Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+26
Slaz
Scarlet
Kokonoe Yamaxanadu
Lloyd
Snakke
BaksteenComrade
Manfred
Deviljho
Xhomas
FlatArtiq
Quwanti
LightSpeedReisen
Pyonta-kun
RemiliaxScarlet
Bakuhatsu
Pshycho Maniac
Sophie
RakeStriver
Princess Sylvysprit
fzeromaster
Reym
wolfie559
Graan
Nekotaku
kyr2005
Urameshiya
30 plaatsers

    Kantai Collection

    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection Empty Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya do maa 20, 2014 9:21 pm

    Kantai Collection Kancolle_logo_zpsc9a4e7e4

    Velen van jullie zullen inmiddels wel in aanraking gekomen zijn met het fenomeen Kantai Collection, afgekort KanColle. Het werd dan ook hoog tijd voor een topic!

    Voor wie nog niet op de hoogte is eerst even een korte uitleg: KanColle is een (razend populaire) Japanse browsergame van Kadokawa Games waarin je een vloot samenstelt uit (moè~) personificaties van Japanse - en een paar niet-Japanse - oorlogsschepen uit de Tweede Wereldoorlog en ermee ten strijde trekt. Dat klinkt misschien als een wat ongemakkelijke combinatie, maar wees gerust: het spel is geen nationalistische poging om de oorlog te verheerlijken of iets dergelijks. De vijanden tegen wie de Japanse scheepjesmeisjes (kanmusu) het op moeten nemen zijn dan ook geen geallieerde schepen, maar een soort ondode scheepswrakzombies.



    De browsergame
    De gameplay van het spel is op het eerste gezicht heel simplistisch. De speler neemt de rol aan van admiraal, maar heeft eigenlijk maar heel weinig invloed op wat de schepen in zijn of haar vloot tijdens een gevecht op zee precies doen. De eigenlijke verslavendheid van het spel zit 'm in het managen van je vloot op de langere termijn: wat voor scheepjes en wapens bouw je? Wie ga je levelen? Gebruik je om door een lastige map heen te komen de grootste schepen die je hebt - met alle gevolgen voor je brandstofvoorraad van dien - of ga je voor een lichtere vloot die snel genoeg te repareren is om het keer op keer opnieuw te proberen?

    Het klinkt misschien vreemd, maar hoe langer je het spel speelt, hoe interessanter dat soort beslissingen worden. Er is sowieso reden genoeg om het spel lang te blijven spelen, want het wordt continu uitgebreid. Elke twee weken wordt het spel geüpdate met bijvoorbeeld nieuwe scheepjes, nieuwe upgrades voor bestaande scheepjes, nieuwe wapens, nieuwe maps, nieuwe BGMs of soms zelfs geheel nieuwe features. Daarnaast zijn er elke paar maanden grote events met meerdere nieuwe maps en schepen, meestal losjes gebaseerd op een belangrijke zeeslag uit de Tweede Wereldoorlog.

    Meer over de gameplay:
    KanColle spelen als buitenlander:



    De personages
    Dat KanColle zoveel mensen weet te boeien komt natuurlijk niet alleen door de gameplay. Het succes is voor een groot deel een gevolg van de zeer uitgebreide cast: dankzij de inspanningen van een klein leger aan tekenaars en stemacteurs zijn er intussen 142 schepen gepersonificeerd, en er blijven nieuwe bij komen.

    Ondanks dat enorme aantal is aan allerlei details te merken dat de personages met veel liefde en aandacht verzonnen zijn. De karaktertrekken en uitspraken van de personages zitten bijvoorbeeld vol slimme verwijzingen naar episoden en anekdotes uit de loopbaan van de schepen waarop ze gebaseerd zijn. Voor je het in de gaten hebt zit je op Wikipedia de verhalen achter dat soort verwijzingen door te lezen, en kom je niet alleen steeds meer over je favoriete personages te weten, maar leer je ook een hoop bij over Japan en de rest van de wereld in de eerste helft van de twintigste eeuw.

