Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+5
Urameshiya
Meira
Ranfox
Sophie
Reym
9 plaatsers

Cosplay op TV (en andere media)

Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Cosplay op TV (en andere media) Empty Cosplay op TV (en andere media)

Bericht van Reym za maa 22, 2014 1:11 pm

Af en toe komt er op televisie iets voorbij over cosplay. Meestal wordt cosplay in een negatief daglicht geplaatst.
    We kunnen een verzameling maken van televisieprogramma's en artikelen waarin cosplay voorbij komt.

28 oktober 2012: NOS
    Dit artikel geeft wel een aardige blik op cosplay.
    NOS en Europees Kampioen Cosplay

23 augustus 2013
    Omroep Brabant Abunai

10 maart 2014: RTL 'ik heb het nog nooit gedaan'
    o.a. Iemand die naar Nishicon gaat.
    RTL op Nishicon

21 maart 2014: Man Bijt Hond
    Bij ongeveer 6 minuten begint een stukje dat over een Miku cosplayer gaat.
    Man Bijt Hond meets Miku

11 juni 2014: lolita bij Hotter Than My Daughter
    Hotter than my Daughter

14 juni 2014: NOS op Animecon 2014
    NOS animecon

14 juni 2014: Telegraaf op Animecon 2014
    Sexy Elfjes en Stoere Ridders

Ik weet dat Spuiten en Slikken (of een ander BNN programma) een keer op Yaycon is geweest, maar daar heb ik nog niks van gevonden.

Laatst aangepast door Reym op ma jun 16, 2014 5:17 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame

Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

Cosplay op TV (en andere media) Empty Re: Cosplay op TV (en andere media)

Bericht van Sophie zo maa 23, 2014 10:01 pm

Ik vind het jammer dat ze cosplay meestal als sensatie gebruiken...

Hoewel 'ik heb het nog nooit gedaan' cosplay niet bizarder voor deed dan wat het was, ging dat wel over een 30-jarige maagd...
    Wat naar mijn mening het negatieve stereotype wel bevestigd.
    Ook zie ik op tv vaak mannelijke crossplayers, wat voor de gemiddelde kijker extra cultuurshock is.

Niet heel erg, maar waarom kunnen we geen cosplayers volgen die zelf cosplays maken en bijv. mee doen met de competities?
    Ik vind dat we meer te bieden hebben dan dat er vaak op tv shows wordt laten zien...
    Ranfox
    Ranfox
    Plaatselijke yama

Leeftijd : 34
    Speciale vermogens : Power of Fluffyness =3=

Bericht van Ranfox ma maa 24, 2014 2:48 am

Tja, het is geen tv als het geen sensatie is. Tegenwoordig draait alles om sensatie zoeken in tv programma's. Aan de ene kant jammer eigenlijk, want op deze manier word de toffere en mooiere kant van cosplay nooit laten zien.
    Meira
    Meira
    Landelijk Touhou fighter-kampioen

Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : Uberpower in Hisoutensoku

Bericht van Meira ma maa 24, 2014 10:08 am

Skip schreef:Hoewel 'ik heb het nog nooit gedaan' cosplay niet bizarder voor deed dan wat het was, ging dat wel over een 30-jarige maagd...
    Wat naar mijn mening het negatieve stereotype wel bevestigd.
    Ook zie ik op tv vaak mannelijke crossplayers, wat voor de gemiddelde kijker extra cultuurshock is.
    Ik moet wel zeggen als ik die beelden zie heb ik ook wel iets van... ''WOW cultuurshock!'' (tenminste die van RTL en man bijt hond) dus als persoon die hier niks van af weet hebben al helemaal iets van WAT IN HEMELSNAAM IS DIT?!

