Trappen van Hakugyokurō

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

+27
Hakurei Ninja
redtails
Maribel Hearn
MR.Kriesebo
Slaz
komodostache
Meira
wolfie559
draakedan
RemiliaxScarlet
Lyari
Toumyon
TheEternalMokou
Quwanti
XavC
Sophie
Zigzagwolf
RakeStriver
homemadecupcake
Urameshiya
Graan
Nekotaku
Bakuhatsu
Reym
Chrono
Princess Sylvysprit
Scarlet
31 plaatsers

    Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Enquête

    Sinterklaas feest afschaffen door Piet?

    [ 0 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba100%Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba12 [0%] 
    [ 10 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba1026%Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba12 [26%] 
    [ 29 ]
    Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba1074%Wat denk jij van de Pieten discussie? Voteba12 [74%] 

    Totaal aantal stemmen: 39
    Scarlet
    Scarlet
    The Scarlet Devil


    Speciale vermogens : Stickers plakken op alles en iedereen

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Scarlet di okt 22, 2013 4:28 pm

    Voor dat ik begin, wil ik even iets zeggen: Dit topics/artikel is niet geschreven in enige vorm van racisme of belediging.
    Dit artikel is dus niet beledigend bedoeld en zit niets achter! Ik maakt dit artikel alleen om te zien wat andere denken en vinden.
    Dus aanklagen heeft geen zin want ik ga hier niet discrimineren.




    Heel de Nederlandse (social)Media is in de band rond het gedoe met ons Sinterklaas feest en zijn bij behorende piet.
    Mensen voelen zich beledigt of ge discriminerend door dat onze piet donker van huidskleur is.
    Ik kom het onderwerp overal tegen, zelfs op school.
    Ik heb zelf al eens met wat mensen erover gesproken en iedereen heeft zijn mening en gevoelens erbij.

    Mij leek het wel interessant om te weten wat jullie denken.
    Want het onderzoek van de VN is nog vol op gang.

    Voor dat we beginnen met reageren en discussiëren wil ik de volgende regels wel even instellen:
    Regels van discussie!:
    Als we ons hier aan houden hebben we een fijne en netjese discussie lijkt mij.



    Ik zelf vind het erg jammer dat er zo veel negatiefeit  komt over onze piet.
    Mijn ouders hebben me altijd geleerd om respect voor iedereen te hebben natuurlijk.
    En als ik vroeg waarom de piet zijn kleur zo was, vertelde mijn ouder het volgende: " De piet moet door 15 miljoen (nu wel meer) schoorstenen kruipen ieder jaar, daar wordt hij vies van omdat mensen het niet schoon houden.
    En mensen die geen schoorsteen hebben? De sint heeft een magische ring die een schoorsteen maakt! "

    Voor de rest heb ik nooit verder de piet als iets slechts gezien.
    Ik vond het altijd een lief en vrolijk persoon die heel actief was en kinderen gelukkig te maken.
    Door de media ben ik nu zelf een beetje sip...
    Want misschien, ondanks de voorgestelde aanpassingen, het feest niet verder..
    En ik zie duizenden kleine kinderen al huilend thuis zitten die heel graag het feest vieren.

    Discriminatie is inderdaad niet goed nee, maar zo kunnen we op iedere slak zout gaan leggen en van iedere mug een olifant maken.
    Want op iedere manier kan wel iemand van de grote groep zich beledigt voelen.
    Dus hopelijk komen de mensen van de VN en de Nederlandse regering etc. tot een mooie tussen weg.
    Want als dit feest niet meer mag...wat dan wel?
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Princess Sylvysprit di okt 22, 2013 5:16 pm

    bruh


    Laatst aangepast door Princess Sylvysprit op wo maa 29, 2023 4:14 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : cringe van toen ik een domme tiener was)
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Chrono di okt 22, 2013 5:25 pm

    Ik vind het nogal belachelijk dat de VN hier serieus over praat en dat ze overwegen om het Sinterklaas-feest af te schaffen.
    Zwarte Piet is een Oud-Hollandse traditie en zal (hopelijk) altijd zo blijven. Wat hebben die gezagsvoerders nou over een van onze feesten te zeggen? Je kan dan net zo goed zeggen dat Halal slachten dierenleed is omdat het schaap onverdoofd wordt geslacht, maar dat doen wij niet want wij respecteren tradities en van tradities blijft men af.