    Stoomcursusje bekende KanColle-personages!:



    Het KanColle-universum
    Er zijn een aantal dingen die we dankzij de browsergame weten over de kanmusu: ze identificeren zichzelf met de oorlogsschepen waar ze op gebaseerd zijn, en herinneren zich vaak zelfs hoe ze gezonken zijn, maar ze zijn de schepen niet - anders lagen ze nu op de bodem van de oceaan. De strijd die ze voeren tegen de diepzeeschepen speelt zich af in een wereld die heel erg lijkt op de onze, maar op geen enkel tijdstip in onze geschiedenis te plaatsen is.

    Maar eigenlijk roept het spel veel meer vragen op dan dat het beantwoordt. Zijn de kanmusu als mensen geboren, of zijn ze zomaar uit de oceaan tevoorschijn gekomen? Wat is hun band met de schepen die ze voorstellen eigenlijk precies? Wat betekent het eigenlijk voor een kanmusu als je haar ombouwt of afbreekt? Hoe ziet het dagelijks leven in de haven er voor de kanmusu eigenlijk uit? En hoe zit het eigenlijk met de diepzeeschepen waar de kanmusu tegen vechten? Zijn die misschien in werkelijkheid ook een soort kanmusu, of zijn ze iets geheel anders?

    Op die vragen zijn geen goede of slechte antwoorden, want de spelontwikkelaars laten dit soort dingen bewust open. Er zijn allerlei verschillende officiële publicaties in manga en light-novel formaat die een klein tipje van de sluier oplichten, maar omdat die publicaties van verschillende auteurs zijn, stemmen ze niet noodzakelijkerwijs met elkaar overeen.

    Wat dat betekent, is dat er in het KanColle-universum geen duidelijke grens tussen canon en fanon is. Of liever gezegd, de canon bestaat uit meerdere lagen. De kern, datgene wat in de browsergame en officiële guidebooks/artbooks te vinden is, wordt door bijna alle fans geaccepteerd. Vervolgens zijn er een aantal officiële manga en drama CD's waarvan het verhaal rechtstreeks van de spelontwikkelaars komt. Dan zijn er een aantal manga en light novels die in samenwerking met de ontwikkelaars uitgegeven worden, maar door verschillende auteurs geschreven zijn, die elk een eigen draai aan KanColle kunnen geven. Tot slot zijn er een aantal officiële manga anthologies met korte verhalen van allerlei verschillende auteurs, die eigenlijk niet veel meer 'canon'-waarde hebben dan doujinshi.

    Officiëel KanColle-drukwerk:
    Naast een hoop papier en merchandise is er, zoals veel mensen al zullen weten, overigens ook een anime onderweg. De anime zal vast ook weer nieuwe perspectieven bieden op de KanColle-wereld, maar hoe het er precies uit gaat komen te zien wordt op dit moment nog grotendeels geheim gehouden. De anime zal vanaf januari 2015 uitgezonden worden.

    PV voor de anime:

    Als verdere uitbreiding van het KanColle-multimedia-imperium is er ook een Vita-game in de maak: KanColle Kai. De release is volgens de website nog voor het eind van dit jaar, maar of dat echt gaat gebeuren is nog even afwachten, want er is nog heel weinig over het spel bekend.



    KanColle als doujin-fenomeen
    Een wereld waarvan iedere fan er z'n eigen versie op na mag houden, en meer dan honderd personages. Zoals wij als Touhou'ers allemaal weten, is dat een geschikte voedingsbodem voor doujinshi, fanart, fanfics, MAD-video's en meer van dat soort dingen! KanColle kan dan ook rekenen op veel aandacht vanuit de doujin-wereld. Het zal veel van ons Touhou-liefhebbers waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat een fors aantal populaire en minder populaire Touhou-circles de laatste tijd ook KanColle zaken uit is gaan brengen.

