Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+2
Urameshiya
Graan
6 plaatsers

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Graan do okt 10, 2013 5:35 pm

    Voor zolang als ik mijn huidige (widescreen) monitor heb, heb ik eigenlijk alleen maar problemen met Touhou gehad. Wanneer ik spellen fullscreen draai, worden ze uitgerekt waardoor alles er minder scherp uitziet. Ik ben het toen eigenlijk minder gaan spelen, omdat het er gewoon niet meer mooi uitzag.

    Op Yuyucon zag ik echter een Touhou spel draaien waarbij de linker- en rechterkant van het scherm een zwarte balk kregen, waardoor de aspect ratio behouden werd en het beeld scherp bleef. Ik zoek dezelfde, of misschien zelfs een betere oplossing en vraag me af hoe jullie dit doen.

    Wat voor oplossingen gebruiken jullie om een scherp beeld te behouden bij Touhou met een widescreen monitor?
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Urameshiya do okt 10, 2013 5:45 pm

    Eerlijk gezegd weet ik niet precies waar dit aan ligt. Ik had op Yuyucon 2 zeer vergelijkbare laptops met exact dezelfde scherm-specs meegenomen, op dezelfde resolutie ingesteld. De één rekt Touhouspellen altijd uit, net als jouw monitor blijkbaar doet, en de ander plaatst automatisch zwarte balken. Ik heb er weinig last van om m'n Touhou uitgerekt te spelen, dus ik heb me er nooit in verdiept, maar er is dus bij mij in elk geval geen sprake van een bewust gekozen 'oplossing', ben ik bang.

    Wat je misschien zou kunnen proberen is een programma als dit, dat je toestaat om window-mode spellen naar pseudo-full-screen te transformeren met zelf gekozen afmetingen, maar da's wel veel gedoe.

    (Als er iemand een elegantere oplossing heeft ben ik daar eigenlijk ook wel benieuwd naar.)


    Laatst aangepast door Urameshiya op do okt 10, 2013 5:49 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Plaki
    Plaki
    Vaste forumganger (Normal Mode)


    Leeftijd : 31

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Plaki do okt 10, 2013 5:46 pm

    Configuratiescherm -> Beeldscherm -> schermresolutie
    Vervolgen kun je de schermresulutie aanpassen. 1440x900 en 1024x768 zijn 4:3 resoluties.
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Nekotaku do okt 10, 2013 6:21 pm

    Dit is inderdaad een probleem. Ik denk dat het kan variëren van driver to driver en welke grafische kaart je hebt.

    Hier is wat ik doen: eerst stel ik m'n beeldscherm in op een resolutie met een 4:3 verhouding (bijvoorbeeld 800x600, of hoger voor DDC). Windows rekt dan zelf het beeld uit. Daarna ga ik naar de geavanceerde opties in de settings voor desktop resolutie en stel ik het zo in dat de verhouding behouden moet blijven. Hoe je dat doet kan afhangen van je grafische kaart en driver.

    Als je dan Touhou speelt moet het spel wel op de juiste aspect ratio blijven.
    Hier is echter het bizarre... Als ik daarna het spel afsluit, m'n resolutie terug op native zet (maximaal voor dit scherm) en dan het spel terug op start, behoudt het WEL zijn beeldverhouding!

    Het lijkt erg hit-and-miss. Je zal het moeten forceren, vrees ik.
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Graan do okt 10, 2013 6:46 pm

    Bedankt voor de suggesties!

    Ik kan blijkbaar een 4:3 ratio forceren via de knoppen op mijn monitor. Dit lost het probleem voor mij op. Het scherm is nog wel uitgerekt, maar in ieder geval blijft de ratio behouden - daar doe je niks aan tenzij je op een heel klein beeld wilt kijken.

    Zo begin ik wel te begrijpen waarom ZUN het had over problemen toen hem op AWA werd gevraagd of er Steam releases zouden komen. DDC's hoogste resolutie is 1280x960, en dan zijn er nog de benodigde VSync patches. Ik houd mijn vingers gekruist voor een nieuwe PoFV met meerdere resolutie-instellingen, VSync en Steam-supported multiplayer x_x.
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Princess Sylvysprit do okt 10, 2013 7:08 pm

    Ik heb ook zoiets, maar dan juist andersom! Ik wil juist geen zwarte balken op mijn 16:9 en ben benieuwd hoe dat kan
    Slaz
    Slaz
    Volleerd Touhouloog


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Danmaku grazen, om m'n vingers bij af te likken!

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Slaz vr okt 11, 2013 7:10 pm

    Als je een NVIDIA kaart met drivers hebt, kun je schaling en aspect gewoon instellen via het menu van je driver. Hoe het bij ATI en Intel drivers zit, dat weet ik niet.

    Standaard doe je dit met een klik met de rechtermuisknop op een leeg vlak van het bureaublad, en dan voor 'NVIDIA Control Panel' te kiezen.

    Zoek dan naar iets zoals op de afbeeling hieronder, en kies voor: Use NVIDIA Scaling with fixed aspect ratio.

    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Nvidia_scale_full

    Gesponsorde inhoud


    Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen Empty Re: Behouding Aspect Ratio bij Fullscreen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr maa 29, 2024 6:03 am