    En dan nog eventjes over de huidskleur, ik kan het wel begrijpen dat men een bisschop met zwarte knechten racistisch vindt maar Zwarte Piet komt toch altijd door de schoorsteen bij mensen naar binnen? Krijgt hij dan soms geen ROET op zijn gezicht? Ook vind ik het nogal raar dat ze er pas NU over gaan discussiëren, ze konden er toch veel eerder over beginnen of niet soms? De VN moet zich gewoon met belangrijkere dingen bezighouden, punt uit!
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Chrono di okt 22, 2013 5:33 pm

    ChronoSchizoShiki schreef:Ik vind het nogal belachelijk dat de VN hier serieus over praat en dat ze overwegen om het Sinterklaas-feest af te schaffen.
    Zwarte Piet is een Oud-Hollandse traditie en zal (hopelijk) altijd zo blijven. Wat hebben die gezagsvoerders nou over een van onze feesten te zeggen? Je kan dan net zo goed zeggen dat Halal slachten dierenleed is omdat het schaap onverdoofd wordt geslacht, maar dat doen wij niet want wij respecteren tradities en van tradities blijft men af.

    En dan nog eventjes over de huidskleur, ik kan het wel begrijpen dat men een bisschop met zwarte knechten racistisch vindt maar Zwarte Piet komt toch altijd door de schoorsteen bij mensen naar binnen? Krijgt hij dan soms geen ROET op zijn gezicht? Ook vind ik het nogal raar dat ze er pas NU over gaan discussiëren, ze konden er toch veel eerder over beginnen of niet soms? De VN moet zich gewoon met belangrijkere dingen bezighouden, punt uit!
    Voetnoot: Persoonlijk vind ik het onverdoofd slachten van dieren dierenleed maar dit is mijn mening op deze zaak.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di okt 22, 2013 5:33 pm

    Ik vind de discussie ook een beetje onzin... in sommige Afrikaanse stammen maken mannen zichzelf wit met poeder voor bepaalde rituelen, en daar wordt dan niet over gezeurd.
    En als je zwarte pieten afschaft kan je net zo goed een ander feest afschaffen, Pasen, Suikerfeest, Halloween, er is altijd wel een flauwe reden voor. Vegetariërs kunnen net zo goed protesteren tegen offerfeesten of strenggelovigen tegen Halloween. Er zijn een hoop feesten en tradities, en nu ook veel buitenlandse tradities in Nederland. Maar ik hoor bijna nooit dat daar over gezeurd wordt.

    Veel kinderen vinden Piet leuker dan Sint omdat Pieten stoere lui zijn die over daken rennen en andere coole trucjes doen. Sommige mensen gaan dan meteen zeuren dat Pieten 'dom zijn' en 'clownskleding' aanhebben, maar ja, er zijn ook een hoop slimme Pieten. Je hebt zelfs een pietenprofessor tegenwoordig.
    Er zijn verschillende verklaringen voor de zwarte huidskleur van Piet, ze gaan altijd door de schoorsteen naar binnen en dan krijgen ze roet op hun gezicht, en anderen zeggen dat het vrijgekochte slavenkinderen zijn die van de Sint een baantje aangeboden kregen. Die 'clownskleding' is afgeleid van kleding uit de Renaissance, dus dat is ook onzin. Ik heb pieten ook nog nooit met een 'raar buitenlands accent' horen praten zoals sommige anti-pieters beweren.