    Hoewel KanColle als doujingenre nog lang niet zo groot is als Touhou, groeit het op hoog tempo. Net als bij Touhou vinden er in Japan op allerlei plaatsen in het land - niet alleen in de grote stedelijke gebieden dus - KanColle-evenementen plaats. Bijzonder populair als locatie zijn oude marinehavens als Yokosuka, Kure of Maizuru.

    Aangezien KanColle als browsergame niet erg winstgevend is, wil uitgever Kadokawa natuurlijk wel de gelegenheid hebben om zelf geld te verdienen aan de populariteit hun game. De regels rondom KanColle-doujinwerk zijn daarom wat strenger dan we bij Touhou gewend zijn, maar eigenlijk hebben doujin circles toch nog opvallend veel vrijheid. Doujinshi (of dat nu manga, fanfics of art books zijn) worden in principe getolereerd, ondanks dat ze natuurlijk wel degelijk concurrentie opleveren voor de officiële publicaties. Ook rondom CD's ontstaan over het algemeen geen problemen.

    Wat KanColle doujin circles niet mogen doen is het uitgeven van kaartspellen, bordspellen, videospellen of iets anders met een spel-aspect. Figures en merchandise zijn officieel waarschijnlijk ook niet helemaal OK - al gebeurt het wel - omdat doujin circles daarmee oneerlijk zouden concurreren met bedrijven die netjes licenties afsluiten met Kadokawa om KanColle merchandise te kunnen maken. Een pluspunt aan de extra regeltjes die Kadokawa aan doujin circles oplegt: 18+ cosplay-foto's en -video's zijn ook verboden.

    Een aantal KanColle MADs:



    KanColle-muziek
    KanColle heeft lang niet zo'n uitgebreide of opvallende soundtrack als Touhou, maar is toch populair genoeg om een flink aantal doujin albums op te leveren. Ook veel circles die we van Touhou-muziek kennen hebben zich inmiddels ook eens aan KanColle gewaagd, dus het is als Touhou-fan wellicht de moeite waard om die eens te beluisteren.

    Hieronder eerst een paar voorbeeldjes van de in-game soundtrack, en daarna wat doujin arranges.
    Een aantal KanColle BGMs:
    Een aantal KanColle arranges:

    Links
    - spelwebsite (vereist Japanse IP)
    - Engelstalige wiki
    - Engelstalige tutorial
    - Officiële Twitter-account (Japans)
    - KanColle anime
    - KanColle Kai (PS Vita)

    Ik loop het risico de wrok van bepaalde personen (*kuch*Kotone-chan*kuch*) over me af te roepen door op dit Touhou-forum een KanColle-topic te maken, maar ik heb het toch maar gedaan! Want ik ben eigenlijk wel benieuwd: wie speelt er hier nog meer KanColle, wie speelt het niet maar zou het wel eens willen spelen, en wat vinden jullie er in het algemeen van?

    En voor wie er een beetje bekend mee is: wat zijn jullie favoriete personages?

    Oh, en voor wie nog niet zo bekend is met KanColle maar het wel interessant vindt: stel op dit topic gerust al je vragen!





    Admiraals van Hakugyokuro (voor zover ik weet)
    - iAozora
    - Urameshiya
    - LightSpeedReisen
    - Sophie
    - Pyonta
    - Wolfie
    - Deviljho
    - Yuzu
    - Xhomas

    Wie ook KanColle wil spelen en hulp nodig heeft, kan dus bij deze mensen terecht. k;P We hebben trouwens ook een KanColle-Skypechat. Iedereen die interesse heeft is welkom! (Ook als je niet zelf speelt)


    Laatst aangepast door Urameshiya op za aug 03, 2019 4:07 pm; in totaal 29 keer bewerkt
    kyr2005
    kyr2005
    Gold Amiibo King


    Leeftijd : 30
    Speciale vermogens : Het ongelofelijke vermogen om slecht te zijn in touhou!

