hier wil ik wel wat meer over weten. Wat heb je zoal gemaakt?

ケロです
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator

Leeftijd : 37
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

Bericht van Nekotaku di jun 10, 2014 8:47 pm

Pyonta-kun schreef:
    Nekotaku schreef:Het enige waar ik me in m'n vrije tijd wel eens mee bezig hield sinds ik werk was programmeren voor de Pokémon Mini.
    Hier wil ik wel wat meer over weten. Wat heb je zoal gemaakt?
    Niet veel. Ik heb wat zitten experimenteren met de manier waarop je tiles en sprites plaatst op het scherm, pixels snel aan-en-uit zetten om grijswaarden te simuleren (het scherm van de Pokémon Mini is monochroom zwart-wit) en was begonnen aan een Space Invaders spelletje. Maar helaas is dat nooit afgeraakt. Er waren best wel wat aspecten van de PM die me niet geheel duidelijk waren. Nu ik me interesseer voor muziekproductie en chiptune wil ik misschien wel eens iets in die richting proberen.

Hier is trouwens een heel coole video van de Bad Apple clip met muziek op de Pokémon Mini, gemaakt door leden uit de homebrew community.
    Spoiler:
    De video is indrukwekkend genoeg. Er wordt een eenvoudige compressie gebruikt (RLE) om het helemaal op de 2MB cartridge te laten passen. RLE is erg geschikt voor video met grote zwart-wit vlakken als deze. De frames worden rechtstreeks in de VRAM geschreven ipv te werken met sprites of tiles.
    Nog indrukwekkender is echter de muziek. De PM heeft namelijk maar single-channel sound en voor de output is de enige hardware een piezo speaker. Dat is het soort van ding dat schelle toontjes produceert zoals in oude ingebouwde PC speakers en rookdetectoren. Om daar een herkenbare renditie van Bad Apple met pulse-width modulation uit te krijgen is verbazingwekkend.

De centrale resource voor PM homebrew is deze site: http://www.pokemon-mini.net/
    Er zijn emulatoren beschikbaar met prima opties voor debugging.

Code(); Parseesignature
    likewise
    likewise

Bericht van likewise ma jun 16, 2014 4:00 pm

Aha, een programmeer topic.

Zoals velen van jullie speel ik al van jongs af aan video games. Verrassend genoeg betekent dit niet dat ik geïnteresseerd ben in game development. Maar het heeft me wel richting computers geduwd. Ben eens gaan spelen met C++ en daarna m'n Bachelor Technische Informatica aan de TU Delft gaan volgen, waar ik nu nog bezig mee ben.

Naast studeren werk ik ook nog als python/django ontwikkelaar voor een klein bedrijfje in Delft. Ik doe ook wel meer webdev in python, hoewel het vooral simpele websites zijn. Ik ben ook geïnteresseerd in data mining. Dus ik denk dat ik in de toekomst iets in die richting ga doen.

Helaas geen code om te laten zien, het zijn voornamelijk ofwel privé projecten ofwel werk gerelateerd.
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

Bericht van Maribel Hearn ma jun 16, 2014 4:34 pm

Oh ja, ik moet hier ook nog posten. Programmeren! :D

Ik was van kinds af aan al een PC-jongen. Toen ik 2 was zat ik al achter de Windows 3.1 met screensavers te klooien. Mijn interesse in de computerwereld is altijd gebleven, zelfs gegroeid, en zou zich later groots uitbreiden dankzij het programmeren.

Mijn geschiedenis wat betreft programmeren begon op een aparte manier (ik neem tenminste aan dat dit bij bijna niemand zo gegaan is), namelijk met Batch. Via nepvirus- en prank video's kwam ik op Batch, en ging ik voor de lol allerlei grappige of nuttige DOS-programmaatjes maken. Ook vond ik VBS, Visual Basic Script, ook een veel gebruikte programmeertaal voor pranks en zo. Ik vond het meer dan geweldig om m'n eigen message boxes te maken, allerlei eigen grappige scriptjes met Batch en VBS... ik heb er enorm veel plezier aan beleefd. Het was gewoon zo episch. :)

Rond deze tijd koos ik ook informatica als keuzevak in mijn profiel voor de bovenbouw van de middelbare school. Mede dankzij informatica heb ik HTML, CSS en JavaScript geleerd (waar ik ook heel wat van heb geleerd in mijn vrije tijd, puur voor de lol). Ik heb in de informaticalessen ook wat PHP, SQL en Java geleerd, maar daar kan ik nu niet echt zo veel van, omdat ik die talen nooit gebruik. Ik kan overigens ook een (klein) beetje C++.

Maar goed, ik programmeer bijna alleen in JavaScript, en ook wel redelijk veel HTML en CSS. Ik ben dus vooral goed met websites. Nou ja, dat zou je denken; dit is namelijk ver van het enige. Ik gebruik eigenlijk het meest niet JavaScript, maar QtScript, een variant van JavaScript. Het is in feite precies JavaScript, maar dan zonder DOM-functies en met wat Qt-specifieke functies erbij. Ik gebruik dit omdat ik een zekere Pokemon Online-server run, waarvoor ik al jaren actief script (Pokemon Online wordt compiled met Qt). Zo heb ik een script gehad van midden 2011 t/m midden 2012 dat uiteindelijk bijna 23000 regels lang was. Ik heb daarnaast eindeloze HTML / CSS / JavaScripts voor de lol geschreven.

Tl;dr versie: QtScript (JavaScript), HTML, CSS en een beetje C++. En ik ben dol op programmeren natuurlijk. :)

Code(); Ogc2uN2
    Who needs bombs?
    Maak je dromen werkelijkheid! :)
    blockcounter
    blockcounter

Bericht van blockcounter di jun 17, 2014 9:49 am

Ik ben ook begonnen met batch en VBS hoor, gewoon een beetje kopiëren en plakken en dan wat aanpassen. Geen idee wat ik deed maar was wel altijd leuk. :P

Laatst aangepast door blockcounter op do jun 19, 2014 2:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : typo)

while(true){}
    while(3.1415926535897932384626437989 == Math.Pi){}
    Pyonta-kun
    Pyonta-kun
    Moderator

Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : 4 uur Flandre proberen te verslaan en niet ragequitten

Bericht van Pyonta-kun wo jul 16, 2014 10:29 am

Jammer dit.
    Spoiler:

ケロです
    Maribel Hearn
    Maribel Hearn
    Red Spider Lily

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : 3,475,825,090 in TD

Bericht van Maribel Hearn wo jul 16, 2014 1:04 pm

Pyonta-kun schreef:Jammer dit.
    Spoiler:

.......
    [heel overdreven rage en tableflip]
    WAAAAAROOOOOOM?

Code(); Ogc2uN2
    Who needs bombs?
    Maak je dromen werkelijkheid! :)
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

Bericht van redtails za sep 06, 2014 1:46 am

Cool dat er zoveel programmeurs hier zijn (als je jezelf zo wilt noemen!)

Ik schrijf beetje C, en AVR C, en Perl (lol). Kent iemand anders hier toevallig ook Perl? fzeromaster vermeldde Python, dat is een taal die ik ook erg graag wil leren (omdat perl in de jaren 90 is blijven steken, vooral qua typesetting).

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu di aug 09, 2022 7:51 pm