    Ik snap best dat veel mensen die niet in Nederland wonen dit een rare traditie vinden, maar ja, er zijn zat rare tradities op de hele wereld. Tradities waarbij onder andere meisjes worden verminkt, en matjes met wespen op jonge kinderen worden gedrukt, dat soort dingen. Dan heb ik liever Zwarte Piet. Ik vind het best dom dat de VN zich hierbij betrekt. Hebben die niet iets beters te doen? Het gedoe in Qatar onderzoeken waarbij veel werknemers sterven bij de bouw van voetbalstadions, bijvoorbeeld.

    Er zijn ook zat Surinamers en anderen die ook Sinterklaasfeest vieren, inclusief zwarte pieten. Daarbij zijn de pieten ook zwart geverfd en heeft Sinterklaas geen verf op zijn gezicht. (zie internet en filmpjes op youtube).

    Ik ben gewoon voor Zwarte Piet. Het is een leuk feest, en geen kind denkt slechte dingen over Zwarte Piet. We gaan toch ook niet de Kerstman afschaffen omdat hij overgewicht heeft, en zo een raar beeld geeft van mensen met overgewicht? Ik vind dat Zwarte Piet moet blijven.

    Geen herrie over zwarte piet. Er zijn problemen in Nederland die beter opgelost kunnen worden, zoals inkomensongelijkheid door geslacht en mensen die bij sollicitatie geen baan krijgen omdat ze toevallig een buitenlandse achternaam hebben.
    Bakuhatsu
    Bakuhatsu
    Zilveren Bloemenkijker


    Leeftijd : 31
    Speciale vermogens : Ik ben sterker dan Cirno

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Bakuhatsu di okt 22, 2013 6:00 pm

    Ik vind het ook een onbenullige discussie, maar er is een ding dat zwaar weegt en dat is dat sommige mensen zich beledigd voelen door zwarte piet. En dat zijn juist de mensen met een donkere huidskleur. Zwarte Pieten waren oorspronkelijk de domme knechten van Sinterklaas, en dat stoort veel mensen. Dat moeten we respecteren vind ik... Kinderen maken zich er niet druk om, dus het is puur een volwassenenkwestie.
    Het maakt mij persoonlijk niet veel uit of we het feest nu met zwarte pieten, gekleurde pieten of geen pieten gaan vieren, zolang we met z'n allen plezier kunnen maken vind ik het prima. De discussie gooit nogal roet in het eten...
    Nekotaku
    Nekotaku
    Moderator


    Leeftijd : 38
    Speciale vermogens : Kan in het binair tellen tot 10

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Nekotaku di okt 22, 2013 7:38 pm

    Ik persoonlijk ben eigenlijk heel blij dat deze discussie er gekomen is, en de VN er een onderzoek naar instelt. Dit toont duidelijk aan dat ruim tijd is voor zaken als deze en er dus geen serieuze of dringende problemen meer zijn zoals landen met een faillisement, aanhoudende recessie, hongersnoden, opwarming van het klimaat, lobbies van de nucleaire en olieïndustrieën die groene alternatieve boycotten of vreselijke wantoestanden in de farmaceutische sector.
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di okt 22, 2013 7:51 pm

    https://petities.nl/petitie/zwarte-piet-moet-blijven Ik zie nu ook dat er een petitie voor is.
    Chrono
    Chrono
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Psychic noodling and transcendental meditation

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Chrono di okt 22, 2013 8:35 pm

    Nekotaku schreef:Ik persoonlijk ben eigenlijk heel blij dat deze discussie er gekomen is, en de VN er een onderzoek naar instelt. Dit toont duidelijk aan dat ruim tijd is voor zaken als deze en er dus geen serieuze of dringende problemen meer zijn zoals landen met een faillisement, aanhoudende recessie, hongersnoden, opwarming van het klimaat, lobbies van de nucleaire en olieïndustrieën die groene alternatieve boycotten of vreselijke wantoestanden in de farmaceutische sector.
    Inderdaad! Ik ben door deze comment enorm tevreden gesteld! Thanks Neko~
    Graan
    Graan
    Graan


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Groeien

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Graan di okt 22, 2013 9:41 pm

    In 2040 vieren wij allemaal Sinterklazien, een genderneutraal LGBT-goedgekeurd wereldfeest waarin Gekleurde Pia xir blanke onderdrukker door de straten laat trekken om privilege checks uit te delen aan ieder met een bovenmodaal inkomen.
    Urameshiya
    Urameshiya
    Beheerder


    Leeftijd : 33
    Speciale vermogens : Ik kan matcha detecteren op ongeveer 863 meter afstand.