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van kyr2005 do maa 20, 2014 10:47 pm

    Ik heb hier nog nooit van gehoord, Ura. En als de gameplay dan toch zo simplistisch is, kan je er dan misschien wat meer uitleg over geven?  :D 
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Nekotaku do maa 20, 2014 11:37 pm

    Ik speel het niet, maar over de vraag wat ik er algemeen van vind...

    Op zich is het idee leuk. Het feit dat eigenschappen van de schepen in de personages verwerkt zitten is uitstekend. Dit is te vergelijken met de manier waarop de achtergrond van youkai en andere mythologische wezens in Touhou gebruikt wordt in de ontwerpen van personages. Alleen spreken die van KanColle me helemaal niet aan. Het lijkt ze wat te ontbreken aan een persoonlijkheid die je van de eerste oogopslag ziet, wat bij Touhou wel aanwezig is. Touhou personages kan je aan enkel hun silhouet reeds herkennen. Bij KanColle zijn er heel veel die te hard op elkaar lijken, of op zich er nogal generisch uitzien.

    Ook neemt het een veel te grote vlucht. De doujin circles zijn er na nog geen volledig jaar al helemaal opgesprongen, een Vita spel in de maak, manga, een anime die is aangekondigd... Het voelt als een geforceerde hype. Volgens mij kan je hier erg snel een burn-out op krijgen. Dit doet me denken aan de overdreven hype rond de Haruhi Suzumiya anime destijds, die op zich wel kwaliteiten had, maar eigenlijk te weinig inhoud om de hype te rechtvaardigen.

    Alles bij elkaar voelt het te hard aan als een enorme marketingmachine. Het ontbreekt wat aan ziel, een unieke visie van een maker of klein team. Er zitten minstens 15 artists achter het hele gebeuren. Dan krijg je toestanden zoals in grote game producties, waar alles er heel gelikt uitziet en hoge productiewaardes heeft, maar de persoonlijkheid ontbreekt omdat het in comité is gemaakt. Dit is naar mijn gevoel niet waar doujin productie om draait. Daarom snap ik ook wel de afkeer van sommigen. Dingen zoals dit mogen uiteraard net zo goed bestaan als iets anders, en dat een grote push inzake marketing er meestal wel toe weet de leiden dat de populariteit toeneemt is onvermijdelijk. KanColle is z'n bestaan en z'n fans dan ook wel door mij gegund. Maar ik maak me zorgen over hoe bereid doujin makers lijken hierin mee te gaan. De term "indie" heeft behoorlijk aan betekenis verloren in de westerse muziek- en videospelproductie. Het lijkt meer een stijl dan een manier van aanpakken en publicatie te zijn geworden. Om te zien hoe dit ook in Japan nu in sneltreinvaart plaats vindt is onaangenaam.

    Omwille van die zaken investeer ik er niet echt m'n tijd in, maar bovenal omdat het onderwerp me totaal niet aanspreekt.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Graan vr maa 21, 2014 12:50 am

    https://www.youtube.com/watch?v=EGSlFE6YvQM#t=33s

    Mijn eerste indruk komt niet geheel overeen met mijn verwachtingen.
    wolfie559
    wolfie559
    Paradijselijke poster


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Niks snappen van eender wat blijkbaar.

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van wolfie559 vr maa 21, 2014 10:16 am

    aaah dat verklaard al die moe battleships (alhoewel het niet altijd battleships zijn) op danbooru...

    nou ik ben een sucker voor personified objects dus wie weet zal ik er eens iets mee doen ofzo...

    (dat browserspel is dat gratis??)
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Reym vr maa 21, 2014 10:56 am

    Graan schreef:https://www.youtube.com/watch?v=EGSlFE6YvQM#t=33s
    Mijn eerste indruk komt niet geheel overeen met mijn verwachtingen.

    Hmm, ik vind Touhou er toch wel leuker uitzien qua gameplay. (Ik moest wel een beetje lachen toen die 'blatant fanservice swimsuit loli' in beeld kwam. Hue.)