En ze laten niet de goede kant er van zien en pakken meestal de mannelijke crossplayers en slechte cosplays eruit... die vallen ook natuurlijk het meeste op. Maar ik denk dat ze dit doen omdat ze niet weten wat nou de goede cosplays zijn. En dat komt omdat Nederland vooral veel aan het ''amerikaniseren'' is en er is wel eens geprobeerd met slechte nederlandse dubs anime een ding te maken in Nederland, maar het sloeg bij de meeste niet aan. Yorin en Fox Kids deden dit.
    De animatie series van tegenwoordig hier op de tv slaan niet echt meer aan zoals 10 jaar geleden...
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder

Leeftijd : 32
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya ma jun 16, 2014 2:10 pm

Reym, misschien kun je die reportage van de NOS en van de Telegraaf over Animecon er ook bij zetten in de eerste post!
    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1424647
    EDIT: (of http://nos.nl/op3/video/660945-.html voor enkel de betreffende reportage)
    http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/22737329/____.html
    Olly
    Olly
    Moeder aller Yuyukamp

Speciale vermogens : Queen of clumsiness

Bericht van Olly ma jun 16, 2014 2:15 pm

In de laatste aflevering van het nieuwe seizoen Hotter than My Daughter op rtl kwam een lolita voorbij. Het is niet bepaald cosplay, maar het komt wel dicht in de buurt.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo

Speciale vermogens : Fabuleus poseren

Bericht van Reym ma jun 16, 2014 10:28 pm

Oke, ik heb het ene stukje van Spuiten en Slikken gevonden op internet.
    Het is wel NSFW!!!!!! veel uitroeptekens.

Ik zie Ranfox en Fuyres voorbij komen in de video, en volgens mij is die Alice Koen (ik ken niet iedereen van het forum zo goed van gezicht, dus ik kan het fout hebben :3)

NSFW content in de spoiler. De site van S&S is sowieso al heel erg NSFW maar dat is wel duidelijk door de titel van het programma.
    Gevoelige zieltjes kunnen maar beter hun ogen dichthouden.
    Spoiler:
    redtails
    redtails
    Vaste forumganger (Hard Mode)

Speciale vermogens : Dagelijks het woord "Pruts" gebruiken

Bericht van redtails ma okt 13, 2014 5:01 pm

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een TV-reportage over Japanse popcultuur in het Westen gezien zonder te cringen.

Ik moet toegeven dat NOS het zo neutraal mogelijk probeert weer te geven, maar toch heb ik vaak het idee dat ze de verkeerde mensen aanspreken die geen goede weerspiegeling zijn van wat er gaande is. Of dat er toch stiekem een element van spot of afschuw in verwerkt zit. Dit komt misschien doordat de reportage wordt gedaan vanuit het oogpunt van de Henk & Ingrids, in plaats van dat de reportage wordt gedaan vanuit oogpunt van anime fans zelf. (does that make sense? lol) Je kunt net zo goed een nieuws item maken over "de zeldzame man die naar muziek CD's luistert met de naam Beatles", ipv "een Beatles fan verteld ons over zijn passie voor muziek". Beide stukken zijn redelijk neutraal, maar ze benaderen het niet vanuit hetzelfde standpunt...

Man Bijt Hond heeft overigens hun site aangepast, de betreffende aflevering is hier nog terug te zien: http://manbijthond.ncrv.nl/seizoenen/2014/afleveringen/21-03-2014
    Quwanti
    Quwanti
    Moderator

Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Vermogen om pixel art te maken

Bericht van Quwanti za jun 13, 2015 1:47 am

Gisteren op EenVandaag een item over cosplay. http://www.npo.nl/eenvandaag/12-06-2015/AT_2031829/POMS_AT_1022825
    TanukiTyfoon
    TanukiTyfoon
    Dubbel T
    Dubbel T

Leeftijd : 29
    Speciale vermogens : slechte opening zinnen

Bericht van TanukiTyfoon za jun 13, 2015 7:30 pm

Dat viel wel mee eigenlijk. Had weer zoon man bijt hond iets verwacht maar het aantal idioten was laag in deze reportage.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder

Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

Bericht van Urameshiya zo jun 14, 2015 1:18 am

Dit vind ik eerlijk gezegd best een goeie reportage. Het geeft gewoon zonder sensationalisme of rare vooroordelen een eerlijk beeld van cosplay in Nederland en hoe mensen er mee bezig kunnen zijn. Inclusief de stage props die zich niet altijd gedragen zoals gepland.

En dan ook nog eens een paar seconden Rikka-met-paraplu op de Nederlandse televisie. Op de publieke omroep nog wel. Goed werk van EenVandaag dit! k=w=

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu za sep 30, 2023 1:14 am