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Urameshiya di okt 22, 2013 10:20 pm

    Ik ben eigenlijk druk met het lezen post-koloniale theorie voor een tentamen, maar omdat dit onderwerp eigenlijk niet geheel irrelevant is in die context ga ik ook even een duit in het zakje doen. k;P

    Ten eerste: het is een misverstand dat de VN over de macht beschikt of meent te beschikken om een volksfeest uit te bannen. Het gaat hier echter niet zomaar om een volksfeest, het gaat om een feest dat grootschalig ondersteund wordt door overheden en de publieke omroep, en dat kan en mag de VN natuurlijk afkeuren. Wat mensen vervolgens thuis doen, daar zal de VN zich heus niet mee bemoeien.

    Zelfs als het uit de berichtgeving niet zo duidelijk naar voren komt, zal het de VN dus vermoedelijk vooral gaan om de rol die onze overheid speelt in de instandhouding en promotie van het Sinterklaasfeest. Dat onze premier Rutte zegt dat Zwarte Pieten geen zaak van de Nederlandse regering zijn, is natuurlijk grote onzin. De overheid is wel degelijk in de positie om de traditie bij te sturen, maar Rutte wil zich er niet over uitspreken omdat hij weet dat hij zich ofwel de woede van een groot deel van zijn stemmers, ofwel de verontwaardiging van een groot deel van de internationale gemeenschap op de hals zal halen. Als de VN onze regering verzoekt de traditie van het Sinterklaasfeest niet langer te ondersteunen of de intochten en sinterklaasjournaals aan te passen, zal hij zich er natuurlijk alsnog over moeten uitspreken. (Ik zou wat dat betreft niet graag in zijn schoenen staan, moet ik zeggen, want wat hij ook zegt, het zal nooit goed zijn.)

    Hoe dan ook, er zijn goede redenen om het feest in de huidige vorm af te keuren. Ik zie hier allemaal mooie verhaaltjes over Piet als schoorsteenveger langskomen, maar oorspronkelijk is Piet natuurlijk wel degelijk de zwarte knecht van de blanke man. Hij is verzonnen en populair geworden in een tijd dat wij - of nouja, onze voorouders dan - ongegeneerd riepen dat we het recht of zelfs de plicht hadden over andere, inferieure volkeren te heersen. Een tijd vol racistische vooroordelen dus, waar ook de staat volop aan mee deed.

    In die context vond niemand het dus een probleem dat de blanke Sint een zwarte knecht had die bovendien erg dom overkwam, want het paste prima in het wereldbeeld van die tijd. Ons wereldbeeld is gelukkig erg veranderd sinds die tijd, maar de traditie van het Sinterklaasfeest loopt nog een beetje achter.

    Goed, Piet praat nu Nederlands in plaats van een dom brabbeltaaltje, en hij geeft kinderen snoepgoed in plaats van de roe, maar het beeld van de wijze blanke meester en zijn troep zwarte knechten - die zich, geef het maar toe, toch wel een beetje maf gedragen - is overeind gebleven. En dat is dan iets dat wij Nederlanders onze kinderen elk jaar opnieuw laten zien. Natuurlijk bedoelen 'wij' er niets racistisch mee, maar het lijkt me niet verwonderlijk dat de buitenwereld er aanstoot aan neemt, of het in sommige gevallen als beledigend ervaart. Ik schaam me er als Nederlander eigenlijk voor, en ik zou mezelf heel egocentrisch vinden als ik de klagers als aanstellers af zou doen.