    Van wat ik gezien heb op Danbooru enzo, vind ik de Touhou personages er leuker uitzien dan de Kancolle personages. Touhou heeft meer variatie in outfits, en de Kancolles lopen voornamelijk rond in uniformpjes (wel logisch, want de outfits van de oorlogsbootjes zijn gebaseerd op militaire uniformen/schooluniformen enzo.)
    Maar ik vind wel dat sommige Kancolles wat 'sexier' outfits aan hebben, bijvoorbeeld Shimakaze (hoezo, g-string?) en de onderzeeërmeisjes met hun schoolbadpakjes. (nou ja, niet dat ik dat erg vind >:3) Ik zie ZUN niet zo snel een Touhou-loli ontwerpen die alleen in een badpakje rondloopt. (ik zou het niet erg vinden, zolang er maar variatie in de cast blijft.)

    Misschien ga ik Kancolle eens proberen, misschien ook niet. Maar op het eerste gezicht vind ik Touhou toch wel leuker eruitzien.
    fzeromaster
    fzeromaster
    Doodgewone heks (m/v)


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : H.A.N.A.: Hyper-Accelerated Neuron Activity

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van fzeromaster vr maa 21, 2014 12:18 pm

    Ziet er op het eerste zicht wel n mooi spel uit, en de cuteness value vind k wel interessant, maar de manier waarop het spel gespeeld wordt staat mij niet echt aan. Had het iets meer zoals fire emblem/advance wars geweest zou k er direct mee begonnen zijn.

    Also, related cross-over imagery (SFW):

    Touhou x Kancolle:
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Princess Sylvysprit vr maa 21, 2014 12:36 pm

    Ik zal het eens proberen, en als het niks is, jammer dan
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya za maa 22, 2014 12:09 am

    Misschien is het inderdaad goed als ik wat meer over de gameplay uitleg. De reden dat ik dat in eerste instantie niet gedaan had, was omdat ik aannam dat maar weinig mensen geïnteresseerd zouden zijn in het spel zelf gezien het feit dat de in-game tekst één groot kanji-bombardement is, en omdat de gameplay nu ook weer niet niet heel bijzonder is.

    Uitleg van de gameplay met screenshots:

    Reym schreef:Hmm, ik vind Touhou er toch wel leuker uitzien qua gameplay.
    Ik denk dat zelfs de grootste KanColle-fanaat dat met je eens zou zijn. k;P

    Met de opmerkingen over de character designs ben ik het voor een deel eens. Het is alleen gelukkig zo dat er zó veel verschillende personages zijn dat er eigenlijk altijd wel een paar tussen zullen zitten waarvan de designs je wél aanspreken. Voor mij in elk geval wel, en dat was dan ook een van de redenen dat ik het ben gaan spelen. De andere reden was eigenlijk dat KanColle zoveel schattige yuri-plaatjes over het internet verspreidt. De scheepjes die je niet aanstaan kun je makkelijk negeren, want het spel heeft praktisch geen plot. Je speelt gewoon met de personages die je leuk vindt.

    Nekotaku schreef:Alles bij elkaar voelt het te hard aan als een enorme marketingmachine.
    Dit is helemaal waar! Net als bij veel andere populaire games zit er een grote marketinginspanning achter. Ergens kan ik me best voorstellen dat je het zuur vindt dat doujin circles zich daardoor mee laten voeren, maar ja, ook zwaar gemarket entertainment kan nu eenmaal vermakelijk zijn. Ik denk trouwens nog steeds dat de hype in de doujin-wereld op niet al te lange termijn ook weer af zal nemen. Ik denk niet dat het groter zal worden dan Touhou was.

    fzeromaster schreef:Had het iets meer zoals fire emblem/advance wars geweest zou k er direct mee begonnen zijn.
    Oh, ja, dat zou geweldig zijn! Ik hoop vurig dat een doujin circle zoiets op een dag zal maken...

    Wolfie schreef:(dat browserspel is dat gratis??)
    Ja. Je kunt er geld aan besteden, maar dat wordt niet echt aantrekkelijk gemaakt. Zelfs het spel zelf waarschuwt je ironisch genoeg dat je er beter aan doet gewoon af te wachten tot je grondstoffen zichzelf aanvullen dan om er geld aan uit geven. De filosofie van de marketingmensen bij Kadokawa schijnt te zijn dat de browser game op zichzelf geen winst op hoeft te leveren, zolang ze maar kunnen incasseren met de manga, anime en merchandise. (En het lijkt erop dat dat plan goed werkt.)


    Laatst aangepast door Urameshiya op wo jul 09, 2014 5:27 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    RakeStriver
    RakeStriver
    Slapeloze pannentrommelaar


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Lezen, schrijven, luisteren... oh, moet het speciale vermogens zijn dan?

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van RakeStriver za maa 22, 2014 1:25 am

    Spel is op dit moment alleen nog in Maanspraak, dus ik wacht wel tot 2030 met de Engelse versie.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya za maa 22, 2014 6:13 pm

    Nu dit topic er toch is, lijkt het me geen kwaad kunnen om maar meteen de laatste updates te delen. Vandaag onthuld op AnimeJapan2014 in Tokyo: de eerste character visuals voor de anime! Voor de anime gaan ze zo te zien voor een andere stijl dan in het spel.

    (Ter vergelijking: in-game art van Akagi vs anime art van Akagi)
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Reym za maa 22, 2014 6:33 pm

    Urameshiya schreef:Nu dit topic er toch is, lijkt het me geen kwaad kunnen om maar meteen de laatste updates te delen. Vandaag onthuld op AnimeJapan2014 in Tokyo: de eerste character visuals voor de anime! Voor de anime gaan ze zo te zien voor een andere stijl dan in het spel.

    (Ter vergelijking: in-game art van Akagi vs anime art van Akagi)

    Ik ben bang voor sameface-syndroom.
    Natuurlijk zijn er ook anime met sameface-syndroom die wel aardig zijn, maar ik hoop dat het niet zo'n 'generic moe serie' wordt, en dat de moè bootjes er lekker op los knallen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya za maa 22, 2014 7:01 pm

    Reym schreef: ik hoop dat het niet zo'n 'generic moe serie' wordt, en dat de moè bootjes er lekker op los knallen.
    Ik hoop ook op een beetje serieus plot met wat actie, maar ik weet niet hoe realistisch die hoop is. Maar we zullen zien! Wanneer de anime precies begint is nog niet bekend gemaakt, maar wel dat het nog dit jaar zal zijn.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Urameshiya do mei 22, 2014 2:38 am

    Even een bump! Hoewel de stilte op dit topic misschien anders zou kunnen doen vermoeden, merk ik dat er geleidelijk aan meer mensen in KanColle geïnteresseerd raken. :D Daarom wilde ik eens even peilen: zou een KanColle-groepschat op Skype misschien een idee zijn? We zouden daar tips en informatie over het spel (hoe het van buiten Japan te spelen, tactieken, nieuwe updates, enzovoorts) uit kunnen wisselen en gewoon in het algemeen kletsen over het veroveren van de wereldzeeën. En wellicht zelfs cosplayplannen smeden.

    Als iemand geïnteresseerd is, laat het vooral weten!
    Sophie
    Sophie
    Schepper van de Zittende Dame


    Leeftijd : 106
    Speciale vermogens : 132 woorden per minuut typen

    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Sophie do mei 22, 2014 12:28 pm

    Dit topic geniet vanaf nu ook van mijn goedkeuring!

    Er is inmiddels een Skype-chat, hoera! (Je kunt nooit genoeg Skype-chats hebben!)

    Als de anime uitkomt zullen jullie je allemaal langzaam bij ons voegen, ufufufu~ :3

    Gesponsorde inhoud


    Kantai Collection Empty Re: Kantai Collection

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 19, 2024 5:48 pm