    Ik vermoed eigenlijk dat de mensen die Zwarte Piet nu heel fanatiek verdedigen dat niet doen omdat ze denken dat hun standpunt rationeel houdbaar is, maar omdat ze zich persoonlijk aangevallen voelen door de kritiek op een geliefde Nederlandse traditie. "Wie denken ze wel niet dat ze zijn om zich met onze tradities te bemoeien?" Dat is denk ik het uitermate begrijpelijke maar irrationele gevoel waar de verdediging van Zwarte Piet uit voortkomt.

    Als ik zo eens kijk naar de argumenten hier, denk ik dat ik er niet ver naast zit. Ik zie een hoop mensen toegeven dat ze wel begrijpen dat sommige mensen het misschien een beetje racistisch zouden kunnen vinden, maar.... en dan volgen een hoop drogredenen en weinig inhoudelijke verdediging van Zwarte Piet.

    Kely schreef:Discriminatie is inderdaad niet goed nee, maar zo kunnen we op iedere slak zout gaan leggen en van iedere mug een olifant maken.
    Dat jij het een mug vindt, is geen reden om aan te nemen dat het dat voor andere mensen ook is.
    Eevee schreef:Het is een groot deel van onze cultuur en ik wil niet dat dat verpest word met de gedachten dat zoiets "racistisch" is, ik trek liever geen vooroordelen, maar ik denk eigenlijk JUIST dat imigranten onze cultuur niet begrijpen en daarom bij de VN gaan zeuren (Ik heb echt niks tegen imigranten voor de duidelijkheid)
    "Wie kritiek op ons heeft, hoort eigenlijk niet bij ons, en hoeft dus niet gehoord te worden." Dit is een heel klassieke en heel gemene redenering waarmee het minderheden in allerlei landen op allerlei momenten moeilijk gemaakt is.

    Ik zal er niet te veel over uitwijden, maar als ik je redenering even naar een heel andere situatie mag overplanten: als een joods gezin in een of andere achterbuurt komt wonen waar 's nachts hakenkruizen op de muren worden geverfd, moeten ze daar ook niet moeilijk over doen als het toevallig de gewoonte van de jeugd in die buurt is om hakenkruizen te spuiten? Moeten ze dan maar verhuizen als ze er problemen mee hebben? Zijn ze aanstellers als ze naar de politie stappen? Komt dat dan omdat ze de plaatselijke cultuur gewoon niet begrijpen? Wat nu als de plaatselijke bevolking beweert dat het spuiten van hakenkruizen daar al zo lang gebeurt als ze er wonen, en het niets met racistische ideologieën meer te maken heeft? Moet de politie het dan maar tolereren zolang niet te bewijzen valt dat de graffiti-spuitende jongeren nazi-sympathieën hebben?
    Reym schreef: Er zijn problemen in Nederland die beter opgelost kunnen worden, zoals inkomensongelijkheid door geslacht en mensen die bij sollicitatie geen baan krijgen omdat ze toevallig een buitenlandse achternaam hebben.
    Nekotaku schreef:Dit toont duidelijk aan dat ruim tijd is voor zaken als deze en er dus geen serieuze of dringende problemen meer zijn zoals landen met een faillisement, aanhoudende recessie, hongersnoden, opwarming van het klimaat, lobbies van de nucleaire en olieïndustrieën die groene alternatieve boycotten of vreselijke wantoestanden in de farmaceutische sector.
    Dat er nog meer problemen in de wereld zijn is natuurlijk geen reden om dit probleem niet te bespreken. Als de mensheid zo te werk zou gaan was er nog nooit een probleem opgelost. De kwestie ís nu eenmaal aan de orde, dus de strijd over of het de aandacht waard is of niet, is al lang gestreden. Het gaat nu om wat we er mee mee willen doen. Los daarvan denk ik niet dat dezelfde mensen die zich bij de VN nu hierover buigen zich normaal gesproken met hongersnoden of klimaatverandering bezig zouden houden, maar dat doet eigenlijk niet eens ter zake.
    Reym schreef:Ik snap best dat veel mensen die niet in Nederland wonen dit een rare traditie vinden, maar ja, er zijn zat rare tradities op de hele wereld. Tradities waarbij onder andere meisjes worden verminkt, en matjes met wespen op jonge kinderen worden gedrukt, dat soort dingen.
    Tradities waarbij meisjes worden verminkt en matjes met wespen op jonge kinderen worden gedrukt ben ik ook fel tegen, maar als we de wereld willen verbeteren zullen we toch echt bij onszelf moeten beginnen. Anders hebben we ook niet echt recht van spreken als we het over andere afkeurenswaardige tradities hebben.
    Reym schreef:Er zijn ook zat Surinamers en anderen die ook Sinterklaasfeest vieren, inclusief zwarte pieten. Daarbij zijn de pieten ook zwart geverfd en heeft Sinterklaas geen verf op zijn gezicht. (zie internet en filmpjes op youtube).
    Dat sommige Surinamers er geen aanstoot aan nemen wil niet zeggen dat de rest van de wereld er geen aanstoot aan mag nemen.

    EDIT: Ik was vergeten het te hebben over het argument dat we ook om vegetariërs en dikke mensen enzovoorts zouden moeten denken. Daarover wil ik nog kwijt dat je vegetariërs niet kwetst door andere mensen vlees te laten eten, want wat die andere mensen doen heeft op geen enkele manier invloed op hun vegetariër-zijn. Stereotypes over dikke mensen zijn al gevaarlijker, maar de Kerstman zet nu niet echt een negatief beeld van dikke mensen neer. Racisme ligt vele malen gevoeliger, niet in de laatste plaats om de verschrikkelijke toestanden er in het verleden op basis van racisme rechtgepraat werden.

    Shiki schreef:Ik vind het nogal belachelijk dat de VN hier serieus over praat en dat ze overwegen om het Sinterklaas-feest af te schaffen. Zwarte Piet is een Oud-Hollandse traditie en zal (hopelijk) altijd zo blijven. Wat hebben die gezagsvoerders nou over een van onze feesten te zeggen?
    Ik denk dat je hiermee het gevoel van een hoop mensen uitdrukt. Maar als wij enig recht willen hebben om ons boos te maken over een Syrische dictator die niks om z'n eigen volk lijkt te geven, of om een Russische dictator die de meest belachelijke wetten tegen 'homo-propaganda' uitvaardigt, dan lijkt het me verstandig dat we ook accepteren dat andere landen (of minderheden binnen ons land) kritiek op ons mogen hebben.

    Sterker nog, ik denk dat wij onze "Nederlandse cultuur", "traditie", "identiteit" en wat al niet meer er een dienst mee zouden bewijzen als we de kritiek niet van ons af proberen te slaan als een klein kind dat z'n oren dichthoudt als het iets te horen krijgt wat het niet bevalt. Het zou ons als 'volk' sieren als we op een volwassen manier naar de kritiek zouden luisteren en er een les uit zouden trekken.

    Het is sowieso een illusie om te denken dat er iets onveranderlijks aan onze tradities is, en dat geldt ook voor het Sinterklaasfeest. Het feest is door de eeuwen heen steeds veranderd, en het zal blijven veranderen. Ook Zwarte Piet is steeds van vorm veranderd: vanuit volledige afwezigheid heeft hij zich via een naamloze knecht ontwikkeld tot een enkele domme "Piet", die zich vermenigvuldigd heeft tot wat tegenwoordig een heel leger aan enigszins intelligente en gespecialiseerde Pakjespieten, Dichtpieten en Wegwijspieten is.

    Piet opnieuw aan de tijdgeest aanpassen door de schmink van zijn gezicht af te halen - het Sinterklaasjournaal kan er heus wel wat omheen verzinnen om het uit te leggen aan de gelovige kindertjes - betekent heus niet dat we onze nationale identiteit uitgeleverd zullen hebben aan Brussel, New York, politieke correctheid, of een van de andere boemannen uit de verhaaltjes van sommige van onze politici. Het betekent gewoon dat we als 'volk' met onze tijd meegaan. En de kindertjes die voortaan hun snoepgoed en cadeautjes van ongeschminkte pieten krijgen, die zullen dat heus niet erg vinden.



    EDIT: Nog een paar argumenten waar ik voor de volledigheid even op in zou willen gaan.
    Shiki schreef:Je kan dan net zo goed zeggen dat Halal slachten dierenleed is omdat het schaap onverdoofd wordt geslacht, maar dat doen wij niet want wij respecteren tradities en van tradities blijft men af.
    Mensenleed telt voor mij een stuk zwaarder dan dierenleed, dus over de paar seconden die een beest extra lijdt bij het Halal-slachten ga ik me niet druk maken, maar met je stelling zelf ben ik het oneens. Reym gaf al een paar mooie voorbeelden van tradities die ik (en niet alleen ik) niet kan respecteren en die we in Nederland nooit toe zullen staan.

    Shiki schreef:Ook vind ik het nogal raar dat ze er pas NU over gaan discussiëren, ze konden er toch veel eerder over beginnen of niet soms?
    Los van het feit dat het geen argument is om er niet alsnog over te gaan discussiëren (want wie zwijgt stemt niet automatisch toe), werd er ook in eerdere jaren al over geklaagd. We lijken nu alleen eindelijk het punt bereikt te hebben waarop genoeg mensen zich er druk om maken om het eens een keer echt op de agenda te zetten.

    Overigens kan ik je vast waarschuwen dat dit nog lang niet voorbij is, dus bouw er maar wat weerstand tegen op. Ik voorspel alvast dat het niet lang zal duren voordat ook andere elementen van 'onze traditie' onder vuur zullen komen om vergelijkbare goede redenen.De racistische plaatjes op de gouden koets bijvoorbeeld...
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di okt 22, 2013 11:00 pm

    De gouden koets is geeneens helemaal van goud! Ik vind dit racisme voor goud. In elkaar hakken dat ding, dan heb je geen Russisch gas nodig om je eten op te koken. En dan zijn we meteen af van de racistische plaatjes.

    Ik krijg nu wel reteveel zin in chocoladeletters.

    oh ja, en dat stukje over Sinterklaas in Suriname was niet bedoeld om op magische wijze te zeggen dat de hele wereld zwarte piet leuk moet vinden. Het was bedoeld als reactie op een stukje daarboven maar ik ben nu moe en ik heb geen zin om te typen yolo

    witte/melkchocolade piet mag ook wel van mij, maar ik vind het stom dat sommige mensen zwarte piet afwijzen als ze er alleen maar een plaatje van zien, en niet weten dat het een feest is met alle dingen erbij. En de vele boeken/tv-programma's/films etc. waarin zwarte pieten juist de boel redden door samen te werken enzo.
    Vroeger was 'blackface stereotype' meer geaccepteerd (denk aan Amerika heul erg vroegah) met die muziekbandjesdingen die dan blackface make-up opdeden. Nou zeg ik niet dat 'blackface' een goed stereotype is of zoiets. Het is natuurlijk wel een stereotype. En die zijn niet goed. Nu is het in veel landen niet geaccepteerd. In Nederland ook niet, behalve met Zwarte Piet want die wordt voor veel mensen als leuk ervaren.


    En zwarte piet is al in het verleden van vorm veranderd. Hij was eerst een knecht van Sint die kinderen straf gaf (en houtskool/roe/whatever) in hun schoen deed. Nu zijn zwarte pieten aardiger. Ze zijn helpers van Sint en ze doen het niet met tegenzin. Ze hebben een baantje bij de Sint. Ze zijn de helden van kinderboeken/films/etc. Dus zwarte piet kan best wel doorveranderen, maar ik vind het stom om zwarte piet dan meteen maar helemaal af te schaffen.
    Nu je het zegt, ik vind Krampus ook wel cool. en een goldfinger piet zou ook leuk zijn. Een piet die goud is. Die is pas cool. Maar nu discrimineer ik zilveren pieten.


    Ik moet opeens denken aan Area Studies. En dat is een slecht teken, want ik wilde dat juist gaan vergeten.

    Laten we maar snel een wereldtentoonstelling houden en daar een zwartenpietendorpje bouwen, zo kunnen we mensen laten zien hoe de zwarte pieten echt leven. En ze krijgen daar niet voor betaald, want wij hebben de macht over de zwarte pieten. En dan moeten we een Zwartepietentoren bouwen. Een echt stukje architectuur uit het land van de zwartepieten versierd met pepernoten en dat soort dingen. Area Studies doet gekke dingen met mijn brein. Het moet afgeschaft worden.


    Laatst aangepast door Reym op di okt 22, 2013 11:24 pm; in totaal 5 keer bewerkt
    homemadecupcake
    homemadecupcake
    Hemelbewoner


    Leeftijd : 26
    Speciale vermogens : PUDDING~<3

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van homemadecupcake di okt 22, 2013 11:10 pm

    Ura waar het mij het meeste om gaat is dat de personen die dit rasistisch vinden naar nederland zijn gekomen, hebben verwacht dat we hum tradities als bijvoorbeeld het offerfeest maar gewoon accepteren en vervolgens eisen dat wij voor hun dan onze tradities overboord gooien. Dat vind ik respectloos tegenover onze gastvrijheid. Als wij hun tradities niet accepteren zijn we rasisten en als we onze eigen traditsch hebben ook, het is nooit goed zo.
    Princess Sylvysprit
    Princess Sylvysprit
    Eeuwige Forumbewaker


    Leeftijd : 27
    Speciale vermogens : Reverse Sakura Trickology

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Princess Sylvysprit di okt 22, 2013 11:22 pm

    Ura schreef:Dit is een heel klassieke en heel gemene redenering waarmee het minderheden in allerlei landen op allerlei momenten moeilijk gemaakt is.
    Okay...dat deed pijn ;_;
    Reym
    Reym
    Kind aan huis in huize Tsukumo


    Leeftijd : 28
    Speciale vermogens : Fabuleus poseren

    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Reym di okt 22, 2013 11:29 pm

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Reductio_ad_Hitlerum
    ik moet opeens hier aan denken.

    Maar misschien is het wel zo dat sommige groepen mensen de sinterklaastraditie inderdaad niet kennen. Toen ik naar mijn omaatje ging, vond ik het ook vreemd dat er overal strooien poppen in kleding stonden, maar dat was daar dus traditie. Nu weet ik wat het is en denk ik 'oh, leuk' ik had ook kunnen denken 'wat een stompzinnig idee'.
    Dan is het niet meteen 'Mensen die er niet bij horen moeten weg!!!111!!', maar dat is met de meeste dingen: voordat je argumenten kan bedenken moet je eerst weten waarover het gaat en wat er aan de hand is. Dus niet zomaar gaan roepen dat onbekende dingen slecht zijn. Ik vind Eevee een punt heeft maar het heeft aanvulling nodig.

    Mensen moeten eerst kennismaken met iets voordat ze er een oordeel over kunnen vellen, en weten wat het inhoudt, etc. En dingen uit een ander standpunt bekijken. Ik snap best dat sommige mensen blackface make-up niet leuk vinden. IMO: het is niet leuk als je het gebruikt om groepen te kleineren. En sommige mensen voelen zich gekwetst door Piet. Maar ik denk niet dat Zwarte Piet structureel gebruikt wordt om mensen actief te pesten.


    Laatst aangepast door Reym op di okt 22, 2013 11:39 pm; in totaal 1 keer bewerkt

    Gesponsorde inhoud


    Wat denk jij van de Pieten discussie? Empty Re: Wat denk jij van de Pieten discussie?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 4:11 pm